Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Service og GS-testing)

Post by biker7 »

På fredag ble det en tur til Nydal/Hamar for 20K-service på Tracern. :)
Og jaggu gikk hele turen på tørre veier, noe som ikke var en selvfølge med det været som har vært her i distriktet de siste dagene. =D>

Stort sett «sjekk,sjekk» og litt smøring her og der, + olje/filter-skift. Og alt var i skjønneste orden med doningen min. :thumleft
Skulle egentlig skiftet plugger på denne servicen, men lagerbeholdning på data og lagerbeholdning i praksis viste seg å ikke være helt synkronisert.. :-k Men mekanikkeren påsto at pluggene fint gikk til neste service (30K / neste år). Og av egen erfaring angående kjørelengde på plugger på sykler jeg har eid tidligere, ser jeg heller ikke noe problem med dette.


Ble jo litt ventetid med kaffe og mc-prat, men benyttet også anledningen til litt prøvekjøring. Av tilgjengelige demosykler sto valget mellom en Honda AfricaTwin med «automat-gir» og Bmw 1200 GS. Har testet AfricaTwin tidligere (selv om det da var en versjon uten «automat») , så valget falt denne gang på GS. Dette var en «Rallye»-versjon, men med høy vindskjerm og vanlige seter montert (ikke sal). Artig å ha prøvd den i ca 3mil, men ble vel ikke den helt store «WOW-opplevelsen». Fin å kjøre, kvikk motor etc, men muligens litt traust liksom. :-# Og man merker jo de ca 40 kiloene ekstra i forhold til Tracern min. Fant vel også ut at quickshift ikke er sååå viktig å ha. Ihvertfall ikke på en slik type sykkel. Og syns det var litt klonkete girkasse, både med og uten quickshift. Men det er vel slik det er på Bmw, ikke som en «smørmyk» japse-kasse. ;-) Sikkert en vanesak.

Så førsteinntrykket etter 3mils-turen er vel at det helt sikkert er fine sykler på langtur på litt varierende underlag disse GS,ene. Men i mine øyne blir det nok litt vanskelig å forsvare de bortimot 100 tusenlappene denne koster mere enn Tracern. :shock: Og som grus-racer ville jeg nok personlig kanskje ha valgt noe annet og litt lettere. Mulig jeg hadde skiftet mening om jeg hadde tatt denne ut på en litt større grusvei og slått av alle tekniske hjelpemidler. Den fikk jo god omtale i Bike nr.8. :)
Men jeg må nok få noen år til på baken før en slik GS evt. kan være aktuell ved sykkelbytte trur jeg. Så kjører nok den litt mere rampete Tracern og den gamle Dominatorn en stund til jeg. 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Service og GS-testing)

Post by tshansen »

En sykkel finnes ikke rampete! Det er mannen som kjører (sett inn navn på sykkel her) som avgjør hvor daff/rampete sykkelen er :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Service og GS-testing)

Post by biker7 »

Så du synes ikke at feks. en SuperDuke er en mere rampete sykkel enn feks. en Virago 535 heller da, mr.Hansen ? :roll: ;-)

Joa, skjønner litt hva du mener angående den som sitter oppå, men tenker litt på sykkeltype/motorkarakter etc. 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Svingete dagstur)

Post by biker7 »

Etter et par uker med drittvær her øst, ble det endelig noen fine høstdager.
Og disse må man jo selvfølgelig utnytte, så ble tur i dag :D

Kjørte først diverse småveier ned til Blaker, der det ble is og kaffe.

ImageSDC10002 by jan håvard Krav, on Flickr

Så litt nedover langs østsiden av Øyeren, før ferden gikk østover til Solum og Hemnes. Deretter Kjersundveien oppover mot Setskog. Masse herlige svinger på disse veiene :thumleft Og Tracern virket jaggu ekstra frisk i dag :twisted: , nyservet og med nesten nytt Pilot Power 2CT. 8)


En stopp ved sjøen Mjerven langs Kjersundveien :

ImageSDC10008 by jan håvard Krav, on Flickr


Tracern hadde også denne gangen selskap av BMW 1200 RS :

ImageSDC10003 by jan håvard Krav, on Flickr


Ble middag på svenskegrensen, før hjemturen gikk på "bakveier" om Åbogen, Roverud etc.
Ca. 30 svingete mil i dag :D

Lørdagens rute : https://www.myrouteapp.com/route/open/618758


Og hjemme igjen kastet jeg meg over en annen motorisert "fritidssyssel" :

Image20170916_192759 by jan håvard Krav, on Flickr

"Sunne interesserer en lørdagskveld i skumringen, eller spik spenna gal ?? ", tenkte jeg for meg selv mens jeg drev på. :shock: :lol:
Men reddet meg inn, for det duret gudskjelov også en annen gressklipper i nabolaget når jeg var ferdig med plenen min ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Svingete dagstur)

Post by biker7 »

Etter litt huslige sysler i heimen i dag, ble det litt tid til en ørliten 5mils-tur med Dominatorn før det ble mørkt i kveld :)
Har ikke hatt liv i den på 3 uker nå, men den startet greit og den storkoste seg på grusen :twisted:


Regner med flere her inne drar kjensel på plassen på bildet :D :

Image20170917_191747 by jan håvard Krav, on Flickr
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Svingete dagstur)

Post by tshansen »

Åjada!!! For en helg det var! For ikke å snakke om hvor fint det er i området der[emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Svingete dagstur)

Post by biker7 »

Årets sesong-slutt kommer nærmere og nærmere, så benytter nok fridagen etter ukas kveldskift til en liten dagstur på Tracern :D

Pakker ned kaffetermosen og en Kvikklunsj, så får vi se hvor ferden går i dag :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( Dagstur på tampen (?) )

Post by biker7 »

Høsten har kommet, folkens. Og med mye kortere kvelder, skiftarbeid etc har det blitt mindre kjøring på meg i det siste. Og blir vel dessverre ikke noe bedre nå videre utover høsten.. :-k

Men med en fridag fra jobben i dag og tålelig greie værutsikter, ble det endelig en brukbar dagstur igjen :D

Møtte "BMW-Bjørn" klokka 11.30 og vi la i vei. Litt dårligere vær enn YR først spådde, men ihvertfall tørre veier og bortimot tosifret antall grader. Først til Skarnes og en liten bensinstopp, før vi fortsatte østover mot Gamle Hadelandsvei. Fin svingte mc-vei dette, men dårlig dekke etter kommune-grensa til Lunner.



En kaffestopp omtrent halvveis langs Gamle Hadelandsvei :

Image20170929_135914 by jan håvard Krav, on Flickr



Så gikk ferden videre langs små veier med litt tvilsomt asfaltdekke til Gran, deretter opp til Lygnaseter. Ble en liten beinstrekk her. Litt småkaldt med 7-8 grader og nesten regn i lufta (godt med varmehåndtak og ull innerst ja ;-) ) , men fortsatt tørr asfalt da vi fortsatte på fine veier nedover til Hurdal. :)


Så sto "Minneåsen" over til Minnesund for tur. Og ENDELIG er det blitt flott asfaltdekke på hele strekningen over der ! =D>
Aldri kost meg så mye på denne strekningen før. :D Skikkelig svingete artig vei, men må være litt obs for møtende trafikk i en del uoversiktlige svinger på denne smale veien.

Fra Minnesund over "berget" til Sand i Nord-Odal, og det var på tide med en "middas-bæta".
Flæsk og duppe på Milepelen Vertshus smakte fortreffelig :thumleft
Skulle visst væra noe slags "Bellmann-konsert" :shock: der i kveld, men vi fant ut det var best å fordufte før dette spetakkelet begynte :lol:

Videre på noen mindre veier over til Slåstad, før det faktisk ble noen kilometer på grus over til E16.
Tank-topping på Esson på Kongsvinger før siste biten hjem.

Alt i alt en fin runde på ca 33mil på tørre veier (foruten "3 dråper" yr på visiret).
Men er nok desverre ikke til å komme ifra at mc-sesongen er på hell :-k Skal ikke ikke se bort ifra at dette kanskje var siste dagsturen med Tracern i år. Men man skal aldri si aldri. Plutselig slår oktober til med noen flotte dager som kan nytes på tohjulings-ryggen :D


Dagens rute: https://www.myrouteapp.com/route/open/635289
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( Dagstur på tampen (?) )

Post by Palma »

Likte den biten fra skarnes og vestover der. Den har jeg ikke prøvd. Ellers så det ut til å være en fin runde alt i alt. :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( Dagstur på tampen (?) )

Post by biker7 »

Palma wrote:Likte den biten fra skarnes og vestover der. Den har jeg ikke prøvd. Ellers så det ut til å være en fin runde alt i alt. :thumleft
Ikke kjørt fra Skarnes via Ingeborgrud til Vormsund altså ?? Ganske fin mc-vei, fin avveksling til hovedveien. Og bare et par kilometer lengre :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-tur brått og gæli)

Post by biker7 »

Etter fredagens Tracer-tur, ble det i går en liten varmepumpe-jobb for en bekjent og litt maling av et par vinduer her hjemme. Og plutselig var den lørdagen gått. :o
Og søndagens værutsikter lovet ikke så bra, og jeg hadde derfor egentlig slått ifra meg noe mere mc-kjøring denne helga. [-(

Men litt utpå dagen i dag bråbestemte jeg meg for riste liv i Dominatorn og jakte på litt grus før regnet skulle komme mot kveldingen. :D
Monterte på GPS, men hadde ikke planlagt noen rute. Tenkte at jeg bare ville legge inn noen punkter på sparket etterhvert som jeg kjørte. Men første tanke var å reise til Odaln for en bensinskvett og en kaffekopp.

Etter litt asfalt på «væssia» sørover langs Glomma, vrengte jeg ut på grusen og satte kursen vestover. Og vet ikke hva det er, men synes Dominatorn virker sprekere i litt grått og kjølig vær som i dag. :roll: Og koste meg skikkelig med litt aktiv kjøring på passe små grusveier. \:D/
Kom etter en stund ut på den litt større Odals-vegen.


Selfie langs Odalsvegen :) :

Image20171001_135743 by jan håvard Krav, on Flickr


Langs Odalsvegen :

Image20171001_135838 by jan håvard Krav, on Flickr



Etterhvert svingte jeg av på litt mindre veier igjen, og når jeg kom til Gardvik i Odaln kom det noen regndråper. Fylte litt bensin og en kaffeskvett mens jeg krysset fingrene for at været ikke skulle forverre seg, men det så ganske grått ut.. :-k



Kaffe på YX :

Image20171001_143102 by jan håvard Krav, on Flickr


Men da jeg reiste videre var det jammen oppholdsvær og fortsatt tørre veier. :D Kjørte videre nord-østover, og bestemte meg for å ta en sving bortom Nøklevatnet. Fant en fin veistubb jeg faktisk ikke har kjørt før (Prestsætervegen/Gransjøvegen) , og etter ca 8km kom jeg til Nøklevatnet. Fint rundt her.


Nøklevatnet :

Image20171001_151001 by jan håvard Krav, on Flickr

Image20171001_151135 by jan håvard Krav, on Flickr



Så gikk det friskt på grusen :twisted: derfra til Hukusjøen, og deretter på diverse småveier til Dominatorn sto hjemme i garasjen igjen.


Dette ble faktisk en knakandes fin oktober-runde på ca 12mil, ca 80 % grus. :thumleft
Så man trenger ikke alltid planlegge så mye for å kose seg på mc-tur. 8)



Dagens rute: https://www.myrouteapp.com/route/open/637282
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-tur brått og gæli)

Post by Palma »

Men ber'n med en sambygding på tur?.... Neiiiida [-X :erte
Pokker, en fin runde det der. Hadde noen runder innover der med bæssfar sin gamle Tempo Swing (uten skilt) som guttunge. Men er det ikke bom oppi Skaraberget??? Har'n Jørgen åpna opp for allmen ferdsel???
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-tur brått og gæli)

Post by biker7 »

Dette ble bestemt slik "gær-brått" klokka halv 2, så ville ikke stresse noen annen enn meg selv i dag , Palma ;-)
Og var alt tilbake i garasjen klokka 4 etter denne "fartsetappen" :twisted:

Er bom oppi der ja, men den sto oppe. Stille og rolig i skogen i dag, men ikke sikkert det er like populært med "grus-sprutere" mot neste helg da elgjegerne er på plass :shock: ;-)
Last edited by biker7 on 01 Oct 2017 21:37, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-tur brått og gæli)

Post by Palma »

Ha ha . Ja hadde igrunn program i dag og. Elgjegerne eier ikke skogen selv om det er jakt [emoji41]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-tur brått og gæli)

Post by biker7 »

Mitt eget lille "Bikes & Coffee- treff" på Elverum i kveld. ;-)

Image20171003_181844 by jan håvard Krav, on Flickr


Var ensom ved "MC-bordet" utenfor Cirkle K på min lille runde før det ble mørkt 8)
Post Reply