Adeles blogg - Første tur i asfalten

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Min sin blogg?

Post by Adele »

ChristerL wrote:Godt å se at det er flere av oss som jobber med å få en A på førerkortet! \:D/ Jeg vurderte en stund å starte egen blogg, men nå bestemte jeg meg får å heller følge med på din. :D

Hvor langt har du kommet i prosessen nå? Har du satt deg noen mål for når du skal ha oppkjøring? Selv har jeg tatt teorien, også har jeg hatt tre kjøretimer og en veiledningstime. Sikkerhetskurs på bane mandag om en uke!

Hold oss oppdatert! :thumleft
Oii..du har jo kjempe fremgang! Jeg har hatt 6 kjøretimer (tror jeg), men jeg vet ikke helt om jeg er på trinn en eller to. Jeg hadde alle timene rundt juni/juli i fjor. Jeg vet at kjørelæreren min er ganske streng og ikke melder opp folk før han er sikker på at de er dyktige nok. I fjor bestod 100% av alle elevene han hadde motorsykkel-opplæring med så jeg får heller vente spent. Hvordan foregår veiledningstimen på trinn to? Jeg har ikke tatt teorien heller :redface ..

Jeg tror din hadde vært veldig mye interessant, jeg beveger meg mot sertifikatet i snegle-fart -.-
=^_^=
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Min sin blogg?

Post by ChristerL »

Adele wrote:Oii..du har jo kjempe fremgang! Jeg har hatt 6 kjøretimer (tror jeg), men jeg vet ikke helt om jeg er på trinn en eller to. Jeg hadde alle timene rundt juni/juli i fjor. Jeg vet at kjørelæreren min er ganske streng og ikke melder opp folk før han er sikker på at de er dyktige nok. I fjor bestod 100% av alle elevene han hadde motorsykkel-opplæring med så jeg får heller vente spent. Hvordan foregår veiledningstimen på trinn to? Jeg har ikke tatt teorien heller :redface ..

Jeg tror din hadde vært veldig mye interessant, jeg beveger meg mot sertifikatet i snegle-fart -.-
Det hjelper jo med en kjørelærer som ikke sender deg til oppkjøring før du er klar, men sørg for at han ikke holder på deg som betalende kunde lenger enn nødvendig! Det blir dyrt i lengden ;-) Anbefaler deg også å ta teorien fort som f! Jeg tok den før jeg i det hele tatt hadde satt meg på en sykkel, og merker at det er hjelper: Du blir veldig bevisst på det tekniske, sporvalg og tankegang i trafikken. Da slipper du å bruke flere kjøretimer på å lære det (du må jo øve, men min erfaring er at jo mer du har med deg til timene av teori, jo mer tid får du på veien)...

Jeg skulle ha dobbelttime på ny kjøreskole (tok to timer ved en annen skole i sommer, men bytta over vinteren), så vi brukte litt over halve tiden på variert vei, og resten i garasjen. Da snakket vi en del om sikkerhet og kjøreteknikk, og han konkluderte med at vi kunne "kalle det én kjøretime og én veiledningstime", fordi han mente jeg var klar for neste steg. Han sa også eksplisitt at det ikke var noen grunn til å kalle dette to kjøretimer, for så at jeg måtte betale 750 for en ekstra veiledningstime... Lenge leve ærligheten! :thumleft

Haha! Mulig, men jeg tror du er mye flinkere enn meg til å oppdatere underveis! Jeg bare haster meg igjennom... ;-) Så er det jo fint å ha noen å dele erfaringer med underveis :D
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Min sin blogg? - Den første turen

Post by Adele »

Jeg har lest gjennom boken et par ganger, så jeg har begynt å forberede meg litt forsiktig.. Kanskje hadde det gått litt fortere hos noen andre, men han er veldig dyktig og tydelig på hvordan han vil at jeg skal kjøre. Jeg stoler på ham (:.

Hm..jeg vet ikke helt, jeg tror det hadde vært mye morsommere og langt mer interessant å følge med på en blogg med fortgang og hvor ting skjer enn en hvor 2 av 30 innlegg viser progresjon xD
=^_^=
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Min sin blogg? - Den første turen

Post by ChristerL »

Adele wrote:Jeg har lest gjennom boken et par ganger, så jeg har begynt å forberede meg litt forsiktig.. Kanskje hadde det gått litt fortere hos noen andre, men han er veldig dyktig og tydelig på hvordan han vil at jeg skal kjøre. Jeg stoler på ham (:.

Hm..jeg vet ikke helt, jeg tror det hadde vært mye morsommere og langt mer interessant å følge med på en blogg med fortgang og hvor ting skjer enn en hvor 2 av 30 innlegg viser progresjon xD
Tja, kanskje jeg starter en blogg en dag? Får bli når jeg har retta ferdig de 50 stilene som har liggi alt for lenge (lærerlivet lenge leve)... :thumleft
MEN siden jeg allerede har nevnt det å dele erfaringer: Jeg hadde ekstremt god erfaring med teoriprøven på nett https://teoritentamen.no/teoriproven-for-motorsykkel/. Har du prøvd den? Hvis du svarer feil, så viser den deg hvilket alternativ som er riktig, og hvorfor riktig alternativ er riktig. (PS. Kjempegreit med egen app! Blei som et spill hvor målet var å slå egen high score... Blei faktisk avhengig et par kvelder!)
Last edited by ChristerL on 17 Apr 2016 22:47, edited 1 time in total.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Min sin blogg? - Den første turen

Post by Leffy »

Hoho, jeg har ikke fått med meg alt som foregår på forumet, så det hadde nok blitt til at jeg hadde tatt en "Bjerknez" her ;)

Gratulerer med sykkel :thumleft Lykke til med lappen. Blir svært når den er i boks :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Min sin blogg? - Den første turen

Post by Adele »

ChristerL wrote:
Adele wrote:Tja, kanskje jeg starter en blogg en dag? Får bli når jeg har retta ferdig de 50 stilene som har liggi alt for lenge (lærerlivet lenge leve)... :thumleft
MEN siden jeg allerede har nevnt det å dele erfaringer: Jeg hadde ekstremt god erfaring med teoriprøven på nett https://teoritentamen.no/teoriproven-for-motorsykkel/. Har du prøvd den? Hvis du svarer feil, så viser den deg hvilket alternativ som er riktig, og hvorfor riktig alternativ er riktig. (PS. Kjempegreit med egen app! Blei som et spill hvor målet var å slå egen high score... Blei faktisk avhengig et par kvelder!)

Åå, det høres kjempe smart ut. Jeg skal teste ut den. Tusen takk! Oioioi..50 stiler - om det samme temaet? Det høres gøy ut, haha.
Leffy wrote:Hoho, jeg har ikke fått med meg alt som foregår på forumet, så det hadde nok blitt til at jeg hadde tatt en "Bjerknez" her ;)

Gratulerer med sykkel :thumleft Lykke til med lappen. Blir svært når den er i boks :)
Hehe, tusen takk!
=^_^=
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Min sin blogg?

Post by Elolz »

Adele wrote:Også var ikke akkurat skremmende mye kraft på den nederste delen av turtallet :roll:.
Skjedde ikke mye på 250R ihvertfall før du kom opp i 6-7k rpm. ;-) Tar vel sin tid før du får teste det hvis du skal følge boken på innkjøring?

Med tanke på teorien, så hadde jeg veldig mye igjen for å ta skikkelige teoriprøver på nett. Kan spesielt anbefale http://www.prove.no Der får du veldig like spørsmål som på førerprøven! :thumleft 10 dager tilgang er mer enn nok, koster 99kr. Har brukt disse til både A og B teorien, og lest gjennom boken en gang eller to. Som nevnt tidligere, viktig å få tatt teorien så snart som mulig, og en stor fordel at dette sitter skikkelig før du skal på veien, da blir du mye tryggere i trafikken og kan fokusere på kjøringen.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Min sin blogg? - Den første turen

Post by Lasse Liten »

Ang. den kondensen i lykten din er det ikke sikkert at du trenger å bekymre deg. Nyere lykter er desverre litt billig laget og ofte er det nok med en temperaturforandring så kommer det litt kondens. Denne pleier å gå vekk så fort lyset har stått på noen minutter. Hvis den ikke gjør det eller blir verre ville jeg tatt det med forhandler.
Teoriprøven ville jeg tatt så fort som mulig ja, jeg sier ikke at du kommer til å stryke, men om du skulle gjøre det så har du tid til å forsøke på nytt. Samtidig får du jo ikke meldt deg opp til oppkjøring uten så det er vel ingen grunn til å vente. Les et par kvelder så går det nok i orden.
Ville polert sykkelen og sprayet plasten med bikeshine eller lignende, da slipper støvet mye lettere og det blir ikke sånn jobb å holde reint. Ta det nå før sykkelen blir skikkelig skitten og du får lappen, da blir det ikke mye tid til polering :lol: Hva gjelder produkter gir de aller fleste gode resultater, prisen skiller som regel på hvor lett det er å jobbe med.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Min sin blogg?

Post by Adele »

Elolz wrote:Skjedde ikke mye på 250R ihvertfall før du kom opp i 6-7k rpm. ;-) Tar vel sin tid før du får teste det hvis du skal følge boken på innkjøring?

Med tanke på teorien, så hadde jeg veldig mye igjen for å ta skikkelige teoriprøver på nett. Kan spesielt anbefale http://www.prove.no Der får du veldig like spørsmål som på førerprøven! :thumleft 10 dager tilgang er mer enn nok, koster 99kr. Har brukt disse til både A og B teorien, og lest gjennom boken en gang eller to. Som nevnt tidligere, viktig å få tatt teorien så snart som mulig, og en stor fordel at dette sitter skikkelig før du skal på veien, da blir du mye tryggere i trafikken og kan fokusere på kjøringen.
Jeg har vært oppe i 6k ved et par anledninger, men det skjer ikke så mye der heller. Av andre som har kjørt den har jeg hørt at det egentlig skjer veldig lite før ca 9k, men selv da går ting pent og pyntelig for seg. Det tar nok laaang tid før jeg får oppleve det, ja ):. Tusen takk for linken! Jeg skal absolutt prøve meg på den etterhvert!

Lasse Liten wrote:Ang. den kondensen i lykten din er det ikke sikkert at du trenger å bekymre deg. Nyere lykter er desverre litt billig laget og ofte er det nok med en temperaturforandring så kommer det litt kondens. Denne pleier å gå vekk så fort lyset har stått på noen minutter. Hvis den ikke gjør det eller blir verre ville jeg tatt det med forhandler.
Teoriprøven ville jeg tatt så fort som mulig ja, jeg sier ikke at du kommer til å stryke, men om du skulle gjøre det så har du tid til å forsøke på nytt. Samtidig får du jo ikke meldt deg opp til oppkjøring uten så det er vel ingen grunn til å vente. Les et par kvelder så går det nok i orden.
Ville polert sykkelen og sprayet plasten med bikeshine eller lignende, da slipper støvet mye lettere og det blir ikke sånn jobb å holde reint. Ta det nå før sykkelen blir skikkelig skitten og du får lappen, da blir det ikke mye tid til polering :lol: Hva gjelder produkter gir de aller fleste gode resultater, prisen skiller som regel på hvor lett det er å jobbe med.
Hmm...kondensen ble ikke borte etter et par minutter og jeg har allerede forhørt meg med verkstedet. Jeg skal være litt mer obs på det og om det vedvarer så ringer jeg og ber om å få det ordnet opp. Jeg ser ingen nye biler kondens i lyktene så om det ikke forsvinner slik som du beskriver så vil jeg spørre om å få det utbedret. Jeg ser ihvertfall på det som en "feil". Tusen takk for vasketipset! Jeg har nok ikke tid til vask og polering med det første. Den får bli skitten frem til 6 juni. Da skal jeg være ferdig med eksamen og kan sette av en hel dag til gnikking og polering og alt mulig rar. Jeg skulle gjerne tatt teorien så snart som mulig, men for å være helt ærlig så henger jeg dødslangt etter på universitetet og eksamen er om en måned... jeg må lese noe sånt som 10 timer om dagen bare for å bestå /:.
=^_^=
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Min sin blogg? - Årets første kjøretime - woohooo!

Post by Adele »

Da har jeg hatt min første kjøretur! Kjørelærer tenkte seg om i noen sekunder og sa at han ønsket at jeg skulle kjøre litt før vi begynte på kjøregårdøvelser igjen. Han lurte på om jeg ville kjøre alene med han på følgesykkel eller ha ham bakpå. Han fortsatte med at han var 99% sikker på at sensor kom til å kjøre bak med egen følgesykkel så da ble vi enige om å kjøre hver vår sykkel.

Fokuset for kjøretimen var å egentlig det samme som vi holdt på med den siste kjøretimen jeg hadde i juli i fjor og det var å velge riktig kjørelinje. Det ser enklere ut når han tegner det opp på papir, men ute i veien er jeg et par sekunder på etterskudd og det gjør noen ganger at jeg lager svingene krappere i stedet for å gjøre dem mer slake som egentlig er poenget. I starten slet jeg litt med det, men så ble det litt bedre etterhvert. Jeg hadde kjøretime klokken tre (selvom jeg måtte vente til kvart på fire), det betyr at trafikken var på sitt største. Sakte-kjøringen gjennom rundkjøringen gikk fint og jeg krevde til og med plassen min foran en ivrig bilist som sikkert skulle hjem til tv og middag. Det føltes bra!

Jeg tror det hjalp veldig mye at jeg kjørte min egen sykkel rundt i gata og fikk stresset ned litt. Jeg kjører fortsatt med litt stive armer og er særlig sliten i høyre-hånden, men etterhvert som jeg får slappet litt mer av tror jeg det vil gå vekk av seg selv.

Kjørelærer sa også at jeg var klar for å øvelseskjøre privat, yeeeeyy \:D/ .


Neste kjøretime er allerede på torsdag. Da skal vi opp til Sarpsborg og drive med kjøregårdøvelser, men det kommer til å bli sammen med noen andre elever og jeg gruer meg utrolig mye.. jeg blir så fort stresset når jeg møter mange nye mennesker.. Særlig siden jeg ikke har fått kjørt motorsykkel så mye som jeg skulle ønske. Jeg skal prøve å kjøre litt på onsdag rundt huset igjen og øve litt på krypkjøring, u-svinger og sik-sakk. Vil ikke gjøre det for første gang med publikum /:.
=^_^=
Bjerknez

Re: Min sin blogg? Første kjøretime - wohooo!

Post by Bjerknez »

Du kan trøste deg med at du ikke er alene om å være fersk vedrørende kjøregårdsøvelsene. Det er mange som sliter litt der, spesielt med krypkjøringstesten. Jeg hadde oppkjøringen min dit du skal i Sarpsborg :thumleft

Når det kommer til sykkelen din og hvor det "skjer noe" så kan det jo hende at du er såpass trygg på deg selv at aksellerasjonen du føler ikke skremmer deg nok. En sykkel som dette går vel omtrent som en middels sprek bil vil jeg tro. At du kommer til oppleve nirvana her ved et gitt turtall klarer jeg ikke helt og forestille meg egentlig. Uten sammenligning forøvrig så kjørte jeg en 300cc scooter som noen her inne (Tosk?) mente føltes raskere enn Ninjaen. Vel.. den scooteren gikk som en Golf 2.0 TDI. Ikke mye spennende. Men det skal sies at din motor nok er mer turtallsvillig og kanskje har et bedre drag lenger opp i turtallsregisteret, men på lave turtall tror jeg ikke du skal forvente så veldig mye.

Det viktigste nå er at du har den sykkelen du har lyst på og som du trives best på. Kom deg gjennom kjøreopplæringen samt oppkjøringen og dann deg egne erfaringer. På sikt så vil også du finne ut at du vil ha noe som er litt "heftigere". Sånn er det med oss alle, tror jeg 8)

Kanskje jeg kommer en tur på torsdag og kikker på deg :lol:
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Min sin blogg? Første kjøretime - wohooo!

Post by Adele »

Bjerknez wrote:Du kan trøste deg med at du ikke er alene om å være fersk vedrørende kjøregårdsøvelsene. Det er mange som sliter litt der, spesielt med krypkjøringstesten. Jeg hadde oppkjøringen min dit du skal i Sarpsborg :thumleft

Når det kommer til sykkelen din og hvor det "skjer noe" så kan det jo hende at du er såpass trygg på deg selv at aksellerasjonen du føler ikke skremmer deg nok. En sykkel som dette går vel omtrent som en middels sprek bil vil jeg tro. At du kommer til oppleve nirvana her ved et gitt turtall klarer jeg ikke helt og forestille meg egentlig. Uten sammenligning forøvrig så kjørte jeg en 300cc scooter som noen her inne (Tosk?) mente føltes raskere enn Ninjaen. Vel.. den scooteren gikk som en Golf 2.0 TDI. Ikke mye spennende. Men det skal sies at din motor nok er mer turtallsvillig og kanskje har et bedre drag lenger opp i turtallsregisteret, men på lave turtall tror jeg ikke du skal forvente så veldig mye.

Det viktigste nå er at du har den sykkelen du har lyst på og som du trives best på. Kom deg gjennom kjøreopplæringen samt oppkjøringen og dann deg egne erfaringer. På sikt så vil også du finne ut at du vil ha noe som er litt "heftigere". Sånn er det med oss alle, tror jeg 8)

Kanskje jeg kommer en tur på torsdag og kikker på deg :lol:

Du må ikke komme! Jeg vil ikke at det første noen ser av meg er at jeg mislykkes til gangs på u-svinger og kjegle-kjøring..og med lånte mc-klærer som liksom ikke helt passer. Egentlig så var det helt dust av meg å melde meg på kjøregårdøvelsene, jeg har jo virkelig ikke tid.. jeg må lese gjennom 2-3 bøker til søndag samt skrive en innleveringsoppgave på ca 5 sider.. Jeg har fortsatt ikke begynt.. :redface :(

De som har testet den på youtube sier at motoren trives godt ved rundt 9k omdreininger og oppover, men det er nok ikke noe udyr, hehe. Det er bare det at det er fryktelig kjedelig den på så lavt turtall hele tiden, jeg føler meg litt som de som kjører små 50cc scootere og er litt i veien for trafikken :redface
=^_^=
Bjerknez

Re: Min sin blogg? Første kjøretime - wohooo!

Post by Bjerknez »

Adele wrote:
Bjerknez wrote:Du kan trøste deg med at du ikke er alene om å være fersk vedrørende kjøregårdsøvelsene. Det er mange som sliter litt der, spesielt med krypkjøringstesten. Jeg hadde oppkjøringen min dit du skal i Sarpsborg :thumleft

Når det kommer til sykkelen din og hvor det "skjer noe" så kan det jo hende at du er såpass trygg på deg selv at aksellerasjonen du føler ikke skremmer deg nok. En sykkel som dette går vel omtrent som en middels sprek bil vil jeg tro. At du kommer til oppleve nirvana her ved et gitt turtall klarer jeg ikke helt og forestille meg egentlig. Uten sammenligning forøvrig så kjørte jeg en 300cc scooter som noen her inne (Tosk?) mente føltes raskere enn Ninjaen. Vel.. den scooteren gikk som en Golf 2.0 TDI. Ikke mye spennende. Men det skal sies at din motor nok er mer turtallsvillig og kanskje har et bedre drag lenger opp i turtallsregisteret, men på lave turtall tror jeg ikke du skal forvente så veldig mye.

Det viktigste nå er at du har den sykkelen du har lyst på og som du trives best på. Kom deg gjennom kjøreopplæringen samt oppkjøringen og dann deg egne erfaringer. På sikt så vil også du finne ut at du vil ha noe som er litt "heftigere". Sånn er det med oss alle, tror jeg 8)

Kanskje jeg kommer en tur på torsdag og kikker på deg :lol:

Du må ikke komme! Jeg vil ikke at det første noen ser av meg er at jeg mislykkes til gangs på u-svinger og kjegle-kjøring..og med lånte mc-klærer som liksom ikke helt passer. Egentlig så var det helt dust av meg å melde meg på kjøregårdøvelsene, jeg har jo virkelig ikke tid.. jeg må lese gjennom 2-3 bøker til søndag samt skrive en innleveringsoppgave på ca 5 sider.. Jeg har fortsatt ikke begynt.. :redface :(

De som har testet den på youtube sier at motoren trives godt ved rundt 9k omdreininger og oppover, men det er nok ikke noe udyr, hehe. Det er bare det at det er fryktelig kjedelig den på så lavt turtall hele tiden, jeg føler meg litt som de som kjører små 50cc scootere og er litt i veien for trafikken :redface
Ta det helt med ro. Jeg har nok av andre ting å gjøre enn å plage andre i kjøregården, hehe.

Små firesylindrede motorer er gjerne kjedelige på lave turtall. Personlig mener jeg man bør opp i 1000ccm før man får i pose og sekk. Men jeg synes uansett det er smart av deg å kjøre litt med sykkelen du har samt skaffe deg litt erfaring. Sykkelen din er sikkert lett og lettkjørt. Så kan du skaffe deg noe heftigere når tiden er moden for det :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Min sin blogg? Første kjøretime - wohooo!

Post by ole m. »

Bjerknez wrote:Små firesylindrede motorer er gjerne kjedelige på lave turtall. Personlig mener jeg man bør opp i 1000ccm før man får i pose og sekk. Men jeg synes uansett det er smart av deg å kjøre litt med sykkelen du har samt skaffe deg litt erfaring. Sykkelen din er sikkert lett og lettkjørt. Så kan du skaffe deg noe heftigere når tiden er moden for det :thumleft
Nå er dette en twin da, Bjerkneezz... Og at man bør opp i 1.000 ccm er bare tull, det finnes mange fine små maskiner som er trivelige å kjøre.
Bjerknez

Re: Min sin blogg? Første kjøretime - wohooo!

Post by Bjerknez »

Ahh,mvar sikker på at ninja 300 var en firesylindret maskin :redface

Men da bude den vel være sprek nok for førstegangskjøperen...?

At man bør opp i 1000ccm i fire sylindret klassen for å få litt action er mine personlige preferanser. At det finnes spennende sykler med lavere kubikk er helt sikkert. Kommer ann på behovet og hva man er ute etter.
Post Reply