Pål`s dagbok - Prosjekt G310 GS

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Pål`s dagbok - Prosjekt G310 GS

Post by Pål »

Hei kjære forumbruker :thumleft

Jeg har nå blitt niogtjue og har fått en enorm trang til å lage meg en blogg her inne etter selv å ha følgt sporadisk med på spennende og mindre spennende emner siden 2011. Jeg har også vært innom MC*******.no og følgt litt med, men har valgt dette forumet som min stamplass fremover. Mest pga logoen egentlig, da den minner meg om de gamle Basketballkortene minne som støver ned på loftet :roll: \:D/


Kjapt om meg før jeg raskt presenterer min MC-historie i bilder.

Jeg bor i Stavangerområde nærmere bestemt Sola. Her har jeg slått meg til ro med en fantastisk kone som jeg nettopp har fått en nydelig sønn med. Her kjøpte vi huset til hennes besteforeldre som har blitt mitt livslange oppusingsprosjekt. Skal en gjøre det skikkelig må en "gjæra det sjøl" sa min bestefar. Den setningen er muligens kapabel til å bli mitt ekteskaps store demon om jeg ikke begynner å leie inn arbeidskraft har jeg en følelse av. Men nok om det.

Min MC lidenskap kommer fra min mor som selv kjørte mye sykkel. Før jeg ble født hadde hun et stygt krasj og hun endte med å måtte sy 27 sting bare i ansiktet, og til tross for dette så ble dette bildet tatt av meg der jeg for første gang sitter på en motorsykkel som var av typen Honda CB1100F

Image


Med det begynte det å bale på seg og jeg endte opp med å prøvekjøre denne elektriske saken som en kompis av far hadde til sin sønn. Grønn av misunnelse gråt jeg meg til søvn de neste nettene da vi ikke hadde råd til en slik sak.

Image

Årene gikk og min far slet med dårlig samvittighet fra mine kvelder med tårer fra foregående bilde, noe som da endte opp med at til min 10 års dag ble denne Fantic trailen det tiårets store happening i mitt liv. Jeg koste meg masse i lang tid med denne før ungdomstiden tok til og damer, øl og buffalosko ble viktigere. Jeg har denne stående i garasjen i dag og har en plan om å fikse den opp igjen. Med litt mer selvinnsikt hadde jeg vel innsett at det ikke blir tid til det de neste, tja 10-20-30 årene ?

Image


Jeg tok moppedlappen på ungdomskolen for 700kr og klok av erfaring var det ikke snakk om å få lov å kjøpe noe som bare gikk i 45km/t. Valget var å spare til 125 lappen eller bil. Valget ble utrolig nok til at jeg kjøpte en Opel Omega som ble bygget om til en stor høytaler, mens restpengene gikk til øl, men det får bli en annen historie. :twisted:
Mange år gikk før jeg havnet i en livssituasjon som tillot meg å ta tunglappen. Da var jeg blitt 24 år. Når jeg ser tilbake så er vel jeg en av de som hadde kjørt meg ihel om jeg hadde tatt mc-lappen før. :-k

Min første sykkel ble en Suzuki SV650s

Image

Image


Denne ga meg mange gode kilometer og en livsglede jeg sjelden hadde opplevd før. Men så traff jeg min nåværende kone (her etter kalt Vetoen) etter som jeg er en av de som lever i et diktatorisk demokrati, sådan et lykkelig et [emoji38]

Vi kjøpte hus og SVen måtte vike for kapitalismen i demokratiet, savnet ble stort. Samme året skulle en kompis ta lappen og jeg hadde hatt lappen i 5 år og skulle stille med L-refleksvest og hjelm. Det ble 1 tur bakpå hans sykkel før jeg fant ut at å risikere livet var greit nok, men det skulle skje på mine premisser. :thumleft så da ble finn.no stormlest for billige, driftsikre sykler i rogaland. Valget falt på en Yamaha XV1100 Virago `93 med 107 000km på telleren. Den ble kjapt døpt Sofaen med en igjenliggende flaske dårlig sprudlevann fra bryllupet, og så ble det 1700 km med øvelseskjøring.


I dag har jeg blitt meget glad i Sofaen selv om det er Traktor som står øverst på ønskelista, så får jeg bare se fremover og tenke på at jeg skal leve et langt liv. :D Bilder av Sofaen kommer snart



Jeg har som mål å lage en logg for meg selv og de som ønsker å lese. Slik at minnene ikke går i glemmeboka. Takk for at du tok deg tid til å lese og følg gjerne med på mitt neste prosjekt som er å trekke om salen som er full av svart gaffatape :)
Last edited by Pål on 01 Aug 2018 00:34, edited 6 times in total.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Pål`s forsøk på en dagbok

Post by Flanker »

Lotto! Lotto er løsningen på alle dine problemer [emoji106]

Velkommen skal du være.... Verdal'n! [emoji41]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Pål`s forsøk på en dagbok

Post by tshansen »

Utrolig artig å lese :thumleft Det er definitivt ikke vanskelig å la seg underholde av måten du skriver på =D>

Blir artig å følge med framover :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Pål`s forsøk på en dagbok

Post by mekkern »

Kongeskrevet..
Når du lever i et demokratisk diktatur med "vetoen" er det et uttrykk du kan ta til deg med en gang:
WAF:
WIFE ACCEPTANCE FACTOR.
Denne faktoren går fra 1-10 og for nogenlunde harmoni i heimen bør denne ikke gå under 6..
Vi vil vel ikke akseptere noe dårligere enn sex eh.. seks vi heller?

=D>
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Pål`s forsøk på en dagbok

Post by tshansen »

mekkern wrote:Kongeskrevet..
Når du lever i et demokratisk diktatur med "vetoen" er det et uttrykk du kan ta til deg med en gang:
WAF:
WIFE ACCEPTANCE FACTOR.
Denne faktoren går fra 1-10 og for nogenlunde harmoni i heimen bør denne ikke gå under 6..
Vi vil vel ikke akseptere noe dårligere enn sex eh.. seks vi heller?

=D>
Hahaha, jævlig bra Vidar :lol: :lol: Du vet å få sagt det =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: Pål`s forsøk på en dagbok

Post by Pål »

2017 viste seg å bli et meget travelt år så dette forsøket på å å lage en dagbok ser ut til å ha blitt til en årbok [emoji849]

Det som muligens har skyld i det er at jeg har klart å produsere en lillebror til min førstefødte på 2 år [emoji869] frøken Veto slapp meg til tross for den travle småbarnstiden ut på en MC tur, dog bare en langhelg det året (2017)

Avreise fra Stavanger og vi kom da helt opp til Trollstigen før vi måtte snu å dra hjem over. Turen ble egentlig litt lang til bare å være over en langhelg, da jeg kunne tenkt meg å stoppet litt mer for å få oppleve de idylliske plassene vi passerte. Vi var innom mange fine steder, men er mest imponert over Gaularfjellet. Det var et fantastisk pass. [emoji106]

Image

Image

Image

Sofaen havna etterhvert for salg og jeg kjøpte meg en BMW G310 GS, selv om drømmen kanskje var en større sykkel så var dette et kompromiss finansministeren (ref: Vetoen) kunne være med på.

Image

Denne var jeg å henta i Kristiansand med henger i slutten av mars og gledet meg som en liten unge til å få prøvd den. Det hadde jeg planlagt å gjøre dagen etter. Det skulle jeg nok ikke ha gjort [emoji37]

Image

Image

Jeg kom nemlig bare 900 meter før sykkelen kasta meg av og fortsatt rett inn i autovernet [emoji58]. Det endte med at jeg fikk ny på forsikringen, da reprasjons kostnaddene oversteg 60 % av verdien eller noe i den duren.

Jeg har tenkt mye på dette ettertid og har konkludert med at det var flere faktorer denne dagen jeg burde ha tatt hensyn til som jeg ikke gjorde, sikkert mye på grunn av at jeg var i en adrealinrus av å få kjøre den nye sykkelen min [emoji37] Disse faktorene var

1. Jeg var "rusten" og dette var årets første tur.

2. Sykkelen var helt ny og jeg kjente den ikke.

3. Sykkelen hadde fortsatt den nydekk-filmen på dekka.

4. Det var 3 grader ute og ingen varme i hverken dekk eller asfalt.

Image

Etter en måneds tid var min andre [emoji85] baby GS klar for levering. Denne gangen satt jeg bakpå med en kompis ned og kjørte den hjem for egen maskin. Jeg syns det var en fin måte å bli sikkelig kjent med sykkelen på


Jeg har etterhvert ønsket å gjøre denne kjekke saken mer offroad kompatibel og har derfor gått til innkjøp av en del snacks til den. Blant annet nye dempere fra Tractive, eikehjul fra Rally Raid Products, beskyttelses bars og plate, høyere vindskjerm, styrehever, barkbusters og mye mer.

Image

Image

Image

Det begynner å se ut som en traktor jeg har ønsket meg lenge. Kanskje ikke en stor John Deere, men muligens mer en liten Kubota med referanse til kubikk[emoji16] men etterhvert vell så funksjonell

Sent fra min G8441 via Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Pål`s forsøk på en dagbok

Post by Palma »

Festlig å lese, ja du er tydligvis hekta, og det virker som om du har bra score på WAF-skalan til Mekkern og \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Pål`s forsøk på en dagbok (årbok)

Post by tshansen »

Hyggelig å høre fra denne karen igjen :-) Spennende å se hvordan du har plukket på sykkelen din diverse snax.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Pål`s forsøk på en dagbok (årbok)

Post by knutk »

Flott skrevet, og gratulerer med fin sykkel.
Ser frem til 2019 utgaven \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Pål`s forsøk på en dagbok (årbok)

Post by tshansen »

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... hed-itself

Greit å være obs på om du ikke allerede er klar over det
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: RE: Re: Pål`s forsøk på en dagbok (årbok)

Post by Pål »

tshansen wrote:https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... hed-itself

Greit å være obs på om du ikke allerede er klar over det
Fikk faktisk et brev fra BMW angående dette for litt siden [emoji5]

Image

Så jeg har kontaktet mitt lokale BMW servicepunkt og de har bestilt delene som trengs for å forsterke sidestøtten[emoji16][emoji106]

Må si jeg er meget fornøyd med måten BMW har håndtert denne saken!

Sent fra min G8441 via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Pål`s forsøk på en dagbok (årbok)

Post by ojda »

Åssen er setet på mini GS'n?
Er det greit å kjøre 30'ish mil på den?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: RE: Re: Pål`s forsøk på en dagbok (årbok)

Post by Pål »

ojda wrote:Åssen er setet på mini GS'n?
Er det greit å kjøre 30'ish mil på den?
Overraskende bra faktisk!

Jeg så for meg før jeg kjøpte sykkelen at setet var noe som kom til å måtte fornyes, men etter å ha kjørt sykkelen på noen lengre sammenhengende turer har jeg ikke følt behov for det.

Jeg har etterhvert byttet ut en del på sykkelen, men akuratt salen trives jeg ganske så godt med, så den tror jeg ikke jeg kommer til å bytte. [emoji106]

Jeg skal ha en enda lengre tur i slutten av august så satser på å få testet den sikkelig ut da [emoji16]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: Pål`s forsøk på en dagbok (årbok)

Post by Pål »

I går fikk jeg litt alenetid i garasjen sammen med en Isbjørn, til å montere litt nytt snacks på sykkelen.

Image

Jeg har vurdert å kjøpe et nytt styre av såkalt "fatbar" type da jeg har hørt at OEM styret har lett for å bøye seg under velt. Det kom også litt frem i testen Tore Huseby hadde i Mc Avisa tidligere i år der han hadde veltet sykkelen et tosifret antall ganger før han leverte den tilbake med bøyd styre og diverse skrammer.

Etter krasjen jeg hadde som var i rundt 40kmt, bøyde ikke styre seg og jeg bestemte meg derfor og beholde det på den nye sykkelen, ihvertfall frem til det eventuelt blir bøyd en gang.

Når jeg hadde tatt den avgjørelsen så bestilte jeg meg varmeholker av type Oxford adventure da jeg hadde blitt avhengig av å varme labbene etter å ha montert tilsvarende på Sofaen for 2 år siden.

Jeg bestilte også et set Barkbusters til OEM styret. Det var dette settet som hadde dukket opp i postkassen sammen med et effektanlegg av typen Scorpion som ga meg trangen til å tilbringe kvelden i garasjen.

Image

Når det gjelder dette med lyd, så er jeg normalt ganske moderat innstilt til å sette på effektanlegg for å få mest mulig lyd, men når jeg fikk sykkelen og starta denne opp mens naboen sprang rundt å klippet plenen med sin Honda klipper, fikk jeg et lite stikk i magen. DE HØRTES FORBANNA MEG HELT LIKE UT.

Den stakkars lille endunkeren min må jo ha følt er mindreverdighetskompleks og to. Slik kan vi ikke ha det, så da ble det til å finne et anlegg som kunne gi han mandomen tilbake uten at det hørtes ut som en alt for stor penisforlenger-lyd!

Svaret ble til slutt Scorpion-anlegg som får beholde db-killeren påmontert.

Image

Nå er det bare å vente på at naboen skal ut å klippe plenen igjen slik at endunkeren kan fyres opp for å ta tilbake nabolagets herredømmende stolthet

Image
Image
Image

Sent fra min G8441 via Tapatalk
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Pål`s forsøk på en dagbok (årbok)

Post by freddy123 »

Kul bike [emoji41] visste ikke engang at gs fantes osm 310cc utgave.

Mange kule mods artig å følge med.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Post Reply