Adeles blogg - Første tur i asfalten

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Stryk og salg av sykkel

Post by Adele »

LordShaft wrote:Hva hadde vi vært uten litt motgang? :thumleft Se på det som en kjedelig måte å lære av sine feil på. Du vet jo akkurat hva du kan forvente ved neste oppkjøring \:D/
Det er selvfølgelig forbanna kjedelig når slikt skjer, spesielt når man har gledet seg så lenge. Desto større grunn til å prøve igjen å stå med glans :thumleft

Det er kanskje sant, men det er jo ikke bare det at jeg stryker, jeg går jo også glipp av 1-2 måneder med kjøre-trening/erfaring jeg kunne tatt med inn til neste sesong. Men tusen takk for at du er så positiv.


Det gjelder også alle dere andre! Tusen takk!
=^_^=
Bjerknez

Re: Adeles blogg - Stryk og salg av sykkel

Post by Bjerknez »

Adele wrote:
Bjerknez wrote:
Adele wrote:Kan det være noen ide å evt. bruke den som innbytte mot en rimeligere og brukt tung-sykkel?

Det kan jo være litt vanskelig å få solgt den nå ettersom det er så sent i sesongen. Vil det da lønne seg å prøve å selge den litt rimeligere før eller sitte på den til neste sesong? :-k . Jeg vet ikke helt jeg..
Ikke tenk så mye. Personlig synes jeg du skal kvitte deg med den. Så venter du til du faktisk har lappen før du kjøper neste gang. Det vil du nok tjene mer på :)

Men nå sa ojda at han kunne ta meg med på et par turer neste sesong \:D/. Da kan ikke jeg vente med å kjøpe sykkel. Jeg må ha sykkel. NÅ! I DAG! :lol:.
da synes jeg du skal gjre som du selv føler og evt. Heller lære av feilene :)
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Stryk og salg av sykkel

Post by Adele »

Bjerknez wrote:
Adele wrote:
Bjerknez wrote: Ikke tenk så mye. Personlig synes jeg du skal kvitte deg med den. Så venter du til du faktisk har lappen før du kjøper neste gang. Det vil du nok tjene mer på :)

Men nå sa ojda at han kunne ta meg med på et par turer neste sesong \:D/. Da kan ikke jeg vente med å kjøpe sykkel. Jeg må ha sykkel. NÅ! I DAG! :lol:.
da synes jeg du skal gjre som du selv føler og evt. Heller lære av feilene :)

Hehe, jeg bare tuller. Du har selvfølgelig rett.
=^_^=
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by Adele »

Egentlig er det litt teit å selge motorsykkelen bare fordi jeg strøk. Jeg mener: hvis jeg hadde bestått hadde jeg fortsatt hatt A2-sertifikat til oktober 2018. Om jeg består på første forsøk neste år vil jeg ha det til Mai/Juni 2019. Så..egentlig en ubetydelig forskjell i det store og det hele. Det er bare snakk om 1 måned med kjøring. Kanskje 1-2 måneder. Det blir bare unødvendig og veeeldig kostbart å plutselig skulle selge motorsykkel og så ta langkjøring og evt. banekjøring og trinn tre på tung og så kjøre opp på en tung motorsykkel som tross alt vil være annerledes og kanskje litt vanskeligere ettersom de er enda mer følsomme?

Nå som det er 12 timer siden jeg strøk og hodet har roet seg litt ned så tenker jeg at jeg bare må beholde den lille ninjaen min. Jeg visste jo at det smarte valget ville være å vente til neste år, men jeg valgte allikevel å ta sertifikatet i år (eller prøve å ta det i år..). Delvis fordi jeg ville ha sertifikatet fortest mulig og delvis fordi jeg absolutt ikke stoler nok på meg selv til å ha en tung motorsykkel full av potent kraft som skriker etter å bli forløst. Jeg ønsker jo også å bli kjempe god til å kjøre motorsykkel og jeg tror en god måte å nå det målet på er å starte med små sykler og lære å kjøre dem ordentlig og kunne presse de mot grensene. Hvorfor skal jeg plutselig endre mening fordi jeg strøk en gang?

Jeg var ikke god nok denne gangen. Jeg var for nervøs, jeg leste ikke godt nok til sikkerhetskontrollen og jeg jeg var ikke metodisk nok med den daglige sjekken. At ting glepper når jeg er nervøs er jo tross alt et tegn på at det ikke sitter i ryggmargen. Om jeg ikke takler stresset jeg opplever på en førerprøve vil jeg heller ikke takle stresset ute på veien. Om jeg ikke klarer å forholde meg til lovverket og omgivelsene har jeg jo ingenting på en vei å gjøre. Når det er sagt kan jeg det jo egentlig, for jeg har tross alt bil-sertifikatet, men når jeg kjører motorsykkel så blir det foreløpig for mye å forholde seg til og all tankekraften min går til å behandle motorsykkel fremfor å forholde meg til omgivelsene.

Neste år må alle de enkle tingene bli autonome. Jeg kan ikke tillate meg å bli stiv, ikke være bevisst med blikket, ikke få med meg skilt, osv. Jeg må ha kontroll over tankene mine og da SKAL jeg ha sertifikatet. Kanskje er det ok å stryke, det gjør meg kanskje mer bevisst og det har definitivt gjort meg mer skjerpet. Jeg var ikke god nok, men jeg skal bli god nok.


Her er beskjed fra sensor. Oppgave 1 er krypkjøring og oppgave 5 er unnamanøver. Å vurdere omgivelsene synes jeg er mye vanskeligere.
Image
Last edited by Adele on 28 Sep 2016 00:17, edited 9 times in total.
=^_^=
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min, bare fordi jeg strøk en gang?

Post by ojda »

Dette høres litt mere igjennomtenkt ut i mine ører =D>
Da vil du også ha en sykkel å øve litt på når våren kommer :D

Ja, virker rett og slett fornuftig ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by DrGreve »

@Adele, har du ingen kjente som kan være haleheng under øvelseskjøring?
Tror du vil føle deg langt tryggere ved neste forsøk hvis du får litt mengdetrening uten prestasjonspress samt at du får innspill fra en erfaren fører under kjøringen.
Og ikke se så mørkt på det, du er ikke den første som stryker og garantert ikke den siste. Motgang som ikke tar livet av deg, gjør deg bare sterkere :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by ojda »

@Greven: Jeg har allerede tilbudt han å bli "veldedighets-prosjektet mitt" for 2017 :thumleft
Vi får sørge for at den gutten ikke går lei :-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by DrGreve »

ojda wrote:@Greven: Jeg har allerede tilbudt han å bli "veldedighets-prosjektet mitt" for 2017 :thumleft
Vi får sørge for at den gutten ikke går lei :-)
:thumleft
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by Adele »

Aww...dere er jo helt fantastiske! Takk igjen..
=^_^=
Bjerknez

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by Bjerknez »

Skal du bli med ojda på tur så tor jeg du må beholde sykkelen slik at skinkene dine blir vant til salen. Er ikke akkurat småturer denne mannen begir seg ut på, haha.

Etter en helgetur med Ojda (eller andre her inne forøvrig) så tipper jeg du har fått en god dose mengdetrening og er bedre rustet til å ta oppkjøringen. Dog kan det være greit at den som øvekjører med deg faktisk lærer deg noe og ikke bare peiser på. Det virker som om du har behov for en streng (men hyggelig) hånd som gir ærlige tilbakemeldinger og da tror jeg du treffer blink med rødstrømpa (Ojda) :lol:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by ojda »

@Bjerkis. Hehe Tror nok Adele får vente noen terminer for å bli med til Finnmark eller Kranjska Gors :lol:
Å hva kjørelærersubstitutt anngår er nok vi gamle totalt ubruklige :-k
For egen del er det over 30 år siden jeg tok mc-lappen, jeg vet selvfølgelig alt bedre enn dagens kjørelærere.
Å hadde garrantert strøket på flekken =D>

Nei kunnskapen får han få med seg fra kjørelærer, jeg vil kun la han få etpar muligheter
til å praktisere egen lærdom for å bli tryggere på seg selv :thumleft

Ikke tenker jeg å bruke hele sommeren på veldedigheten heller, men noen 10-talls mil skal vi nok få unna :)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by Tommas »

Øvelseskjøring er nok veldig bra for å føle seg trygg på sykkel (balanse, giring, bremsing etc), så slipper man å bruke ekstra fokus på det under oppkjøring. Man skal så klart ikke bli apatisk, men det er en fordel å være litt mer "avslappet" når man kjører, så kan man bruke oppmerksomheten på alle de tingene som skal følges med på.

Sikkert helt greit å beholde sykkelen også. Ren gjetting, men jeg tror årsavgift + forsikring over til neste år kompenseres av at du sannsynligvis får litt bedre betalt da. Du er inne i "røverkjøpsesongen" nå :lol:
Bjerknez

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by Bjerknez »

ojda wrote:@Bjerkis. Hehe Tror nok Adele får vente noen terminer for å bli med til Finnmark eller Kranjska Gors :lol:
Å hva kjørelærersubstitutt anngår er nok vi gamle totalt ubruklige :-k
For egen del er det over 30 år siden jeg tok mc-lappen, jeg vet selvfølgelig alt bedre enn dagens kjørelærere.
Å hadde garrantert strøket på flekken =D>

Nei kunnskapen får han få med seg fra kjørelærer, jeg vil kun la han få etpar muligheter
til å praktisere egen lærdom for å bli tryggere på seg selv :thumleft

Ikke tenker jeg å bruke hele sommeren på veldedigheten heller, men noen 10-talls mil skal vi nok få unna :)
Nå synes jeg du var beskjeden ojda :)

Hadde overrasket meg om du hadde strøket "på flekken" etter så mange år. Joda, sikkert noen uvaner du har lagt til deg, men balanse og trafikal forståelse er jo noe man må legge i erfaringsskuffen og er vel ikke noe som læres gjennom en bok.

Husker selv jeg fikk en god del mil med øvekjøring (faktisk rundt 10.000km) og det hjalp meg nok MYE med tanke på oppkjøring. Oppkjøringen gikk som smurt og sensor hadde intet og utsette. jeg fikk faktisk skryt i tillegg. Jada... jeg var litt nervøs så klart... men biter man tenna sammen så går det som oftest bra.

Men de kjøretimene på kjøreskolen synes jeg ikke jeg lærte så mye av faktisk. (Bortsett fra banedagen muligens). Å kjøre i trafikk og oppleve "virkeligheten" på to hjul er et absolutt must. :thumleft
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by Adele »

Tommas wrote:Øvelseskjøring er nok veldig bra for å føle seg trygg på sykkel (balanse, giring, bremsing etc), så slipper man å bruke ekstra fokus på det under oppkjøring. Man skal så klart ikke bli apatisk, men det er en fordel å være litt mer "avslappet" når man kjører, så kan man bruke oppmerksomheten på alle de tingene som skal følges med på.

Sikkert helt greit å beholde sykkelen også. Ren gjetting, men jeg tror årsavgift + forsikring over til neste år kompenseres av at du sannsynligvis får litt bedre betalt da. Du er inne i "røverkjøpsesongen" nå :lol:
Ja, det stemmer kanskje det. Det var også andre her som sa det samme (:.
ojda wrote:@Bjerkis. Hehe Tror nok Adele får vente noen terminer for å bli med til Finnmark eller Kranjska Gors :lol:
Å hva kjørelærersubstitutt anngår er nok vi gamle totalt ubruklige :-k
For egen del er det over 30 år siden jeg tok mc-lappen, jeg vet selvfølgelig alt bedre enn dagens kjørelærere.
Å hadde garrantert strøket på flekken =D>

Nei kunnskapen får han få med seg fra kjørelærer, jeg vil kun la han få etpar muligheter
til å praktisere egen lærdom for å bli tryggere på seg selv :thumleft

Ikke tenker jeg å bruke hele sommeren på veldedigheten heller, men noen 10-talls mil skal vi nok få unna :)
Åå, Nord-Norge savner jeg! Jeg hadde alltid tenkt å kjøre til Bardufoss og se på den gamle skolen min og prøve å finne kontaktlæreren min. Men oijda: Bare det at du tar ut litt tid er utrolig snilt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjengjelde det :redface .
Bjerknez wrote:Skal du bli med ojda på tur så tor jeg du må beholde sykkelen slik at skinkene dine blir vant til salen. Er ikke akkurat småturer denne mannen begir seg ut på, haha.

Etter en helgetur med Ojda (eller andre her inne forøvrig) så tipper jeg du har fått en god dose mengdetrening og er bedre rustet til å ta oppkjøringen. Dog kan det være greit at den som øvekjører med deg faktisk lærer deg noe og ikke bare peiser på. Det virker som om du har behov for en streng (men hyggelig) hånd som gir ærlige tilbakemeldinger og da tror jeg du treffer blink med rødstrømpa (Ojda) :lol:
Hehe, jaa..hvis ikke sklir ting litt ut. Det er greit å vite når ting ikke gode nok (:. Hvorfor kalles oijda for rødstrømpa?
=^_^=
Bjerknez

Re: Adeles blogg - Hvorfor skal jeg egentlig selge den lille Shinobien min bare fordi jeg strøk en gang?

Post by Bjerknez »

Han pleier og ha på seg røde strømper og slike hofteholdere når han er på tur.

Neida... er bare noe jeg kalte han akkurat nå siden han kjører en rød sykkel. Ikke for noe annet :lol:
Post Reply