Re: Adeles blogg - Første tur i asfalten
Posted: 06 Jul 2017 20:36
Enig i det med hullete hansker
HeleneFS wrote:Gratulerer med lappen! Synd å lese om første velten, men "velkommen i klubben".
Har du noen gang kjørt moped? Spør kun av nysgerrighet siden jeg lærte nesten alt om mc kjøring da jeg kjørte min halvtrimmede racingmoped som 16 åring. Jeg tok mc lappen sinnsykt fort pga det. La den også godt i bakken og totalherpet den, så jeg ser på det som "ferdiggjort", haha.
Joda..du har rett ):. Jeg kjører så mye jeg kan og har kjørt ca 1500-1600 siden jeg fikk lappen. I starten gikk det litt tregt for jeg drev fortsatt å kjørte den inn. Noen ting kan det være lettere for andre mer erfarne/dyktige førere å se. Som at jeg f.eks. plasserer kroppen feil eller gjør en teknisk feil. Å finne den feilen selv kan ta kanskje flere 1000km, mens en instruktør kan kanskje se den feilen og kommentere på den etter et par runder rundt en bane. Enkelte ting kan jeg jo ikke lære på egenhånd. Jeg kan sikkert kjøre 10000 km på egenhånd uten å lære hvordan jeg skal få kneet ned i asfalten og det er sånne ting jeg vil kunne og synes er gøy. Men for all del jeg skjønner hva du mener og du har helt rett; jeg må nok roe litt ned og kjøre masse så jeg får samlet opp erfaringer jeg kan bygge videre på. Jeg skulle ønske jeg kunne se min egen kjøring i fugleperspektiv eller bakfra. Jeg skjønner ikke hvorfor kjøreskoler ikke tilbyr dette. Da hadde man sett plasseringene og kunne sammenlikne de med følelsen en hadde da en tok svingen og se om en klarte å plassere sykkelen slik en ønsket/trodde en hadde plassert den.Gielas wrote:"Rom ble ikke bygd på én dag" - ergo: kjør (mye) og lær etterhvert.Adele wrote:Ja..men samtidig så vil jeg jo aldri lære de tingene om jeg ikke trener på dem? Jeg tror at noen timer med kurs hadde lært meg mer enn 1000 timer på egenhånd. Jeg vil egentlig på bane, men jeg finner ingen begynner-vennlige kurs.Tommas wrote:Kjenner deg ikke, og har ikke sett hvordan du kjører, men mitt tips er å få seg en del mil på sykkelen. Ikke tenk for mye på trailbraking, nedlegg og god fart i svinger, men kjør behersket og sikkert. Så får du satse på at det ikke blir en vane å legge ned sykkelen
Det høres veldig bra ut. Jeg skal sjekke ut prisen på det og skaffe meg velteklosser... Hadde vært så utrolig gøy om jeg hadde klart å kjøre med et ok tempo på bane før sesongen var over. Hanskene visste jeg egentlig at ikke var kjempe gode, men jeg brukte de fordi de lufter så mye mer enn skinn-hanskene jeg har. Jeg får se etter noen nye luftige sommerhansker som er tynne. Eller noen litt tøffe som passer til skinn-jakka og banekjøring =^_^=inunf wrote:Opplegget til Senior MC på Gardermoen er ganske overkommelig. Tar du det kan du kjøre torsdagene på Rudskogen. Første gangen på Rudskogen kjører du sporvalg sammen med 5-6 andre og en instruktør. Tempoet bruker å være ganske bedagelig, spesielt om du havner i en "rolig" gruppe. Vil absolutt anbefale det!Adele wrote:Ja..men samtidig så vil jeg jo aldri lære de tingene om jeg ikke trener på dem? Jeg tror at noen timer med kurs hadde lært meg mer enn 1000 timer på egenhånd. Jeg vil egentlig på bane, men jeg finner ingen begynner-vennlige kurs.Tommas wrote:Kjenner deg ikke, og har ikke sett hvordan du kjører, men mitt tips er å få seg en del mil på sykkelen. Ikke tenk for mye på trailbraking, nedlegg og god fart i svinger, men kjør behersket og sikkert. Så får du satse på at det ikke blir en vane å legge ned sykkelen
Ellers ville jeg kanskje ha byttet ut de hanskene, litt skummelt at det har gått hull på dem etter en liten velt.
Man vrir på hjulet, så strammes de wirene Så er det en mekanikk for å løsne på det, kanskje ved å dra hjulet opp av et hakk eller noe. Vært borti samme greine på snowboard støvler.ojda wrote:Hvordan fungerer den mansjettstrammingen?
Ikke sett før
Kjedelig å lese om velten.Adele wrote:Jeg hadde egentlig bare sett for meg noen billige hansker som lufter litt. Men kanskje jeg heller skal spare til de.
Jeg har et par andre litt bedre hansker jeg kan bruke. De er bare veldig varme og av skinn.Toven wrote:Man vrir på hjulet, så strammes de wirene Så er det en mekanikk for å løsne på det, kanskje ved å dra hjulet opp av et hakk eller noe. Vært borti samme greine på snowboard støvler.ojda wrote:Hvordan fungerer den mansjettstrammingen?
Ikke sett før
Kjedelig å lese om velten.Adele wrote:Jeg hadde egentlig bare sett for meg noen billige hansker som lufter litt. Men kanskje jeg heller skal spare til de.
Ser ut til at du har fått mange gode råd
Billige = bra?
Ofte hendene som går først i bakken, ta seg i mot, så jeg ville absolutt investert i et par gode hansker
Om det er noen butikker i nærheten med hansker er det verdt en tur for å se på utvalg
Fungerer veldig bra. Strammer jevnt, hanskene sitter bra og det er raskere å ta av og på enn to klaffer med borrelås. Robust er det også, har holdt 5 år og 5 lowsides. Eneste problemet er at strikken har røket etter tryning, men det var veldig enkelt å få lappet. Ventilasjonen er veldig bra, bruker de kun på bane eller når det er skikkelig varmt.ojda wrote:Hvordan fungerer den mansjettstrammingen?
Ikke sett før
ashland wrote:Kjedelig å høre du bedriver horisontal kjøring! Det er vel noe som skjer de fleste av oss før eller senere...
Så lenge du selv kommer ifra det i god behold kan alltid skraper og sår på sykkelen repareres
Kan varmt annbefale Senior MC og Rudskogen, om du lurer på det! Først må du gjennom Modul 1 - 3 på Gardermoen, før du slipper til på Rudskogen. Det er nok av instruktører som hjelper til med sporvalg og kjøreteknikk om du huker tak i en av dem på torsdagene
Når jeg har vært der oppe i år er det flere som bare kommer for å se på opplegget eller er med noen av deltagerene
Bare pass på forsikringen din dekker kjøring på lukket område, om du skulle være uheldig!
Takk, den videoen skal jeg se på - jeg lærer nok helt sikkert mer enn videoene jeg pleier å se på - selv om de jeg ser på gjør at jeg gliser fra øret til øre og rister i kroppenmekkern wrote:Tror ikke at fokuset skal være på trailbraking twist of grip eller banekjøring jeg... selv om kjøreteknikk er viktig å lære.
Ting kommer med erfaring.
tror fokuset skal ligge mer på å ta det litt rolig og tenke litt mer konsekvens..
du sier selv at du var i "landeveismodus" i krysset og det sier meg at det rett og slett gikk for fort etter forholdene(eller ikke helt tilstede)
akkurat som for han jeg måtte ringe 113 for for et par uker siden.
sett deg å se på denne,lær av hva som kan gå dritt (prøv å finn årsakene og hva kunne DU gjort for å hindre en del av disse ulykkene))og bli litt kvalm hvor jævlig det kan ende.guttungen synes også denne serien av videoer er skremmende og lærerik.
PS-ja vi har alle en eller annen gang vært i bakken.
[youtube][/youtube]