Og selvsagt hva en er vandt med før. Jeg syntes XJ-6en til kjøreskolen var sprek før jeg fikk lappen selv. Men Duken er noe helt annet, bedre på de fleste måter. Føles så utrolig mye sprekere å kjøre den enn 4syl.. Selv kommer jeg nok ikke til å ende på noe 4 sylindret, må i så fall opp i V4 eller minst 1000ccm som du sier.Bjerknez wrote:Ahh,mvar sikker på at ninja 300 var en firesylindret maskin
Men da bude den vel være sprek nok for førstegangskjøperen...?
At man bør opp i 1000ccm i fire sylindret klassen for å få litt action er mine personlige preferanser. At det finnes spennende sykler med lavere kubikk er helt sikkert. Kommer ann på behovet og hva man er ute etter.
Adeles blogg - Første tur i asfalten
Re: Min sin blogg? Første kjøretime - wohooo!
Re: Min sin blogg? Første kjøretime - wohooo!
Den er sikkert det..men det vet jo ikke jeg enda .
=^_^=
Re: Min sin blogg? Kjøregårdøvelser
Da har jeg vært på Hafslund trafikkskole og kjørt kjøregårdøvelsene. Nødbrems-øvelsen og unnamanøveren hadde jeg aldri gjort før så jeg var ganske nervøs for å gjøre de den første gangen med så mange andre på stedet.
Jeg startet med sikksakk-kjøring og u-sving og det gikk egentlig veldig bra. Jeg klarte å svinge innenfor den oppmalte firkanten og kjøre gjennom kjeglene med god kontroll. Etter denne øvelsen gjorde jeg unnamanøveren og det var nok denne jeg slet mest med. Jeg var litt stiv i kroppen, men etterhvert gikk det bedre og jeg klarte å gjøre unnamanøveren når jeg kom inn med en hastighet på ca 43km/t, men jeg rev ned kjegler hver eneste gang jeg prøvde å komme inn i 50km/t (som er kravet på den tekniske delen av førerprøven). Jeg blir bare for stiv i kroppen, men så snart jeg klarer å slappe av litt mer og blir mer trygg på egne ferdigheter tror jeg det vil gå bra.
Etter unnamanøveren kjørte jeg 180-graders sving. Dette er en lang slak sving som skal fullføres i 30 km/t og poenget er at hastigheten skal være konstant gjennom hele svingen og at svingen også skal være konstant. Det skal være en lang sving og ikke to. Jeg kom meg gjennom begge portene uten mye dramatikk, men kjørelærer sa at jeg kom for langt ut mot høyre, men at jeg hver gang klarte å svinge skarpere å få den til å passere gjennom portene. Problemet mitt er at jeg er veldig sen i tilpasningen min og at jeg heller bør se det tidlig og lage en jevnere sving.
Nødbrems-manøveren fikk jeg bare testet 3-4 ganger. Det ble bedre hver gang, men jeg kan nok bremse enda hardere samtidig som jeg kan jobbe litt med å holde sykkelen rett. Den er rett i det jeg svinger, men helt på slutten av ned-bremsingen, rett før jeg skal sette ned foten, blir sykkelen ustabil (den heller mot den siden jeg skal sette ned foten). Det er nok mest fordi jeg begynner å tenke på at jeg skal legge ned foten og også tar foten vekk fra fotpinnene litt for tidlig og dermed ødelegger den gode balansen.
Unnskyld for at jeg ikke lenger har noen bilder her, men jeg har klart å ødelegge telefonen min og speilreflekskamera er hverken praktisk eller diskre..
Jeg startet med sikksakk-kjøring og u-sving og det gikk egentlig veldig bra. Jeg klarte å svinge innenfor den oppmalte firkanten og kjøre gjennom kjeglene med god kontroll. Etter denne øvelsen gjorde jeg unnamanøveren og det var nok denne jeg slet mest med. Jeg var litt stiv i kroppen, men etterhvert gikk det bedre og jeg klarte å gjøre unnamanøveren når jeg kom inn med en hastighet på ca 43km/t, men jeg rev ned kjegler hver eneste gang jeg prøvde å komme inn i 50km/t (som er kravet på den tekniske delen av førerprøven). Jeg blir bare for stiv i kroppen, men så snart jeg klarer å slappe av litt mer og blir mer trygg på egne ferdigheter tror jeg det vil gå bra.
Etter unnamanøveren kjørte jeg 180-graders sving. Dette er en lang slak sving som skal fullføres i 30 km/t og poenget er at hastigheten skal være konstant gjennom hele svingen og at svingen også skal være konstant. Det skal være en lang sving og ikke to. Jeg kom meg gjennom begge portene uten mye dramatikk, men kjørelærer sa at jeg kom for langt ut mot høyre, men at jeg hver gang klarte å svinge skarpere å få den til å passere gjennom portene. Problemet mitt er at jeg er veldig sen i tilpasningen min og at jeg heller bør se det tidlig og lage en jevnere sving.
Nødbrems-manøveren fikk jeg bare testet 3-4 ganger. Det ble bedre hver gang, men jeg kan nok bremse enda hardere samtidig som jeg kan jobbe litt med å holde sykkelen rett. Den er rett i det jeg svinger, men helt på slutten av ned-bremsingen, rett før jeg skal sette ned foten, blir sykkelen ustabil (den heller mot den siden jeg skal sette ned foten). Det er nok mest fordi jeg begynner å tenke på at jeg skal legge ned foten og også tar foten vekk fra fotpinnene litt for tidlig og dermed ødelegger den gode balansen.
Unnskyld for at jeg ikke lenger har noen bilder her, men jeg har klart å ødelegge telefonen min og speilreflekskamera er hverken praktisk eller diskre..
=^_^=
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Et tips når det begynner å gå sakte, er å se på noe langt frem. Det hjelper på balansen.
Men det har du sikkert hørt allerede
Men det har du sikkert hørt allerede
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Med tanke på de fleste kjøregårdsøvelser og kjøring generelt, så er blikket ekstremt viktig. Som Tommas sier er det nødvendig for riktig balanse. Se langt frem, men se også tidlig der du skal. Måten du bruker blikket på i sving, har mye å si for linjen du holder gjennom svingen.
Ellers er forankring veldig viktig, spesielt ved nedbremsing og ellers for å holde sykkelen stabil: press lår og knær mot tanken, det er det som skal holde deg fast i sykkelen, ikke armene. Riktig forankring gjør at du kan slappe mer av i armene og ikke blir så stiv på sykkelen.
Ellers er forankring veldig viktig, spesielt ved nedbremsing og ellers for å holde sykkelen stabil: press lår og knær mot tanken, det er det som skal holde deg fast i sykkelen, ikke armene. Riktig forankring gjør at du kan slappe mer av i armene og ikke blir så stiv på sykkelen.
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Tommas wrote:Et tips når det begynner å gå sakte, er å se på noe langt frem. Det hjelper på balansen.
Men det har du sikkert hørt allerede
Hehe, ja. Jeg vet at jeg skal se langt frem og dit hvor jeg vil, men jeg må bli myyyeeee flinkere til å bruke blikket ):.
Forankringen klarer jeg ikke helt å få til, jeg vet at jeg skal holde meg fast med lårene og knærne, men jeg bruker allikevel armene langt med enn hva jeg burde. Det er det jeg jobber med når jeg kjører på egenhånd rundt huset, slappe av i armene og sitte helt uanstrengt.Elolz wrote:Med tanke på de fleste kjøregårdsøvelser og kjøring generelt, så er blikket ekstremt viktig. Som Tommas sier er det nødvendig for riktig balanse. Se langt frem, men se også tidlig der du skal. Måten du bruker blikket på i sving, har mye å si for linjen du holder gjennom svingen.
Ellers er forankring veldig viktig, spesielt ved nedbremsing og ellers for å holde sykkelen stabil: press lår og knær mot tanken, det er det som skal holde deg fast i sykkelen, ikke armene. Riktig forankring gjør at du kan slappe mer av i armene og ikke blir så stiv på sykkelen.
Jeg har jo hørt det før, men jeg klarer allikevel ikke helt å få det til når jeg kjører, men jeg føler at det blir bittelitt bedre hver gang jeg jobber med det /:.
=^_^=
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Jeg sleit også med nødbrems og unnamanøver. Unnamanøveren klarte jeg ikke før jeg var på samme sted som oppkjøringa, hvor kjeglene hadde litt smalere plassering så jeg faktisk måtte ta i for å klare det, og da skjønte jeg plutselig hvordan det funka.
Bremsinga klarte jeg faktisk ikke før oppvarmingstimen før oppkjøringa, og da var det plutselig kjempelett.
Jeg tenkte ikke så mye på forankring før jeg fikk lappen, gjorde vel bare det som føltes naturlig..
Bremsinga klarte jeg faktisk ikke før oppvarmingstimen før oppkjøringa, og da var det plutselig kjempelett.
Jeg tenkte ikke så mye på forankring før jeg fikk lappen, gjorde vel bare det som føltes naturlig..
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Tror det er veldig individuelt hva man sliter med. Personlig så var krypkjøringstesten det største marerittet for meg. Jeg klarte det helt fint når det først gjaldt (merkelig nok) men jeg fomlet mye der ellers. De andre testene klarte jeg dog med glans og jeg fikk faktisk beskjed om å ta det litt mer med ro i unnamanøvringen.
Men det er mange faktorer som spiller inn her tror jeg. Dagsform, sykkelen man kjører, humøret til sensor og så klart egne ferdigheter samt evnen til å ta til seg informasjon.
Hvis man kjører en sykkel som ikke passer skikkelig så blir det fort klabb og babb. Sykkelen jeg kjørte var en CB600. Salen var montert alt for lavt så jeg fikk en veldig ubehagelig knekk i beina, noe som gjorde ting litt vanskeligere. Det gikk fint å kjøre når jeg først kom i gang, men krypkjøring etc. var den ikke spesielt egnet til med min kropp. Men det gikk.
Etter å ha kjørt en KTM690 enduro så er jeg overbevist om at dette er en meget lettkjørt sykkel. Man sitter relativt høyt, den er smal så man får et dkikkelig "grep" om sykkelen med beina og den er lett.
Men det er mange faktorer som spiller inn her tror jeg. Dagsform, sykkelen man kjører, humøret til sensor og så klart egne ferdigheter samt evnen til å ta til seg informasjon.
Hvis man kjører en sykkel som ikke passer skikkelig så blir det fort klabb og babb. Sykkelen jeg kjørte var en CB600. Salen var montert alt for lavt så jeg fikk en veldig ubehagelig knekk i beina, noe som gjorde ting litt vanskeligere. Det gikk fint å kjøre når jeg først kom i gang, men krypkjøring etc. var den ikke spesielt egnet til med min kropp. Men det gikk.
Etter å ha kjørt en KTM690 enduro så er jeg overbevist om at dette er en meget lettkjørt sykkel. Man sitter relativt høyt, den er smal så man får et dkikkelig "grep" om sykkelen med beina og den er lett.
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Var krypkjøring som var problemet hos meg også. Jeg spurte om en ekstra kjøretime der vi tok en liten halvtime med krypkjøring for å få det skikkelig på plass. Når jeg ankom banen og prøvde satt det som et skudd, gang på gang uten noe som helst problem. Se godt fremover, bruk clutch og bakbrems, ha god forankring på sykkelen så går det fint. Ikke tenk på at noen står å ser på.
Foruten om det hadde jeg litt problemer med nødbrems på glatta til å begynne med. Var våt bane og jeg fikk heftig sleng med bakhjulet et par ganger. Etter å bli kjent med sykkelen mtp nødbrems løste dette seg. Men, dagen oppkjøring var hadde jo selvsagt kjøreskolen fått seg ny sykkel så jeg skulle bruke den, men denne med ABS gå nødbrems var jo ikke noe problem og krypkjøring gikk som før når du først hadde det i hodet.
Foruten om det hadde jeg litt problemer med nødbrems på glatta til å begynne med. Var våt bane og jeg fikk heftig sleng med bakhjulet et par ganger. Etter å bli kjent med sykkelen mtp nødbrems løste dette seg. Men, dagen oppkjøring var hadde jo selvsagt kjøreskolen fått seg ny sykkel så jeg skulle bruke den, men denne med ABS gå nødbrems var jo ikke noe problem og krypkjøring gikk som før når du først hadde det i hodet.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
nøkkelen til alle øvelsene ligger i blikket ditt som de fleste skriver her, bruk blikket aktivt hele tiden og tenk på at balansenerven styres av det øyet oppfatter. Foten trenger du ikke å sette ut før sykkelen står i ro hvis blikket er riktig
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Jaa..jeg må nok jobbe litt mer med blikkbruket og forankringspunktet mitt på sykkelen .
=^_^=
Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering
Jeg har vært på en ny kjøregårdsøvelse og selv om det var 2-3 uker siden sist jeg hadde kjørt motorsykkel gikk det greit. Jeg brukte litt tid på å bli komfortabel og slet i starten på øvelser jeg hadde fått til bra før, men det ble etterhvert bedre og jeg fikk til øvelsene bedre enn sist gang. Jeg skulel egentlig hatt en ny kjøretime forrige Onsdag, men den klarte jeg å forsove meg til og nå som jeg snart har eksamen har jeg trappet ned på alt som ikke er eksamens-orientert. Ikke at jeg sitter inne og leser fra morgen til kveld som jeg burde om jeg skal bestå.. Men jeg var uten en liten tur med Shinobien min og tenkte jeg kunne vise dere hvor den står parkert:
Jeg har ikke turt å kjøre den opp mens jeg sitter på den enda..hadde noen av dere turt det?
Det gjelder å ikke ha dårlig.. da går det garantert dårlig!
Wohoo, kjørte 10 km i går. Fortsatt bare rundt i nabolaget, men jeg er litt usikker på hva naboene synes om at jeg kjører uten førerkort /:.
En litt morsom ting jeg fant ut er at en venn av meg har en pappa som tidligere har drevet med motorsport og nå kjører en R1. Jeg har en annen venn som har sittet på med ham og etter hva han har fortalt skulle jeg ønske jeg kjente faren bedre (eller hadde mer kontakt med han andre vennen) sånn at jeg kunne kjøre med ham. Tenk å lære fra noen som har drevet med motorsport?
Jeg har ikke turt å kjøre den opp mens jeg sitter på den enda..hadde noen av dere turt det?
Det gjelder å ikke ha dårlig.. da går det garantert dårlig!
Wohoo, kjørte 10 km i går. Fortsatt bare rundt i nabolaget, men jeg er litt usikker på hva naboene synes om at jeg kjører uten førerkort /:.
En litt morsom ting jeg fant ut er at en venn av meg har en pappa som tidligere har drevet med motorsport og nå kjører en R1. Jeg har en annen venn som har sittet på med ham og etter hva han har fortalt skulle jeg ønske jeg kjente faren bedre (eller hadde mer kontakt med han andre vennen) sånn at jeg kunne kjøre med ham. Tenk å lære fra noen som har drevet med motorsport?
=^_^=
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Ikke sitt på sykkelen og kjør opp. Det er en dårlig idé uansett hvor erfaren du måtte være.
Ooooog, hvis naboene blir irriterte på at du kjører rundt der uten lappen er det sikkert ikke så høy terskel for å ringe politiet. Jeg hadde latt være
Ooooog, hvis naboene blir irriterte på at du kjører rundt der uten lappen er det sikkert ikke så høy terskel for å ringe politiet. Jeg hadde latt være
Re: Adeles blogg =^_^= - Kjøregårdøvelser
Tosk wrote:Ikke sitt på sykkelen og kjør opp. Det er en dårlig idé uansett hvor erfaren du måtte være.
Ooooog, hvis naboene blir irriterte på at du kjører rundt der uten lappen er det sikkert ikke så høy terskel for å ringe politiet. Jeg hadde latt være
Det er ingen som har sagt noe eller sett stygt på meg og jeg unngår å kjøre når folk er ute også kjører jeg ganske pent egentlig.. det er litt vanskelig å la være .
Så lenge jeg kjører når de er på jobb er det jo ingen som vet om det .
=^_^=
Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen
Jeg skal ikke komentere "øvekjøringen" din som du gjør på egenhånd. Det får være din greie. Jeg gjorde det litt selv, men spesielt smart er det vel ikke. Det er en avgjørelse du bare må ta selv samt vurdere risiko etc. Noe mer enn det henger jeg meg ikke opp i det
Ellers er jeg enig med Tosk. Å kjøre opp den planken går helt sikker fint, men det skal ikke rare feilberegningen eller ubalansen til før det kan gå riktig galt. Det ser ikke veldig bratt ut så personlig hadde jeg heller kjørt den opp veldig forsiktig mens jeg sikret meg bakkekontakt hele veien mens jeg sluret den opp på clutchen. Hvis du skal parkere den inne til daglig så anbefaler jeg å lage en slik "rullestol"-rampe som du kan kjøre opp på. Jeg ville vertfall festet planken med ett par skruer tror jeg.
Ellers er jeg enig med Tosk. Å kjøre opp den planken går helt sikker fint, men det skal ikke rare feilberegningen eller ubalansen til før det kan gå riktig galt. Det ser ikke veldig bratt ut så personlig hadde jeg heller kjørt den opp veldig forsiktig mens jeg sikret meg bakkekontakt hele veien mens jeg sluret den opp på clutchen. Hvis du skal parkere den inne til daglig så anbefaler jeg å lage en slik "rullestol"-rampe som du kan kjøre opp på. Jeg ville vertfall festet planken med ett par skruer tror jeg.