Adeles blogg - Første tur i asfalten

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by JK95 »

Enig i det med hullete hansker :thumleft
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by Adele »

HeleneFS wrote:Gratulerer med lappen! Synd å lese om første velten, men "velkommen i klubben".

Har du noen gang kjørt moped? Spør kun av nysgerrighet siden jeg lærte nesten alt om mc kjøring da jeg kjørte min halvtrimmede racingmoped som 16 åring. Jeg tok mc lappen sinnsykt fort pga det. La den også godt i bakken og totalherpet den, så jeg ser på det som "ferdiggjort", haha. :-#

Tusen takk! Det går fint, det eneste jeg angrer på er at jeg ikke satt på velteklosser.. Da hadde den kanskje ikke hatt noen skrammer. Nei, aldri. Har hatt en tur privat og resten med kjøreskolen...vanvittig dyr måte å ta lappen på... Pappa anbefalte meg å kjøpe en moped til å øve på. Kanskje det ikke hadde vært så dumt.
Gielas wrote:
Adele wrote:
Tommas wrote:Kjenner deg ikke, og har ikke sett hvordan du kjører, men mitt tips er å få seg en del mil på sykkelen. Ikke tenk for mye på trailbraking, nedlegg og god fart i svinger, men kjør behersket og sikkert. Så får du satse på at det ikke blir en vane å legge ned sykkelen 8)
Ja..men samtidig så vil jeg jo aldri lære de tingene om jeg ikke trener på dem? Jeg tror at noen timer med kurs hadde lært meg mer enn 1000 timer på egenhånd. Jeg vil egentlig på bane, men jeg finner ingen begynner-vennlige kurs.
"Rom ble ikke bygd på én dag" - ergo: kjør (mye) og lær etterhvert. :)
Joda..du har rett ):. Jeg kjører så mye jeg kan og har kjørt ca 1500-1600 siden jeg fikk lappen. I starten gikk det litt tregt for jeg drev fortsatt å kjørte den inn. Noen ting kan det være lettere for andre mer erfarne/dyktige førere å se. Som at jeg f.eks. plasserer kroppen feil eller gjør en teknisk feil. Å finne den feilen selv kan ta kanskje flere 1000km, mens en instruktør kan kanskje se den feilen og kommentere på den etter et par runder rundt en bane. Enkelte ting kan jeg jo ikke lære på egenhånd. Jeg kan sikkert kjøre 10000 km på egenhånd uten å lære hvordan jeg skal få kneet ned i asfalten og det er sånne ting jeg vil kunne og synes er gøy. Men for all del jeg skjønner hva du mener og du har helt rett; jeg må nok roe litt ned og kjøre masse så jeg får samlet opp erfaringer jeg kan bygge videre på. Jeg skulle ønske jeg kunne se min egen kjøring i fugleperspektiv eller bakfra. Jeg skjønner ikke hvorfor kjøreskoler ikke tilbyr dette. Da hadde man sett plasseringene og kunne sammenlikne de med følelsen en hadde da en tok svingen og se om en klarte å plassere sykkelen slik en ønsket/trodde en hadde plassert den.
inunf wrote:
Adele wrote:
Tommas wrote:Kjenner deg ikke, og har ikke sett hvordan du kjører, men mitt tips er å få seg en del mil på sykkelen. Ikke tenk for mye på trailbraking, nedlegg og god fart i svinger, men kjør behersket og sikkert. Så får du satse på at det ikke blir en vane å legge ned sykkelen 8)
Ja..men samtidig så vil jeg jo aldri lære de tingene om jeg ikke trener på dem? Jeg tror at noen timer med kurs hadde lært meg mer enn 1000 timer på egenhånd. Jeg vil egentlig på bane, men jeg finner ingen begynner-vennlige kurs.
Opplegget til Senior MC på Gardermoen er ganske overkommelig. Tar du det kan du kjøre torsdagene på Rudskogen. Første gangen på Rudskogen kjører du sporvalg sammen med 5-6 andre og en instruktør. Tempoet bruker å være ganske bedagelig, spesielt om du havner i en "rolig" gruppe. Vil absolutt anbefale det!

Ellers ville jeg kanskje ha byttet ut de hanskene, litt skummelt at det har gått hull på dem etter en liten velt.
Det høres veldig bra ut. Jeg skal sjekke ut prisen på det og skaffe meg velteklosser... Hadde vært så utrolig gøy om jeg hadde klart å kjøre med et ok tempo på bane før sesongen var over. Hanskene visste jeg egentlig at ikke var kjempe gode, men jeg brukte de fordi de lufter så mye mer enn skinn-hanskene jeg har. Jeg får se etter noen nye luftige sommerhansker som er tynne. Eller noen litt tøffe som passer til skinn-jakka og banekjøring =^_^=
=^_^=
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by inunf »

Anbefaler Knox Handroid. Har lowsidet 5 ganger med mine, de har holdt seg veldig bra. Litt dyre er de, men de er ganske kule også :thumleft

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by ojda »

Hvordan fungerer den mansjettstrammingen?
Ikke sett før :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by Adele »

Jeg hadde egentlig bare sett for meg noen billige hansker som lufter litt. Men kanskje jeg heller skal spare til de.
=^_^=
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by Toven »

ojda wrote:Hvordan fungerer den mansjettstrammingen?
Ikke sett før :-k
Man vrir på hjulet, så strammes de wirene :) Så er det en mekanikk for å løsne på det, kanskje ved å dra hjulet opp av et hakk eller noe. Vært borti samme greine på snowboard støvler.
Adele wrote:Jeg hadde egentlig bare sett for meg noen billige hansker som lufter litt. Men kanskje jeg heller skal spare til de.
Kjedelig å lese om velten.
Ser ut til at du har fått mange gode råd :thumleft


Billige = bra?
Ofte hendene som går først i bakken, ta seg i mot, så jeg ville absolutt investert i et par gode hansker :)
Om det er noen butikker i nærheten med hansker er det verdt en tur for å se på utvalg :)
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by Adele »

Toven wrote:
ojda wrote:Hvordan fungerer den mansjettstrammingen?
Ikke sett før :-k
Man vrir på hjulet, så strammes de wirene :) Så er det en mekanikk for å løsne på det, kanskje ved å dra hjulet opp av et hakk eller noe. Vært borti samme greine på snowboard støvler.
Adele wrote:Jeg hadde egentlig bare sett for meg noen billige hansker som lufter litt. Men kanskje jeg heller skal spare til de.
Kjedelig å lese om velten.
Ser ut til at du har fått mange gode råd :thumleft


Billige = bra?
Ofte hendene som går først i bakken, ta seg i mot, så jeg ville absolutt investert i et par gode hansker :)
Om det er noen butikker i nærheten med hansker er det verdt en tur for å se på utvalg :)
Jeg har et par andre litt bedre hansker jeg kan bruke. De er bare veldig varme og av skinn.
=^_^=
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by Toven »

Få tak i et par gode i skinn med mer lufting :thumleft
Har selv et par varme goretex hansker, og et par luftige sommerhansker i skinn :)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by JK95 »

Har hatt samme system som på Handroidene på vintersko, funker som fy! :thumleft Selv kjører jeg Spidi Carbo Track Replica, de har også overlevd en velt uten problem 8)

De fleste racinghansker i skinn er luftige og gode, og har bedre beskyttelse enn det meste, jeg kjører ikke med annet lenger :-#
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by ashland »

Kjedelig å høre du bedriver horisontal kjøring! Det er vel noe som skjer de fleste av oss før eller senere...
Så lenge du selv kommer ifra det i god behold kan alltid skraper og sår på sykkelen repareres

Kan varmt annbefale Senior MC og Rudskogen, om du lurer på det! Først må du gjennom Modul 1 - 3 på Gardermoen, før du slipper til på Rudskogen. Det er nok av instruktører som hjelper til med sporvalg og kjøreteknikk om du huker tak i en av dem på torsdagene
Når jeg har vært der oppe i år er det flere som bare kommer for å se på opplegget eller er med noen av deltagerene

Bare pass på forsikringen din dekker kjøring på lukket område, om du skulle være uheldig!
fun is not a straight line
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by inunf »

ojda wrote:Hvordan fungerer den mansjettstrammingen?
Ikke sett før :-k
Fungerer veldig bra. Strammer jevnt, hanskene sitter bra og det er raskere å ta av og på enn to klaffer med borrelås. Robust er det også, har holdt 5 år og 5 lowsides. Eneste problemet er at strikken har røket etter tryning, men det var veldig enkelt å få lappet. Ventilasjonen er veldig bra, bruker de kun på bane eller når det er skikkelig varmt.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by mekkern »

Tror ikke at fokuset skal være på trailbraking twist of grip eller banekjøring jeg... [-X selv om kjøreteknikk er viktig å lære.
Ting kommer med erfaring.

tror fokuset skal ligge mer på å ta det litt rolig og tenke litt mer konsekvens..
du sier selv at du var i "landeveismodus" i krysset og det sier meg at det rett og slett gikk for fort etter forholdene(eller ikke helt tilstede)
akkurat som for han jeg måtte ringe 113 for for et par uker siden.

sett deg å se på denne,lær av hva som kan gå dritt (prøv å finn årsakene og hva kunne DU gjort for å hindre en del av disse ulykkene))og bli litt kvalm hvor jævlig det kan ende.guttungen synes også denne serien av videoer er skremmende og lærerik.
PS-ja vi har alle en eller annen gang vært i bakken. :thumleft
[youtube][/youtube]
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten

Post by Adele »

ashland wrote:Kjedelig å høre du bedriver horisontal kjøring! Det er vel noe som skjer de fleste av oss før eller senere...
Så lenge du selv kommer ifra det i god behold kan alltid skraper og sår på sykkelen repareres

Kan varmt annbefale Senior MC og Rudskogen, om du lurer på det! Først må du gjennom Modul 1 - 3 på Gardermoen, før du slipper til på Rudskogen. Det er nok av instruktører som hjelper til med sporvalg og kjøreteknikk om du huker tak i en av dem på torsdagene
Når jeg har vært der oppe i år er det flere som bare kommer for å se på opplegget eller er med noen av deltagerene

Bare pass på forsikringen din dekker kjøring på lukket område, om du skulle være uheldig!

Horisontal-kjøringen er spennende og 100% av de som har prøvd sier at det øker hjerterymen :lol: . Neida..jeg tar det fint. Jeg visste jeg kom til å gjøre noe dumt, heldigvis gikk det bra. Angrer på at jeg ikke hadde velteklosser for da hadde nok sykkelen klart seg helt fint uten noen merker. Senior MC skal jeg definitivt sjekke ut. Det høres spennende ut. Må bare skaffe meg en dress som passer og noen tusen flere kilometer på veien, men jeg kan jo ta noen turer ned og se på et par ganger.
mekkern wrote:Tror ikke at fokuset skal være på trailbraking twist of grip eller banekjøring jeg... [-X selv om kjøreteknikk er viktig å lære.
Ting kommer med erfaring.

tror fokuset skal ligge mer på å ta det litt rolig og tenke litt mer konsekvens..
du sier selv at du var i "landeveismodus" i krysset og det sier meg at det rett og slett gikk for fort etter forholdene(eller ikke helt tilstede)
akkurat som for han jeg måtte ringe 113 for for et par uker siden.

sett deg å se på denne,lær av hva som kan gå dritt (prøv å finn årsakene og hva kunne DU gjort for å hindre en del av disse ulykkene))og bli litt kvalm hvor jævlig det kan ende.guttungen synes også denne serien av videoer er skremmende og lærerik.
PS-ja vi har alle en eller annen gang vært i bakken. :thumleft
[youtube][/youtube]
Takk, den videoen skal jeg se på - jeg lærer nok helt sikkert mer enn videoene jeg pleier å se på - selv om de jeg ser på gjør at jeg gliser fra øret til øre og rister i kroppen :lol:

Det var nok mye som gikk alt: jeg bremset inn i svingen og hadde helt feil linje. Jeg vet ikke helt om jeg kunne klart svingen uten å havne langt over i motgående kjørefelt. Jeg var jo allerede så langt nede som jeg kunne komme. jeg skulle ønske jeg hadde video av det så jeg kunne se hva jeg gjorde og hva jeg kunne ha gjort. Det er litt vanskelig for meg å analysere og finne ut hva jeg burde ha gjort når jeg ikke helt hva som er mulig og ikke mulig enda. En ting jeg burde ha gjort var nok å gi mer gass, for jeg tror jeg ventet altfor lenge med å gi gass..det var nok det som gjorde at jeg ikke hadde nok krefter til å holde sykkelen oppreist og den datt ned - kanskje :-k ?
=^_^=
Post Reply