MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nÄ 21 feb 2019 22:02

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 829 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige 1 
 48 49 50 51 52 
 56 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 22 mai 2018 12:54 
Brukeravatar

MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod. + Honda NX650 Dominator -89mod.
ojda skrev:
Her var det mye flott =D>
Har selv vÊrt pÄ tur i helga, men motorsyklister og hilse pÄ fÞlte jeg ikke var fravÊrende [-(
Deilig med en hel helg pÄ hjul uten ei eneste regndrÄpe \:D/

Takk :D

Var neimen ikke mange motorsyklister Ä se fredag og litt tidlig pÄ lÞrdag for oss ihvertfall :-k
Men senere pÄ lÞrdagen og pÄ sÞndag var det mere mc-trafikk Ä skue :thumleft

Toppen

Legg innLagt inn: 22 mai 2018 12:58 
Brukeravatar

freddy123 skrev:
Flotte bilder noen mil pÄ mc-ryggen i telemark er aldri feil ihvertfall ikke nÄr en kan avslutte det hele med noen Þl

Sent from my iPad using Tapatalk

Takker :D

Telemark er undervurdert og et flott mc-omrÄde :thumleft
Og en Ăžl eller to er ikke Ă„ forakte etter en herlig dag i salen 8)

Toppen

Legg innLagt inn: 25 mai 2018 10:48 
Brukeravatar

Har testet ut 2-3 typer av "kina-blinklys" pÄ Tracern siden i fjor sommer. Konklusjonen er at Led-pÊrer i blinklys fra Þsten ikke er noe Ä skryte av..
De ser greie ut pÄ ganske nÊrt hold og i overskyet vÊr, men med litt avstand eller i litt sol er det jaggu dÄrlige greier [-(

Har nÄ derfor kjÞpt noen fra England. Disse er E-merket og kostet ca 1000,- for 4 stk. Prisen er da ca 10-20 ganger sÄ dyre som "kina-blinkersene", men det er nok en grunn til det. Synligheten er i en helt annen liga :thumleft
Disse er veldig like typen som sitter pÄ flere typer BMW, og jeg synes de har et greit utseende. KjÞpte de herfra: https://www.alchemyparts.co.uk/

Bilde20180524_134108 by biker7, on Flickr

Bilde20180524_134019 by biker7, on Flickr

Toppen

Legg innLagt inn: 03 jun 2018 00:01 
Brukeravatar

Jaggu er det varmt om dagen ! :shock:

Med 26-30 grader som det har vĂŠrt den siste tiden, syns jeg faktisk det nesten er i heiteste laget for mc-kjĂžring..
Men det har da blitt noen turer i det siste allikevel :D Ble 3 dagsturer pÄ Tracern forrige helg pÄ tilsammen ca 90 mil, bla. til HelgÞya i MjÞsa.
Fint utpÄ der :thumleft
PÄ sÞndag ble det en runde innom "sÞta bror" og kjÞpesenteret i LÄngflon litt sÞr for Trysil.

En liten stopp ved "BP-stasjonen" og loppemarked oppi SÞrskogbygda pÄ vei hjem fra LÄngflon :
Bilde20180527_135125 by biker7, on Flickr

Og Dominatorn mÄ jo ogsÄ fÄ luftet seg litt pÄ grusen innimellom, sÄ blitt noen turer pÄ den ogsÄ :)
Men fy f..n hvor det stÞver langs grusveiene nÄ ! :shock: Blitt jÊvli tÞrt etter denne hetebÞlgen. Jeg har bare hatt noen smÄturer i bushen alene den siste tiden, men man kan nesten ikke kjÞre flere i fÞlge i disse dager. Helt vilt hÄssen det stÞver bak sykkelen ! FÄr satse pÄ noen regndrÄper snart.

Her pÄ en liten tur oppi de gamle hoppbakkene i FrysjÞberget litt Þst for KirkenÊr; :
Bilde20180528_204947 by biker7, on Flickr

I dag ble det igjen en runde bortom Sverige med "BMW-BjÞrn". Fikk jammen fylt i toppboksen litt med leskende sommerdrikke fra "Systemet" i Torsby ogsÄ \:D/

En liten beinstrekk litt vest for Lekvatnet i Sverige :
Bilde20180602_111030 by biker7, on Flickr

I morra har jeg muligens en liten plan om en alene-tur pÄ Tracern mot Hadeland. Me fÄr sjÄ hva morgendagen bringer 8)

Toppen

Legg innLagt inn: 10 jun 2018 00:50 
Brukeravatar

Joa, jaggu ble det en Hadelands-runde som tenkt forrige sĂžndag :)
Over til Eidsvoll, Hurdal, Lygna, Brandbu, Jevnaker, Roa etc. En skikkelig svingete, fin runde pÄ 37mil.
Men nÄr utetemp-mÄleren pÄ sykkelen viste opptil 31 varmegrader, sÄ var det i varmeste laget :smt004

Og i dag ble det ogsÄ en varm tur nedom TÞcksfors pÄ litt diverse norske og svenske veier.
Dypt inne i de svenske skoger kom vi plutselig bak en S1000R. LÄ og koste oss bak denne noen mil, og etter litt research viste det seg at det var selveste mr. Bjerknez pÄ tur mot Arvika vi hadde ligget bak :D Ble dessverre ingen prat med han, da vi etterhvert svingte av en annen vei. Men takk for fÞlget, Bjerkiz, vi ses plutselig igjen 8) Ble en pizza-middag pÄ "93,an" i Charlottenberg fÞr vi vendte nesa hjemover mot SolÞr.

Blitt tatt lite med bilder pÄ turene i det siste, men her et fra dagens siste stopp:
Bilde20180609_152946 by biker7, on Flickr

Toppen

Legg innLagt inn: 15 jun 2018 20:26 
Brukeravatar

Da ser det ut som det blir Alpetur i sommerferien om noen uker \:D/

Kiel-ferja er bestilt mandag 9.juli, og dagen etter blÄser "BMW-BjÞrn" og jeg nedover kontinentet. :D
Planen er ca 14 dager pÄ tur i Tyskland, Østerrike, Italia, Slovenia etc. Har vel laget ei grovskisse av ruta, men her blir ingenting annet enn ferja nedover bestilt pÄ forhÄnd og kan eventuelt forandres etter vÊr og vind (og andre ting som kan dukke opp underveis). Men nevner feks. Gross Glockner, Kranjska Gora, Dolomittene, Stelvio, Villa LÞwenherz som antatte feriemÄl.
Har nÄ fÄtt pÄ nye "ferie-dekk" pÄ Tracern, og i dag bestilte jeg 30K-service uka etter planlagt hjemkomst fra det store utland.
Det gledes :thumleft

Var i bla. Italia med zx12R i 2014. Herlig, men litt tung sykkel pÄ de smaleste, mest svingete passene.
Ser fram til Ä teste den 40-50 kilo lettere og mere oppreiste Tracern pÄ slike veier :twisted:

Her et bilde fra turen i Dolomittene for 4 Är siden:

BildeSDC10129 – Kopi by biker7, on Flickr

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 00:58 
Brukeravatar

"SAGAN OM TRACER-SETET"

"Jeg skal nÄ fortelle dere den lange, skumle historien om det (v)onde Tracer-setet " :shock: ;-)

Orginalt sete:
Bilde20180213_122457 by biker7, on Flickr

SjÄfÞr-setet pÄ MT09 Tracer er vel ikke akkurat kjent for Ä vÊre av den mest komfortable sorten, og dette er vel noe jeg kanskje har fÄtt litt erfaring med etterhvert. :roll:

KjÞpte sykkelen uprÞvd i februar 2016, og fraktet den hjem i en skaphenger fÞr vinteren helt hadde sluppet taket. Sykkelen hadde 2 hÞydeinnstillinger pÄ sjÄfÞr-setet, og ved prÞvesitting i garasjen fant jeg ut at hÞyeste posisjon virket til Ä passe meg best. Valget falt derfor pÄ denne. :)

I starten av april var det endelig tid for jomfruturen. Og Tracern svarte virkelig til forventningene. Veldig lettkjÞrt og overraskende sprek. :twisted: Merket vel pÄ de fÞrste turene at setet ikke akkurat var noen "Stressless", men ikke vÊrre enn at det skulle gÄ ann Ä leve med (trodde jeg..).

Utover 2016-sesongen ble turene lengre, og "smerte-riene" i de bakre regioner begynte etterhvert Ä bli vÊrre. Men man blir jo litt herdet der bak lengre utpÄ sesongen, og det funket jo derfor pÄ et vis. Men jeg kjÞpte ogsÄ stÞrre fothvilere, slik at jeg kunne stÄ og kjÞre innimellom for Ä avlaste baken litt. Men allikevel begynte setet etterhvert Ä bli et lite irritasjons-moment. :-k Brukte ogsÄ noen ganger en nÞdlÞsning i form av et tilskÄret sitteunderlag nedi kjÞrebuksene pÄ de lengste turene, og det hjalp litt. Men "bleie-fÞlelsen" var til Ä ta og fÞle pÄ, sÄ var egentlig noe herk Ä ha nedi der. Spesielt nÄr jeg ikke satt pÄ sykkelen.

"Custom" sitteunderlag :lol: :
Bilde20180622_214413 by biker7, on Flickr

En flott sesong ble avsluttet etter snaue 1200mil pÄ Tracern, men det vonde setet lÄ og skurret litt i bakgrunnen..

VÄren 2017 hadde jeg en ny plan. "TrÄsykkel-underbukser" med gel-padding var i lÞpet av vinteren innkjÞpt fra E-bay, sÄ nÄ skulle det jaggu bli komfortabelt pÄ Tracern ja ! \:D/ Tja.. Fikk testet pÄ et par litt lengre dagturer, men fasiten ble vel egentlig at det hjalp minimalt. Gel-putene ble liksom for smale og smÄ pÄ slike sykkelbukser, da de er beregnet pÄ smale trÄsykkel-seter.

Vrengt "Kina-bukse" :
Bilde20180622_214142 by biker7, on Flickr

Litt fÞr sommerferien bestemte jeg meg for Ä bestille et Sargent-sete fra "Ammerka". Dette skulle vÊre et litt hardere og bredere sete, men jeg har god erfaring fra lignende utformet Corbin-sete fra tidligere sykkel (ZX12R). Kom vel til slutt pÄ den nette sum av ca 3500,- (inkl. moms, frakt etc) , men det fikk sÄ vÊre hvis stumpen kunne fÄ et bedre liv pÄ langtur. Etter flere ukers ventetid kom endelig pakken fra det store utland, og spenningen var stor fÞr fÞrste test-tur. :D

Sargent-sete:
Bilde20170806_172614 by biker7, on Flickr

Etter ca 15mil pÄ det nye setet, kom skepsisen. Alt da var rÊva mye vondere enn med orginal-versjonen.. Fortsatte dagsturen i den tro at det mÄtte kjÞres noen flere mil for Ä bli vant til dette setet. Men neida, ble ikke noe bedre etter ca 35mil den dagen. [-( Ga det et par sjanser til i form av to dagsturer pÄ 30-40 mil. Men det ble ikke noe bedre. Da hadde jeg fÄtt nok ! :evil:
Kom i kontakt med en kar via ei Facebook-side for MT09-eiere. Han kunne vĂŠre interressert i Ă„ overta det pent brukte Sargent-setet, og jeg solgte det til han 11-12hundre kroner under min totale innkjĂžpspris. 2017-sesongen kom til endes etter ca 1200 nye mil, men fortsatt uten noen bedre lĂžsning "der bak".

Sist vinter tok jeg kontakt med en salmaker. NĂ„ skulle orginal-sete "customiseres", og komforten endelig Ăžkes. \:D/ Ble enig med salmaker at han skulle avrunde setet litt der det virket som det gnagde mest, og legge inn litt ekstra skum. Leverte setet i februar og hentet det rett fĂžr sesongstart.

SĂ„ og fĂžltes veldig bra ut :thumleft :
Bilde20180328_171419 by biker7, on Flickr

Etter noen turer viste det seg at dette heller ikke hadde hjulpet nevneverdig.. Vel, mulig det hjalp noe, men virket nesten som om det nÄ gnagde litt andre plasser. Mest Þverst pÄ lÄrene og nederst pÄ skinkene. Ble altsÄ ingen ubetinget suksess dette heller. :-k

FÞr Ärets helge-tur til Rjukan fikk jeg en ny ide jeg ville teste ut . Jeg hadde jo kjÞpt flere sÄnne "TrÄsykkel-undebukser made in China" for en billig peng pÄ Ebay i fjor vinter. Ofret derfor 2 slike, og festet gel-innlegene fra disse med dobbelsidig tape i en shorts pÄ strategiske "smerte-plasser" i rumpe-/lÄr-posisjon. Dette hjalp faktisk en del pÄ denne turen, men ikke akkurat noen endelig lÞsning med denne klumpete "prototypen" nedi kjÞrebuksa pÄ varme dager..

Dette funket faktisk litt. Kanskje ta patent..? :lol: ;-) :
Bilde20180622_214633 by biker7, on Flickr

NÄ i slutten av mai var jeg innom forhandleren der jeg kjÞpte Tracern. PrÞvesatt en Honda Africa Twin inne i butikken for Ä kjenne litt pÄ sittekomforten pÄ denne. Det skal ogsÄ sies at det pÄ dette tidspunktet faktisk hadde begynt Ä svirre noen tanker i bakhodet om et eventuelt sykkelbytte, hovedsaklig grunnet det forbannade setet.. :evil: Og Hondan kunne eventuelt vÊre en mulig kandidat. Kom i prat med en selger, og han lurte pÄ om jeg vurderte Africa Twin. Jeg fortalte om min dÄrlige erfaring med sittekomforten pÄ Tracern han hadde solgt meg for 2 Är siden. "Det kan jeg sikkert gjÞre noe med, for har nemlig liggende et Comfort-sete du kan fÄ en kjempegod pris pÄ ! ", sa selgeren.
Det viste seg nemlig at dem hadde et sett (foran og bak) fra en demo-sykkel, og dette hadde bare blitt brukt noen fÄ turer. Kostet egentlig 3300,- , men jeg kunne fÄ dem for bortimot halv pris. Dette Comfort-setet virket ganske hardt, men skulle visst vÊre en type skum/"gel" som ville tilpasse seg etter en stunds bruk. Og utseende var det heller ikke noe Ä si pÄ. Mere "classy" enn standard med annen type trekk, flotte sÞmmer, Tracer-logo og greier. :D

Comfort sete:
Bildeselle-confort-mt-09-tracer by biker7, on Flickr

Etter litt vurdering bestemte jeg meg for Ä slÄ til pÄ tilbudet og gi det et forsÞk. :) Men jeg kjÞrte jo sykkel med begrensede bagasjemuligheter denne dagen, sÄ derfor ble det en bil-tur de 20 milene (tur/retur) til forhandler et par dager senere. Ble deretter noen litt lengre dagsturer pÄ mitt nye Comfort-sete. Og hva ble dommen ? Vel.. Heller ikke dette hjalp noe sÊrlig.. Og selv etter Ä ha kjÞrt ca 150mil var setet fortsatt like hardt og ingen forbedring i forhold til orginalt.. [-(

Frustrasjonen over Tracer-setet fortsatte. JÊvlig synd egentlig, da Tracern ellers er en herlig sykkel. SÄ derfor litt synd Ä gi opp ogsÄ. :? Kom pÄ at jeg hadde lest om at Snikkeren hadde prÞvd ut sÄkalte "Moto Skiveez" med brukbart resultat. Dette skulle vÊre boxershorts med stÞrre og bedre padding laget for motorsykkel. Bestilte derfor et par slike fra "Over there". Valget falt pÄ modellen "Adventure", da denne skulle vÊre laget for sykler med oppreist sittestilling ala Tracern. "Underbuksene" kom pÄ 750 spenn, men verdt et forsÞk syntes jeg. Dukket opp i posten etter ei ukes tid, og det var duket for test. 8)

Vrengt "Moto Skiveez" :
Bilde20180622_214233 by biker7, on Flickr

Virket faktisk litt lovende de fÞrste milene, men etterhvert kom den vonde fÞlelsen i baken tilbake.. [-( Kan vel ikke si at jeg var kjempeimponert over hverken tykkelsen eller stÞrrelsen pÄ paddingen i "Moto Skiveez". Litt stÞrre og bedre enn sykkelbuksene jeg kjÞpte for ca 50 kroner stykk pÄ E-bay forrige vinter, men ikke sÄ veldig mye. Tror nok dette amerikanske firmaet har en grei fortjeneste pÄ disse som ogsÄ er merket "Made in China".. :roll:

For et par uker siden kontaktet jeg salmakeren igjen. Han hadde nemlig sagt at det bare var Ä ta kontakt igjen om jeg ikke ble fornÞyd etter fÞrste forsÞk. Ble enige om at jeg skulle komme oppover til han med Traceren, slik at han kunne lokalisere problem-omrÄdene mens jeg satt pÄ sykkelen.
SÄ en dag for ikke lenge siden dyttet jeg Comfort-setet nedi ei tankveske, slik at jeg kunne bruke dette pÄ returen fra salmakeren nÄr det andre ble levert for omgjÞring. Rett fÞr avreise kom jeg plutselig til Ä tenke pÄ noe. Hadde jo kjÞrt med sete i hÞyeste posisjon siden sykkelen var ny. Kanskje jeg skulle prÞve det i laveste ..? :-k Som tenkt, sÄ gjort. Og etter bare noen kilometer kjente jeg plutselig at sittekomforten virket Ä vÊre mye bedre ! KjÞrte de ca 7 milene opp til salmakeren, og tror nesten jeg aldri har sittet sÄ godt pÄ Tracern.
"Hva faen", tenkte jeg. Var det virkelig dette som var rota til alt rÊv-vondt og sete-frustrasjon i disse to Ärene ?? :shock:

NÄr jeg var framme hos salmaker, forklarte jeg min nyoppdagete mistanke. Og etter litt undersÞkelser og prÞvesitting i begge posisjoner, var han langt pÄ vei enig. Med sete i hÞyeste posisjon sÄ det ut til at rumpe/lÄr klemmes litt inn mot de dÄrlig polstrede kantene nederst pÄ sete.
I laveste posisjon (1,5 cm lavere) sÄ blir avstand mellom fothvilere og sete litt mindre, og denne lille forandringen gjÞr at lÄr/ rumpe lÞftes litt. Ikke mye, men nok til at det ikke blir slik trykk mot de tidligere opplevde smerte-omrÄdene. Nesten litt flaut Ä ikke ha tenkt pÄ dette oppi alle forsÞk og frustrasjoner.. :redface Vet jo at slike smÄ forandringer kan utgjÞre mye i forhold til sittestilling etc. Men har vel egentlig aldri reflektert over at det ogsÄ kan ha sÄ mye Ä si i forhold til fÞlelsen i baken. Og fÞlte jo at det ble best i forhold til rygg, nakke, armer etc i hÞyeste posisjon nÄr jeg tok i bruk sykkelen. NÄdde ogsÄ fint ned i bakken med begge beina. Men hvis derimot dette har sÄpass mye og si pÄ sitte-komforten, sÄ fÄr jeg heller prÞve og venne meg til den litt forandrede sittestillingen. 8)

Ble allikevel enig med salmaker at jeg skulle legge igjen setet, og han skulle prÞve Ä legge pÄ litt polstring nederst pÄ sete-kantene. Kanskje det da vil bli litt mere komfortabelt med setet i hÞyeste posisjon ogsÄ, hvis dette skulle vise seg Ä passe meg bedre.

Etter at setet ble levert til salmakeren har jeg hatt en dagstur pÄ 37mil med Comfort-versjonen i laveste posisjon. Merket ganske stor forbedring pÄ dette ogsÄ. Totalt har det da blitt ca 50 mil med sete i laveste posisjon, og med merkbar forbedring. SÄ fÞler meg vel nÄ nesten sikker pÄ at det kan gÄ mot litt bedre tider i Tracer-salen. Har trua :thumleft Har ikke fÄtt igjen det andre setet enda, men hÄper det skal vÊre ferdig i lÞpet av en ukes tid. Blir nok ikke sÄ mye kjÞring med Tracern de neste 2 ukene. Vil nemlig ikke kjÞre sÄ mye fÞr ferieturen til Alpene, i forhold til km-stand og 30K-service som er bestilt rett etter denne turen. Men nÄr jeg fÄr et par uker pÄ bÄde motorvei og svingete alpe-pass, sÄ vil jeg nok kunne komme med den endelige konklusjonen.
Kan forbannelsen som har ligget over det (V)onde Tracer-setet nÄ endelig vÊre brutt ?? Kan det virkelig vÊre mulig at det nÄ kan gÄ mot en lÞsning for min sarte rÊv ?? :-k Vel, Time will show. ;-) 8)

(Skal prĂžve og holde dere oppdaterte)

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 06:39 
Brukeravatar

MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: SĂžr-TrĂžndelag
Det er noe med alle disse smÄtingene :-k :lol:

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 07:23 
Brukeravatar

MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Noen ganger er det smÄ detaljer som gjÞr utslaget. Samme med styrer og ryggvinkelen.

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 08:38 
Moderator

MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Artig lesning. Kan nesten fÞle pÄ fortvilelsen din! Blir spennende Ä se hvilket sete du bruker pÄ turen.

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 09:12 

MC: BMW R1200GS Rallye
Hei,

Jeg hadde ogsÄ problemer med sete til MT-09 Tracer helt til jeg byttet til Bagster med innlagt gel... Helt topp :thumleft og utseende var heller ingen ting Ä klage pÄ.

Bilde

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 11:56 
Brukeravatar

KjetilH skrev:
Hei,

Jeg hadde ogsÄ problemer med sete til MT-09 Tracer helt til jeg byttet til Bagster med innlagt gel... Helt topp :thumleft og utseende var heller ingen ting Ä klage pÄ.

Ser bra ut den "Bagster-pakka" :thumleft Men var sikkert ikke billig. :)

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 14:53 

biker7 skrev:
KjetilH skrev:
Hei,

Tror jeg betalte ca 2.800,- den gang.

Ser det selges pÄ eBay for eks.

https://m.ebay.co.uk/itm/Comfort-Seat-B ... SwMQBaEUCa

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 15:37 
Brukeravatar

KjetilH skrev:
biker7 skrev:
KjetilH skrev:
Hei,

Dette mÄtte da vÊre billig dengang.. :) Det i linken som ser ut til Ä vÊre uten gel, kommer jo pÄ over 3 tusen, og frakt og moms kommer jo i tillegg til dette. Men trodde allikevel Bagster var enda dyrere :D

Toppen

Legg innLagt inn: 23 jun 2018 16:07 

biker7 skrev:
KjetilH skrev:
biker7 skrev:

Dette mÄtte da vÊre billig dengang.. :) Det i linken som ser ut til Ä vÊre uten gel, kommer jo pÄ over 3 tusen, og frakt og moms kommer jo i tillegg til dette. Men trodde allikevel Bagster var enda dyrere :D

Fant ogsÄ en annen link med opsjon for GEL inside... Ser det blir litt dyrere ja....

https://www.silverstonemotor.com/en/sel ... 5355z.html

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 829 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige 1 
 48 49 50 51 52 
 56 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00