"SAGAN OM TRACER-SETET"
"Jeg skal nÄ fortelle dere den lange, skumle historien om det (v)onde Tracer-setet "
Orginalt sete:
20180213_122457 by
biker7, on Flickr
SjÄfÞr-setet pÄ MT09 Tracer er vel ikke akkurat kjent for Ä vÊre av den mest komfortable sorten, og dette er vel noe jeg kanskje har fÄtt litt erfaring med etterhvert.
KjÞpte sykkelen uprÞvd i februar 2016, og fraktet den hjem i en skaphenger fÞr vinteren helt hadde sluppet taket. Sykkelen hadde 2 hÞydeinnstillinger pÄ sjÄfÞr-setet, og ved prÞvesitting i garasjen fant jeg ut at hÞyeste posisjon virket til Ä passe meg best. Valget falt derfor pÄ denne.
I starten av april var det endelig tid for jomfruturen. Og Tracern svarte virkelig til forventningene. Veldig lettkjĂžrt og overraskende sprek.

Merket vel pÄ de fÞrste turene at setet ikke akkurat var noen "Stressless", men ikke vÊrre enn at det skulle gÄ ann Ä leve med (trodde jeg..).
Utover 2016-sesongen ble turene lengre, og "smerte-riene" i de bakre regioner begynte etterhvert Ä bli vÊrre. Men man blir jo litt herdet der bak lengre utpÄ sesongen, og det funket jo derfor pÄ et vis. Men jeg kjÞpte ogsÄ stÞrre fothvilere, slik at jeg kunne stÄ og kjÞre innimellom for Ä avlaste baken litt. Men allikevel begynte setet etterhvert Ä bli et lite irritasjons-moment.

Brukte ogsÄ noen ganger en nÞdlÞsning i form av et tilskÄret sitteunderlag nedi kjÞrebuksene pÄ de lengste turene, og det hjalp litt. Men "bleie-fÞlelsen" var til Ä ta og fÞle pÄ, sÄ var egentlig noe herk Ä ha nedi der. Spesielt nÄr jeg ikke satt pÄ sykkelen.
"Custom" sitteunderlag

:
20180622_214413 by
biker7, on Flickr
En flott sesong ble avsluttet etter snaue 1200mil pÄ Tracern, men det vonde setet lÄ og skurret litt i bakgrunnen..
VÄren 2017 hadde jeg en ny plan. "TrÄsykkel-underbukser" med gel-padding var i lÞpet av vinteren innkjÞpt fra E-bay, sÄ nÄ skulle det jaggu bli komfortabelt pÄ Tracern ja !

Tja.. Fikk testet pÄ et par litt lengre dagturer, men fasiten ble vel egentlig at det hjalp minimalt. Gel-putene ble liksom for smale og smÄ pÄ slike sykkelbukser, da de er beregnet pÄ smale trÄsykkel-seter.
Vrengt "Kina-bukse" :
20180622_214142 by
biker7, on Flickr
Litt fÞr sommerferien bestemte jeg meg for Ä bestille et Sargent-sete fra "Ammerka". Dette skulle vÊre et litt hardere og bredere sete, men jeg har god erfaring fra lignende utformet Corbin-sete fra tidligere sykkel (ZX12R). Kom vel til slutt pÄ den nette sum av ca 3500,- (inkl. moms, frakt etc) , men det fikk sÄ vÊre hvis stumpen kunne fÄ et bedre liv pÄ langtur. Etter flere ukers ventetid kom endelig pakken fra det store utland, og spenningen var stor fÞr fÞrste test-tur.
Sargent-sete:
20170806_172614 by
biker7, on Flickr
Etter ca 15mil pÄ det nye setet, kom skepsisen. Alt da var rÊva mye vondere enn med orginal-versjonen.. Fortsatte dagsturen i den tro at det mÄtte kjÞres noen flere mil for Ä bli vant til dette setet. Men neida, ble ikke noe bedre etter ca 35mil den dagen.

Ga det et par sjanser til i form av to dagsturer pÄ 30-40 mil. Men det ble ikke noe bedre. Da hadde jeg fÄtt nok !
Kom i kontakt med en kar via ei Facebook-side for MT09-eiere. Han kunne vĂŠre interressert i Ă„ overta det pent brukte Sargent-setet, og jeg solgte det til han 11-12hundre kroner under min totale innkjĂžpspris. 2017-sesongen kom til endes etter ca 1200 nye mil, men fortsatt uten noen bedre lĂžsning "der bak".
Sist vinter tok jeg kontakt med en salmaker. NĂ„ skulle orginal-sete "customiseres", og komforten endelig Ăžkes.

Ble enig med salmaker at han skulle avrunde setet litt der det virket som det gnagde mest, og legge inn litt ekstra skum. Leverte setet i februar og hentet det rett fĂžr sesongstart.
SĂ„ og fĂžltes veldig bra ut

:
20180328_171419 by
biker7, on Flickr
Etter noen turer viste det seg at dette heller ikke hadde hjulpet nevneverdig.. Vel, mulig det hjalp noe, men virket nesten som om det nÄ gnagde litt andre plasser. Mest Þverst pÄ lÄrene og nederst pÄ skinkene. Ble altsÄ ingen ubetinget suksess dette heller.
FÞr Ärets helge-tur til Rjukan fikk jeg en ny ide jeg ville teste ut . Jeg hadde jo kjÞpt flere sÄnne "TrÄsykkel-undebukser made in China" for en billig peng pÄ Ebay i fjor vinter. Ofret derfor 2 slike, og festet gel-innlegene fra disse med dobbelsidig tape i en shorts pÄ strategiske "smerte-plasser" i rumpe-/lÄr-posisjon. Dette hjalp faktisk en del pÄ denne turen, men ikke akkurat noen endelig lÞsning med denne klumpete "prototypen" nedi kjÞrebuksa pÄ varme dager..
Dette funket faktisk litt. Kanskje ta patent..?

:
20180622_214633 by
biker7, on Flickr
NÄ i slutten av mai var jeg innom forhandleren der jeg kjÞpte Tracern. PrÞvesatt en Honda Africa Twin inne i butikken for Ä kjenne litt pÄ sittekomforten pÄ denne. Det skal ogsÄ sies at det pÄ dette tidspunktet faktisk hadde begynt Ä svirre noen tanker i bakhodet om et eventuelt sykkelbytte, hovedsaklig grunnet det forbannade setet..

Og Hondan kunne eventuelt vÊre en mulig kandidat. Kom i prat med en selger, og han lurte pÄ om jeg vurderte Africa Twin. Jeg fortalte om min dÄrlige erfaring med sittekomforten pÄ Tracern han hadde solgt meg for 2 Är siden. "Det kan jeg sikkert gjÞre noe med, for har nemlig liggende et Comfort-sete du kan fÄ en kjempegod pris pÄ ! ", sa selgeren.
Det viste seg nemlig at dem hadde et sett (foran og bak) fra en demo-sykkel, og dette hadde bare blitt brukt noen fÄ turer. Kostet egentlig 3300,- , men jeg kunne fÄ dem for bortimot halv pris. Dette Comfort-setet virket ganske hardt, men skulle visst vÊre en type skum/"gel" som ville tilpasse seg etter en stunds bruk. Og utseende var det heller ikke noe Ä si pÄ. Mere "classy" enn standard med annen type trekk, flotte sÞmmer, Tracer-logo og greier.
Comfort sete:
selle-confort-mt-09-tracer by
biker7, on Flickr
Etter litt vurdering bestemte jeg meg for Ä slÄ til pÄ tilbudet og gi det et forsÞk.

Men jeg kjÞrte jo sykkel med begrensede bagasjemuligheter denne dagen, sÄ derfor ble det en bil-tur de 20 milene (tur/retur) til forhandler et par dager senere. Ble deretter noen litt lengre dagsturer pÄ mitt nye Comfort-sete. Og hva ble dommen ? Vel.. Heller ikke dette hjalp noe sÊrlig.. Og selv etter Ä ha kjÞrt ca 150mil var setet fortsatt like hardt og ingen forbedring i forhold til orginalt..
Frustrasjonen over Tracer-setet fortsatte. JÊvlig synd egentlig, da Tracern ellers er en herlig sykkel. SÄ derfor litt synd Ä gi opp ogsÄ.

Kom pÄ at jeg hadde lest om at Snikkeren hadde prÞvd ut sÄkalte "Moto Skiveez" med brukbart resultat. Dette skulle vÊre boxershorts med stÞrre og bedre padding laget for motorsykkel. Bestilte derfor et par slike fra "Over there". Valget falt pÄ modellen "Adventure", da denne skulle vÊre laget for sykler med oppreist sittestilling ala Tracern. "Underbuksene" kom pÄ 750 spenn, men verdt et forsÞk syntes jeg. Dukket opp i posten etter ei ukes tid, og det var duket for test.
Vrengt "Moto Skiveez" :
20180622_214233 by
biker7, on Flickr
Virket faktisk litt lovende de fĂžrste milene, men etterhvert kom den vonde fĂžlelsen i baken tilbake..

Kan vel ikke si at jeg var kjempeimponert over hverken tykkelsen eller stÞrrelsen pÄ paddingen i "Moto Skiveez". Litt stÞrre og bedre enn sykkelbuksene jeg kjÞpte for ca 50 kroner stykk pÄ E-bay forrige vinter, men ikke sÄ veldig mye. Tror nok dette amerikanske firmaet har en grei fortjeneste pÄ disse som ogsÄ er merket "Made in China"..
For et par uker siden kontaktet jeg salmakeren igjen. Han hadde nemlig sagt at det bare var Ä ta kontakt igjen om jeg ikke ble fornÞyd etter fÞrste forsÞk. Ble enige om at jeg skulle komme oppover til han med Traceren, slik at han kunne lokalisere problem-omrÄdene mens jeg satt pÄ sykkelen.
SÄ en dag for ikke lenge siden dyttet jeg Comfort-setet nedi ei tankveske, slik at jeg kunne bruke dette pÄ returen fra salmakeren nÄr det andre ble levert for omgjÞring. Rett fÞr avreise kom jeg plutselig til Ä tenke pÄ noe. Hadde jo kjÞrt med sete i hÞyeste posisjon siden sykkelen var ny. Kanskje jeg skulle prÞve det i laveste ..?

Som tenkt, sÄ gjort. Og etter bare noen kilometer kjente jeg plutselig at sittekomforten virket Ä vÊre mye bedre ! KjÞrte de ca 7 milene opp til salmakeren, og tror nesten jeg aldri har sittet sÄ godt pÄ Tracern.
"Hva faen", tenkte jeg. Var det virkelig dette som var rota til alt rÊv-vondt og sete-frustrasjon i disse to Ärene ??
NÄr jeg var framme hos salmaker, forklarte jeg min nyoppdagete mistanke. Og etter litt undersÞkelser og prÞvesitting i begge posisjoner, var han langt pÄ vei enig. Med sete i hÞyeste posisjon sÄ det ut til at rumpe/lÄr klemmes litt inn mot de dÄrlig polstrede kantene nederst pÄ sete.
I laveste posisjon (1,5 cm lavere) sÄ blir avstand mellom fothvilere og sete litt mindre, og denne lille forandringen gjÞr at lÄr/ rumpe lÞftes litt. Ikke mye, men nok til at det ikke blir slik trykk mot de tidligere opplevde smerte-omrÄdene. Nesten litt flaut Ä ikke ha tenkt pÄ dette oppi alle forsÞk og frustrasjoner..

Vet jo at slike smÄ forandringer kan utgjÞre mye i forhold til sittestilling etc. Men har vel egentlig aldri reflektert over at det ogsÄ kan ha sÄ mye Ä si i forhold til fÞlelsen i baken. Og fÞlte jo at det ble best i forhold til rygg, nakke, armer etc i hÞyeste posisjon nÄr jeg tok i bruk sykkelen. NÄdde ogsÄ fint ned i bakken med begge beina. Men hvis derimot dette har sÄpass mye og si pÄ sitte-komforten, sÄ fÄr jeg heller prÞve og venne meg til den litt forandrede sittestillingen.
Ble allikevel enig med salmaker at jeg skulle legge igjen setet, og han skulle prÞve Ä legge pÄ litt polstring nederst pÄ sete-kantene. Kanskje det da vil bli litt mere komfortabelt med setet i hÞyeste posisjon ogsÄ, hvis dette skulle vise seg Ä passe meg bedre.
Etter at setet ble levert til salmakeren har jeg hatt en dagstur pÄ 37mil med Comfort-versjonen i laveste posisjon. Merket ganske stor forbedring pÄ dette ogsÄ. Totalt har det da blitt ca 50 mil med sete i laveste posisjon, og med merkbar forbedring. SÄ fÞler meg vel nÄ nesten sikker pÄ at det kan gÄ mot litt bedre tider i Tracer-salen. Har trua

Har ikke fÄtt igjen det andre setet enda, men hÄper det skal vÊre ferdig i lÞpet av en ukes tid. Blir nok ikke sÄ mye kjÞring med Tracern de neste 2 ukene. Vil nemlig ikke kjÞre sÄ mye fÞr ferieturen til Alpene, i forhold til km-stand og 30K-service som er bestilt rett etter denne turen. Men nÄr jeg fÄr et par uker pÄ bÄde motorvei og svingete alpe-pass, sÄ vil jeg nok kunne komme med den endelige konklusjonen.
Kan forbannelsen som har ligget over det (V)onde Tracer-setet nÄ endelig vÊre brutt ?? Kan det virkelig vÊre mulig at det nÄ kan gÄ mot en lÞsning for min sarte rÊv ??

Vel, Time will show.
(Skal prĂžve og holde dere oppdaterte)