Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by biker7 »

Med levelig temp og flott mc-vær, syntes jeg nesten jeg måtte utnytte dagen til tur :D
Er vel spådd varmere igjen til uka, noe jeg egentlig ikke er så nøye på.. Har det best ved 15 til 23-24 grader synes jeg. Varmere blir plagsomt i lengden :-k

Fikk også montert nytt kjede og drev på Tracern i uka. Greit etter 29000km.
Så en test-tur med dette, kombinert med nesten nye dekk var på sin plass :D

Kjørte først diverse småveier til Maura, før det ble Gamle Hadelandsvei til Roa. Deretter en vei jeg ikke hadde kjørt før bortom Sløvika på østsiden av Randsfjorden, før Jevnaker og videre på vestsiden av sjøen mot Dokka. Har blitt en skikkelig habil mc-vei dette :twisted: , etter at hele strekningen Jevnaker-Dokka nå endelig har fått bra asfalt. :thumleft Stoppet for en kaffetår ved ferjeleiet Tangen.

Image20180630_144836 by biker7, on Flickr

Det var ingen ferjetrafikk over Randsfjorden i dag, trolig grunnet vedlikehold. Ferja lå i opplag på andre siden.

Image20180630_144623 by biker7, on Flickr

Men ikke så nøye det, for jeg skulle fortsette den fine, svingete veien mot Dokka :thumleft

Ble en burger og en trivlig prat med et par motorsyklister på Esson på Dokka, før ferden gikk videre på svingete veier mot Snertingdal. Fra Brumunddal til Brenneriroa valgte jeg litt artigere småveier nord for hovedveien. Is og kaffe på Myklegard, før siste etappe hjem.

Vil nok si at dette trolig var sesongens hittil fineste dagstur :D
44 herlige mil på Tracern i toppform, i perfekt mc-vær med fra 16 til 23 grader. :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by Palma »

Flotte greier Biker7, Det er viktig å fremheve de fantastisk fine (svingete) MC-veiene vi faktisk har her på østlandet :thumleft Det er ikke bare rett frem og kjedelig. Men det kreves litt planlegging og lokalkjenskap.
Takk for at du deler og inspirerer. =D>
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by Desmo »

Ferja Tangen - Horn over Randsfjorden er ute av trafikk grunnet vedlikehold. Mener Oppland Arbeiderblad skrev at det tok to uker, så da er den kanskje klar til å begynne å gå til neste helg.
Men neste gang du kjører til Dokka og har ment å komme deg over på østsiden av Mjøsa bør du ta en annen vei enn Snertingdalen. Den er svingete og fin på sitt vis, men matcher ikke Fv.250 over Vingromsåsen. Da fortsetter du videre på Fv.250 fra der du tok av og ned Snertingdalen. Det er bare å følge skilting mot Lillehammer. Veien er nesten som fra Dokka til du passerer avkjøringa til Skartlibygda. Da begynner morroa! Lengre og jevnere kurver hvor oversikten er god og asfalten er av god kvalitet. Holder man utkikk etter beitedyr hele veien etter den avkjøringa er det ingen problemer. Eneste plassen en bør ha kontroll på farten er i høyresvingen (Fra Dokka mot Vingrom) nede i "dumpa" ved Storlondammen. Der anbefaler jeg å ikke ha for høy hastighet, siden den svingen "kniper" en del etter brua. Fant et bilde av stedet, men det viser hvordan det er der sett fra Vingromssiden;
Image
Vel nede i Vingrom passer det å snerte oppom Lillehammer for å kjøre gamle E-6 gjennom Brøttum og ned til Moelv. Kan jo komme deg helt ned til Hamar med å følge gamleveien.
Disse veiene var "mat" for Monsteret mitt og hadde stor underholdningsverdi.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by biker7 »

Palma wrote:Flotte greier Biker7, Det er viktig å fremheve de fantastisk fine (svingete) MC-veiene vi faktisk har her på østlandet :thumleft Det er ikke bare rett frem og kjedelig. Men det kreves litt planlegging og lokalkjenskap.
Takk for at du deler og inspirerer. =D>
Takker :D
Joa, man kan lage seg noen flotte dagsturer her øst på asfalt også, med litt god planlegging. Men er nok kanskje litt lettere "der vest" 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by biker7 »

Desmo wrote:Ferja Tangen - Horn over Randsfjorden er ute av trafikk grunnet vedlikehold. Mener Oppland Arbeiderblad skrev at det tok to uker, så da er den kanskje klar til å begynne å gå til neste helg.
Men neste gang du kjører til Dokka og har ment å komme deg over på østsiden av Mjøsa bør du ta en annen vei enn Snertingdalen. Den er svingete og fin på sitt vis, men matcher ikke Fv.250 over Vingromsåsen. Da fortsetter du videre på Fv.250 fra der du tok av og ned Snertingdalen. Det er bare å følge skilting mot Lillehammer. Veien er nesten som fra Dokka til du passerer avkjøringa til Skartlibygda. Da begynner morroa! Lengre og jevnere kurver hvor oversikten er god og asfalten er av god kvalitet. Holder man utkikk etter beitedyr hele veien etter den avkjøringa er det ingen problemer. Eneste plassen en bør ha kontroll på farten er i høyresvingen (Fra Dokka mot Vingrom) nede i "dumpa" ved Storlondammen. Der anbefaler jeg å ikke ha for høy hastighet, siden den svingen "kniper" en del etter brua.
Vel nede i Vingrom passer det å snerte oppom Lillehammer for å kjøre gamle E-6 gjennom Brøttum og ned til Moelv. Kan jo komme deg helt ned til Hamar med å følge gamleveien.
Disse veiene var "mat" for Monsteret mitt og hadde stor underholdningsverdi.
Joa, flott FV.250 fra Dokka til Vingrom ja, og kjørte der senest i fjor sommer. Kjørte da andre kanten. Artige "høyhastighets-svinger" der ja :twisted:
Og skal jeg til/fra Lillehammer blir det som regel på østsia av Mjøsa :) Men det hadde blitt litt lengre i går, så valgte andre veier denne gang.
Kjørte denne gang Østsinnilinna/162 fra Dokka til Tranalia. Dårlig asfalt i starten, men ble etterhvert helt ny asfalt og artige svinger :thumleft Asfalten var køl-svart, uten merking og det luktet fersk asfalt enda. Så maks et par dager siden den ble lagt. :)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by Desmo »

biker7 wrote: Joa, flott FV.250 fra Dokka til Vingrom ja, og kjørte der senest i fjor sommer. Kjørte da andre kanten. Artige "høyhastighets-svinger" der ja :twisted:
Og skal jeg til/fra Lillehammer blir det som regel på østsia av Mjøsa :) Men det hadde blitt litt lengre i går, så valgte andre veier denne gang.
Kjørte denne gang Østsinnilinna/162 fra Dokka til Tranalia. Dårlig asfalt i starten, men ble etterhvert helt ny asfalt og artige svinger :thumleft Asfalten var køl-svart, uten merking og det luktet fersk asfalt enda. Så maks et par dager siden den ble lagt. :)
Jeg hadde en dårlig opplevelse nedover Snertingdalen for noen år tilbake da jeg kjørte Fv.249 som tar av Fv.250 litt før Øst-Torpa. Da var asfalten gammel og slitt pluss at telehiven ikke hadde gått helt bort enda. En eller annen offroader hadde passet mye bedre enn Monster S4R med spåårtslig fjæring. Jeg spratt formelig fra kul til kul og det er ikke gøy når man ikke er over fartsgrensa noe sted. Å kjøre så fort at fjæringa "myknet" var utelukket. Men jeg hørte i fjor at hele Fv.249 ble utbedret da. Over Tranalia har jeg ikke kjørt med sykkel, og nå er den muligheten borte.
Får spørre om du kjenner til Fv.513/554 som går over Minneåsen fra Byrud litt nord for Minnesund til Hurdal Torg? Der er det etter sigende 220 svinger på litt over ei mil. Den strekningen inngikk en ettermiddagsrunde jeg kjørte regelmessig. Fra Hurdal Torg tok jeg Fv.180 opp Skrukkelia til Lygna og videre på Rv.4 til Mjørlund. Der tok jeg av og fulgte Fv.244 gjennom Kolbu tilbake til Lena hvor jeg bor. For å gjøre ruteforklaringen helt bakvendt kommer starten på turen først; Lena til Byrud på Fv.33 gjennom "Bærja". :twisted: :twisted: :twisted:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by biker7 »

Desmo wrote: Får spørre om du kjenner til Fv.513/554 som går over Minneåsen fra Byrud litt nord for Minnesund til Hurdal Torg? Der er det etter sigende 220 svinger på litt over ei mil. Den strekningen inngikk en ettermiddagsrunde jeg kjørte regelmessig. Fra Hurdal Torg tok jeg Fv.180 opp Skrukkelia til Lygna og videre på Rv.4 til Mjørlund. Der tok jeg av og fulgte Fv.244 gjennom Kolbu tilbake til Lena hvor jeg bor. For å gjøre ruteforklaringen helt bakvendt kommer starten på turen først; Lena til Byrud på Fv.33 gjennom "Bærja". :twisted: :twisted: :twisted:
"Minneåsen" har jeg vel kjørt 3 ganger i år mener jeg, så den kjenner jeg godt :)
Og etter i fjor er det nå endelig ny/bra asfalt både på Hurdal- og Minnesund-sia :thumleft
Men blir nesten litt for smalt og uoversiktlig i svingene der. Men dem har faktisk hoggi en del tømmer der nå i år, så blitt bedre.

Den runden du forklarer kjørte jeg vel for bare 2 uker siden faktisk :D Kirkenær-Sand i Nord Odal-Minnesund-Skreia-Lena-Mjørlund-Lygna-Skrukkelia-Hurdal-Minnesund (over "åsen")-Eidsvoll-Vormsund-Kirkenær. Var "Litt" tråsykkel-trafikk langs Mjøs-kanten denne dagen grunnet styrkeprøven (Trondheim-Oslo), men kjørte gudskjelov motsatt væg ;-) Flott runde på 36 mil dette også :thumleft


Bilde tatt denne dagen på Lygnasæter:

Image20180616_134132 by biker7, on Flickr
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by biker7 »

Desmo wrote: Den strekningen inngikk en ettermiddagsrunde jeg kjørte regelmessig.
På dæssa ettermiddagsrundene dine, Desmo: Har du kjørt veien som går fra Reinsvoll (eller Raufoss) via Trevatn over til Søndre Land ved Randsfjorden ? Strekning på ca 2,5 mil. Vurderer å ta denne en gang på en "Runde", hvis det er en grei vei :)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by Desmo »

biker7 wrote:
Desmo wrote: Den strekningen inngikk en ettermiddagsrunde jeg kjørte regelmessig.
På dæssa ettermiddagsrundene dine, Desmo: Har du kjørt veien som går fra Reinsvoll (eller Raufoss) via Trevatn over til Søndre Land ved Randsfjorden ? Strekning på ca 2,5 mil. Vurderer å ta denne en gang på en "Runde", hvis det er en grei vei :)
Trevassvegen Fv.114 fra Raufoss til Fall ved Hov, eller Reinsvoll opp til Gotterud og videre til Fall er nyss reparert har jeg fått høre. Den er etter det som jeg har fått vite i god stand. Noe den ikke har vært på mange år. Men det var jo ikke problemfritt under siste del av reparasjonen. Ble jo avisskriverier om at asfalten var fjernet ved ku-fellene (feristene) på strekningen Raufoss-Solvoll (før Trevatn) i OA. Men en ting som nok er som før; Fv.114 har noen strekninger hvor telehiven er nettopp det ordet sier tidlig i MC-sesongen. Da er det rundt en meters høydeforskjell mellom topp og bunn i dumpene på de største. Heldigvis ligger de aller verste på tvers av veien, men da bør nok veien unngås med MC. Men pass deg for saugen, som søndrelandingene sier om sau.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Randsfjorden Rundt)

Post by biker7 »

Flott, Desmo :thumleft
Da får vi se om denne veistrekningen blir med på neste "runde" i de traktene 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( 3-2-1.. Avreise ! )

Post by biker7 »

Da er endelig ferien her :D
4 uker fri, og har tenkt å bruke de cirka 2 første ukene på mc-tur sørover.
Så i morra går ferden mot Oslo og Kielferja, og noen dager senere satser jeg på at Tracern og jeg koser oss i svingete alpe-pass :thumleft
Detta blir bra !! \:D/ 8)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( 3-2-1.. Avreise ! )

Post by ojda »

biker7 wrote:Da er endelig ferien her :D
4 uker fri, og har tenkt å bruke de cirka 2 første ukene på mc-tur sørover.
Så i morra går ferden mot Oslo og Kielferja, og noen dager senere satser jeg på at Tracern og jeg koser oss i svingete alpe-pass :thumleft
Detta blir bra !! \:D/ 8)
Stafettpinne-tjuv :evil: 8) ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( 3-2-1.. Avreise ! )

Post by Desmo »

Om du har tenkt deg til Randsfjord-traktene igjen, kan jeg fortelle at ferja Horn - Tangen er i normal drift nå.
Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( Back home )

Post by biker7 »

Tilbake i heimen etter en 430 mils runde sørover. :)

Ble en fin runde :thumleft men for mye trafikk, litt for varmt i perioder, og litt mye transport-etapper.

Får vel prøve å få ut litt tekst og bilder etterhvert.

Bilde fra toppen av Mangart Road, Slovenia :
Image20180715_115630 by biker7, on Flickr
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( Back home )

Post by ojda »

biker7 wrote:Tilbake i heimen etter en 430 mils runde sørover. :)

Ble en fin runde :thumleft men for mye trafikk, litt for varmt i perioder, og litt mye transport-etapper.

Får vel prøve å få ut litt tekst og bilder etterhvert.

Bilde fra toppen av Mangart Road, Slovenia :
Image20180715_115630 by biker7, on Flickr
430 mil ja :-k En bra start det :lol:
Å godt å se du fikk med deg rosinen i pølsa (Mangart) =D>
Temmelig spessiellt å kjøre opp der :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply