Jeey bloggen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Jeey bloggen

Post by jeey »

Liten oppdatering på turen, vi valgte å ta noen avstikkere på turen til Andermatt etter anbefaling fra voodoo. Fantastiske veier og verd turen, det vi ikke så nøye på var tiden vi hadde igjen til Andermatt. Noe som endte med at vi krysset furkatrasse kl 10 om kvelden med en temp på -2c. Vil kalle det en erfaring jeg ikke ønsker å repetere igjen. Kull svart omgivelser med stup nedover og litt blank asfalt.

Vi kjørte så til livigno som er den første og eneste dagen som har gått som halvveis planlagt. Litt sein avgang grunnet dårlig mat dagen før men slikt gjør jo bare turen spennende......

Livigno er det Chamonix skulle ha vært med tanke på område, knallfint. Sikkert konge å dra dit på vinterstid. Gjorde ikke vondt at vi fikk et 50-60kvm rom på hotellet for en slikk og ingenting.

I dag skulle vi egentlig til Arabba hvor vi dro videre til Slovenia i morgen. Dette ble endring på. Vi fikk skaffa oss flere rom etter en ringerunde, Airbnb var det lite respons på kort varsel.
Men ettersom at det er meldt regn de neste 4 dagene på ruta mot Slovenia så valgte vi å kjøre til zell am see i dag.
På denne måten får vi dratt opp til grosglockner før styggværet kommer også der.
Vi valgte å ta ruten til zell am see via Stelvio, det sier seg selv.
Utrolig flott tur, fortsatt usikker hvilken side jeg liker best, men vei standarden er mye bedre på livigno siden.
Ellers så gikk en halvtime av dagen med å redde en stakkars tysker som hadde kutta svingen og satt fast bilen(kanalen var greit bøyd).
Sikkert flere hundre italienere som passerte ikke en tilbydde seg å hjelpe.
Så vi var 2 nordmenn og 2briter som dytta på en diger Tiguan med framhjulstrekk.....
Men vi fikk den løs :)

Hvor vi skal ende dagen i morgen er jeg sannelig ikke sikker på, noen forslag ??

Alpenstraße fra München er denne verd å få med seg ??




Sent from my iPhone using Tapatalk
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

I dag ble grossglockner krysset og vi stakk ned til villach og lastet av bagasjen og kjørte predilpass, vrsic og et annet pass.
Virkelige gøy å slippe løs syklene etter å drasset rundt på bagasje i en uke nå.
Været var helt kong i dag, mens det blir dårlig vær fra i morgen av.

Tanken var å rette nesen hjemover, og ta noen dager i Tyskland eller no.
Planen var å stikke innom nurburgring og se litt hva som skjer der på tirsdag.
Regner med det er grei skuring å dra som besøker ?

Ellers noen andre kreative forslag til Tyskland ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jeey bloggen

Post by tshansen »

Hvordan likte dere grosglockner?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Jeey bloggen

Post by jeey »

LordShaft wrote:Hvordan likte dere grosglockner?
Personlig synes jeg den er på høyde med stelvio kanskje bedre.
Hver har sin sjarm, men veien er så latterlig mye bedre på gross og det utgjør en del.

Var mye folk der i dag, uten at det ødela for mye. Vi var tidlig nok ute heldigvis.
Har vært vitne til 3-4 ulykker på turen fram til nå, den siste var på vei til gross i dag; en kar skulle kjøre av til et utsiktspunkt og hadde alt for høy fart. Bråbremsa og veltet som resulterte i at han tok med seg flere sykler.
Hadde Go pro på hodet da det skjedde så spent å se om jeg klarte å få det på film.

Ellers må jeg skryte av Slovenia abefalinga til voodoo, var ganske så lei tidligere i dag på vei til Villach (mye motorvei) men nasjonal parken man kjører igjennom er ganske forskjellig fra det vi har opplevd tidligere. Så det kan absolutt anbefales videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

Da ligger sykkelen ute på finn for å se om det er noe intresse.
Har noen nye sykler det sikles på :lol:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=93991144

Kom gjerne med feedback på annonsen, spesielt om det noe negativt eller feil formulert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jeey bloggen

Post by tshansen »

Hehe, du er på jakt etter nytt nå altså [emoji1319][emoji56] hva kunne du tenke deg da? Noe nytt i samme segment eller noe helt annet?

Annonsen så veldig bra ut den [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

LordShaft wrote:Hehe, du er på jakt etter nytt nå altså [emoji1319][emoji56] hva kunne du tenke deg da? Noe nytt i samme segment eller noe helt annet?

Annonsen så veldig bra ut den [emoji1319]
Snuser på nye KTM 1290 SA eller Ducati Multistrada 1200S.
Men får se hva tiden bringer.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jeey bloggen

Post by tshansen »

Jeg hadde jo KTM 1290 Super Adventure selv, men byttet til GSA! Jeg prøvde også Multistrada, men denne ble alt for trang for meg. Selv om Multistrada kanskje er den kuleste av de nye traktorene i dag. Så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å prøve før du kjøper... :thumleft

For meg som er så høy (2 meter) var konstant turbulens mellom vindskjerm og hjelm (1290SA) Det kunne bli plagsomt i lengden, jeg satt heller ikke veldig komfortabelt på lengre turer. Eller det skal sies, jeg trodde jeg satt komfortabelt, jeg var jo vant til R sykler! Det var ikke før jeg kom over på GSA at jeg skjønte hvordan komfort og sittestilling kan gjøres.

Jeg skal ikke prøve å få deg over på en BMW, tvert imot. Jeg bare vil presisere hvor viktig det er å prøve sykkelen før du kjøper :thumleft Blir spennende å se hva du lander på \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

LordShaft wrote:Jeg hadde jo KTM 1290 Super Adventure selv, men byttet til GSA! Jeg prøvde også Multistrada, men denne ble alt for trang for meg. Selv om Multistrada kanskje er den kuleste av de nye traktorene i dag. Så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å prøve før du kjøper... :thumleft

For meg som er så høy (2 meter) var konstant turbulens mellom vindskjerm og hjelm (1290SA) Det kunne bli plagsomt i lengden, jeg satt heller ikke veldig komfortabelt på lengre turer. Eller det skal sies, jeg trodde jeg satt komfortabelt, jeg var jo vant til R sykler! Det var ikke før jeg kom over på GSA at jeg skjønte hvordan komfort og sittestilling kan gjøres.

Jeg skal ikke prøve å få deg over på en BMW, tvert imot. Jeg bare vil presisere hvor viktig det er å prøve sykkelen før du kjøper :thumleft Blir spennende å se hva du lander på \:D/
Har tilbud inne på en GS, men synes de er så gnien med rabattene sine :roll:
Men skal prøvekjøres ja.

Akkurat høyden på Ducatien skremmer meg litt, i løpet av de 9 første mnd med lappen så gikk jeg igjennom 3 sykler. Ducati er heller ikke lett å få prøvekjørt, må ned til Oslo i såfall.
KTM var den førsten passet meg og gjorde at satt komfortabelt.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

I går ble en sørgelig dag da KTM'en ble hentet av ny eier.

Image

Har ikke fått prøvekjørt eller bestemt meg for noe ny sykkel ennå, var dette så lurt a mon tro :redface
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jeey bloggen

Post by tshansen »

Alltid vemodig å se go sykkelen forsvinne, men trøst deg med at du nå kan bruke all tid på å finne noe enda bedre [emoji1319][emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

Har vært ut prøvekjørt sykkel i dag og nå ble det plutselig litt vanskelig.

Hadde i utgangspunktet låst meg på en svart ktm 1290 adv, de har rettet noen av de små irritasjonsmomentene fra 1190, litt mer hk, mye ny tech. Høres jo knall ut vel ?

Så fikk jeg endelig prøvekjørt en BMW GS 1200 i dag, ble 15-16mil før jeg måtte levere den tilbake. BMW imponerer mildt sagt, selv om den har mye mindre hk så føles den veldig rask. Kanskje en av de største fordelene er tyngdepunktet på sykkelen, veldig lett å slenge fram og tilbake.

Image

Image

Største ankepunktet mitt blir instrument panelet, herregud hvor kjedlig og vanskelig det er å lese.
Føler at man faktisk må ta blikket bort fra veien for å se hastigheten, og det liker jeg ikke.

Har fram til tirsdag før jeg må ta et valg, blir ikke så lett dette. :redface
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jeey bloggen

Post by tshansen »

BMW er langt bedre enn mange vil innrømme i denne kategorien [emoji1319][emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

LordShaft wrote:BMW er langt bedre enn mange vil innrømme i denne kategorien [emoji1319][emoji1319]
Du som har gs fra før, hva tenker du om instrument panelet?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jeey bloggen

Post by tshansen »

Jeg brukte litt tid på å venne meg til at speedo var analogt og med så liten skrift! Var jo mye lettere å spotte farten på KTM [emoji6]

Men nå som jeg har hatt det en stund er det veldig behagelig, også har jeg jo Navigator V på sykkelen! Der kan jeg rulle på hjulet også har jeg hele gps vinduet som viser bare fart! Så for min del, var dette ikke noe som plaget meg, men var litt uvant i starten.

Fordelen med BMW for min del, er at den er så utrolig mye bedre gjennomtenkt! Demperne er milevis bedre, og komforten som fører er fenomenal
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply