Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by JK95 »

Imponerende =D> =D>
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by mekkern »

Dette er også grunnen til at det er "best" å modifisere program i ECU i forhold til et "piggyback" system..
men dette fordrer utstyr til å lese-modifisere og flashe program på aktuell sykkel.
OG en må vite hva en korrigerer...

Jeg skal handle meg en Powervision3 til Indianeren-selv om jeg har blitt forespeilet nytt OEM map fra fabrikki løpet av vinteren..
vil uansett lese ut orignalt map og sammenligne med nytt map for å se hva de har endret og hvordan sykkel da oppfører seg.

har mulighet til å legge inn et map som er korrigeret for endret potte og fjærner de irriterende feil som er i mappingen fra fabrikk,men er litt usikker på forbruk og andre parametre som ev tenningsbank..selv om de som har lagt dette inn sier dette er "good stuff"(men dette er låst og ikke mulig å se hva er endret).

synd det er litt motstridende med god gange på del-last og miljøparametre.. :?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by pelsen »

En bra mulighet til å skaffe seg adgang til motorstyringen på endel MCer er her: https://www.tuneecu.net/
Jeg har lastet ned appen og har kjøpt interfacet fra den sjappa som han som har laget programmet anbefaler.
Det funker, jeg har tilgang til ECUen på KTMen og kan endre parametre som jeg vil.
Jeg har ikke endret noe, men har jo sjekket at det ligger inne et map fra KTM som er tilpasset det eksosanlegget som sitter på sykkern. Eventuelle forbedringer må gjøres i dynobenk.
Denne løsningen er mye billigere enn Powercommander og andre piggybacks, jeg fikk interfacet i posten fra England for en pris som var lavere enn momsgrensen på 350 kr.
Hvis sykkern blir innkalt til visning blir originalanlegg montert og tilhørende map lastet inn i ECU. 8)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by ashland »

Sier meg enig med JK95, meget imponerende :thumleft :)

Utfra dine kunskaper knutk, har du bakgrunn erfaring eller utdanning innen motorsykkel / mekanisk? Dette er langt over en vanlig hobby / selvlært i garasjen vil jeg påstå
fun is not a straight line
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by Palma »

ashland wrote:Sier meg enig med JK95, meget imponerende :thumleft :)

Utfra dine kunskaper knutk, har du bakgrunn erfaring eller utdanning innen motorsykkel / mekanisk? Dette er langt over en vanlig hobby / selvlært i garasjen vil jeg påstå
Man skal ikke tukle med naturtalenter, Knutk er jo nettopp det \:D/
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by knutk »

Takk for flatterende omtaler :redface
Har ikke konkret utdannelse innen området, men har gjennom 40 år i en relativt høyteknisk bransje (luftfart) kunnet plaget mange mennesker med høy kunnskap og sugd den utav dem :D
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by Kant1 »

knutk wrote:Takk for flatterende omtaler :redface
Har ikke konkret utdannelse innen området, men har gjennom 40 år i en relativt høyteknisk bransje (luftfart) kunnet plaget mange mennesker med høy kunnskap og sugd den utav dem :D
Og i den forbindelse mistenker jeg deg for å ha en irriterende god hukommelse.... :thumleft \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by biker7 »

knutk wrote:Takk for flatterende omtaler :redface
Har ikke konkret utdannelse innen området, men har gjennom 40 år i en relativt høyteknisk bransje (luftfart) kunnet plaget mange mennesker med høy kunnskap og sugd den utav dem :D

Takker for seriøs "Nerding" ;-) :thumleft

Ja her snakker vi teknisk kunnskap på høyt plan =D>
Men etter disse ekspertuttalelsene så dreier jeg nok lengre og lengre unna Power Commander også trur jeg :roll:
Drive å kødde med dette og evt. få noen veldig små forandringer (som jeg mistenker..) tror jeg kanskje ikke er verd det.
Og disse andre "duppedingsene" vil vel bare hjelpe litt mot nervøs gange på lave turtall etc, og dette er egentlig noe jeg ikke
ser som noe stort problem på min GS.
Nei, kjøre som den er, eller evt. bytte/oppgradere er nok det enkleste :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by knutk »

biker7 wrote: Og disse andre "duppedingsene" vil vel bare hjelpe litt mot nervøs gange på lave turtall etc, og dette er egentlig noe jeg ikke ser som noe stort problem på min GS. :)
Ganske så greit konkludert.

Når man leser omtalen av diverse produkt er det ikke måte på hva de presterer, hvor de omtrent kurerer kreft og får kjærringa til å være blid bestandig...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by mekkern »

knutk wrote:
biker7 wrote: Og disse andre "duppedingsene" vil vel bare hjelpe litt mot nervøs gange på lave turtall etc, og dette er egentlig noe jeg ikke ser som noe stort problem på min GS. :)
Ganske så greit konkludert.

Når man leser omtalen av diverse produkt er det ikke måte på hva de presterer, hvor de omtrent kurerer kreft og får kjærringa til å være blid bestandig...
Har de slik "Durek-effekt" altså?.. :mrgreen:
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by biker7 »

En liten ting jeg tipper jeg prøver på vårparten er å sette på et framdrev med 15 tenner. (16 orginalt)
DA snakker vi seriøs trimming for en billig penge \:D/ Og ikke minst DEN vektreduksjonen da gitt ! :shock: :lol:

Neida, sååå store forskjeller snakker vi nok ikke om, men GS-eiere har visst gjort dette og er fornøyde med resultatet.
Jeg føler feks. at 1.giret godt kunne vært litt lavere ved "knotkjøring", og dette hjelper visst. Og noen mener at GS,n også da føles kvikkere oppover i registeret , selv om det man gjør er jo bare å forandre litt på utvekslingen. Mister jo da muligens noen kilometer i toppfart og turtallet blir en liten tanke høyere i hvert gir, men ser ikke dette som noe problem. Og har gjort det samme på tidligere sykler med godt resultat. :D

Så satser på dette kan bli bra :thumleft ..Hvis ikke det blir kjøpt ny sykkel i stedet for nytt framdrev da.. :-# :lol:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by knutk »

biker7 wrote:En liten ting jeg tipper jeg prøver på vårparten er å sette på et framdrev med 15 tenner. (16 orginalt)
DA snakker vi seriøs trimming for en billig penge \:D/ Og ikke minst DEN vektreduksjonen da gitt ! :shock: :lol:

Neida, sååå store forskjeller snakker vi nok ikke om, men GS-eiere har visst gjort dette og er fornøyde med resultatet.
Jeg føler feks. at 1.giret godt kunne vært litt lavere ved "knotkjøring", og dette hjelper visst. Og noen mener at GS,n også da føles kvikkere oppover i registeret , selv om det man gjør er jo bare å forandre litt på utvekslingen. Mister jo da muligens noen kilometer i toppfart og turtallet blir en liten tanke høyere i hvert gir, men ser ikke dette som noe problem. Og har gjort det samme på tidligere sykler med godt resultat. :D

Så satser på dette kan bli bra :thumleft ..Hvis ikke det blir kjøpt ny sykkel i stedet for nytt framdrev da.. :-# :lol:
Det er i praksis ikke så lett å finne en motor som både drar godt i bunnregisteret og samtidig spruter av ild på topp turtall :)

Forandring av drev er en særdeles rimelig og enkel metode, men man det man får ekstra i ene enden taper man i den andre (som nevnt).

Min egen F800 var også litt kilen ved krypkjøring. Om jeg lot motor gå helt på tomgang og lot den krype på giret skulle der lite til før den stoppet. Ved montering av AF-XIED ble denne problemstilling bortimot helt borte. Et annet alternativ, om man krypkjører mye (noe jeg selv ikke gjør) er å montere en Recluse clutch (sentrifugal clutch). https://rekluse.com/product/radiusx-clutch/.
[youtube][/youtube]
Mener at @lamoi har en slik på sin KTM.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by biker7 »

knutk wrote: Det er i praksis ikke så lett å finne en motor som både drar godt i bunnregisteret og samtidig spruter av ild på topp turtall :)

Forandring av drev er en særdeles rimelig og enkel metode, men man det man får ekstra i ene enden taper man i den andre (som nevnt).

Min egen F800 var også litt kilen ved krypkjøring. Om jeg lot motor gå helt på tomgang og lot den krype på giret skulle der lite til før den stoppet. Ved montering av AF-XIED ble denne problemstilling bortimot helt borte. Et annet alternativ, om man krypkjører mye (noe jeg selv ikke gjør) er å montere en Recluse clutch (sentrifugal clutch).

Mener at @lamoi har en slik på sin KTM.
Krypkjøring på tomgang er det meget sjelden jeg driver med.
Men føler allikevel at 1.giret kunne vært litt lavere på GS,n. Hvis en tann mindre hjelper litt, og det muligens blir en liten "bonus" at den føles litt kvikkere oppover også (selv om man mister noen kilometer toppfart), så tror jeg at jeg tester dette først.

(AF-XIED kunne sikkert også vært en løsning, men er vel ikke noe særlig "krefter" å hente ut her heller vel..? :roll:)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by knutk »

biker7 wrote: .........
(AF-XIED kunne sikkert også vært en løsning, men er vel ikke noe særlig "krefter" å hente ut her heller vel..? :roll:)
Det er helt riktig. Ved full gass får motor allerede greit med bensin, så hva man enn monterer vil det ikke gjøre en forskjell å snakke om ved full gass.
Skal man ha mer kraft som merkes må motor få inn mere luft i brennkammeret. Det være seg kvassere kammer, større luftinnsug eller turbo.

Enklere å bytte sykkel om man ønsker høyere effekt. (Så må man spørre seg: Hvor ofte gir man full gass?).
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by biker7 »

knutk wrote:Min egen F800 var også litt kilen ved krypkjøring. Om jeg lot motor gå helt på tomgang og lot den krype på giret skulle der lite til før den stoppet. Ved montering av AF-XIED ble denne problemstilling bortimot helt borte.
På F800GS (ihverfall min) føles det som om den har en liten "dip" i følte avleverte krefter ved ca 4000-4500 omdr/min, før den blir sterkere igjen oppover i registeret. :-k Er dette noe som evt. også ble annerledes etter at du monterte AF-XIED på din GS ? :roll: :)
Post Reply