BMW,n var pakket og klar, og jammen ble den brei over rævva.

Litt før kl.10 brummet det i boxeren til «BMW-Bjørn» utenfor, og en stund senere befant vi oss på kjente og kjære veier i østlig retning mot Sverige. Første stopp ble i Østmark, for en beinstrekk og litt shopping.

Videre til Torsby, før Malung og Mora ble passert. Litt nord for Mora svingte vi av E45 og kjørte østover på litt mindre veier. Hadde bestilt overnatting i Järvsö (forøvrig hjemplassen til Lill Babs

Hadde sjekket at det skulle være restaurant på stedet, slik at vi fikk oss middag. Men når jeg spurte om restauranten ved ankomst, var den visst bare oppe innimellom og ikke nå selvfølgelig..

Med stengt restaurant en fredag midt i fellesferien, kan man jo undres litt på når den egentlig var oppe

Hadde rom i denne bygningen på Kramsta Gästgård :

Etter en grei frokost på gjestegården dagen etter, startet vi med noen mil på flotte,svingete veier vestover fra Järvsö.

Kom ut på E4 ved Hudikvall, og nå var det rein transport nordover som gjaldt. Ikke det helt store kjøremessig, men greit nok som «nyttekjøring».
Etter noen timer langs E4, endte vi opp på Lufta Camping 7mil nord for Umeå. Grei hytte og fikk både mat og øl her.

Hytta vår på Lufta Camping :

På søndag fortsatte transporten videre nordover i Sverige, og målet denne dagen var Haparanda.
Og jeg bynte vel alt nå å føle litt på at GS800 med 30kg bagasje ikke akkurat var noen «asfalt-racer».

For det river ikke akkurat skinnet av pølsa ved forbikjøringer i 100-120km/t kan man si.

Allikevel gikk nok tankene innimellom til den lettere og sprekere Tracern som sto hjemme i garasjen og furtet.

Ankom etterhvert Haparanda, og sjekket inn på River Motell & Vandrarhem.

Tror nok kanskje dette var den overnatttingsplassen vi fikk mest for pengene på denne turen.
Fikk et fint tomannsrom med hotellstandard, eget bad og uteplass for 575,- svenske kroner.

Vi befant oss bare noen hundre meter fra Finland på motellet/campingen i Haparanda.
Bygningene på bildet ligger i Finland :

Rett etter avreise mandag, befant vi oss plutselig på finske veier i retning nord-østover.
Merket jo fort at disse veiene ikke akkurat er noe mere spennende en svenske E4, bare mere øde og skog.
Første stopp i Finland for en kaffekopp:

Neste stopp ble besøk hos Nissen ved Rovaniemi.

Utenfor «Nisse-hula» (Jule-Hare..?

Laaangt der nede bor visst Nissen

Så fortsatte ferden videre nordover i de finske skoger. Og kjære vene hvor øde det er oppover der !

Greit nok for rask transport, men kan vel ikke akkurat si at jeg koser meg på slike veier.
Men etter masse rettstrekker og en haug med skog, kom vi endelig til Ivalo River Camp som var dagens endestopp. Ikke noen luksus-plass, men greit nok for to bikere som oss.

Hytta vår på Ivalo River Camp :

Vi studerte været for Øst-Finnmark, og det så ikke akkurat veldig lovende ut de neste par dagene..

Bestemte oss derfor for å bli i 2 netter her, for å se om været oppi Finnmark bedret seg litt.
Kveld ved elva i Ivalo :

På tirsdag tok «BMW-Bjørn» en pausedag fra kjøringa, mens jeg kjørte en runde i området rundt Ivalo. Og endelig fikk jeg rast fra meg litt på grusen !

I «bushen» på grusen, en plass litt nord for Ivalo :

(Fortsettelse følger)