Page 68 of 106

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kveld på Tracern og ferietur på gang)

Posted: 10 Jul 2019 15:40
by biker7
tshansen wrote:Ja dekk varierer stort merker jeg! Men vet du hvilke andre 50/50 dekk som ble testet og hvilke som kom best ut? Rart å ta en slik test uten å tøye grensene litt på de forskjellige underlagene, slik som mottorad gjør i sine tester!

Innlegg nr 1000 ja :-D du får komme deg på grustur i øst! Det er eneste hederen jeg aksepterer :lol:
Nå har vel Bike blitt samarbeidspartner med Motorrad ("Bike powered by Motorrad"), så dette ER faktisk en Motorrad-test.
Kan godt være de har tøyd grensene litt mere enn hva jeg fikk inntrykk utav noe av teksten. :roll: ;-)
Dekkene som var med i testen: Mitas E07+, Bridgestone AX41, Continental TKC80, Metzler Karoo3, Michelin Anakee Wild, Pirelli Scorpion Rally.
Anakee Wild kom best ut i terrenget, med AX41 hakk i hæl. TKC80 og E07+ best på slitasje.
E07+ på topp "Landevei/hverdag", mens Scorpion rally kom best ut på vått føre.
Men som nevnt så var dette 120/70-19 og 170/60-17 montert på BMW R 1250 GS. :)

Får vel vurdere litt da det nærmer seg skau-turen deres østafor ;-)

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kveld på Tracern og ferietur på gang)

Posted: 10 Jul 2019 17:22
by tshansen
Tkc80 best på slitasje :shock: å hjelpe meg! Jaja, framdekket til tkc80, spesielt på 90/90 er veldig slitesterk og sitter bra på alle forhold! Er vel det dekket jeg er mest fornøyd med totalt sett! Blir spennende å se hvilket bakdekk som blir litt Jack of all trades for min del! Man får teste flittig å lande på det man selv liker best... men gode erfaringer å dele her syns jeg! Rart at dekk er så kjekt å diskutere :lol:

Klart en 1250 sliter naturligvis dekk på en helt annen måte enn de mindre syklene! Men rent vektmessig er det ikke så store forskjeller !

Ser på motoz sine sider at det varierer en del på mønsterdybden og størrelsen på knastene mellom de forskjellige dekk dimensjonene

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 11 Jul 2019 23:09
by biker7
DA er GS,n pakket og klar for "Ekspedisjon Nord" ! :D

Image20190711_220857 by biker7, on Flickr

Avreise i morra. Blir toppers \:D/ Men "komfirmant-GS,n" er neimen ingen smågutt lengre akkurat, ihvertfall ikke over baken :lol:
Tok målebåndet for en sjekk, og målte 102cm bredde :shock:

Image20190711_220035 by biker7, on Flickr

Veide for morro skyld veskene ferdig pakket, og sideveskene veier nå ca 10kg hver, mens toppboksen veier ca 9kg.


Turen de neste 12-14 dagene kommer hovedsaklig til å gå på asfalt, så måtte derfor få kjørt fra meg litt på Dominator,n i kveld ;-)
Ikke så lange turen, men ble først litt urban "Hard Core"-kjøring mellom flomverken og Glomma bare et par kilometer fra hjemme.
Er egentlig en trase fra da VM-Rally hadde publikums-etappe på Kirkenær, men er nå temmelig igjengrodd. (Denne bør du prøve, Palma !) :thumleft

Ikke lett og se, men er faktisk et par hjulspor nedi graset en plass:
Image20190711_194314 (1) by biker7, on Flickr


Deretter ble det en "Namnsjøen Rundt" med seriøs grus-spruting noen mil :twisted: Så da håper jeg det går greit med asfaltkjøring en stund ;-)


See you later, folkens !! \:D/ :D

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 11 Jul 2019 23:13
by ojda
God tur, og god ferie \:D/
Men du får da sende noen drypp innimellom [-X

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 11 Jul 2019 23:41
by Palma
God tur med tung sykkel Biker7. Ser frem ril å si og lese om erfaringer og opplevelser [emoji106]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 12 Jul 2019 10:36
by tshansen
God tur! Dæven hun ble bred over ræva ja :lol: for hva det er verdt så ser den ikke ut :lol: men funksjon over looks! Alternativet er jo å gå for softbags etterhvert

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 12 Jul 2019 10:52
by kvase
Tung i raua
Bare den ikke blir for baktung å letter for det minste motstands vind :shock:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 12 Jul 2019 15:24
by Spiritofwinter
Ikke noe breiere over baken enn KTM'en min med sidebokser. På min har jeg etter opplæring fra Ojda lastet opp med et brett øl på hver side pluss oppakning for langhelg, for så å kjøre på skautur. Tenker det går bra på tur med den doningen der [emoji846]

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 13 Jul 2019 00:03
by knutk
Angående hva som er pent: Det er vel få mennesker som kjøper GS primært fordi det er den peneste sykkelen de har fått øye på, og det samme kan nok sies om diverse ADV sykler fra andre fabrikker. Og om man i tillegg summere opp kjøpere av adv sykler som velger sykkel basert alene på utseende vil man til slutt sitte igjen med en meget liten gruppe.
Jeg deler TSHansensens synspunkt med hensyn til alukofferter, men om man skal tenke stygg/pen synes jeg de fleste alukofferter kler en sykkel bedre enn myke vesker.

Jeg skjønner det med funksjon, men en pakka sykkel med myke bagger fremstår for undertegnede som noe man har rappet fra en Rumensk uteligger...

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 20 Jul 2019 17:50
by tshansen
Snakket akkurat med en svenske som la på mitas e07+ før turen han kjørte nå i sommer! 20% motorvei! 30% variert asfalt og ca 50% grus av variert kvalitet! 6mm igjen etter 5011 km kjørt! Det er ca halvveis gjennom dekket! Å langt unna bike sine tester :-k
Dette var riktignok på en 800 GS, men vekta og dimensjonen er ikke så langt unna!

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 20 Jul 2019 17:54
by ojda
Det er vel mere kreftene enn vekta som river gummi av bakdekket :-k

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 20 Jul 2019 19:29
by kvase
tshansen wrote:Snakket akkurat med en svenske som la på mitas e07+ før turen han kjørte nå i sommer! 20% motorvei! 30% variert asfalt og ca 50% grus av variert kvalitet! 6mm igjen etter 5011 km kjørt! Det er ca halvveis gjennom dekket! Å langt unna bike sine tester :-k
Dette var riktignok på en 800 GS, men vekta og dimensjonen er ikke så langt unna!
er om trent det jeg sitter igjen med etter 7500 km å så bytte foretas litt ut i August etter ferie tur med Konamatata å mei opp til Haugesund-Sauda tråle vide bort etter å så kjøre gamle veien fra Skare retning Haukeligrend over til Rukan å Gaustatoppen - regner da dekke klart for bytting etter den turen- har jeg flaks så strekker dekket seg til ca. 9000 km ++ lit mere
:thumleft
Hu å KTM enen
Image

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 20 Jul 2019 19:47
by tshansen
ojda wrote:Det er vel mere kreftene enn vekta som river gummi av bakdekket :-k
Vel, det finnes en oversikt over noe slikt som sier at motorbrems sliter mye mer på dekk enn å bremse! Men krefter bidrar nok på lik linje med andre faktorer! Det er ikke så sinnsyke krefter i en større adv sykkel sammenlignet med de litt mindre :-k
kvase wrote: er om trent det jeg sitter igjen med etter 7500 km å så bytte foretas litt ut i August etter ferie tur med Konamatata å mei opp til Haugesund-Sauda tråle vide bort etter å så kjøre gamle veien fra Skare retning Haukeligrend over til Rukan å Gaustatoppen - regner da dekke klart for bytting etter den turen- har jeg flaks så strekker dekket seg til ca. 9000 km ++ lit mere
:thumleft
Hu å KTM enen
Får jeg 7500 av bakdekket er det greit nok, får jeg 10.000 er jeg veldig fornøyd! Da fungerer den foran/bak komboen veldig bra til min kjørestil og kan byttes samtidig uten å være helt på korden! Jeg er veldig imponert over hvor godt dekket henger på våt asfalt! Da de fleste kommenterer det som største svakheten på dekkene

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Pakket og klar for tur !)

Posted: 20 Jul 2019 22:54
by kvase
tshansen wrote:
ojda wrote:Det er vel mere kreftene enn vekta som river gummi av bakdekket :-k
Vel, det finnes en oversikt over noe slikt som sier at motorbrems sliter mye mer på dekk enn å bremse! Men krefter bidrar nok på lik linje med andre faktorer! Det er ikke så sinnsyke krefter i en større adv sykkel sammenlignet med de litt mindre :-k
kvase wrote: er om trent det jeg sitter igjen med etter 7500 km å så bytte foretas litt ut i August etter ferie tur med Konamatata å mei opp til Haugesund-Sauda tråle vide bort etter å så kjøre gamle veien fra Skare retning Haukeligrend over til Rukan å Gaustatoppen - regner da dekke klart for bytting etter den turen- har jeg flaks så strekker dekket seg til ca. 9000 km ++ lit mere
:thumleft
Hu å KTM enen
Får jeg 7500 av bakdekket er det greit nok, får jeg 10.000 er jeg veldig fornøyd! Da fungerer den foran/bak komboen veldig bra til min kjørestil og kan byttes samtidig uten å være helt på korden! Jeg er veldig imponert over hvor godt dekket henger på våt asfalt! Da de fleste kommenterer det som største svakheten på dekkene
På min så må jeg ta det litt pent i akselerasjonen på våt asfalt ellers så får jeg små spinn men ingen stygge overraskelsers - Utrolig godt ligg på svingete veier og godt kontroller bar med små sladding på grus

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Hjemme igjen)

Posted: 25 Jul 2019 12:49
by biker7
Kom hjem fra tur i går :) Kom oss til Finnmark, og det ble en grei runde på 435mil over 13 dager.
Mulig det kommer et referat etterhvert, men lover ikke noe de første dagene ;-)


Bilde fra russergrensa ved Storskog :

Image20190718_101601 by biker7, on Flickr