Planen for sommerferien i år var egentlig ca 2 uker på Tracern i Telemark, på vestlandet, Møre, Hitra etc. Skulle egentlig være med en kar på BMW, men han har slitt litt med helseproblemer i det siste. Og et par uker før turens snart, måtte han dessverre melde pass. Synd, men helsa går først.
Var derfor litt usikker på hva jeg skulle finne på i ferien, men måtte jo få meg en litt lengre tur ihvertfall. Første ferieuka nærmet seg slutten, og jeg hadde fortsatt ikke helt bestemt meg for hva jeg skulle gjøre. Men nå måtte jeg bare ta grep og finne på noe !
Etter litt tankevirksomhet, kart-titting etc hadde jeg plutselig en liten plan. Noen dager «der vest» skulle det ihverfall bli !
En kar med navn Tormod på KTM 990 hadde plutselig mulighet til å være med et par netter, så på søndag bestilte vi ei natt på Røldal Skysstasjon og ei natt på Eidfjord Gjestgiveri i den kommende uka.
Tirsdagen kom og jeg rullet avgårde litt over klokka 9.
Traff Tormod på andre sia av Glomma, og etter en liten stund var vi "on the road again"
Første del til Kongsberg var i grunn mest som transport å regne, noe som var helt greit for å komme seg litt unna hjemtraktene i en fei og virkelig føle at man var på tur. Men fra Kongsberg begynte den skikkelige kosen på tohjul. Kjørte da Jondalsveien om Bolkesjø, før vestsiden av Tinnsjø til Rjukan. Flotte svingete veier.
«Endelig ferie-tur og flotte veier !» , tenkte jeg inni hjelmen med et stort smil.
Kjørte opp til Vemork og tittet litt.
Så kjørte vi videre på Rjukanvegen til Austbø. Derfra på nordsiden av sjøen Totak til Haukeligrend. Litt proviantering av øl og snacks, og så straka vegen på fine veier til Røldal Skysstasjon. Sjekket inn i ei grei hytte med to soverom til 990 spenn.
Middag, et par halvlitere på camping-kroa og et par pils på hytta, og plutselig var denne dagen over.
Onsdag morgen og vi våkner opp til knallblå himmel. Denne dagen skal bli bra !
Først en liten tur på butikken like ved campingplassen for å handle litt til frokost, før vi får i oss litt frokost før vi saler opp «hestene» og legger i vei mot Hardanger. Ferden går over Røldalsfjellet. Ikke den beste asfalten oppå der, men jævla vilt og vakkert. Har kjørt der et par ganger før (1999 og 2005), men artig å ha vært der igjen.
Ned fra fjellet, og så en liten stopp ved Låtefoss, før vi kjørte videre til Odda. Vi hadde bestemt oss for å stikke innom polet der for en liten kveldsdram , så gps,n skulle vise vei. Men jaggu sleit den med å finne veien til de edle dråpene ! Etter å ha spurt et par eldre damer viste det seg at polet hadde flyttet for ikke så lenge siden, og vi fant det til slutt.
Edle dråper ble innkjøpt, og deretter ble det Folgefonntunnelen og Jondalstunnelen. Slik jeg har forstått det befant vi oss nå i
«Kant1,s rike», og kunne jo vært artig å hilst på.
Men han var visst på sydligere breddegrader, så får ha det til gode til en annen gang. Tok en liten is-pause i Jondal.
Fy fela så vakkert det er borti her ! Og ikke minst veiene, som passer Tracern som hånd i handske.
Dere er jaggu heldige dere som bor borti her. Videre gjennom vakre fruktplantasjer og «kunstneriske» landskap, og så ferjetur fra Utne til Ullensvang.
Vi hadde egentlig ganske god tid til litt utforsking denne dagen, så nå gikk ferden over Hardangerbrua og videre langs fjorden til Ulvik. Trivlig plass og kjøpte oss en liten matbit på brygga der. Kom en buss ned til brygga full av skjevøyde turister, og vi satt litt og tittet på disse mens de stresset rundt og tok bilder i vilden sky. Passe kaotisk kan man si.
Men vi skulle videre, og nå sto Espelandsvegen fra Ulvik over til Granvinvatnet for tur. Flott «pass» jeg har kjørt en gang før. Men lurer nesten på om den kan være enda bedre å kjøre fra vest mot øst.
Gjennom tunnelen og så Hardangerbrua for 2.gang denne dagen. Og ikke noen dårlige tunneler de har her borte, med rundkjøringer inni og greier !
Rett etter brua mot Eidfjord hadde det akkurat vært ei trafikkulykke, og jeg fryktet at her kunne vi bli stående en stund..
Men vi sneik oss litt framover i køen, og plutselig så ble det åpnet for trafikk igjen, så det ble ikke lange forsinkelsen. Litt proviantering i Eidfjord før vi kjørte opp til Øvre Eidfjord og sjekket inn på hytta vi hadde bestilt på Eidfjord Gjestgiveri.
Kastet av bagasjen, fikk på oss litt lettere kjøreklær og ut på tur igjen. For nå skulle vi på kveldstur til Kjeåsen.
Herlige veier fra Eidfjord og innover fjorden, før stigningen mot Kjeåsen begynte. Selvfølgelig temmelig svingete og smalt videre oppover fjellet men helt greit dekke opp til tunnelen. Kom oss igjennom den smale tunnelen, og trodde Kjeåsen nå skulle dukke opp. Men neida.. Etter litt rekognosering på litt for grov grusvei for Tracern videre oppover lia
, fikk vi snudd og parkerte syklene ved utgangen av tunnelen.
Et skilt ville ha oss på en sti som gikk rundt bergknausen til tunnelhølet, så vi la i vei til fots. Og det var ikke lange gå-turen før Kjeåsen dukket opp. For en plass !
Her har det visst bodd folk siden 1600-tallet og det var ikke vei hit før på midten av -70tallet. Og det sier litt om pågangsmotet til de som har bodd her. Var to gårdbruk i drift ved siden av hverandre . Vi var tydeligvis bortimot alene oppå der denne kvelden. Døra sto oppe på den ene kåken, men ingen folk å se. Kunne vært artig å fått litt info etc, men vi tok litt bilder og begynte å tenke på returen.
Utsikten foran det ene huset på Kjeåsen:
Fant en sti som gikk rett oppover berget bak Kjeåsen, og klatret oppover.
Var vel kanskje ikke helt rett antrukket i full mc-dress oppi lia der
, men vi kom oss etterhvert opp til en ny avsats i fjellet.
Var ei fin gras-slette med ei hytte oppi der, og ovenfor den fant vi igjen grusveien som ledet oss tilbake til syklene. Så kom vi oss omsider tilbake til hytta vår i Øvre Eidfjord, og kvelden ble avsluttet med pizza og øl på en campingplass litt ovenfor der vi overnattet. Noen flere øl og litt «Balder»-dram på hytta, og plutselig var denne flotte dagen over.
Vi var nok muligens på en ørliten «Balder-snurr» når vi til slutt fant igjen senga, men litt kos må man jo unne seg i ferien.
(Fortsettelse følger etterhvert )