Adeles blogg - Første tur i asfalten

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Adele »

Bjerknez wrote:Jeg skal ikke komentere "øvekjøringen" din som du gjør på egenhånd. Det får være din greie. Jeg gjorde det litt selv, men spesielt smart er det vel ikke. Det er en avgjørelse du bare må ta selv samt vurdere risiko etc. Noe mer enn det henger jeg meg ikke opp i det :thumleft

Ellers er jeg enig med Tosk. Å kjøre opp den planken går helt sikker fint, men det skal ikke rare feilberegningen eller ubalansen til før det kan gå riktig galt. Det ser ikke veldig bratt ut så personlig hadde jeg heller kjørt den opp veldig forsiktig mens jeg sikret meg bakkekontakt hele veien mens jeg sluret den opp på clutchen. Hvis du skal parkere den inne til daglig så anbefaler jeg å lage en slik "rullestol"-rampe som du kan kjøre opp på. Jeg ville vertfall festet planken med ett par skruer tror jeg.

Det er bare foreløpig, men den må nok stå der i noen uker til - eller måneder. Kanskje jeg kan prøve det neste gang, jeg hadde vært så mye kulere om jeg bare kjørte den rett inn :-P. En rullestol-rampe hadde sikkert vært mye bedre for trappen også, det er jo noen merker der allerede, hehe.

Jeg trenger ikke å feste den, den planken er egentlig ganske stødig. Om jeg bare står ved siden av sykkelen er det lett å kjøre den opp og ned. Jeg må bare passe på at jeg ikke stresser :p
=^_^=
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Tosk »

Your funeral :P Ser veldig lite kult ut den dagen du velter :P
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Adele »

Tosk wrote:Your funeral :P Ser veldig lite kult ut den dagen du velter :P

Jeg kommer til å dø av sorg ):.


Jeg tror ikke jeg rekker ned til trinnene, men om jeg gjør det så kan jeg kjøre den opp, men det er jo sikkert derfor jeg ikke allerede har gjort det.
=^_^=
Bjerknez

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Bjerknez »

Adele wrote:
Tosk wrote:Your funeral :P Ser veldig lite kult ut den dagen du velter :P

Jeg kommer til å dø av sorg ):.


Jeg tror ikke jeg rekker ned til trinnene, men om jeg gjør det så kan jeg kjøre den opp, men det er jo sikkert derfor jeg ikke allerede har gjort det.
Rekker du ikke ned så ikke kjør den opp. Det beste er at du og en medhjelper dytter den opp uten motorkraft. Da er du ganske trygg. Ikke vil sykkelen falle til en av sidene og du vil ikke få noen overaskelser med tanke på hjulspinn og uheldig gasspådrag etc. Skrur du i tillegg fast planken så er du rimelig trygg.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by quattrokim »

La sykkelen stå i gangen til du har lappen så slipper du bekymre deg for det der. I fare for å høyres ut som en sur gammal gubbe, har du tenkt over konsekvensene om det skjer noko på disse smårundene dine? Plutselig kommer det en unge og vips er du gjeldsslave for resten av livet for forsikringsselskapet vil ikke betale for noko du gjer utan lappen.
Og du seier det er vanskelig å vente? Tenk på korleis det blir om onkel blå kjem på døra og du får 6mnd utsettelse på å ta lappen? Er det virkelig verdt det?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Adele »

quattrokim wrote:La sykkelen stå i gangen til du har lappen så slipper du bekymre deg for det der. I fare for å høyres ut som en sur gammal gubbe, har du tenkt over konsekvensene om det skjer noko på disse smårundene dine? Plutselig kommer det en unge og vips er du gjeldsslave for resten av livet for forsikringsselskapet vil ikke betale for noko du gjer utan lappen.
Og du seier det er vanskelig å vente? Tenk på korleis det blir om onkel blå kjem på døra og du får 6mnd utsettelse på å ta lappen? Er det virkelig verdt det?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Åå..det er sant.. Men det er er bare korte turer I laaaaave hastigheter, men arrgh, du har selvfølgelig helt rett :( :redface .

De gangene jeg har kjørt dagen før jeg har kjøretime, så får jeg så mye mer ut av timen - i hvertfall hvis det er kjøregårdøvelser.. Men jeg er veldig forsiktig (men det sier jo alle)..
=^_^=
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Tosk »

En kompis satt på sykkelen med nøkkelen i tenninga på gårdsplassen, så kom politiet(uten at de hadde noe bevis for at han hadde kjørt ellers) og ga han 6mnd utsettelse. :-#
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Adele »

Tosk wrote:En kompis satt på sykkelen med nøkkelen i tenninga på gårdsplassen, så kom politiet(uten at de hadde noe bevis for at han hadde kjørt ellers) og ga han 6mnd utsettelse. :-#

:shock: :shock: :shock: #-o ](*,) [-o<
=^_^=
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Adele »

Nå har jeg ikke skrevet noe på lenge, men sertifikatet ble litt utsatt. Nå er jeg igang med masse kjøretimer og så snart jeg klarer teorien skal kjørelærer bestille oppkjøring sent i august. Jeg har fortsatt mye jeg må forbedre så jeg er litt engstelig for om jeg klarer det.

Tidvis går det bra og det er god flyt og ting, men jeg sliter spesielt med fartstilpasningen og å få med meg skilt. Akkurat det med skilt tror jeg skylder at jeg har så mange andre ting jeg må tenke på at jeg ikke retter å få med meg skiltene alltid. Kanskje forventer jeg litt for mye teknisk av meg? Kanksje må jeg godta at jeg ikke klarer å holde 60km/t uten avvik, men at farten istedet varierer litt med noen km og at det er greit så lenge det ikke er en plutselig endring fra 57-64. At den blir noen km høyere i svinger eller noen km lavere er ok. Også må jeg kanskje også godta at sykkelen ikke alltid er i 100% harmoni når jeg bytter gir og at jeg noen ganger mer mer det mye mer enn jeg skulle ønske. Det er det nivået jeg ligger på og tross alt vil ikek noe av dette gjøre at jeg ikke vil bestå på en førerprøve. Å ikke få med seg skilt eller fartsgrenser derimot vil gjøre at jeg ikke består.

Jeg må godt at jeg er nybegynner, jeg må godta at jeg sliter med tekniske ting og jeg må godta at jeg kanskje trenger å roe tempoet litt mer enn trafikken rundt meg og mye mer enn andre mc-førere når det kommer krappe svinger. Jeg må innse at jeg ikke er god nok til det enda og at hastighetene jeg skulle ønske jeg kunne klare fortsatt oppleves som litt skremmende. Tidvis går det veldig bra. Om jeg får med meg skiltene og har en enda mer aktiv fartstilpasning vil det luke unna alle problemene jeg får. Jeg må bare passe på å alltid kjøre med marginene på min side sånn at jeg takler når en sving er krappere enn jeg først antok.

I starten gikk det bra, men mot slutten av timen gikk det ordentlig dårlig og jeg fikk ikke med meg noe informasjon. Ingen skilter, ingen fartsgrenser og alt ble dårlig. Jeg må rydde hodet litt, for selv om jeg foreløpig streber mot å klare minimumskravet er jeg ikke så dårlig at jeg ikke innehar forutsetningene for å få med meg informasjon og kjøre i hendhold til norsk trafikk-lov. At jeg ikke makter det handler mer om feilvurderinger enn noe annet.

Det her er egentlig et lite innlegg til meg selv jeg som jeg kan lese for å minne meg på hva som er viktig å fokusere på, så jeg vet ikke hvor bra lesing det er for dere som har lest dette..

Åå..forresten så kræsjet jeg nesten under kjøretimen i dag. Jeg kjørte inn i en uoversiktlig sving som var mye krappere enn jeg trodde. Jeg holdt også en altfor høy fart og det gjorde at jeg stivnet litt og låste ved inngangen i svingen. Jeg kom derfor altfor langt ut og svingte ikke før jeg nådde den gule midtlinjen, men da ble svingen mer enn unnamanøver og jeg la den ned så fort og bratt som jeg kunne, MEN da glapp bakdekket og jeg fikk en ordentlig sleng på bakenden som gjorde sykkelen helt ustabil og jeg havnet over i motsatt kjørefelt. Heldigvis fikk jeg grep igjen og kunne fullføre svingen, men det kunne gått ordentlig dårlig. Det som er så utrolig irriterende er hvor store konsekvenser små feilvurderinger kan få når en kjører motorsykkel.
=^_^=
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Tommas »

Bra det gikk bra, men ser for meg at sjåførlæreren satt bakpå og halvsov :lol:
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Adele »

Tommas wrote:Bra det gikk bra, men ser for meg at sjåførlæreren satt bakpå og halvsov :lol:

Neiida, hehe. Han var våken han.. men det er liksom ikke så mye han får gjort akkurat der og da :-P Han fikk nok litt puls for han var ganske sikker på at han måtte ringe etter ambulanse..
=^_^=
Bjerknez

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Bjerknez »

Du fikk skikkelig bakhjulsslipp i en sving på bar asfalt altså, med trefikklæreren bakpå og du klarte også og gjennomføre allikevel? Ikke galt for en fersking det :lol:

Hvordan du klarte å få bakhjulsslipp i det heletatt aner jeg ikke, men jeg skulle gjerne sett ansiktet på kjørelæreren. Hadde nok blitt tidenes snapshot :lol:
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Adele »

Bjerknez wrote:Du fikk skikkelig bakhjulsslipp i en sving på bar asfalt altså, med trefikklæreren bakpå og du klarte også og gjennomføre allikevel? Ikke galt for en fersking det :lol:

Hvordan du klarte å få bakhjulsslipp i det heletatt aner jeg ikke, men jeg skulle gjerne sett ansiktet på kjørelæreren. Hadde nok blitt tidenes snapshot :lol:

Trafikklæreren satt på egen sykkel. Han hadde ALDRI latt meg ta den svingen i den hastigheten om han satt på! Da hadde han bremset meg tydelig ned leeeeenge før. Jeg har kjørt med ham tidligere og det går greit, men jeg tror hverken han eller jeg vil ha ham bakpå når vi skal kjøre en strekning hvor det er varslet for farlige og særlig skarpe svinger over alt :lol:.

Tja..det var mer flask enn noe annet. Hadde det kommet en bil i mot hadde det vært en sikker kollisjon så jeg var bare heldig for å være ærlig /:. Jeg vet egentlig ikke helt, det ble sikkert alt for mye alt for fort? Jeg prøvde å legge ned sykkelen så mye jeg kunne så fort jeg kunne og brukte kanskje opp det jeg hadde av vegrep? Jeg vet ikke jeg, men det var en ganske rå opplevelse.. :twisted:

Jeg har forhørt meg om mulighetene til å filme kjøretimene mine og han har en gopro han også så snart kan dere kanskje se alt det rare jeg gjør :redface ..



Edit: Når jeg tenker på det i ettertid tror jeg kanskje den største feilen var at jeg slapp gassen for fort (og også at jeg slapp den for mye)? Da flytter jeg jo vekten fra bakhjulet og mister trykket ned mot bakken?
Last edited by Adele on 15 Aug 2016 21:33, edited 4 times in total.
=^_^=
Bjerknez

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Bjerknez »

Hvis svingen blir for krapp eller kommer for fort, så går det...tja... Litt for fort ja...

Den videoen må du poste!! :smt024
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Adeles blogg =^_^= - Liten oppdatering + hvordan jeg parkerer sykkelen

Post by Palma »

Veldig bra at du reflekterer såpass over det du driver med om dagen. Det er lærerrikt. Ting skjer fort på to hjul i svingen :shock:
Post Reply