Rofa's sykkel og småturer...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
rofa
Posts: 27
Joined: 15 Jul 2016 19:09
MC: BMW R1250 GS - 22
Location: Sandnes

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by rofa »

Et par lokale bilder fra Hustadvika og Atlanterhavsvegen...

ImageImageImage

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by DrGreve »

Dere startet vel turen med litt mye vær, men på disse bildene er det jo helt strålende :thumleft
Flotte bilder!
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by Kant1 »

Nydelige bilder Rofa... keep 'em coming :thumleft
Og fortsatt god ferie :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
rofa
Posts: 27
Joined: 15 Jul 2016 19:09
MC: BMW R1250 GS - 22
Location: Sandnes

Re: Rofa's sykkel og småturer. (siste: Navigasjon)

Post by rofa »

Diskuterte litt rundt navigasjon på en annen tråd, men legger mine erfaringer og tanker rundt dette, samt mitt (foreløpige) valg her i tilfelle noen er i samme situasjon og vurderer å anskaffe et eller annet.

Som tidligere sagt, var jeg før sikker på at telefon og google maps var tingen, etter årets tur ble jeg sikker på at det ikke er det, og konkluderte raskt med at en dedikert enhet f.eks Garmin 595Lm var det eneste som duger, og det gjør den sikkert, men etter å ha sjekket priser og speq på hardwaren til disse, husker jeg plutselig hvorfor jeg gikk vekk fra dette tidligere, makan til overpriset hw skal man lete lenge etter, så da har jeg startet letingen etter en annen løsning. Og livstidsoppdatering av kart, hvor lenge er det, det er vel enhetens levetid, som sikkert da kan vare alt fra et år til noen år??

Jeg har testet en rekke dedikerte nav apper både gratis, og noen betalte med friperiode. Den siste jeg kom over heter CoPilot Europa, og den har jeg nå kjøpt, betalte kr. 279 inkl. kart over hele Europa. Testet denne på min telefon, men planen er å anskaffe en egen telefon til å kjøre denne på, ser at f.eks Motorola Moto G4 som er vantettet og scorer bra i test, koster rett over kr. 2000,- Da kan jeg kjøpe 3 stk. for det en Garmin koster.

Tilbake til CoPilot, den har jeg nå testet på en kortere tur, og den ser meget lovende ut til mitt bruk. Under denne turen fikk jeg all info jeg trengte, og jeg trengte ikke trykke noe som helst en eneste gang, og den beholdt fokus på det jeg ville se. Veldig rydding og informativ design, lett å bruke, kan tilpasses mye, f.eks at hva den skal vise langs eller på ruten, f.eks bensinstasjoner hotell etc. Det er også lagt stor vekt på at den ikke skal forstyrre fører med unødvendig informasjon, noe jeg med en gang la merke til, og også noe de http://www.alk.com/ fremhever på sine hjemmesider.
Mitt bruk vil i hovedsak være å lage forhåndsdefinerte ruter, samt guiding i stressede situasjoner som filvalg, utkjøring av rundkjøringer, og generelt navigering i tette og traffikerte områder. Og info underveis om hvor langt det er igjen osv. er nyttig for å planlegge stopp etc. Visning av ønsket info langs ruten er og kjekt, s.feks bensistasjoner, noe som defineres av bruker i denne appen.

Ved selve ruteplanleggingen, kan man jo supplere med Google Maps og internett på PC eller telefon. Googlesøk kan også gjøres gjennom appen. CoPilot har over 14 mill brukere verden over, og har også motorsykkel som valg av kjøretøy, uten at jeg vet hva det utgjør, men jeg liker selv å bestemme ruten, og bruker ikke forslag fra GPS.
NB! jeg kjører ikke på grus, så der vet jeg ikke hva som er det beste.

Så, min foreløpige konklusjon, CoPilot på egen vantett android enhet til rett over 2000, er så langt det desidert beste jeg har kommet over. Da koster det ikke mer enn at jeg kan skifte den ut om noen år. Ikke helt ille om den blir stjålet heller, eller blir skadet. En annen nyttig ting ved denne løsningen, er at jeg kan putte et tvilling-sim i den, og da har den og netttilgang til diverse, samt jeg har med en reserve fullverdig telefon.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by hakhap »

Da jeg for noen år siden eksperimenterte med en tlf som GPS oppdaga jeg at Copilot sin lyder, stemme for rute o.l. ble borte viss noen andre ting feks samtale eller sms lyd ble spilt av telefon. Det varte til jeg startet om appen. Utover det funket det helt fint.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by tshansen »

Har du vurdert Here maps? Denne er helt suveren, å du kan få alle kart tilgjengelig offline.

Eller den har skiftet navn til Here WeGo nå, men akkurat samme appen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
rofa
Posts: 27
Joined: 15 Jul 2016 19:09
MC: BMW R1250 GS - 22
Location: Sandnes

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by rofa »

hakhap
jeg oppdaget også at lyden ikke fungerte av og til, noen ganger kom det bare en liten markering, men fant ut det var kun når min hjelm var oppkoblet mot hjem nr. 2, når jeg slo av forbindelsen, fungerte alt utmerket, for alt jeg vet kan det være at de har laget det slik med hensikt. Har ikke forsøkt etter restart, så skal teste på neste tur, takk for opplysningen. Uansett, feil eller ikke er det noe jeg kan leve med, opplysningene på skjermen var så gode og lettleste det var egentlig bedre uten lyd.

Lordshaft
Nei Here WeGo har jeg ikke sett på, den fungerer sikkert også bra. Er jo en skog der ute å velge mellom. Nå har jeg kjøpt CoPilot, så blir nok jeg bruker den fremover, men takk for tipset. Kan jo være andre her og som vurderer en tilsvarende løsning, og da kan det være greit å få flere tips.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by knutk »

I utgangspunktet høres nav-App tilsynelatende ut som veien å gå.

Har ikke prøvd det selv, men pr i dag kunne jeg ikke tenke meg å ha en telefon som navigator.
Etter min smak er der et par detaljer som gjør at jeg skygger unna:
-- Skjerm er for lyssvak.
-- De robuste telefonene har for små skjermer
-- Man kan ikke bruke touch-skjerm med hansker på.
-- Skjerm på hele tiden = strømkabel konstant tilkoblet. De små USB kontaktene er for pinglete om de skal stå tilkoblet hele tiden, blir litt MikkeMus løsning. Når GPS skal handteres med til tider tykke hansker må den være robust for å holde i lengden.

Nevnte faktorer gjør at for undertegnede fremstår en nav-App som en artig sak på gutterommet, men ikke noe jeg kunne tenke meg på en MC.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by Bikeridr »

knutk wrote:I utgangspunktet høres nav-App tilsynelatende ut som veien å gå.

Har ikke prøvd det selv, men pr i dag kunne jeg ikke tenke meg å ha en telefon som navigator.
Etter min smak er der et par detaljer som gjør at jeg skygger unna:
-- Skjerm er for lyssvak.
-- De robuste telefonene har for små skjermer
-- Man kan ikke bruke touch-skjerm med hansker på.
-- Skjerm på hele tiden = strømkabel konstant tilkoblet. De små USB kontaktene er for pinglete om de skal stå tilkoblet hele tiden, blir litt MikkeMus løsning. Når GPS skal handteres med til tider tykke hansker må den være robust for å holde i lengden.

Nevnte faktorer gjør at for undertegnede fremstår en nav-App som en artig sak på gutterommet, men ikke noe jeg kunne tenke meg på en MC.
Alt det du nevner her er et ikkeproblem hvis du kjører samme kombo som jeg akkurat har ordnet meg; Cat s60 telefon m/4,7" skjerm på 540 nits. Vanntett til 5 meter og betjeningsvennlig med hansker og i vått vær.
Kartprogram jeg bruker er Mapfactor Navigator. Kan, hvis du vil betale for det, bruke TomTom (uoppdaterte drittkart), men jeg lever godt med rutbare openstreetmaps som oppdateres hver 14. dag. Europa i Openstreetmapsutgave er 6,6GB, som lastes ned via Wi-Fi og legger seg automagisk på SD-kortet istedet for det interne minnet.

(Ja, kjøpte denne telefonen for tre uker siden, men har ikke lagt den ut på "hva-har-du-kjøpt-i-dag-tråden" ennå) 8)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by knutk »

Bikeridr wrote:
knutk wrote:I utgangspunktet høres nav-App tilsynelatende ut som veien å gå.

Har ikke prøvd det selv, men pr i dag kunne jeg ikke tenke meg å ha en telefon som navigator.
Etter min smak er der et par detaljer som gjør at jeg skygger unna:
-- Skjerm er for lyssvak.
-- De robuste telefonene har for små skjermer
-- Man kan ikke bruke touch-skjerm med hansker på.
-- Skjerm på hele tiden = strømkabel konstant tilkoblet. De små USB kontaktene er for pinglete om de skal stå tilkoblet hele tiden, blir litt MikkeMus løsning. Når GPS skal handteres med til tider tykke hansker må den være robust for å holde i lengden.

Nevnte faktorer gjør at for undertegnede fremstår en nav-App som en artig sak på gutterommet, men ikke noe jeg kunne tenke meg på en MC.
Alt det du nevner her er et ikkeproblem hvis du kjører samme kombo som jeg akkurat har ordnet meg; Cat s60 telefon m/4,7" skjerm på 540 nits. Vanntett til 5 meter og betjeningsvennlig med hansker og i vått vær.
Kartprogram jeg bruker er Mapfactor Navigator. Kan, hvis du vil betale for det, bruke TomTom (uoppdaterte drittkart), men jeg lever godt med rutbare openstreetmaps som oppdateres hver 14. dag. Europa i Openstreetmapsutgave er 6,6GB, som lastes ned via Wi-Fi og legger seg automagisk på SD-kortet istedet for det interne minnet.

(Ja, kjøpte denne telefonen for tre uker siden, men har ikke lagt den ut på "hva-har-du-kjøpt-i-dag-tråden" ennå) 8)
Den telefonen har jeg aldri hørt om før, men Googla den, og ser jo robust og fin ut.

Men den bruker samme pinglete ladeplugg som andre telefoner, lysstyrke er trolig som andre telefoner (dvs for dårlig i litt solskinn), og den koster jo 20% mer enn dyreste Garmin...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Men den bruker samme pinglete ladeplugg som andre telefoner, ...
Mulig det, men nå var nå jeg på 5.566km Nord-Norge-tur med mitt (vanntette) nettbrett som kartmaskin (samme kartverk som jeg lnket til) med samme "pinglete" USB ladeport. Hadde nå ikke noen problemer med ladinga på hele turen i all slags vær.

(Ja, jeg er klar over at Cat s60 koster "pæeng", men den har jo termokamera som faktisk fungerer, og det har jo høy 8) -faktor :thumleft )
Kjøpte forresten "katta" hos Expert i Bodø.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by tshansen »

Nåja, jeg var nå med på den turen, å det var ikke helt uten problemer med den kartløsningen din Bikeridr [emoji85][emoji39] jeg syns de GPS enhetene er skammelig dyr, men hjelpe meg for et godt hjelpemiddel det er
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by Bikeridr »

Njaa Lordy; det var vel ikke ladinga som var problemet. Heller det at touch'en ble komplett spedalsk da det regnet. Skjermen var noe lyssvak i sola skal jeg innrømme.
Derfor blir det spennende å se telefonen i praktisk regnværsbruk. Skjermlysstyrke i sollys virker så langt lovende, men det er håndholdt ute på dekk på blåmyra for øyeblikket. Får se når jeg får skrudd den fast på sykkelen 8)

(Ja, og vi så jo opptil flere ganger hvor den der skamdyre GPS-løsningen din ville ha oss til å kjøre ;-)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by knutk »

Bikeridr wrote:
knutk wrote: Men den bruker samme pinglete ladeplugg som andre telefoner, ...
Mulig det, men nå var nå jeg på 5.566km Nord-Norge-tur med mitt (vanntette) nettbrett som kartmaskin (samme kartverk som jeg lnket til) med samme "pinglete" USB ladeport. Hadde nå ikke noen problemer med ladinga på hele turen i all slags vær.

(Ja, jeg er klar over at Cat s60 koster "pæeng", men den har jo termokamera som faktisk fungerer, og det har jo høy 8) -faktor :thumleft )
Kjøpte forresten "katta" hos Expert i Bodø.
Fint at det funker.

Min skepsis til de små USB pluggene baserer seg på erfaring med tidligere Zumo modell (den minste) som var utstyrt med mini USB, (nummeret større enn telefonene er utstyrt med.
De holder et par år, deretter vet jeg av flere som sluttet å virke. Kontaktene er for tynne, dvs liten spenst i fjæra, og gjentatt til/frakobling samt fukt/korrosjon gjør at de ikke holder over tid.
Det jeg har sett av telefoner som er værbestandig har et lokk som beskytter ladeplugg, og lokket må være lukket for fuktbeskyttelse.

Tviler ikke på at man ved forsiktig bruk og med fokus på svakhetene kan greie å holde liv i dem, men for min del blir det for pinglete.
rofa
Posts: 27
Joined: 15 Jul 2016 19:09
MC: BMW R1250 GS - 22
Location: Sandnes

Re: Rofa's sykkel og småturer...

Post by rofa »

er helt enig i mye av det som sies her, er ikke i det minste tvil om at en dedikert enhet er den beste tekniske løsningen, og for de som har kjøpt denne er det jo bekymringsfritt. Men jeg liker ikke å kjøpe det jeg mener er overprisede produkter. Har og to Garmin enheter fra før i bil og båt og er ikke bare fornøyd med de.
En annen ting jeg synes er greit med telefon/brett, er at man kan teste/bruke forskjellige nav apper, mens med en Garmin, er man låst, og med alle kreative sjeler der ute, tror jeg det skjer mye på appfronten også innen navgiasjon fremover.

Når det gjelder det tekniske, vil jeg montere den godt innunder kåpeglasset rett ovenfor instrumentene. Der vil den være ganske godt beskyttet, og få en nesten vertikal stilling som reduserer sollyset på skjermen. Når det gjelder skjermstørrelse som kommentert ovenfor, har f.eks min S5 faktisk noe større skjerm enn den Garmin 595 har, og den er mulig å bruke med hansker, men jeg har kjøpt (en haug av de på ebay til 3-4 kr stk.) noen små touch penner, slike med en gummiknott på tuppen. Jeg har også teipet fast en topp av en tusj som jeg bruker til holder for denne pennen. Ved stopp, tar jeg da bare pennen og bruker denne, fungerer utrolig bra. Jeg operer aldri telefonen under kjøring. Med litt kreative løsninger tror jeg dette skal bli en løsning jeg blir godt fornøyd med.

Nå kommer og telefonene på rekke og rad med støtte for induksjonsladning, så tror nok snart vi ser en vanntett induksjonslader man kan legge bak telefonen i holderen, og vips er det og problemet løst.
Post Reply