Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Påskestart på GS,n)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1005
Registrert: 27 mar 2011 23:30
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod.
+ BMW F800GS -09mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Vinterparkert)

Legg innav biker7 » 05 nov 2019 22:53

Fra innlegg 14.oktober :
biker7 skrev:Hadde noen mil på GS,n i går også, men med 3-4 grader og skikkelig gråkaldt vær så ble det bare 6-7mil, og turen ble en del
kortere enn først tenkt.. Var såpass godt kledd at det gikk tålelig greit, men blir liksom ikke det samme i slik temperatur og vær :-k
Så "dvale-sesongen" er nok rett rundt hjørnet ja.

Ja denne lille turen beskrevet ovenfor, ser nok ut som var årets siste tur dessverre.. [-(
Har ikke fått kjørt en meter etterpå, og ser da jaggu ut som vintern alt plutselig er her :evil:
Med bortimot 10 minusgrader og utsikter for mulig snø, så ser det ikke akkurat lyst ut.. :roll:

Men får vel slutte å syte og prøve å se framover mot en ny sesong i 2020, samtidig som man kan mimre over en fin tilbakelagt 2019-sesong :)
Fasiten ble ca 500 mil på Tracern, ca 100 mil på Dominatorn, og ca 1050 mil på GS,n. Masse fine turer både på løst og fast underlag :thumleft

Slik det ser ut for øyeblikket så blir nok sykkel-stallen lik neste år også. Men har jo lekt litt med tanken om noe nytt også da :-k
Fått "bakt inn" Tracern og GS,n i en sykkel liksom hadde nok vært noe, men ikke lett å finne DEN sykkelen uten at det koster skjorta.
Men nå hender det jo en gang i blant at man må kjøpe seg ny skjorte også da, så kanskje ikke noen fullgod unnskyldning egentlig ;-)
Burde vel heller følge rådet "får koste på seg i ungdommen" kanskje \:D/ :lol:
Men,men, me får sjå. Ny sesong kommer i alle tilfeller. La vintern gå fort ! :)

Et mimre-øyeblikk fra årets sesong, Aursjøvegen i slutten av August :

Bilde20190824_133856 – Kopi by biker7, on Flickr



Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1005
Registrert: 27 mar 2011 23:30
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod.
+ BMW F800GS -09mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker))

Legg innav biker7 » 09 nov 2019 15:19

Og DA var den forbaska snøen kommet, og jeg har akkurat vært ute og "kost" meg med den første snømåkinga \:D/ [-(
Kan vel ikke akkurat si at denne årstiden er noen høydare for meg, med null interesse for ski og andre vintersyssler..
Og hvis denne snøen blir liggende og kuldegradene fortsetter, så er nok mc-sesongen definitivt over. Og jaggu blir denne vinteren da lang..
Er jo for SVARTE bare tidlig november jo ! [-(
Men får vel prøve å holde ut denne gangen også, og se fram imot masse tohjuls-kos i 2020 :D

Ellers ble jo 2019 året jeg skulle kaste meg på "Adventure-bølgen" jeg også. :D
Nå har jeg jo hatt Dominatorn og kjørt mye grus med denne "mopeden", men ville ha en litt større og mere komfortabel sykkel
for å kombinere litt lengre grus- og asfalt-"Adventures". Valgte derfor å beholde Tracern og kjøpe GS,n i tillegg, og ta årets sesong som en liten test liksom :) Og må vel si at Adventure-livet på GS,n har svart til forventningene og frister til videre aktiviteter :thumleft
Veldig ålreit med en sykkel som takler de fleste utfordringer både på løst og fast underlag, og turmulighetene blir jo da så mye større :D

Etter at jeg fikk på et bedre sete, så er GS,n blitt en komfortabel og kapabel Allrounder som jeg egentlig er ganske så fornøyd med.
Og parallell-twinnen med 86 hester funker greit til det meste, og er vel omtrent som jeg forventet før kjøp. Men savner liksom litt krefter oppover i registeret på asfalt-etappene :roll: Med ca 15-25 hester til, trur jeg faktisk GS,n hadde vært nesten perfekt til mitt bruk.
Kunne jo evt. montert feks. en Power Commander for å se om det kunne hjulpet litt, men tror kanskje den lille forbedringen koster mere enn den smaker muligens :-k Nå har jeg jo fortsatt Tracern til asfalt-kos med Kick :twisted: , men det er jo en rein asfalt-sykkel.

Med både GS og Tracer i stallen så får jeg jo stort sett dekt mine behov ;-) , men det ideelle hadde nok kanskje vært en litt sprekere Allrounder byttet ut med disse to. Noen kandidater har jo så smått begynt å dukke opp fra mc-produsentene, så får bruke vintermånedene til litt tankevirksomhet. :-k

Men 2020-sesongen skal nok også kunne gå greit med mine nåværende "hester på stallen" . ;-) :D

Bilde1.. by biker7, on Flickr

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3505
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n"
Kontakt:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav Palma » 09 nov 2019 16:40

Dette er god lesing Biker7. Det er fine sykler du har der, men skjønner jo at asfaltetappene kan bli noe daffe. Men det er jo litt med vanen det og.
Powercommander har jeg lite peil på, men har jo boosterplug på Betty. Jeg synes det var stor forbedring. Det er jo et billigere alternativ. Mye sies om den løsningen og, men de lærde strides..

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1005
Registrert: 27 mar 2011 23:30
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod.
+ BMW F800GS -09mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav biker7 » 09 nov 2019 17:03

Palma skrev:Dette er god lesing Biker7. Det er fine sykler du har der, men skjønner jo at asfaltetappene kan bli noe daffe. Men det er jo litt med vanen det og.
Powercommander har jeg lite peil på, men har jo boosterplug på Betty. Jeg synes det var stor forbedring. Det er jo et billigere alternativ. Mye sies om den løsningen og, men de lærde strides..


Joa, har nok litt med vane å gjøre, og gikk jo tålelig greit på årets tur til Finnmark også.
Men denne "gubben" har nok fortsatt "farts-genet" i behold, og trenger det lille kicket innimellom :twisted: ;-)

Nja.. har nok vurdert Boosterplug også, og har hørt om positive erfaringer på GS 800.
Men dette er vel først og fremst en "dings" for at innsprøytning/gassrespons ikke skal bli så brå, slik jeg har forstått.
GS 800 er jo litt kjent for akkurat dette, men jeg personlig synes ikke dette er noe stort problem på min egentlig.
Og blir vel ikke noe særlig sprekere med Boosterplug..? Eller...? :-k

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3505
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n"
Kontakt:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav Palma » 09 nov 2019 18:16

Nei BP gir vel ikke noe varig effektøkning. Det er bare til lambdasonden oppdager at den blir lurt. Og noen mener dette blir husket slik at effekten blir borte etter en tid

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3836
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav mekkern » 09 nov 2019 19:07

På eldre sykler funker BP på et vis men på nyere EURO 4/5 ecu vil syklene lære seg korrigerinen.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1005
Registrert: 27 mar 2011 23:30
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod.
+ BMW F800GS -09mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav biker7 » 09 nov 2019 20:27

mekkern skrev:På eldre sykler funker BP på et vis men på nyere EURO 4/5 ecu vil syklene lære seg korrigerinen.

Vil vel i så tilfelle funke på et vis på min 10 år gamle GS vil jeg tro.
Men kan den øke effekten noe (dreiemoment/HK) , eller er dette bare ønske-tenkning og "reklame-lovnader" :-k :)

Har vel kanskje litt mere trua på at en Power Commander montert og tunet i benken hos Klev vil hjelpe noe mere,
men koster jo da også en del mer (ca 8000,-/Boosterplug ca 2000,-) Men om det er verdt det da :roll:

Brukeravatar
tshansen
Innlegg: 19236
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav tshansen » 09 nov 2019 20:43

biker7 skrev:
mekkern skrev:På eldre sykler funker BP på et vis men på nyere EURO 4/5 ecu vil syklene lære seg korrigerinen.

Vil vel i så tilfelle funke på et vis på min 10 år gamle GS vil jeg tro.
Men kan den øke effekten noe (dreiemoment/HK) , eller er dette bare ønske-tenkning og "reklame-lovnader" :-k :)

Har vel kanskje litt mere trua på at en Power Commander montert og tunet i benken hos Klev vil hjelpe noe mere,
men koster jo da også en del mer (ca 8000,-/Boosterplug ca 2000,-) Men om det er verdt det da :roll:

Jeg hadde boosterplug på min 690 enduro r.... denne tok vekk nykkete gange på lavt turtall og fikk den til å gå bedre på tomgang. Men noe effekt økning osv er nok bare ønsketenkning ja :-P
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
intruder
Innlegg: 1719
Registrert: 03 mai 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750
1996 Vespa 50 scooter
Sted: Brumunddal
Kontakt:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav intruder » 10 nov 2019 09:55

Angående "snø,dvale,tanker " i din overskrift.....snø og kulde legger en demper på den rødglødende delen av hue mitt
så nå går dere fire hyggelige måneder imøte.... :roll: :shock:
:-k Farsdag og gode greier....

og tshansen....trodde ikke du kjørte på tomgang på noe vis jeg..----------

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1005
Registrert: 27 mar 2011 23:30
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod.
+ BMW F800GS -09mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav biker7 » 13 nov 2019 20:02

Angående Klev Tuning var jeg nok litt inne på tanken om å "tune" Tracern også, en stund etter jeg kjøpte den.
Ecu kan på denne mappes direkte, og har jo lest om del eiere som mener denne motoren både blir litt sprekere og får litt mindre "av/på-gass" på lave turtall etter et slikt inngrep. Men denne problematikken med "av/på-gass" er egentlig ikke noe jeg opplever som noe problem på mitt eksemplar av rasen. Og etter noen runder med meg selv, fant jeg ut at Tracern egentlig er sprek nok (overraskende sprek egentlig ! :twisted: ) ,
så derfor avblåste jeg hele prosjektet.

GS,n derimot kunne godt hatt litt mere "sprut", så jeg driver å vurderer litt altså.. :-k
Var i kontakt med Klev tidligere i år, og på GS,n får han visst ikke mappet Ecu direkte, og må da evt. montere en Power Commander.
Han hadde visst ikke "tunet" noen GS800 enda, og kunne derfor ikke si noe om resultater. Men han mente at det ganske sikkert ville bli forbedringer. Og som han sa " De fleste litt nyere sykler har mer å gå på i bunndrag og mellomregister enn i økt toppeffekt",
og slikt trengs det jo alltid litt mere av \:D/

Så hvis jeg nå bestemmer meg for å beholde GS,n så kunne jo kanskje dette vært et litt spennende prosjekt :roll:
For har jo liksom blitt litt glad i den også :smt007 , etter mange fine turer i år :D Og koster jo ikke sååå mye for en slik "behandling" da (ca 8000,-),
så ingen krise om det ikke skulle bli revolusjonære forandringer lissom.. Og myyye billigere enn ny sykkel ihvertfall :shock:

Men nå er vi jo bare helt i starten av "Dvale-sesongen" da, så blir helt sikkert litt vinglete mc-tanker i løpet av de neste svarte månedene :lol: ;-)

knutk
Innlegg: 1603
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav knutk » 14 nov 2019 02:18

Innspill om Boosterplug:

Boosterplug er en motstand som blir montert i serie med temperaturføleren i luft inntaket. Temperaturføleren er i utgangspunktet en motstand hvor motstanden forandrer seg med temperaturen. Således vil den ekstra motstanden gjøre at den avleste temperaturen for lufta som går inn til motor blir avlest av ECU som ca 20 grader lavere enn realiteten, og ECU forventes å kompensere for den tilsynelatende kaldere luften ved å gi på litt mer bensin. Brilliant, ikke sant?

Kjenner ikke til alle typer sykler, men for BMW sin del finnes der dessverre en slange i Paradis. BMWs ECUer har vært adaptive siden -90 tallet. Det betyr at hva bensinblanding den enn måtte finne på, O2 sensor overvåker blandingen, og er blandingen for fet vil ECU kompensere, og således motvirke BPs innvirkning.

Nå er ikke O2 sensor inn i bildet i alle stadier av kjøringen. Ved hurtig pådrag greier ikke O2 sensor å følge med, og den greier således ikke å påvirke ECU til å dra ned på den rikere blandingen. Og voila, ved gasspådrag vil blandingen bli rikere, mens ved normal kjøring vil blandingen forbli normal pga. tilbakemelding fra O2 sensor. Så første turen med BP er herlig....

Så kommer slangen tilbake til Paradis. Den har mange navn, BMW kaller den "Kognitiv map", i bilverden kan navn som "Long term trim" bli benyttet mm.

Det som skjer er at ECU bygger opp den Kognitive map for å bestrebe at O2 sensors behov for kompensasjon er null. Dette gjøres ved å hele tiden lagre kompensasjonen fra O2 sensor når den er aktiv.
Poenget med denne leksa er at sakte men sikkert vil effekten av BP bli eliminert, også ved akselerasjon, siden de Kognitive verdiene er med også når O2 sensor ikke blir tatt hensyn til pga. gasspådrag.

Mange fornuftige mennesker hevder med stor overbevisning at BP funker, også på BMW.
Jeg sier ikke at det ikke er forbedringer på deres sykler.

Men det jeg kan si er følgende: Da jeg bygde min egen O2 manipulator fikk jeg låne en BP og kunne observere avlesningene fra O2 sensor og se hvordan det påvirket blandingen, både ved gasspådrag samt ved normalt jevnt turtall. Jeg avleste ingen indikasjon på at blandingen ble rikere.

Powercommander er jeg personlig ikke tilhenger av. Ja, motor får mer bensin, men ikke i kontrollert form, så i enkelte tilfeller blir blandingen unødig rik. Det hjelper å bygge opp en map i PC ved å justere den i Dyno. Men om man feks. kjører på en støvete vei hvor luftfilter sakte tettes til vil ikke ECU kompensere siden den ikke får tilbakemelding om forandringer i blandingen. I tillegg vil ECU i mangel på signal fra O2 sensor gå i en form for nødmodus.

Er så alt bare bånn i bøtta?
Ta en kikke på denne linken:
https://sales.nightrider.com/BMW_c_137.html

Dette er en O2 manipulator. Det er en liten computer (i motsetning til en 5-øres motstand i BP) som leser av signal fra O2 sensor og videresender et signal til ECU som gjør at ECU tror blandingen er litt magrere enn i realiteten. Siden computeren overvåker blandingen, basert på riktig tilbakemelding fra O2 sensor, vil den justere signalene i en kontrollert form slik at blandingen blir kun litt rikere. Nivået kan justeres i flere trinn. Og effekten kan tydelig avleses, i motsetning til BP.

Jeg skal ikke gjøre dette mere nerdete enn det allerede er, men om ønsket kan jeg legge ved bilder av avlesningene som tydeliggjør forskjellen.

Brukeravatar
ashland
U-Svingen
Innlegg: 1296
Registrert: 11 okt 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav ashland » 14 nov 2019 09:57

Enkelte kan skrive eller snakke om noe i det vide og brede i en evighet, uten å ha evnen til å videreformidle budskapet på en enkel og forståelig måte...
Noe som virkelig ikke gjelder knutk =D>

Dette var virkelig en grei og enkel forklaring på boosterplug :)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1005
Registrert: 27 mar 2011 23:30
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod.
+ BMW F800GS -09mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav biker7 » 14 nov 2019 20:36

knutk skrev: Powercommander er jeg personlig ikke tilhenger av. Ja, motor får mer bensin, men ikke i kontrollert form, så i enkelte tilfeller blir blandingen unødig rik. Det hjelper å bygge opp en map i PC ved å justere den i Dyno. Men om man feks. kjører på en støvete vei hvor luftfilter sakte tettes til vil ikke ECU kompensere siden den ikke får tilbakemelding om forandringer i blandingen.

Så du mener altså at det ikke er noe å satse på da eller..? :-k
Angående luftfilter: Etter nesten 1000mil med GS,n min (byttet da til KN-filter) , så luftfilteret nesten nytt ut. Ikke mye støv der ihvertfall.
Men så klart, kjører man mye bak andre på støvete grusveier, så vil det bli mere støv i filteret, og vil jo da bli et problem i henhold til det du sier..(viktig å sjekke ofte da evt..)

knutk skrev: I tillegg vil ECU i mangel på signal fra O2 sensor gå i en form for nødmodus.

jaha.. Og det vil si..? Feilmeldinger eller andre problemer :-k ?

Nei..blir litt skeptisk til slikt. Kanskje best å kjøre med den som den er :roll: Eller kjøpe sykkel med orginalt mere power ;-)


knutk skrev:Jeg skal ikke gjøre dette mere nerdete enn det allerede er, men om ønsket kan jeg legge ved bilder av avlesningene som tydeliggjør forskjellen.

Kjør på med nerding :) Vi tar jo imot alt nå i Dvale-sesongen vettu ;-)

knutk
Innlegg: 1603
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav knutk » 14 nov 2019 22:45

Ok. Dags for litt "nerding".
Frem til Euro 5 motorer er de fleste motorene (og samtlige BMW) utstyrt med smalbands O2 sensor. Dvs at motorstyring ligger og vipper rundt idealblanding, som er oppgitt som AFR 14,7 (Air to Fuel Ratio). Sensor generer sin egen spenning når den blir varm, og karakteristikken til en typisk sensor er som følgende:
Bilde.
Når man leser diagrammet ser man på venstre side at spenningen kan variere fra 1V til 0,1 V. La oss se på grønn kurve, som representerer typisk temperatur på sensor. 1V tilsvarer da AFR 12,4, mens 0,1V tilsvarer AFR 17, dvs svært magert.
Man ser også at kurven dropper brått i området 0,8V til 0,4 V.
Fabrikken setter opp motor slik at blandingen veksler litt rik - litt mager osv. Man ønsker de magre pulsene (magert betyr at ikke all oksygen er benyttet) fordi overflødig oksygen blir benyttet av katalysator til å omdanne CO gasser til CO2.

Typisk kurve fra motor:
Bilde

Man ser her at blandingen veksler fra AFR 13,8 (0,85V) til ca AFR 16+ (under 0,2V).

Fra tidslinje (nederst linje, X-aksen) 8 sekund til ca 12 sekund gis gass, og man ser da at blandingen går rik 0,9V = AFR 13,2.

Hva så med Boosterplug:
Her er en kurve, fersk etter installering. Eventuell kognitiv tilpassing har enda ikke rukket å tre i kraft.
Bilde.
Pådrag fra 10,5 sekund til 17.
Bortsett fra litt skarpere kanter på kurven, ser man at blandingen ikke er noe rikere, heller ikke ved gasspådrag, hvor O2 sensor overstyres av ECU.
Kurvene er avlest på 1200GS LC, men de er likedan på F800 (har avlest begge og sammenlignet, men har ikke kurvene til 800 akkurat nå).

Hva så med manipulering? AF-XIED er her installert,. Så hvordan blir bildet da?
Bilde

Her er rød kurve avlesing fra O2 sensor, mens blå kurve er signalene AF-XIED sender til ECU. AF-XIED kan stilles fra nivå 1 til 10. Kurven over er posisjon 8. (Kurven kommer fra min F800)
Rød kurve ligger jevnt på ca 0,9 V, tilsvarende AFR 13,2 +/- (varierende med sensor temperatur.)

Jeg skal ikke utdype mitt syn på Boosterplug, man kan se forskjellen og konkludere selv.

Det som er viktig å huske på opp i alt dette er at denne form for modifisering ikke gir allverdens ekstra krefter. Selv uten manipulering får motor greit med bensin (selv om enkelte hevder noe annet.)
I en ideel verden betyr AFR 14,7 at alle Oksygen molekylene har knyttet seg til hver sin bensindråpe. Ingen til overs.
Men som vi vet, er ikke verden så praktfull. Derfor må man pøse på litt mere bensin for å benytte alle molekylene. Varierende på motordesign og fyllingsgrad i sylinder, en grei tommelfinger regel er at ved AFR 13 - 13,5 har alle molekylene fått bensin. Utover det er ytterligere bensin helt bortkastet. Så standard system uten modifisering gir AFR 13,2, mao. mer bensin er stort sett bortkastet.
Effekten av O2 manipulering kjennes mest ved normal kjøring med moderate pådrag. I tillegg vil man trolig merke at motor får en litt bedre respons ved pådrag. Så totalt vil man oppleve en motor som drar mykere ved belastning (utvider området for 6. gir) og den kjennes litt spenstigere, selv om denne følelsen er grunnet det først kvikkere sparket ved pådrag.

Håper dette bidrar til å gjøre bildet mere nyansert om man ønsker å gjøre noe med motorgange.
Har selv AF-XIED på min 800, og man merker mest ved kjøring på lave turtall (dvs krypkjøring), hvor motor går mykere og drar bedre på gira. (I følge min rumpe-dyno)

knutk
Innlegg: 1603
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Legg innav knutk » 14 nov 2019 22:54

Angående frakobling av O2 sensor:
Dette vil ikke gi en synlig feilmeldig, (men kommer frem ved diagnose avlesing) men manglende O2 signal gjør at motor ikke lenger finjustrer tenningen og blandingen etter forholdene. Har ikke prøvd Powercommander selv, men motor får trolig mere bensin, og vel så det, og tenningen blir ikke optimalisert ved varierende forhold. Om jeg skulle antyde noe, vil jeg forvente at man meste delen av tiden trolig ikke merker stort, man innimellom vil trolig motorgange bli litt ujevn grunnet for fet blanding og tidvis ikke-optimert tenning.


Gå tilbake til «Bloggen»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 43 gjester