Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Service og GS-testing)
Posted: 09 Sep 2017 00:18
På fredag ble det en tur til Nydal/Hamar for 20K-service på Tracern.
Og jaggu gikk hele turen på tørre veier, noe som ikke var en selvfølge med det været som har vært her i distriktet de siste dagene.
Stort sett «sjekk,sjekk» og litt smøring her og der, + olje/filter-skift. Og alt var i skjønneste orden med doningen min.
Skulle egentlig skiftet plugger på denne servicen, men lagerbeholdning på data og lagerbeholdning i praksis viste seg å ikke være helt synkronisert.. Men mekanikkeren påsto at pluggene fint gikk til neste service (30K / neste år). Og av egen erfaring angående kjørelengde på plugger på sykler jeg har eid tidligere, ser jeg heller ikke noe problem med dette.
Ble jo litt ventetid med kaffe og mc-prat, men benyttet også anledningen til litt prøvekjøring. Av tilgjengelige demosykler sto valget mellom en Honda AfricaTwin med «automat-gir» og Bmw 1200 GS. Har testet AfricaTwin tidligere (selv om det da var en versjon uten «automat») , så valget falt denne gang på GS. Dette var en «Rallye»-versjon, men med høy vindskjerm og vanlige seter montert (ikke sal). Artig å ha prøvd den i ca 3mil, men ble vel ikke den helt store «WOW-opplevelsen». Fin å kjøre, kvikk motor etc, men muligens litt traust liksom. Og man merker jo de ca 40 kiloene ekstra i forhold til Tracern min. Fant vel også ut at quickshift ikke er sååå viktig å ha. Ihvertfall ikke på en slik type sykkel. Og syns det var litt klonkete girkasse, både med og uten quickshift. Men det er vel slik det er på Bmw, ikke som en «smørmyk» japse-kasse. Sikkert en vanesak.
Så førsteinntrykket etter 3mils-turen er vel at det helt sikkert er fine sykler på langtur på litt varierende underlag disse GS,ene. Men i mine øyne blir det nok litt vanskelig å forsvare de bortimot 100 tusenlappene denne koster mere enn Tracern. Og som grus-racer ville jeg nok personlig kanskje ha valgt noe annet og litt lettere. Mulig jeg hadde skiftet mening om jeg hadde tatt denne ut på en litt større grusvei og slått av alle tekniske hjelpemidler. Den fikk jo god omtale i Bike nr.8.
Men jeg må nok få noen år til på baken før en slik GS evt. kan være aktuell ved sykkelbytte trur jeg. Så kjører nok den litt mere rampete Tracern og den gamle Dominatorn en stund til jeg.
Og jaggu gikk hele turen på tørre veier, noe som ikke var en selvfølge med det været som har vært her i distriktet de siste dagene.
Stort sett «sjekk,sjekk» og litt smøring her og der, + olje/filter-skift. Og alt var i skjønneste orden med doningen min.
Skulle egentlig skiftet plugger på denne servicen, men lagerbeholdning på data og lagerbeholdning i praksis viste seg å ikke være helt synkronisert.. Men mekanikkeren påsto at pluggene fint gikk til neste service (30K / neste år). Og av egen erfaring angående kjørelengde på plugger på sykler jeg har eid tidligere, ser jeg heller ikke noe problem med dette.
Ble jo litt ventetid med kaffe og mc-prat, men benyttet også anledningen til litt prøvekjøring. Av tilgjengelige demosykler sto valget mellom en Honda AfricaTwin med «automat-gir» og Bmw 1200 GS. Har testet AfricaTwin tidligere (selv om det da var en versjon uten «automat») , så valget falt denne gang på GS. Dette var en «Rallye»-versjon, men med høy vindskjerm og vanlige seter montert (ikke sal). Artig å ha prøvd den i ca 3mil, men ble vel ikke den helt store «WOW-opplevelsen». Fin å kjøre, kvikk motor etc, men muligens litt traust liksom. Og man merker jo de ca 40 kiloene ekstra i forhold til Tracern min. Fant vel også ut at quickshift ikke er sååå viktig å ha. Ihvertfall ikke på en slik type sykkel. Og syns det var litt klonkete girkasse, både med og uten quickshift. Men det er vel slik det er på Bmw, ikke som en «smørmyk» japse-kasse. Sikkert en vanesak.
Så førsteinntrykket etter 3mils-turen er vel at det helt sikkert er fine sykler på langtur på litt varierende underlag disse GS,ene. Men i mine øyne blir det nok litt vanskelig å forsvare de bortimot 100 tusenlappene denne koster mere enn Tracern. Og som grus-racer ville jeg nok personlig kanskje ha valgt noe annet og litt lettere. Mulig jeg hadde skiftet mening om jeg hadde tatt denne ut på en litt større grusvei og slått av alle tekniske hjelpemidler. Den fikk jo god omtale i Bike nr.8.
Men jeg må nok få noen år til på baken før en slik GS evt. kan være aktuell ved sykkelbytte trur jeg. Så kjører nok den litt mere rampete Tracern og den gamle Dominatorn en stund til jeg.