Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by biker7 »

Jaggu fikk jeg til en liten Honda-tur innimellom regnskurene nå i kveld \:D/

Ble ca 6 mil på div småveier/grusveier. Ikke langt til skogs, men stort sett i nærheten av spredt bebyggelse og gårdbruk på begge sider av Glomma nord for Kirkenær. Var godt med en luftetur igjen. Men merket at jeg fortsatt er litt sliten i kroppen.. Kanskje penicillin :-k
Men ble en grei tur i oppholdsvær, og akkurat da jeg hadde parkert i garasjen så høljet regnet ned igjen 8)

Bildet er tatt ved trebrua over Glomma ved Flisa, og Dominatorn står her ved verdens største tannpirker faktisk :shock: =D>
Og brua skal visst være/ ha vært (ihvertfall da den ble bygget..) verden største trafikkerte trebru \:D/ :
Image
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by kvase »

Bodde rett nedenfor den brua ca. 2 km på vestsida den brua bygde de rett etter at jeg fordufta fra de traktene.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by biker7 »

kvase wrote:Bodde rett nedenfor den brua ca. 2 km på vestsida den brua bygde de rett etter at jeg fordufta fra de traktene.
Så du har vært "Flisa-kær" du altså, Kvase ;-) Når var dette ? :)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by kvase »

biker7 wrote:
kvase wrote:Bodde rett nedenfor den brua ca. 2 km på vestsida den brua bygde de rett etter at jeg fordufta fra de traktene.
Så du har vært "Flisa-kær" du altså, Kvase ;-) Når var dette ? :)
Har halve slekta derifra rundt forbi -mange ligger under torva ved Gjesåsen kirke ellers innpå Lindberget ikke så langt fra Gravberget
Fløtta derfra for 17 år sia men det er historie.-
Andre halvdelen av slekta har jeg fra Årnes nedmed der Vorma møter Glomma
Men hang mye i lag med de som arrangerer dette her.
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by biker7 »

Kjøpte noe på BILTEMA :shock: for et par uker siden som jeg IKKE vil anbefale [-( :
Denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Pe ... 000031358/

Image

Såkalt "Komfortsete".. Mulig den kan hjelpe for noen, men IKKE for meg hverken på Tracern eller Dominatorn..
Har testet den på Tracern på en 50mils-tur og ræva ble vondere en uten :shock: Dermed endte den opp på Dominatorn. Men etter en test-tur i går på bare 6-7mil, så kommer denne til å bli avmontert ganske kjapt ! Nei, denne er ikkeno for meg.. I mine øyne skulle den ihvertfall hatt en del bredere sitteflate skulle den ha hjulpet. Pga. at den er så smal så blir det en kant som gnager på "skinkene" :lol: Så var bortkastede penger for min del. Men hvis andre er interessert så kan den kjøpes til superpris ! ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og tur på gang)

Post by biker7 »

Ja da har den første ferieuka gått alt, og ingen skikkelig mc-tur enda :shock:

Vel.. har da blitt 3 brukbare dagsturer på 25-35mil, så ikke helt ille da :) Og fortsatt 3 uker ferie igjen :D

Har ikke blitt noe særlig bilder, men her var vi ihvertfall på lørdag og tok en matbit på slutten av turen om Lygna, Østre Toten etc.
Spiste en MEGET bra hamburgertallerken. Anbefales :thumleft (elendig motlys-mobil-bilde..)
Image



Hadde egentlig planlagt en ca 2ukers tur rundt i norges land denne sommeren, men pga helsa til tur-kompanjongen ble dette lagt på is.
Men har nå hatt en liten ide om noen dager på vestlandet , og etter litt fram og tilbake angående hvem som skal være med, avreisetidspunkt etc så ser det nå ut som det foreligger en liten plan \:D/
Har nå bestilt ei hytte i Røldal , så da reiser en KTM-pilot og jeg dit på tirsdag. Planen for onsdagen er å rote litt rundt i Hardanger, og ta ei overnatting i Eidfjord-området. Har ikke bestilt noe enda, så får se hvor vi ender opp :roll:
Torsdag reiser vi trolig begge østover mot Geilo, og der skilles våre veier. KTM-piloten reiser da hjem, mens jeg reiser mot Aurland, Voss og tar "Sognefjorden rundt". Tar da ihvertfall et par overnattinger til, litt avhengig av hvor det er husrom. Gidder ikke telt, selv om det kanskje hadde vært litt lurt i disse ferietider.. Men noe slags tak over hodet må det vel gå ann å få til. Trur detta kan bli bra jeg ! :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og tur på gang)

Post by biker7 »

Da har jeg bestilt ei lite hytte på "Eidfjord Gjestegiveri" i øvre Eidfjord fra onsdag til torsdag. http://www.ovre-eidfjord.com/
Ser ganske jo trivlig ut der :D

Ellers har jeg også prøvd å ringe "Vik pensjonat og hytter" i Eidfjord da dette også ser ut som en fin plass, men ikke noe svar på tlf enda..
http://vikpensjonat.no/no/ Mulig det er fullt her, men har mulighet til å avbestille den andre hytta kostnadsfritt ut dagen i dag.

Noen med erfaring med disse plassene eller ellers i området ? :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og tur på gang)

Post by tshansen »

Jeg har ingen erfaring med disse plassene selv, men sett at de er relativt populær blandt reisende hit :thumleft Et kjapt søk på Tripadvisor eller google maps vil gi en liten pekepinn på hva du har i vente :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie og tur på gang)

Post by biker7 »

Da ble det hytte ved "Eidfjord gjestgiveri" onsdag til torsdag :)
Så får vi se hva slags plass turen bringer meg videre til på torsdag 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Hjemme igjen etter vestlands-runde)

Post by biker7 »

Kom hjem i går kveld etter 8 dagers vestlands-tur. :D
Turen ble noen dager lengre enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt, for jeg koste meg såppas at det ble noen dager ekstra der vest \:D/

270 mil på masse flotte veier og opplevelser i fleng :thumleft Skal se om jeg får laget et litt bedre referat etterhvert.

Men her et par bilder så lenge 8) :

Image

Image

Image
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tur på det herlige Vestland Del 1 )

Post by biker7 »

Planen for sommerferien i år var egentlig ca 2 uker på Tracern i Telemark, på vestlandet, Møre, Hitra etc. Skulle egentlig være med en kar på BMW, men han har slitt litt med helseproblemer i det siste. Og et par uker før turens snart, måtte han dessverre melde pass. Synd, men helsa går først.

Var derfor litt usikker på hva jeg skulle finne på i ferien, men måtte jo få meg en litt lengre tur ihvertfall. Første ferieuka nærmet seg slutten, og jeg hadde fortsatt ikke helt bestemt meg for hva jeg skulle gjøre. Men nå måtte jeg bare ta grep og finne på noe ! :roll: Etter litt tankevirksomhet, kart-titting etc hadde jeg plutselig en liten plan. Noen dager «der vest» skulle det ihverfall bli ! :thumleft En kar med navn Tormod på KTM 990 hadde plutselig mulighet til å være med et par netter, så på søndag bestilte vi ei natt på Røldal Skysstasjon og ei natt på Eidfjord Gjestgiveri i den kommende uka.

Tirsdagen kom og jeg rullet avgårde litt over klokka 9.

Traff Tormod på andre sia av Glomma, og etter en liten stund var vi "on the road again" :D
Første del til Kongsberg var i grunn mest som transport å regne, noe som var helt greit for å komme seg litt unna hjemtraktene i en fei og virkelig føle at man var på tur. Men fra Kongsberg begynte den skikkelige kosen på tohjul. Kjørte da Jondalsveien om Bolkesjø, før vestsiden av Tinnsjø til Rjukan. Flotte svingete veier. :thumleft «Endelig ferie-tur og flotte veier !» , tenkte jeg inni hjelmen med et stort smil. :D Kjørte opp til Vemork og tittet litt.

Image

Så kjørte vi videre på Rjukanvegen til Austbø. Derfra på nordsiden av sjøen Totak til Haukeligrend. Litt proviantering av øl og snacks, og så straka vegen på fine veier til Røldal Skysstasjon. Sjekket inn i ei grei hytte med to soverom til 990 spenn.

Image

Middag, et par halvlitere på camping-kroa og et par pils på hytta, og plutselig var denne dagen over.

Onsdag morgen og vi våkner opp til knallblå himmel. Denne dagen skal bli bra ! \:D/
Først en liten tur på butikken like ved campingplassen for å handle litt til frokost, før vi får i oss litt frokost før vi saler opp «hestene» og legger i vei mot Hardanger. Ferden går over Røldalsfjellet. Ikke den beste asfalten oppå der, men jævla vilt og vakkert. Har kjørt der et par ganger før (1999 og 2005), men artig å ha vært der igjen.

Image

Ned fra fjellet, og så en liten stopp ved Låtefoss, før vi kjørte videre til Odda. Vi hadde bestemt oss for å stikke innom polet der for en liten kveldsdram , så gps,n skulle vise vei. Men jaggu sleit den med å finne veien til de edle dråpene ! Etter å ha spurt et par eldre damer viste det seg at polet hadde flyttet for ikke så lenge siden, og vi fant det til slutt. \:D/
Edle dråper ble innkjøpt, og deretter ble det Folgefonntunnelen og Jondalstunnelen. Slik jeg har forstått det befant vi oss nå i
«Kant1,s rike», og kunne jo vært artig å hilst på. :D Men han var visst på sydligere breddegrader, så får ha det til gode til en annen gang. Tok en liten is-pause i Jondal.

Image

Fy fela så vakkert det er borti her ! Og ikke minst veiene, som passer Tracern som hånd i handske. :twisted: Dere er jaggu heldige dere som bor borti her. Videre gjennom vakre fruktplantasjer og «kunstneriske» landskap, og så ferjetur fra Utne til Ullensvang.

Image

Vi hadde egentlig ganske god tid til litt utforsking denne dagen, så nå gikk ferden over Hardangerbrua og videre langs fjorden til Ulvik. Trivlig plass og kjøpte oss en liten matbit på brygga der. Kom en buss ned til brygga full av skjevøyde turister, og vi satt litt og tittet på disse mens de stresset rundt og tok bilder i vilden sky. Passe kaotisk kan man si. :lol:

Image

Men vi skulle videre, og nå sto Espelandsvegen fra Ulvik over til Granvinvatnet for tur. Flott «pass» jeg har kjørt en gang før. Men lurer nesten på om den kan være enda bedre å kjøre fra vest mot øst. :-k
Gjennom tunnelen og så Hardangerbrua for 2.gang denne dagen. Og ikke noen dårlige tunneler de har her borte, med rundkjøringer inni og greier ! :shock: ;-) Rett etter brua mot Eidfjord hadde det akkurat vært ei trafikkulykke, og jeg fryktet at her kunne vi bli stående en stund.. :-k Men vi sneik oss litt framover i køen, og plutselig så ble det åpnet for trafikk igjen, så det ble ikke lange forsinkelsen. Litt proviantering i Eidfjord før vi kjørte opp til Øvre Eidfjord og sjekket inn på hytta vi hadde bestilt på Eidfjord Gjestgiveri.

Image

Kastet av bagasjen, fikk på oss litt lettere kjøreklær og ut på tur igjen. For nå skulle vi på kveldstur til Kjeåsen. :D Herlige veier fra Eidfjord og innover fjorden, før stigningen mot Kjeåsen begynte. Selvfølgelig temmelig svingete og smalt videre oppover fjellet men helt greit dekke opp til tunnelen. Kom oss igjennom den smale tunnelen, og trodde Kjeåsen nå skulle dukke opp. Men neida.. Etter litt rekognosering på litt for grov grusvei for Tracern videre oppover lia 8-[ , fikk vi snudd og parkerte syklene ved utgangen av tunnelen.

Image

Et skilt ville ha oss på en sti som gikk rundt bergknausen til tunnelhølet, så vi la i vei til fots. Og det var ikke lange gå-turen før Kjeåsen dukket opp. For en plass ! =D>
Her har det visst bodd folk siden 1600-tallet og det var ikke vei hit før på midten av -70tallet. Og det sier litt om pågangsmotet til de som har bodd her. Var to gårdbruk i drift ved siden av hverandre . Vi var tydeligvis bortimot alene oppå der denne kvelden. Døra sto oppe på den ene kåken, men ingen folk å se. Kunne vært artig å fått litt info etc, men vi tok litt bilder og begynte å tenke på returen.

Utsikten foran det ene huset på Kjeåsen:
Image

Fant en sti som gikk rett oppover berget bak Kjeåsen, og klatret oppover.

Image

Var vel kanskje ikke helt rett antrukket i full mc-dress oppi lia der :lol: , men vi kom oss etterhvert opp til en ny avsats i fjellet.

Image

Var ei fin gras-slette med ei hytte oppi der, og ovenfor den fant vi igjen grusveien som ledet oss tilbake til syklene. Så kom vi oss omsider tilbake til hytta vår i Øvre Eidfjord, og kvelden ble avsluttet med pizza og øl på en campingplass litt ovenfor der vi overnattet. Noen flere øl og litt «Balder»-dram på hytta, og plutselig var denne flotte dagen over. :D Vi var nok muligens på en ørliten «Balder-snurr» når vi til slutt fant igjen senga, men litt kos må man jo unne seg i ferien. ;-)

(Fortsettelse følger etterhvert )
Last edited by biker7 on 07 Dec 2017 00:56, edited 3 times in total.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tur på det herlige Vestland Del 1 )

Post by Busa Trond »

Genialt med reise referat! Den Kjeåsen var ny for meg, mulig jeg må ta en tur til uka. Takk for ideen :D
User avatar
RogaR
Posts: 47
Joined: 07 Oct 2015 18:04
MC: KTM 990 Adventure - 2010
Location: Stavanger

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tur på det herlige Vestland Del 1 )

Post by RogaR »

Veldig flotte bilder og turreferat =D> . Jeg kjørte selv i samme området (bl.a Røldal, Utne og Jondal) på søndag sammen med Tommas fra forumet. Helt klart et fantastisk område å kjøre på mc-tur; spesielt i strålende sommervær!
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tur på det herlige Vestland Del 1 )

Post by Trondgv »

Her var det mye fint! Spørs om jeg ikke må ta en tur innover Eidfjord området ei helg. :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tur på det herlige Vestland Del 1 )

Post by Kant1 »

Busa Trond wrote:Genialt med reise referat! Den Kjeåsen var ny for meg, mulig jeg må ta en tur til uka. Takk for ideen :D
Du Busa... du kjører ikke til Hardanger uten å komme innom her assa 8)

Forøvrig, MEGET bra referat, nydelig bilder av vakker natur. Nesten så jeg får lyst å ta turen dit :-)
Gleder meg til del 2.
og jadda, Espelandsvegen er best (synes jeg) fra Granvin og til Ulvik :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply