Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by biker7 »

Hadde vel egentlig en liten plan om en tur på Vestlandet denne langhelga, men med usikre værutsikter og ikke noe nytt bakdekk montert før fredag kveld så ble overnattings-tur vestover lagt på is.. Kommer vel flere helger og muligheter.

Men i går kveld bråbestemte jeg meg for at i DAG skulle jeg ihvertfall ta en brukbar dagstur !
Snekret sammen ei 49mils rute i Basecamp på både litt kjente og ukjente veier, og i dag ca klokka halv ti var jeg "ready for action" :twisted:
Og både med nyladet DAB , "bleia" påsatt (se tidligere post :lol: ) og brukbare værutsikter lå det ann til en fin dag.

Første etappe gikk til Kongsvinger der jeg toppet opp bensintanken. Gikk ikke av sykkelen engang, for nå skulle "bleia" testes ! \:D/
Deretter på litt kjedelige veier forbi Charlottenberg/Sverige, før Garmin ville ha meg på en grusvei rett før Åmotfors. Men var ikke lange strekningen på grus, og ferden gikk så sør-østover forbi Åmotfors til jeg kom på vei 172 litt vest for Arvika. Fulgte vei 172 til Årjäng, og da var det på tide med en liten pause etter bortimot 2 timer på sykkelen (sett bortifra "pit-stoppen" på Kongsvinger) Her ble det å nyte litt medbrakt kaffe og kjeks på en bensinstasjon, med selveste E18 som nabo :shock:

Image

Men ferden måtte gå videre, og jeg fortsatte på 172 sørover. Og mye av denne vei 172 er faktisk flott mc-vei med bra dekke og fine svinger i vakker, svensk natur :thumleft
Svingte av vestover på en mindre vei i Bengtsfors (tror faktisk det står skiltet mot Halden), og dette skulle vise seg å være en perle av en mc-vei. Smal, kupert, svingete og bra dekke. 28 km med "sving-nirvana". Hva mere kan man ønske seg \:D/
Kom ut på vei 164 ca 6km øst for Ed, og fortsatte fra Ed nordover langs vestsiden av sjøen Stora Le. Denne veistrekningen er også fin mc-vei, foruten litt dårlig dekke de første 10km. Men de siste 20km derimot :twisted: Herlig! Anbefales også denne :thumleft
Skulle nå vestover til Norge igjen,men svingte bortom ferjeleiet til kabelferja som går over Stora Le. Var på tide med en pause for å "tømme tanken" og fylle på mere i form av kaffe og litt annet flytende. Trøkkte også en medbrakt "ape-loff" (banan) ned i magan 8)


Kabelferja på tur over fra Sund (øst) til Jaren (vest) :

Image


Akkurat i det ferja skulle reise igjen, kom det 5-6 sykler som akkurat rakk å bli med :

Image



Så gikk ferden mot vest over norske-grensa. Svingte av nordover på en liten vei ca 2 kilometer etter grensa, og kom utpå vei 21 ved Fossby. 21 til Strømsfoss, så vestsiden av Øymarksjøen til Ørje. Dette er en strekning jeg oppdaget for noen uker siden, også dette et "sving-nirvana" på ca 22km :thumleft

I ørje ble det bensin- og is-stopp. Var en del motorsyklister innom, og jeg vekslet noen ord med en annen Tracer-eier 8)

Ble deretter vestsiden av Rødenessjøen, og videre mot Setskog på små, svingete veier :D

En liten "tømme-stopp" og en røyk ved en campingplass ved sjøen Setten / Setskog :

Image

Passerte Vestmarka, Skotterud, Kongsvinger, før jeg var hjemme igjen ca klokka halv seks etter 49mil. Ble en flott dag på tohjul :D
Og en ting er sikkert: Man MÅ ikke reise på vestlandet for å kjøre sving, for i dag har neimen ikke dekkene på Tracern blitt mye slitt på midten :twisted:

Angående DAB,n så ble denne brukt ca 2/3 av turen for å teste ut litt. Fikk plassert antenne-ledningen litt annerledes, og dette gjorde nok at mottaket ble litt bedre. Funket nå også en del av tiden gps,n var i bruk, men ved litt dårlig mottak så hjalp det ofte å sette gps i "stand by" . Så den påvirker nok DAB-signalene litt. I sverige er DAB dårlig utbygd, så her switchet jeg over til FM.
Så i det hele og store må jeg vel si meg tålelig fornøyd med denne "duppedingsen". Og den har jo bare har en ledning til antenne, så blir vel noe begrenset pga. dette.


Og hva med "bleia" ? :lol:
Joa, tror jeg kan si at den hjelper litt. Bynte nok å kjenne det i "de bakre regioner" nå også etter del mil, men føler meg vel ganske sikker på at den kan utsette "smertene" en stund på de litt lengre dagsetappene. Så vi får se hvor mye den vil bli brukt etterhvert. ;-) :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by tshansen »

Flott dagstur dette... Du må bare begynne å bruke myrouteapp, så det går an å stjele litt av rutene dine :lol:

Likte det bildet med gutta som ruller ombord i fergen :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by biker7 »

MyRoute, hvorfor det lissom ?? ;-) Men fra spøk til revolver, fælt å si det men jeg syns da jaggu det går greit med Basecamp jeg. :shock:
Har da nå laget og kjørt en 6-7 brukbart lange ruter, og det har fungert bortimot knirkefritt. \:D/
Utrolig men sant ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by biker7 »

Her da, LordShaft ! :o : https://www.myrouteapp.com/route/open/430173 Gårdagens tur i MyRoute \:D/

Hvis man evt. skal laste ned slike ruter til GPS, må man da først lagre ("save as" gpx 1.1 eller 1.0.. ?), eller håssen funker dette ? :)
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by Palma »

biker7 wrote:Her da, LordShaft ! :o : https://www.myrouteapp.com/route/open/430173 Gårdagens tur i MyRoute \:D/

Hvis man evt. skal laste ned slike ruter til GPS, må man da først lagre ("save as" gpx 1.1 eller 1.0.. ?), eller håssen funker dette ? :)
Se der ja, den ruta er bare knall , neste gang må du ta på andre siden av Västra Silen (østsia) Den er heeeelt magisk. Du kommer til å få tårer i øynene.
https://www.myrouteapp.com/route/open/309710
Du lagrer som gpx1.0 ja, og i filutforskeren på pc'n drar du bare fila over til internal storage på gps'n. Veldig kjekt :thumleft

Edit: Men hvis du har for mange veipunkter (husker ikke hvor mange).. så blir ruta delt i to på gps'n, det er ulempen. Men mange av de veipunktene du har på den ruta kan jo kuttes ut, uten at ruta blir forandret
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by tshansen »

biker7 wrote:Her da, LordShaft ! :o : https://www.myrouteapp.com/route/open/430173 Gårdagens tur i MyRoute \:D/

Hvis man evt. skal laste ned slike ruter til GPS, må man da først lagre ("save as" gpx 1.1 eller 1.0.. ?), eller håssen funker dette ? :)
Se der ja! Strålende :love

Save as .gpx1.0 gjør at du får ruten slik den ligger på kartet som du har plottet. Altså akkurat slik som du ser den på google maps i programmet.
Save as .gpz1.1 "skal" gjøre at alle veipunktene mellom start og stopp blir shaping points, som i basecamp, men de har ikke fått det til å fungere. Det som skjer om du lagrer i .gpx1.1 er at det bare blir rette streker mellom veipunktene. Det jobbes med å fikse dette (i følge MyRa support)

Jeg lagrer alle mine ruter i .gpx1.0 på enheten. Du kan laste ned connector (gold medlem) da eksporterer du kartet direkte til GPS enheten så lenge den er plugget i maskinen. Eller du kan gjøre som Palma skriver. Lagre gpx filene på maskinen også flytte/kopirere de over i GPS enheten via Finder/my computer :thumleft :thumleft

Du kan også legge til venner, der kan du følge med på aktiviteten deres, rutene de har laget, lagre disse og bruke de aktivt når du skal lage egne ruter. Skal se om jeg ikke kan ta å oppdatere den MyrouteApp tråden med litt mer "how to" :thumleft

Edit: Har du garmin enhet, støtter den bare 29 veipunkter på en rute. Har du mer en dette vil ruten bli delt i to automatisk.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by biker7 »

Testet å lagre ("save as") som gpx 1.1 ,og ruta ble da lastet ned og automatisk åpnet/lagret i Basecamp. Og det var da rette streker mellom punktene..
Men når jeg gikk inn på egenskaps-vinduet der alle punktene står listet opp og trykket på "Beregn på nytt", så ser det ut som om ruta ble riktig :)

En annen måte man kan gjøre det på er vel "Opprett rute fra valgt spor", da spor også blir med fra MyRoute når ruta lastes ned.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by biker7 »

Palma: Men den veien på østsiden av Vestra Silen, er det delvis grus eller ?
Og har du prøvd veien vestover fra Årjeng mot Lennartsfors, og så videre sør/østover på vestsiden av sjøen Lelång ? Denne ser jo også ut som kan
være fin :)
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by Palma »

biker7 wrote:Palma: Men den veien på østsiden av Vestra Silen, er det delvis grus eller ?
Og har du prøvd veien vestover fra Årjeng mot Lennartsfors, og så videre sør/østover på vestsiden av sjøen Lelång ? Denne ser jo også ut som kan
være fin :)
Nei var ikke noe grus der det jeg kan huske. Men knallgode svinger og lett kupert. Vi (BMWilly, Toffinteppen, Ojda og jeg) kjørte der etter pølsetreffet. Og vi ble helt blanke i øya etter det strekket, vurderte å kjøre eeen gang til \:D/
Har ikke kjørt så mye bortover der, men det er jo knallfine veier bortover der, og ikke så langt som til vestlandet, slipper saltsprut på fergene og :lol: :lol:
Spørs om det blir noe dagsturer i området der :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by biker7 »

Jobbfri i dag, men drittvær så ingen sykkelkjøring :evil: Er vel spådd dårlig i morra også..

MEN ikke så gæli at det ikke er godt for noe 8)
Fikk da en liten kosestund i garasjen med vask av begge doningene mine :thumleft

Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (En liten kveldstur på grusen)

Post by biker7 »

Har ikke blitt så mye mc-kjøring siste tiden, men fikk da til en liten grus-tur på onsdag kveld :D

Prøvde å få med meg flere via både facebook og sms, men neida, passet visst dårlig for de fleste denne gangen og ingen dukket opp på Esson klokka 18.00 (inkl. PALMA ! ;-) ) Akkurat da jeg skulle reise så dukket det plutselig opp en annen kar fra mc-klubben, men han hadde et batteri på XT660,n sin som ikke var samarbeidsvillig, så han var litt usikker.. Han ble med et par mil, før han fant ut det var tryggest å vende nesa hjemover. Jeg fortsatte østover på grusen på Finnskogen. Herlig ! :thumleft
Var noen skumle regntunge skyer på himmelen, men jeg klarte heldigvis å unngå dem. Først litt større grusveier, og så ut på litt mindre traktorveier.

En liten "elve-krysning" ble det også. Vel.. ihvertfall en liten bekk da ;-)

Her har jeg akkurat kommet meg over:

Image


Etter å ha geleidet Dominatorn over vann og under busker, så kom jeg fram til Rotneblikk. Flott plass med gapahuk og utsikt over Rotna-vassdraget.

Image

Image


Fant frem primusen og fikset litt ettermiddags-kaffe.

Image

Og med en kaffetår og litt søtt til kaffen, var det bare å nyte stillheten. Terapi for sjela dette :-D

Utsikt fra gapahuken ned mot Rotnesjøen/Rotna:

Image


Etter en stunds gapahuk-kos, kjørte jeg videre sørover.
Hadde nok kommet en del regn her østpå, for var ganske bløtt en del plasser.

Image


Var innom asfalten et par kilometre ved Svulrya, før jeg gikk løs på de siste grus-milene hjemover.

Ble en fin grustur på ca 7 mil denne kvelden :thumleft
Last edited by biker7 on 16 Jun 2017 14:20, edited 2 times in total.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by Palma »

Jadda jadda.. jeg vet jeg har sagt jeg skal være med, og så bakker ut... haha.
Fint innover der, kjørte du forbi Morttjennsberget tilbake? Eller går det an å kjøre over Skasberget?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (En liten kveldstur på grusen)

Post by tshansen »

Det der var balsam for sjelen å lese om også [emoji1303] fint lite slår kaffekoppen i det fri, om du har kommet deg "dit" på bena eller jernhesten [emoji1319]

Skulle du forville deg bortover hit på Vestlandet må du ikke nøle med å gi en lyd [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by biker7 »

Palma wrote:Jadda jadda.. jeg vet jeg har sagt jeg skal være med, og så bakker ut... haha.
Fint innover der, kjørte du forbi Morttjennsberget tilbake? Eller går det an å kjøre over Skasberget?
he,he..

Her er onsdagens rute :) : https://www.myrouteapp.com/route/open/452164

Men mellom punkt 12 cirka og punkt 13 kjørte jeg en vei nedover "den gamle slalombakken", ned til hyttefeltet, og denne veien står ikke på kartet. 8)
Last edited by biker7 on 16 Jun 2017 16:05, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (På tur med DAB og "bleie")

Post by Palma »

biker7 wrote:
Palma wrote:Jadda jadda.. jeg vet jeg har sagt jeg skal være med, og så bakker ut... haha.
Fint innover der, kjørte du forbi Morttjennsberget tilbake? Eller går det an å kjøre over Skasberget?
he,he..

Her er onsdagens rute :) : https://www.myrouteapp.com/route/open/452164

Men mellom punkt 12 cirka og punkt 13 kjørte jeg en vei nedover "den gamle slalombakken" til hyttefeltet, og denne veien står ikke på kartet. 8)
Lekkert, den 10 - 13 har jeg lurt litt på. Hjertlig takk, kjøper den ;)
Post Reply