Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4721
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (En liten tur vestover, Bilder)

Post by Palma »

Knakende fine bilder, og sikkert en fin tur. Jeg er ikke missunnelig i det hele tatt [-X :-# .
Du kjørte med lightutgaven av bagasje ser jeg, hadde bare med deg basketballen din bakpå \:D/ . Og jeg må si hu søster hadde ufyselige husdyr, men nå var jo fluesmekkeren som hang like ved grov og da, så de er vel godt vant :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (En liten tur vestover, Bilder)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Herlig.... ble ikke tur over Aursjøvegen da formoder jeg? Fra Sunndalsøra til Åndalsnes? ;-)

Flotte bilder. Alltid kjekt med tur på høsten syns jeg. Selv om høsten kanskje ikke hadde fått skikkelig tak enda på dette tidspunktet
Ikke Aursjøvegen denne gangen nei. Men var ikke langt unna hverken på turen til Kr.sund på fredagen, eller på hemmat-turen søndag :)

På fredag kjørte jeg sørsiden av Langfjorden til Eidsvåg før jeg fortsatte mot Kr.sund. Og da passerte jeg Eresfjord ved den vestre oppkjøringen mot Aursjøvegen. Og på hjemturen passerte jeg jo Sunndalsøra i andre enden av Aursjøvegen. :D
Men har kjørt den før, og det er en flott veistubb med mektig natur :thumleft



Var ikke skikkelige høstfarger på fjellet enda, men flott for det :thumleft
Og med bare 4-5 grader i Lom på fredagsmorran, kjentes det ut som høsten ja :roll: ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (En liten tur vestover, Bilder)

Post by biker7 »

Palma wrote:Knakende fine bilder, og sikkert en fin tur. Jeg er ikke missunnelig i det hele tatt [-X :-# .
Du kjørte med lightutgaven av bagasje ser jeg, hadde bare med deg basketballen din bakpå \:D/ . :thumleft
Detta er stor nok bagasjeplass for en langhelg på tohjul, Palma. :) Enda soveposen ("type Light/Mini" fra Europris ;-) ) var med.
Klarer seg med en toppboks så lenge man ikke drasser med seg telt og campingutstyr etc. 8)


Palma wrote: Og jeg må si hu søster hadde ufyselige husdyr, men nå var jo fluesmekkeren som hang like ved grov og da, så de er vel godt vant :thumleft
:shock: :lol: ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Flott høstdag)

Post by biker7 »

I går gikk turen til Nydal for å få byttet varmehåndtakene på Tracern. Ville plutselig ikke funke noe mere for noen uker siden :-k
Og enden på visa var at nye ble bestilt av forhandler, og byttet på garantien. :) Kjekt at disse funker igjen nå utover høsten.



Og i dag ble det en fin høst-tur på snaue 30mil :)
Frisk høstluft, sol, og 13-16 grader. :thumleft Samtidig var dette en slik dag der kjøre-flyten og svingene satt som støpt, og alt dette gjorde at turen ble super \:D/

Turen gikk til Sverige, og bortom Torsby, Stöllet og Sysslebäck. Og det smakte fortreffelig med en svenske-pizza i Sysslebäck, før turen gikk videre hjemover over Åsnes Finnskog :thumleft

Vil ha flere slike fine høstdager 8)


En stopp i Stöllet :
Image20180915_145702 by biker7, on Flickr


Pizza-stopp i denne "röda stugan" i Sysslebäck :
Image20180915_163440 by biker7, on Flickr
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Flott høstdag)

Post by biker7 »

Dominatorn har stått "i dvale" noen uker, men i dag fikk den endelig lekt seg litt på skauen igjen :D

Med helt fersk olje og filter koste både Hondan og jeg oss på grusvei, traktorvei og litt sti.
Og jeg blir faktisk litt overrasket over hvor god denne gamle sliteren egentlig er å kjøre, hver gang den ikke har blitt brukt på en stund :thumleft
Og om bare noen måneder blir den veteran :)

Ikke akkurat noen "ekspedisjon" i dag, men et par kvalitetstimer i bushen gjorde godt for sjela :D



Bilder tatt oppi Skasberget på Finnskogen :

Image20180922_170838 by biker7, on Flickr

Image20180922_170742 by biker7, on Flickr
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Flott høstdag)

Post by tshansen »

Det tror jeg så gjerne... Det er rart så avhengighetskapende den typen kjøring er. Gleder meg som en unge til å få egen maskin i hus til uken \:D/ Men det spørs om jeg ikke må ha meg noen uker/langhelger bort i deres rike for mengdekjøring og konstant utfordring :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Flott høstdag)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Det tror jeg så gjerne... Det er rart så avhengighetskapende den typen kjøring er. Gleder meg som en unge til å få egen maskin i hus til uken \:D/ Men det spørs om jeg ikke må ha meg noen uker/langhelger bort i deres rike for mengdekjøring og konstant utfordring :thumleft
Artig med slik kjøring, ingen tvil om det \:D/

Men er nok ikke helt der slik som deg, og ville kvitte meg med asfaltsykkelen og satse alt på dette.
Har nok vært litt i tenkeboksen i det siste om å bytte ut Tracern med noe litt mere "Adventure" for å variere underlaget på litt lengre turer,
men da i tilfelle noe ala Africa Twin, KTM 1190 feks. :-k

Allikevel ser jeg nå mot slutten av sesongen at det i år faktisk har blitt noe mere kjøring på asfalt. Og således blir det trolig "rekord-mange" mil på fast underlag denne sesongen. Har kost meg skikkelig med litt "små-inspirert" kjøring på Tracern. :twisted:
Derfor ser det for øyeblikket ut som det går mot en ny sesong med Yamaha,n. :)

Dominatorn har nok blitt brukt litt mindre i år, og det har ikke blitt mere enn ca 120mil på "varierende underlag".
Noe av grunnen er nok at det ikke har blitt noe særlig langturer. Mest småturer og noen "små-lange" grus-turer på 10-20mil.
Tracern har blitt prioritert på de lengre turene. Men det er allikevel ingen tvil om at den gamle, trivlige Hondan fortsatt blir i mitt eie.
For litt "grus-spruting" på skauen innimellom er balsam for sjela. :thumleft



Og Tracern fikk luftet seg litt i dag også. Ble en tur til Sverige på litt omveier. :D
Fikk også testet ut en nyinnkjøpt, litt mindre Bagster tankveske. Godkjent :thumleft :

Image20180923_151959 by biker7, on Flickr
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Flott høstdag)

Post by tshansen »

Det beste er jo at en finner ut selv hvilke behov man har. Å luksusen med å ha to sykler har slått meg også noen ganger, men vi får se hva som skjer de neste månedene :thumleft

Nå har jeg kjørt ganske mange mil på det meste av veier vi har her i Sør-Norge... å uansett hvor jeg kjører, så vil jeg inn på grus, traktorveier og stier for å leke meg, se hva som er rett der borte. Ja du kjenner nok sikkert følelsen. Da må en bare følge magefølelsen å gi gass. Det er jo slik med sykkel at ingen ting er endelig.

Gleder meg veldig til å se mc-verden fra en litt annen vinkel framover :twisted:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Flott høstdag)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Gleder meg veldig til å se mc-verden fra en litt annen vinkel framover :twisted:
Lykke til med "ny vinkel", Mr. Hansen :thumleft
Blir spennende å følge deg på nye eventyr 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Enda en flott høstdag)

Post by biker7 »

Hadde fri fra jobben på fredag, så da ble det en skau-tur med Hondan igjen :D
Men med minusgrader fra morran, så ventet jeg til gradestokken viste 8-10 grader litt utpå dagen før jeg la i vei.
Kjørte først på kjente grusveier sørover, før jeg utforsket noen veistubber jeg ikke hadde kjørt før litt øst for
Kongsvinger (bla. Åbergvegen, Kabberuddalsvegen, Malmervegen).


Ved sjøen Digeren/ Åbergvegen :

Image20180928_151912 by biker7, on Flickr

Image20180928_152801 by biker7, on Flickr




Etter bensinfylling på Kongsvinger, ble det noen avstikkere på grus og traktorveier på vestsiden av Glomma oppover mot Kirkenær igjen.
Med bortimot utslitt bakdekk, var det nesten litt spennende når jeg kom borti et par litt sleipe traktorveier :shock: ;-) :


Små-glatt veistubb litt nord for Kongsvinger :

Image20180928_165552 by biker7, on Flickr



Men med fortsatt bra framdekk,gikk det bra tross litt logrende Dominator-rumpe ;-)
Og har et nytt Bridgestone TW302 på lager som skal på i løpet av kommende uka.


16mil og bare ca 2 av dem på fast dekke ble det denne fine dagen :thumleft
Med kortere dager og bare mellom 6 og 10 grader på fredagens tur, merkes det at høsten utvilsomt er her :-k
Men får satse på at det blir muligheter for noen flotte høstdager på to hjul en stund til :D
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Enda en flott høstdag)

Post by biker7 »

Med bortimot sommertemperatur igjen og nytt knastedekk bak, ble det en halvannen times grus-tur med Hondan øst på skauen i kveld :D
Herlig med slike flotte høstkvelder :thumleft Og nå sitter Dominatorn som støpt på grusen igjen med det nye Bridgestone TW302 :twisted:



Ved Frysjøen, ca 1km fra "Farmen" :) :

Image20181010_180547 by biker7, on Flickr



Ved tjernet Sormen, 3-4 km nord for Frysjøen :

Image20181010_175225 by biker7, on Flickr
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Enda en flott høstdag)

Post by Tommas »

Det så knallbra ut :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracer-uflaks)

Post by biker7 »

Litt mc-relatert uflaks innimellom er vel ikke til å unngå, men denne erfaringen kunne jeg egentlig klart meg uten [-(


Her er ihvertfall beviset på (som jeg alltid har sagt) at Tracern ihvertfall ikke er noen grus-sykkel.. Lite hull i bunnpanna med tilhørende oljelekkasje.. :evil:

Image20181010_171016 by biker7, on Flickr


Og det enda denne sykkelen nesten ikke har blitt brukt på grusvei.. Så sjansene er egentlig ganske store for at jeg har hatt maks uflaks langs asfaltveien. Dette har skjedd i løpet av de siste ukene tipper jeg, men har ikke merket noen store "smeller" eller noe langs veien.
Jeg så plutselig at det var et par olje-dråper på garasjegulvet når den hadde stått en ukes tid..

Er litt i tenkeboksen om evt. ny bunnpanne (ca 3300,-) eller å sveise eksisterende (evt forsterke litt). Vil jo bli litt billigere å reparere den gamle, men på den annen side kanskje greit med ny ved feks videresalg av sykkel. :-k Og pakningen (ca 300,-) bytter jeg i alle tilfeller. Kjedelig, men er ikke verre enn at kan kjøres noen turer til før vinterparkering og fiksing etterhvert. 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern vinterparkert)

Post by biker7 »

Da var sesongen over for Tracern for denne gang. Ble 14000km med den i år. :D

Har i dag tatt en skikkelig vask og stuet den vekk. Har de siste årene vinterlagret "hoved-sykkelen" min i et oppvarmet lokale noen kilometer unna, men denne gang blir det vinterlagring i min egen kalde garasje. Etter en skikkelig opprydding og nedriving av en vegg der tidligere i år, fikk jeg plutselig mye bedre plass i garasjen enn tidligere. Så nå blir Tracern stående der. Får krysse fingra for at den tåler kulda, og ikke detter i fra hverandre til våren :lol: :lol: Går nok sikkert bra tipper jeg ;-)

Med Tracern parkert så blir det nok ikke så veldig mye mere kjøring, men satser på noen små koseturer med Dominatorn før vintern er her for fullt. :thumleft


Tracern i "stretchlaken-camo" ;-) :

Image20181021_211224 by biker7, on Flickr
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Ikke heeelt vinter enda)

Post by biker7 »

Et lite "sesong-comeback" på Dominatorn i dag :D

Ble et par timer til skogs på diverse grusveier. Var artig å få seg en tur igjen, men er nok ikke umulig at dette var siste tur i år.
Utetemp-måleren på sykkelen viste stort sett 7 grader det meste av turen, og jeg vil nok si at det er best med en temp over 10 grader. :roll:
En del plasser var faktisk grusveiene veldig myke alt, slik at man merket at hjulene sank litt nedi. Litt ekkelt når man kjenner dette og sykkelen bremser opp, men går jo greit så lenge man er obs på det. Men koser meg nok mere med aktiv kjøring på tørre grusveier. :twisted:
Etter dagens tur trenger nok Dominatorn å få spylt av seg litt gjørme og møkk før vinteren kommer for fullt. Får prøve og få til dette før kuldegradene kommer tilbake :)


Ble en liten kaffestopp her ved Sørmsjøen på Hof Finnskog :

Image20181104_135122 by biker7, on Flickr
Post Reply