MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 mai 2018 10:44

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 238 innlegg ]  Gå til side Forrige 112 13 14 15 16 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 03 jul 2017 15:33 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
RuneMC skrev:
Rundkjøringer er ofte glattere pga dieselsøl fra biler/lastebiler - spesielt rundkjøringer i nærheten av bensinstasjoner.
Det lærte jeg av min kjørelærer - trodde det var pensum å få advarsel ang dette...

Fra avisen har jeg også lest at rundkjøringer rett ved og i tunneler kan være glattere enn andre pga at det saltes for å binde veistøvet. (Dvs kan bli glatte når det er fuktig)

Helt nyasfalterte veier kan være ganske så glatte i regn. I klasse med brostein. Hvitt "såpeskum" i regn kan være pollen, som er ganske glatt, men også stoffer fra asfalten når den er helt fersk og kanskje har "svettet" litt i solen før et regnskyll.



Akkurat den rundkjøringen er ikke i nærheten av noen bensinstasjon og den har heller ikke stor helling. Jeg vet ikke hvorfor akkurat den var så glatt.
Det var sikkert både pollen og nyasfaltert vei som var problemet (:.


LordShaft skrev:
Jeg forstår veldig godt hva du mener! Jeg lærte å kjøre sykkel langt raskere på å ligge bak folk som var bedre/mer erfaren enn meg! Det gir en trygghet og visshet om hva som er mulig, selv om jeg kjørte langt saktere/roligere! Så det er ikke noe bakdel


Ja, akkurat (:.


Norse skrev:
Gratulerer med lappen! Kjør mye, men kjør med vett!! Bakhjulsglipp er ikke det jeg anser som "morro", men et hint om at man kanskje pusher litt i overkant, -eller er litt for lite trent i forhold til å lese veidekke og kjøreforhold.

Vi velter vel noen og enhver av oss innimellom, men du kan trøste deg med en ting: hvis du ikke kan fikse det selv, så blir det fort dyrt uansett om du har velteklosser eller ikke.

Kjør vakkert!!


Sent from my iPhone using Tapatalk


Tusen takk. Jeg prøver (:!



Jeg fikk aldri lastet opp bildene og de siste dagene har jeg vært opptatt med 12-14 timers vakter på jobben, men her er et lite bilde:
Bilde

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 17:48 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Da har jeg hatt min første tur i asfalten. Det var en lowside i lav hastighet og jeg hadde på meg full skinndress, ryggbeskytter og kjøresko så annet enn merker på sykkelen og utstyret så gikk det greit.

Verkstedet ville anslo skadene å koste meg 10-15k, men det er bare små kosmetiske skader og ripene sitter ikke dypt så de kan jeg fikse selv. Det jeg må fikse så snart som mulig høyre-siden av styret. Det har bøyd seg så jeg må skruv alt av det og bytte det ut med et annet. Telefonen min klarer ikke å fokusere ordentlig med kameraet, men her er noen bilder: http://imgur.com/a/ROdAX

Jeg tror jeg har en anelse om hva jeg gjorde galt:
1. Jeg har en tendens til å bremse veldig sent og trail-breaker ofte. Det gjør jeg også med bil.
2. jeg behandlet et kryss som en skarp landeveis-sving - noe som blir helt feil...
3. hadde ikke fart nok ift til nedlegget?


Det var en total unødvendig måte å gå ned på og føyer seg inn i rekken av idiotiske ting jeg finner på å gjøre, men samtidig er jeg fornøyd med at jeg ikke stivnet eller grep styret. Jeg forsøkte å styre og legge ned sykkelen så mye jeg kunne, men endte med å ikke få det til og slapp den bare fra med da vi skled.

Fikk ikke en gang en ripe på hjelmen så jeg slipper heldigvis å bytte den og jakka fikk heller ikke annet enn små skrammer. jeg har glemt å ta bilder av den nye kjøredressen, men disse kommer senere. Jeg tror jeg må melde meg på noen kurs og lære legge sykkelen ned og kjøre på banen. Hvis jeg skal finne ut av ting helt på egenhånd kommer jeg til å gå i bakken veldig mange flere bakker. Veldig flaut å forklare folk hvordan i helsike jeg klarte å lowside i et kryss :redface . Har egentlig ikke noe svar på hvorfor jeg gjør sånne ting..^

Har forresten fortsatt ikke sagt noe til mamma og tenker å holde det slik. Hun ser jo bare den gode siden når den står parkert uansett :lol: .

_________________
=^_^=


Sist redigert av Adele den 06 jul 2017 18:16, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 17:56 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 555
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
Det gikk fort, gratulerer! :D


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 17:59 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
ole m. skrev:
Det gikk fort, gratulerer! :D



Haha, vet ikke helt om det er noe å takke for, men takk.. Det tok 19 dager :redface . Heldigvis gikk det bra og skjedde på et tidspunkt hvor det ikke var trafikk.

Men jeg må finne noen å kjøre med eller ihvertfall noen å lære av. Kanskje jeg skal se "Twist of the wrist II" igjen. Kursene jeg har lest om virker alle å være godt over mitt nivå - men vet noen av dere om det er lov å dra til Rudskogen og se på treningene? En annen viktig ting er at jeg helt sikkert kommer til å kjøre litt roligere på veien om ejg kan jobbe med å utvikle meg og presse grensene mine på en bane. Også vil jeg bli bevisst over egne og sykkelens evner. Da kan jeg slappe mer av og kose meg istedet for å lure på hvor mye grep jeg egentlig har til enhver tid.

_________________
=^_^=


Sist redigert av Adele den 06 jul 2017 18:13, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:05 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2650
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
Det gikk skremmende fort :shock: Heldigvis slapp du billig fra det rent skademessig, min velt på grslagt asfalt endte på 67k for forsikringsselskapet :redface
Det du bør gjøre er å komme deg ut på landeveien, et kryss er et kryss, noe du selv innrømmer [-X Trailbraking har ikke stort i slik trafikk å gjøre spør du meg :-# Jeg foretrekker iallefall selv å kjøre "inspirert" der jeg omtrent kun er til fare for meg selv, ikke andre ;-)

Men hey, uhell skjer, og nå er du i det minste medlem i klubben for "de som har veltet", ikke "de som kommer til å velte" :lol: En kompis klarte selv å highside i gjennom et kryss, uten særlig fart, så alt er mulig ;-) Flott kjøredress foresten, du ser jo mye mer erfaren ut me battlescars på den 8) :twisted: Tror jeg har samme, iværtfall veldig lik, med veltesår på samme side :lol:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:13 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
JK95 skrev:
Det gikk skremmende fort :shock: Heldigvis slapp du billig fra det rent skademessig, min velt på grslagt asfalt endte på 67k for forsikringsselskapet :redface
Det du bør gjøre er å komme deg ut på landeveien, et kryss er et kryss, noe du selv innrømmer [-X Trailbraking har ikke stort i slik trafikk å gjøre spør du meg :-# Jeg foretrekker iallefall selv å kjøre "inspirert" der jeg omtrent kun er til fare for meg selv, ikke andre ;-)

Men hey, uhell skjer, og nå er du i det minste medlem i klubben for "de som har veltet", ikke "de som kommer til å velte" :lol: En kompis klarte selv å highside i gjennom et kryss, uten særlig fart, så alt er mulig ;-) Flott kjøredress foresten, du ser jo mye mer erfaren ut me battlescars på den 8) :twisted: Tror jeg har samme, iværtfall veldig lik, med veltesår på samme side :lol:



67k er en del :shock: - at kompisen din klarte å highside er vel kanskje enda verre :-P . Hehe, for å være helt ærlig så lever jeg godt med battlescars på både sykkel og meg. Så lenge utstyret er i orden er det ikke noe stort problem. Det gikk veldig pent for seg. Vi lå jo begge i asfalten så sykkelen datt egentlig aldri i bakken - den skled bare bortover. Jeg pleier egentlig å gjøre det, men det som skjedde var nok at jeg hadde kjørte landevei i noen timer og klarte ikke helt å slå av "bryteren".

Takk for det! Jeg likte den godt selv og nå har den jo også gjort litt nytte for seg :-P.

_________________
=^_^=


Sist redigert av Adele den 06 jul 2017 18:20, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:16 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4919
MC: Nada...
Kjenner deg ikke, og har ikke sett hvordan du kjører, men mitt tips er å få seg en del mil på sykkelen. Ikke tenk for mye på trailbraking, nedlegg og god fart i svinger, men kjør behersket og sikkert. Så får du satse på at det ikke blir en vane å legge ned sykkelen 8)

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:21 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4979
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Børst grusen utav ørene, ta til deg at de gamle kanskje visste hva de snakket om da de ba deg
kjøre pent de første 50000kmèrne :-k
Alle kan gå på trynet, men dette var vel litt unødvendig ;-)
Uansett. Du er fresk, sykkel`n er "nesten" fresk så på`n igen, å kjør forsiktei [-X

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte på: 0km ;-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:22 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Tommas skrev:
Kjenner deg ikke, og har ikke sett hvordan du kjører, men mitt tips er å få seg en del mil på sykkelen. Ikke tenk for mye på trailbraking, nedlegg og god fart i svinger, men kjør behersket og sikkert. Så får du satse på at det ikke blir en vane å legge ned sykkelen 8)


Ja..men samtidig så vil jeg jo aldri lære de tingene om jeg ikke trener på dem? Jeg tror at noen timer med kurs hadde lært meg mer enn 1000 timer på egenhånd. Jeg vil egentlig på bane, men jeg finner ingen begynner-vennlige kurs.

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:23 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
ojda skrev:
Børst grusen utav ørene, ta til deg at de gamle kanskje visste hva de snakket om da de ba deg
kjøre pent de første 50000kmèrne :-k
Alle kan gå på trynet, men dette var vel litt unødvendig ;-)
Uansett. Du er fresk, sykkel`n er "nesten" fresk så på`n igen, å kjør forsiktei [-X



Jaaa..det var veldig unødvendig ):.

Grusen er børstet av og sykkelen har gått mange hundre kilometer siden kræsjen for et halvannen døgn siden, så det er ikke noe å bekymre seg for :thumleft

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:26 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 1949
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Velkommen i klubben. Da er det unnagjort sånn i første omgang. Av de 7 syklene jeg har hatt (inkl nåværende) er det bare én av de som overlevde hele mitt eierskap uten velt, så joda, kan godt bli flere, både på deg og meg. Største såret er nok i stoltheten sånn de par-tre første veltene. Min nåværende har vært to ganger i bakken hittil. :)

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:30 
Offline

Registrert: 22 feb 2016 16:22
Innlegg: 354
MC: Ninja 300
Bikeridr skrev:
Velkommen i klubben. Da er det unnagjort sånn i første omgang. Av de 7 syklene jeg har hatt (inkl nåværende) er det bare én av de som overlevde hele mitt eierskap uten velt, så joda, kan godt bli flere, både på deg og meg. Største såret er nok i stoltheten sånn de par-tre første veltene. Min nåværende har vært to ganger i bakken hittil. :)



Takktakk :lol: . Jeg er bombesikker på at det blir flere. Forhåpentligvis under mer kontrollerte forhold. Jeg synes ikke det er så flaut å gå i bakken, selv om denne velten var veldig dum og unødvendig. Så lenge jeg ikke gjør den samme feilen igjen og klarer å lære hva jeg gjorde feil og hva jeg må gjøre annerledes videre så lever jeg godt med det. Synes egentlig ikke at det er så flaut at andre vet at jeg veltet heller. SÅ lenge det ikke blir sånn at de er redd for at jeg skal gjøre noe sånt når de skal sitte på, men enn så lenge så gjør de ikke det og jeg har ingen planer om å gjøre noe annet enn å kjøre så pent og rolig som jeg kan med andre på så det skal gå fint (:.

_________________
=^_^=


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 apr 2017 20:24
Innlegg: 110
MC: Suzuki GSR 600
Sted: Oslo/Akershus
Gratulerer med lappen! Synd å lese om første velten, men "velkommen i klubben".

Har du noen gang kjørt moped? Spør kun av nysgerrighet siden jeg lærte nesten alt om mc kjøring da jeg kjørte min halvtrimmede racingmoped som 16 åring. Jeg tok mc lappen sinnsykt fort pga det. La den også godt i bakken og totalherpet den, så jeg ser på det som "ferdiggjort", haha. :-#


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 18:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 15 okt 2015 09:32
Innlegg: 831
MC: BMW R1200GSA
Sted: Sandefjord
Adele skrev:
Tommas skrev:
Kjenner deg ikke, og har ikke sett hvordan du kjører, men mitt tips er å få seg en del mil på sykkelen. Ikke tenk for mye på trailbraking, nedlegg og god fart i svinger, men kjør behersket og sikkert. Så får du satse på at det ikke blir en vane å legge ned sykkelen 8)


Ja..men samtidig så vil jeg jo aldri lære de tingene om jeg ikke trener på dem? Jeg tror at noen timer med kurs hadde lært meg mer enn 1000 timer på egenhånd. Jeg vil egentlig på bane, men jeg finner ingen begynner-vennlige kurs.

"Rom ble ikke bygd på én dag" - ergo: kjør (mye) og lær etterhvert. :)

_________________
Gielas


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 jul 2017 19:47 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4442
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Adele skrev:
Tommas skrev:
Kjenner deg ikke, og har ikke sett hvordan du kjører, men mitt tips er å få seg en del mil på sykkelen. Ikke tenk for mye på trailbraking, nedlegg og god fart i svinger, men kjør behersket og sikkert. Så får du satse på at det ikke blir en vane å legge ned sykkelen 8)


Ja..men samtidig så vil jeg jo aldri lære de tingene om jeg ikke trener på dem? Jeg tror at noen timer med kurs hadde lært meg mer enn 1000 timer på egenhånd. Jeg vil egentlig på bane, men jeg finner ingen begynner-vennlige kurs.


Opplegget til Senior MC på Gardermoen er ganske overkommelig. Tar du det kan du kjøre torsdagene på Rudskogen. Første gangen på Rudskogen kjører du sporvalg sammen med 5-6 andre og en instruktør. Tempoet bruker å være ganske bedagelig, spesielt om du havner i en "rolig" gruppe. Vil absolutt anbefale det!

Ellers ville jeg kanskje ha byttet ut de hanskene, litt skummelt at det har gått hull på dem etter en liten velt.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 238 innlegg ]  Gå til side Forrige 112 13 14 15 16 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Daniel_hoy, ojda og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner