Johnnykn på to hjul i svingen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by tshansen »

Helvete her var det kommet mye bra siste tiden!! Måtte ta meg litt tid å lese alt [emoji122] fantastiske bilder til god fortelling, slik må en bare ta av seg hatten for [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

LordShaft wrote:Helvete her var det kommet mye bra siste tiden!! Måtte ta meg litt tid å lese alt [emoji122] fantastiske bilder til god fortelling, slik må en bare ta av seg hatten for [emoji106]
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Lorden :D

Jeg skulle egentlig prøvekjøre en ny FJR1300 hos Yamaha forhandleren til helga, men den lokale Honda/BMW forhandleren fikk inn en brukt 2006 modell, så jeg stakk innom der i dag.
Som alltid så er de kjempehyggelige, og FJR`en fikk jeg prøvekjøre :thumleft
Den er jo "litt" utenfor det segmentet som jeg roter rundt i ellers, men hadde lyst å prøve en skikkelig Sports Tourer., og FJR`en er den som har fristet mest.
Mitt subjektive syn på dette "Monsteret" :lol: er at den må være bygd for helt andre veier enn de geitetråkka vi har i Nord-Norge, og ikke minst for helt andre fartsgrenser.
Han lå og lugga litt i både 80, og 90 km/t på nesten tomgang (2500-3000 rpm)... måtte jo bare hjelpe stakkaren opp på litt bedre arbeids turtall :shock: . Ikke bra for lommeboka mi, men sikkert godt for staten, men jeg slapp heldigvis å møte de gutta i ettermiddag :roll:
Fikk jo testet "draget" på han, og jeg måtte jammen klore meg fast så han ikke løp fra meg.
Syntes han var tungstyrt, men etterhvert så forstod jeg fordelen med det. Han lå jo fjellstøtt i sporvalget mitt i svingene, og herlige bremser med gode støtdempere langt utenfor hva jeg er vant til :lol:
Skulle jeg hatt en Sports Tourer så hadde nok FJR1300 stått på ønskelista pga utsende, og ytelser. Herlig sykkel, men passer nok ikke inn i det jeg er mest interessert i.
Blåmann er min venn og tar meg til plasser der en FJR aldri ville satt sine hjul :smt049
Image
Image

Nei, det er nok Afrika Twinnen som er i mine drømmer hver natt :smt015 Her må vel julenissen eller Lotto`n komme inn å hjelpe meg :smt114 :lol:
Image
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen i svenske skoger

Post by Johnnykn »

Ja, ja, ja - ser ut til at det blir tur på svenske skogsveier til helga. Fruen og gutta har helga full med egne gjøremål :D
Har hatt en grov plan på dette siden i vinter, men har ikke fått satt av tid til gjennomføring før nå
Skal farte litt rundt innenfor "Det Gyldne Triangel" på masse grusveier. Har ingen aning på om dette blir bra eller ikke, men må jo testes ut.
https://goo.gl/maps/aAx2tQNTdeA2

Må vel bare begynne med litt fin tenking, og klargjøring \:D/
Første stoppsted er selvfølgelig enkelt. Topping av tanken til Blåmann, og påfyll hos meg hos Systembolaget i Arjeplog :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by tshansen »

Det er ikke mange av de store tourerne jeg har kjørt, men den som appelerer mest til meg er 1400 til kawa :-# Men har liten formening om hvordan disse er på svingete vestlandsveier. Når jeg ser hvordan mitt nye beist håndterer slikt, er jeg tilbøyelig å tro at disse ikke gjør jobben noe dårligere :-k

Men så var det dette med bruksområde da. Det jeg kan se av turreferatene dine så er nok AT et langt klokere valg :thumleft

Det gyldne triangel hørtes meget fristende ut :D Eneste måten å overvinne "frykten" for alle de ukjente bevegelsene på grus er å kjøre mye på grus!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

LordShaft wrote:Det gyldne triangel hørtes meget fristende ut :D Eneste måten å overvinne "frykten" for alle de ukjente bevegelsene på grus er å kjøre mye på grus!
Jeg kan love deg at frykten er tilstede, men det er jo litt av morroa også. Kjenne litt på mestringsfølelsen, eller mangel på mestring :roll:
Tror det er sunt med litt frykt. god sikkerhetsventil :thumleft
Men det går vel som med vinterkjøring, en gang så går man på tryne. Prøver å utsette det utfallet 8)

Når det gjelder fin tenking rundt helgas eventyr i "Det Gyldne Triangel" så er det avsluttet med en enkel og god plan:
Fredag:
- Kjør straka vegen ned til Systembolaget
- Finne en god Basecamp ved et vann
- Få opp teltet, fyr opp bålet, knekke opp flaska, og fylle opp en liten tår, nyte livet :D
Lørdag/søndag:
- Kjøre på fine grusveier hvor ruta blir til mens jeg kjører. Vet jo ikke standaren på veiene, og ønsker å kjøre på noe annet enn "hovedveien". De er jo like gode å kjøre på som en god asfaltvei i Nord-Norge.
- Tar med fiskestanga, men har liten tro på fangst. Dårlig erfaring med svenske skogsvann :( Men man vet jo aldri :lol:
Tror det holder lenge :-k
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Tob »

Høres ut som en utmerket plan! Ingenting er bedre enn å kombinere grus, telt, børst og fiske med veien som mål :thumleft
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Da var grusturen til "Det Gyldne Triangel" gjennomført, og stort sett etter grovplanen :D
Kun en stor endring ble gjort. Jeg klarte selvfølgelig ikke å ha en Basecamp som utgangspunkt. Ulempen var jo selvfølgelig at jeg kjørte med full oppakning hele tiden. Ikke helt optimalt, men jeg var glad for friheten det gav meg til å kjøre hvor jeg ville til enhver tid. Var bare å ha kontroll på fuel nivået, så jeg kunne berge meg inn til ei pumpe.

Å kjøre grusveier av forskjellig standard fra sand og geitetråkk, til alle mulige typer grusdekke gav meg uansett en flott opplevelse, selv om jeg ikke gasset så hardt i svingene som jeg håpet på.

Fredagen startet med ei lita transportetappe til Arjeplog. Den var som vanlig kald, og med en jævla vind. Ja, selvfølgelig noen regnskurer også :( Desto hyggeligere var det å tanke opp både meg og Blåmann på første pitstopp :thumleft
Så var det bare å rulle på innover de svenske skoger. Hadde kun 1 regel som ikke kunne brytes. Teltplassen måtte være ved ei elv eller et vatten, og i le for vinden.

På tur innover der asfalt blir til grus stoppet jeg ved ei info tavle med et ganske detaljert kart. Dette sammenlignet jeg med min GPS, og så raskt at det var flere veier på kartet enn jeg hadde inne på GPS`en. :-k
Prøvde å memorere et kart større enn østfold fylke...done, gi gass på vei som ikke var på min GPS :roll:
Var litt ivrig for å komme til Arjeplog :redface
Image
Starten på grusen :thumleft
Image
Image
Fant etterhvert en herlig plass ved et stort vann. Blåste godt men det var ly å finne. Problemet var at det var opptatt av en gjeng drita fulle svensker som var å fisket (Jeg fant rett sted!!!)
Image
Han som var mest full eide bilen. Han hadde kjørt "lite rally". Deler lå strødd, bilen stod fast, og gutta ga faen i det. Værre var det med teltet til venstre for bilen. Det lå flatt. Hadde veltet ila natta. Ikke rart spør du meg når de prøver å bardunere et 16 manns telt i sand =D>
Image
Ja, ja artig gjeng de svenskene. De inviterte på både grogg og fika, men jeg takket høflig nei, og heiv meg på sykkelen. Som dere kanskje ser på siste bilde så var det endel sand i området. Det var det på veien inn til vannet også :roll: På tur ut så fikk jeg mega sleng på sykkelen i den fine sanda. Jeg holdt på å felle ei stor furu... På en eller annen måte klarte jeg med en stor porsjon flaks å berge den stakkars furua, og vår siste time var ikke kommet.:smt059

Her derimot fant jeg en perfekt plass. Kun 20 meter fra Piteå elva.
Image
Hmmm, skal jeg angripe elva med rett verktøy :-k
Image
Napper ikke med sluken festa på stanga din tulling, men det hjalp ikke å slippe sluken utti heller. :smt021
Men artig er det nå uansett syntes nå jeg :smt045
Image
Image
Kaldt var det på kvelden også, og kaldere skulle det bli :(
Godt man har noe å varme seg på :plystre
Image

Fortsettelse følger
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by tshansen »

Herlig lesing og utrolig flotte bilder!! Det med fiskestangen var det klasse over [emoji122][emoji122] hvilket kamera er det du har med på tur [emoji15] gleder meg veldig til fortsettelsen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Snikkeren »

Dæven, dette kunne jeg også tenkt meg. Tror jeg må begynne å planlegge en liten helgetur med grusveier som hovedmål.

Høres ut som du har det kjekt på tur. Fortsett å dele både tekst og bilder. [emoji106]
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Trondgv »

Sånne bilder som får meg til å vurdere grus sykkel neste gang!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by RuneMC »

Så ikke feil ut det der!

Fine bilder og referat :thumleft
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Flanker »

Herlig! Fortsett å dele, dette er ren balsam [emoji106]
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Meget hyggelig at dere liker skribleriene, og bildene jeg legger inn fra turene mine :D
Er jo artig at forumbrukerne koser seg med innleggene mine, slik jeg også gjør ved å følge flere tråder.
:thumleft til alle som bidrar med innlegg og kommentarer =D>

Jeg er jo ikke ferdig med grus helga mi ennå. Har kommet til fredags kveld. Været er bra, men kaldt og bra med vind. Så lenge det ikke regner i bøtter og spann så er jeg fornøyd. Og regner det, så trøster jeg meg med at jeg tross alt er vanntett helt innerst :roll:

Lørdags morgen blir tøff. Føler meg som en 70 åring. Jeg gjør ei tabbe og sjekker trynet i speilet til Blåmann. Hvem faen er det som glor tilbake på meg. Han må være minst 80 år med et grimt rynketryne :evil: Turte ikke å ta et bilde av den fyren der :roll:
Forklaringa er dessverre enkel. Jeg har alltid et tynt liggeunderlag med meg, som jeg legger under den oppblåsbare "dun senga".
Når "Dun senga" punkterer ila natta så blir søvnen og komforten heller dårlig ](*,)
Neida, jeg skal ikke ut å padle på Piteå elva. Her sjekkes det for lekkasjer, slik at jeg får brukt lappe utstyret på rett hull :smt005
Image
Hopp ikke over frokosten sa mamma..:smt018 Best å høre etter, samt få i seg nok kaffe så er kroppen i gang igjen :smt026
Image

Da er det bare å pakke å gi gass, men viktig å stoppe i tide. Her er det kun kryssing på vinter isen. Dårlig med isflak å se
Image

K-60 frem dekket trives på grusen :D
Image

Så nok av reinsdyr, og noe elg. Var også endel småtrær på/over veien så en måtte følge med i tillegg til underlag skifte.
ImageImage
Image

På tur ned til siste overnattingsplass ved Piteå elva. Viste seg å være en knall fin plass med garantert godt fiske, men jeg er nok litt tidlig i sesongen :(
Image
Image

Kaldt denne kvelden også, men da er det godt å fyre bål \:D/
Image
Image

Ble ingen egg til frokost på søndag.
Skal du på grustur så regn med noen knuste egg bare du berger sykkelen :lol:
Image

På tur ut av terrenget på søndag, og var nære på i den forbanna sanden igjen, men heldigvis hadde jeg moderat tempo. Følte meg rimelig trygg etterhvert på alt annet en sand. Lå jamt å kruset i 60-80 km/t. På noen strekker var jeg godt over det. Tenkte litt på det når jeg rullet hjemover i 110-120 at jeg hadde hatt samme fart på grusveiene.....er det mulig :shock:
Dette ble en litt kjentmanns-runde i et stort område med grusveier. Artigst utenfor "hovedveiene" der grusen var "for bra". Her er det mye å utforske ved en senere anledning, og da skal sidevesker og annen bagasje av sykkelen :D


Neste plan er å delta på mitt første motorsykkel treff til helga. Blir lite kjøring og mye sosialt. Blir godt det og :D
Av personvern grunner så blir det selvfølgelig ingen referat fra treffet :smt035 :smt030

PS! Bildene er tatt med Olympus Tough, og Sony Xperia
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Trondgv »

Ta me deg flue neste gang, eventuelt makk i en liten krukke. Om du ikke får napp, så slenger du bare snøre uti så er det ofte en en ørret til frokosten! Har selv vært på tiiimer uten noe som helst så da har jeg bare kastet snøret uti, trykket stanga ned i bakken og festa den med et lite tau. Selvfisket fisk smaker alltid best.

Ellers, veldig bra referat!
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Trondgv wrote:Ta me deg flue neste gang, eventuelt makk i en liten krukke. Om du ikke får napp, så slenger du bare snøre uti så er det ofte en en ørret til frokosten! Har selv vært på tiiimer uten noe som helst så da har jeg bare kastet snøret uti, trykket stanga ned i bakken og festa den med et lite tau. Selvfisket fisk smaker alltid best.

Ellers, veldig bra referat!
Helt enig med deg Trondgv :thumleft Det er alt for tidlig å basere seg på sluk og spinner når det såvidt har smeltet vekk både snø og is :redface
Vet ikke helt hva det har vært med meg i år, men jeg har vært i en sommer modus allerede fra slutten av april. Må være den globale oppvarminga som har kokt hue mitt slik at jeg har kommet helt i utakt med naturen :(
Post Reply