Johnnykn på to hjul i svingen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Da er langturen over for denne gang. Mange fine erfaringer rikere :thumleft
Det tikket inn 3641 km totalt i vekslende vær. Heldigvis kom snøværet etter meg, og ikke foran. Like heldig var jeg ikke med regnværet. Fikk 120 mil hjem i stort sett regnvær og lave temperaturer :(

Turen startet med en tøff opplading med 2 dager på vakt, og full arbeidsdag før jeg rullet i vei kl.18:00.
Været var nydelig...i starten..
Image
Fikk med meg Korgen fjellet igjen. Begynte å bli en smule kaldt, og det begynte å snø etter at jeg hadde passert :plystre Godt med litt flaks :thumleft
Image
Ble 45 mil ned til Brekkvasselv der jeg campet i telt. Klokken var mellom 1 og 2 på natta, og etter en tur over Majavatn var jeg stiv frossen :smt120 Klarte å tryne på teltplassen, uten å nevne hvordan.. :-#
Fikk ikke noen god natt søvn i min sommer pose. Kikket ut kl 0500 og det var rim på bakken. Regnet startet kl 0800 og varte hele turen ned til Oppdal :twisted:
Image
Morgenen startet med en kaffe på lokal sjappa på Brekkvasselv der denne kreasjonen dukket opp. Bidro godt til et smil på mine lepper. trengte den :lol:
Image

Det regnet helt til Oppdal. Fikk endelig godt vær, og når jeg kom til Otta fikk jeg tatt noen småveier på både grus og asfalt som var meget inspirerende å kjøre med masse svinger. Hærlig \:D/
Fikk opp telter rett før Valdresflyi som var nattestengt. Var drit kalt med minus 6 grader ila natta, men jeg hadde lært leksa mi og nødløsning ble iverksatt med tørking av foret regndress i en kald kvelds-vind.
Fikk på meg langt undertøy, regndress, tjukke ullsokker,hals og lue...natta :smt015
Image
Image
Image

Turen over Valdresflyi var topp :D og resten av dagen ble kjørt på svingete og fine veier uten trafikk. Smiler ennå når jeg tenker tilbake. Fikk filmet noen timer, som ikke er sjekket ut ennå. Håper det ble noe bra som jeg kan legge ut.
Fortsettelse følger
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by tshansen »

Herlig =D> =D> Voksen tur du har hatt (igjen) :thumleft Skulle ønske du skrev MYE mer :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Busa Trond »

Johnnykn wrote:Image
Dette vekker reise lysten i meg. Tøøft bilde :thumleft
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Etter vårens langtur så var jeg i tenkeboksen på å kjøpe Tool Tube, men frakten koster jo mye mer en varen jeg skulle ha :(
Bestemte meg for å lage en selv som var større i både diameter og lengde, samt tilpasset min sykkel.
En klar fordel at jeg får hele hånda ned i røret slik at jeg kan hente opp ting som ligger i bunn.
Ulempen var det ikke ble en billig affære allikevel, ettersom jeg ikke hadde noe gammelt rask jeg kunne bruke :(
Det var bare å handle nytt og dra kortet :lol:
Kjøpte 110mm pvc rør, endestykke og skrulokk, Da var det bare å kappe rett og montere. Brukte strammebånd som jeg skal montere på nytt i morgen med svart krympestrømpe. Blir nok litt finere. Skal kappe røret noen cm også for å få litt bedre klaring i front.
Blir nok plass til teleskop stanga, dekkspaker og ei flaske whisky ++ \:D/
Image
Image
Image

Jeg var nå så godt i gang så jeg laget ny låseanordning på en Givi Maxia 50 liter som jeg fikk gratis. Godt å bytte ut moped boksen :redface Samt spare noen kroner :thumleft
Image
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Hmmm skuffende :smt086 Er nok en grunn til at jeg ikke jobber i Høllywud......
Video er tydeligvis ikke min sterkeste greie. Her må det øves litt til før jeg kan legge ut noe som helst :(

Men noen bilder har jeg jo :thumleft
Ble noen dager i Heddal rett utenfor Notodden på familiefest. Kjempehyggelig med over 70 stykker og full fres :smt030
Image
Turen videre gikk til Borgvik rett Syd-Vest for Karlstad. Her skulle jeg slappe av noen dager med lit gruskjøring. Og gjett om jeg fant noen fine veier :smt038

"Gjelder ei behørig trafikk" Det må jo være meg det... :roll:
Image
Image
Image
Jeg satte også ny rekord på kort fergetur. Maks 3 minutter. Gratis var det også :lol:
Image
Image
Og mat må jo en sliten Biker unne seg. Anbefaler Annelie & Cattis Café, i Värmskog :thumleft
Image

Og når dagen er over så er det jo deilig å duppe et par sure føtter i Väneren. Tror jaggu gjedda lå med buken i været når jeg rullet videre :redface
Image

Jeg hadde jo en viktig avtale i Oslo som måtte rekkes. Ut på E-18 og straka vegen til MCoslo :smt109
Der ventet en DCT Africa Twin :smt007 som jeg fikk prøvekjøre i nesten 2 1/2 time. Vi fikk oss en tur i byen, ut på landeveien, motorvei, og på grusen -selv om dekkene ikke var helt egnet til sistnevnte.
Første tanken var at denne sykkelen kunne umulig veie ca 240 kg....utrolig lettkjørt, samt smal og fin i rush trafikken =D>
Jeg er jo en uerfaren kar som prøver å flytte litt på mine egne grenser, og gruskjøring får virkelig pumpa i gang, men jeg følte meg utrolig komfortabel på denne sykkelen ute i skogen. Skal jo være forsiktig med å være kjepphøy, så det ville falt noen store krokodilletårer om jeg hadde lagt den ned i grusen :roll:
Image
Ble ikke helt komfortabel med gass av/på i lav fart. Måtte være nøye, samt bruke litt brems ellers ble det litt rykkete. Det var også litt uvant i starten med den effektive motor bremsen :D
Så har vi jo den evige problematikken rundt vind sus og turbulens. Jeg syntes at AT`en er en av de bedre med original vindskjerm. Skulle jeg kjøpt en så måtte jeg allikevel gjort noen endringer der.
Fra mitt ståsted og erfaring så syntes jeg det var nok krutt i motoren, og ikke minst en grom lyd :thumleft
Jeg er ny forelsket :love
Men jeg bytter ikke ut "Blåmann" med det første [-X

Turen gikk opp til Finnskogen på noen grusveier der. Var litt uheldig ettersom de hadde vært så flinke med vedlikeholdet, og fylt opp med ny sand. Tjukt lag som ikke var nedkjørt. Lett å spinne og sladde, men jaggu lett å gå på trynet også, selv om det gikk bra denne gangen :thumleft
Turen gikk hjemover. Ren transport på hurtigste måte, og gjett...regn, regn, regn i ufattelige 120 mil :puke Godt med regndress, og varmeholker \:D/
Vel hjemme. 3641km ble slutt summen og mange nyttige erfaringer på en fin tur :D
Image
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Jeg har hatt førerkort i 31 år, men det hjelper ikke for alt kan gå til helvete på et nano sekund uansett :twisted:
På tur til jobb i dag så kommer jeg i fint driv i nydelig vær, og livet er herlig \:D/
Køkjøring inn i stor rundkjøring der høyrefila står stille. Jeg har fint driv i venstrefila uten kø, og slakker litt ned før rundkjøringa -ligger en stor semitralier til høyre for meg, og hva dukker opp som troll i eske rett foran meg i gangfeltet.... jo en jævla syklist i godt driv. Det var ikke rare forvarslet jeg fikk for han kom i skjul av fronten på semitraileren.

Jeg høgger inn alt jeg har av bremser (uten ABS) så det skriker i dekkene. Ser hvitøyet til sykkelisten som også prøver å bremse.
Tror jeg tar en unnamanøver med kontrastyring for jeg kjenner at frem dekket "gir seg" eller vrir seg??
Sykkelisten berger seg med maks 10 cm :smt059 og jeg har minst 220 i puls :twisted:

Tja det var også en start på dagen.....
Og jeg hater syklister som kommer susende i gangfelt som om de eier hele verden og er udødelige...
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

FjellBekken wrote:Jeg sykler mye sjøl, men kan ofte tenke meg å knekke nakken på en del av mine stammefrender :twisted:

Jeg vet ikke hva det er, men det må være noe med opplæringa. Trur mange hadde hatt godt av å sette seg i den andres rolle, en bilist (tung eller lett) kunne ha godt av å kjenne hvordan dragsuget av dem trekker syklisten inn til dem, og syklisten hvor lite synlig de er i trafikken. [-X

Slik kunne jeg forsatt i en evighet, men skal ikke ødelegge tråden din. Men tror felles opplæring ville ha vært positivt.

Jeg er glad på dine vegne at det gikk bra, :thumleft og forbannet over at syklister ikke kan forstå at syklister på sykel er kjørende og ikke gående, gangfelt eller ei! :twisted:
Helt enig med deg Fjellbekken.
Har et inntrykk av at sykkelopplæringen som foregår på barneskolen er bra, men når de kommer ut i trafikken blir de nok påvirket av mange dårlige rollemodeller som skiter i trafikkregler og gjør som de vil :(
Et av målene må jo være å ikke skade andre eller seg selv. Det finnes mange virkemidler for å oppnå dette, men det finnes uansett tullinger med 2 eller flere hjul på doningen :roll:

Jeg for bare prøve å ikke være en tulling selv, og prøve å oppdage/unngå de tullingene som er i mitt nærområde så går det nok bra :)
Ja-ja nok om det tema i denne omgangen
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Da ble egenprodusert Tool Tube ferdig og montert.
110mm plast rør kuttet slik at totallengden ble 39 cm.
Får plass til 1,5 liter brusflaske med vann +++. eller helst en STOR flaske Whisky -får sikkert plass til noe annet uviktige greier i tillegg \:D/
Skal ut på en grustur nå. Toppboksen skal av, og det jeg trenger skal ned i tuben :D
Image
Image
Image
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen. Grustur i fjellet.

Post by Johnnykn »

Nydelig vær i dag, og muligheten for en kosetur på grus kunne jeg ikke utsette. Matte jo teste den nye Tool Tuben min også ;-)
Var utrolig godt å slippe toppboks og sidevesker som jeg har kjørt med siste ukene.
En god start på turen..tror jeg....
Image
Fin grusvei og bra med svinger. Veien ble verre etterhvert :thumleft
Image
Image
Kan ikke klage på utsikten helle. Veien ser dere sno seg opp fjellet.
Image
Ble mer snø i fjellet etterhvert som jeg kom innover.
Image
Og her var det stopp :(
Image
Image
Eneste som kunne redde turen videre fram var denne saken, men den fikk stå i fred :D
Image
Det var bare å snu. Tenkte å ta en stopp og sjekke innholdet i Tuben :thumleft
Image
Image
Passet fint å nyte fin-været med kaffe og nødproviant \:D/
Image
Så var de bare å rulle tilbake. Godt å se på tilbaketuren at jeg hadde kjørt litt mer enn bare kosetur. Klare spor inn i sving og god sprut ut av sving. Jeg har masse å lære, men kan glede meg over de små tingene :smt038
Kanskje jeg skulle vært med på Bukkerittet i august :-k
Last edited by Johnnykn on 28 May 2016 09:46, edited 1 time in total.
User avatar
RuneMC
Posts: 2034
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by RuneMC »

Dæsken, det var et flott sted :thumleft

Det er sånne bilder som inspirerer til tur - helt klart !
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Spiritofwinter »

Hyggelig å lese om turen din, har selv blitt stoppet av snø et par ganger i år.

Den tool tuben din ble veldig bra, har tenkt litt tanken på noe lignende for å utnytte litt plassen der, har samme type boks oppheng. Men jeg må vel innrømme at jeg ikke har noe reelt behov for ekstra lagringsplass på sykkelen min enn så lenge.


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Hmmm da er nye dekk og Heavy Duty slanger bestilt. Har endel mil igjen på de jeg har, men skal ha nye klare til bytte på kort vasrel :D
Noen som har erfaring med Mefo Explorer?
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Flott tur til Tollådalen i dag :thumleft
Kjenner mestringen på grus går rett vei, men heldigvis langt igjen. Her må det kjøres mye mer \:D/
Nydelig vær med 20++, og en fantastisk natur.
Jeg er glad i jakt og fiske, så elva jeg kjørte langs fristet endel.
Image

Jeg så en stikk vei på tur tilbake, men fikk en uggen følelse når jeg måtte gjennom noen gårdstun. Så ikke noe folk, men så en bil med dørene oppe.
Veien ble raskt dårligere, og stoppet i en dårlig sti, så jeg måtte snu. Elva var fortsatt fin den :D
Image

Putret tilbake og ser på lang avstand at det står en gubbe på veien med skikkelig "hoftefeste". Svarte her blir det garantert bråk... :smt062
Jeg stopper høflig ved gubben, slår av motoren, og sier at jeg må ha ut øreproppene og av med hjelmen.
Han venter.
Jeg tenkte at angrep er beste forsvar, og kontrer han kjapp før han får summet seg med et spørsmål om hvor jeg kan kjøpe fiskekort :lol:
Han ble litt perpleks, og sa at naboen var broren, og han solgte kort :lol:
Jeg tenkte at da var praten igang men han var litt mistenksom, og lurte på om jeg kjente noen i området...neeei sa jeg men er fisket bra i elv??? Da var vi endelig i gang, og gubben var kjempetrivelig. Sykkel hadde han også, en gammel Freewind :thumleft For å gjøre en lang fiskehistorie kort, så var det ikke noe vits i å fiske over storfossen pga tidligere Rotenon behandling der det øverste partiet i denne elva aldri hadde kommet seg igjen :(
Mange gode råd og jeg kom meg nesten ikke videre :-#
Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by DrGreve »

He, he, innerst i Beiaren og opp Tolladalen har det i tidligere tider vært endel innavl så det er greit å være forsiktig..
En kompis av meg sa det slik, det var så mye innavl at ungan var lik seg sjøl :)
Men jævla fint oppover mot Trollbergan, gikk i ungdommen fra Dunderland i Rana og opp Bjøllavatnan og ned Trollbergan til Tolladalen. Fin helgetur :thumleft
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

DrGreve wrote:He, he, innerst i Beiaren og opp Tolladalen har det i tidligere tider vært endel innavl så det er greit å være forsiktig..
En kompis av meg sa det slik, det var så mye innavl at ungan var lik seg sjøl :)
Men jævla fint oppover mot Trollbergan, gikk i ungdommen fra Dunderland i Rana og opp Bjøllavatnan og ned Trollbergan til Tolladalen. Fin helgetur :thumleft
Tenkte meg en tur opp der igjen for å fiske. Mange år siden sist. Er noen fine vann innover der :-#
Post Reply