Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (PMS-/Ebay-sessong..)

Post by tshansen »

Hahaha.... har du automatgir :plystre

Ja for stive sko krever litt tilvenning, men det er ikke umulig. Ja de er nok verdt prisen sin og vel så det. Om de ikke har gore-tex, kan det jo være de har en slags membran som er potte tett. Ikke ideelt for lufting, men som du sier, skal du bare bruke det til dagsturer osv så spiller det jo ingen rolle! Bare huske å tørke skoene skikkelig mellom hver tur :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (PMS-/Ebay-sessong..)

Post by Palma »

Hvis det skjer noe med dom kan du jo kjøpe nye rør ta'n Bror W nedi Bruvægen :)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (PMS-/Ebay-sessong..)

Post by biker7 »

Jaggu Palma, Bror rørlegger har drenerings-deler hvis Hamron-skoa skulle lekke \:D/ :lol:
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590lm tips ?)

Post by biker7 »

Som nevnt tidligere her, så har jeg fått tak i en Zumo 590 lm. Har brukt litt mobil-app/bil-gps tidligere, men har savnet en dedikert mc-gps som er vanntett og man kan overføre/bruke forhåndslagde ruter på. Etter en del knoting med Zumo,n og Basecamp må jeg vel si at jeg ikke er så veeeldig imponert over hvordan å lage/overføre ruter fungerer..(mange stygge ord og tanken om å kaste den så langt som mulig har vært der ja.. :roll: :evil: ) Ser ut som det noen ganger er klin umulig å få ruta over til gps uten at den blir forandret. Hvorfor lage noe som fungerer så forbannade dumt?? :evil: Det er da vel å få overført samme rute som er poenget..? :? :shock:
Har samme (nyeste) kart på både Basecamp og Gps. Har også lest at man skal bruke samme innstillinger av ungåelser etc i Basecamp og Gps og prøvd dette. Og at det ikke skal være haket av noe i "Enhetsoverføring".
Et annet tips var at man kunne opprette spor av ruta laget i basecamp, for deretter å overføre sporet til Gps, og i Gps gjøre om sporet til rute igjen. Har kanskje trua på at dette kan fungere litt bedre, men er ikke helt overbevist. Og er jo ikke akkurat lettvint dette heller da..
Nå har jeg jo ikke fått testet i praksis ved kjøring enda, men bare sittet i stua med denne "knotingen". Kan muligens være at det fungerer litt bedre da, for hvis ikke så er dette jaggu idiotiske greier.. :roll: :-k

Hadde satt stor pris på om dere som har litt erfaring med dette kunne gitt meg noen tips som funker, slik at denne GPS,n ikke får meg til å klikke helt da jeg begynner å bruke den utpå våren. :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by tshansen »

viewtopic.php?f=1&t=17560

Ta en titt i den tråden der.

Basecamp er forbanna tungvint å bruke. Her er et bra program som lar deg bruke google maps og rute laging slik det burde være.

Når du lager en rute i BaseCamp eller MyRouteApp, vil den i utgangspunktet forholde seg til ruten du har tegnet og veipunktene. Passerer du et veipunkt, kalkulerer den automatisk veien til neste veipunkt.

Finner du en annen vei, eller velger å trykke svingete vei på gps'en din, vil gps'en fravike den ruten du har satt i programmet tidligere fram til neste veipunkt. Så alt dette går det automatikk i via gps'en. Så du kan se litt på ruteplanleggeren som en veileder, ikke noe absolutt. Hvertfall er det slik på garmin, usikker på TomTom
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by knutk »

Du er ikke alene om å banne GPS og BaseCamp nord og ned :-)
Dog må man iblant minne seg selv på den gylne regel som gjelder alt datastyrt utstyr: Bullshit in = Bullshit out.

Når du overfører en rute til Garmin overfører du egentlig bare de ulike veipunktene du har lagt inn i ruta. GPS vil så kalkulere ruta på nytt i henhold til valgte innstillinger av "Unngåelser".
Tidligere versjoner av Garmin hadde alle unngåelsene i ett vindu. Med den nye og "moderne" design er nå unngåelsene spredd over flere vindu, hvor feks. Bomveier har sitt eget vindu.
Når du har bygget opp din perfekte rute i BasCamp avslutter du mesterstykket med å klikke på ruta på kartet slik at rutevindu kommer frem. Velg "Beregn på nytt" og se hva som skjer med ruta. Dersom den fortsatt vises slik du ønsker er det dags å overføre den.
Om den da tegner forskjellig på GPS i forhold til BaseCamp finnes forklaringen i ulike innstillinger for unngåelser. Det er ikke nødvendigvis logisk eller opplagt å finne, men blir enklere med tiden.

Konvertere rute til track og så tilbake til rute sikrer at ruta ikke forandrer seg når den lastes over til GPS, men der er en Catch22.
Ruta blir lastet inn med kun start og mål. Du MÅ huske på å deaktivere "Beregn på nytt" i GPS. Når du begynner å kjøre, og GPS vil beregne ruta på nytt får du en rute som er korteste vei fra der du er frem til neste veipunkt. I en slik konvertert rute er neste veipunkt ankomstpunktet, og resultatet kan bli noe helt annet enn ønsket.
En slik konvertert rute er heller ikke direkte låst til veien slik at avvik i GPS-data kan gi merkelig visning på skjermen.

Jeg sier ikke at man ikke skal gjøre det, men det lønner seg å lage noen testruter og kjøre dem og se hvordan det faktisk tar seg ut, på godt og vondt.

I brosjyren presenteres GPS som "Simsalabim ta meg dit jeg ønsker", men i praksis må man øve seg i å benytte en GPS og lære alle dens luner. Den er ikke ondsinnet, den bare gjør hva den er programmert til, og for å oppnå treffsikkert resultat må man lære og forstå hva som påvirker dens valg.

Og når du tror du har lært alt kommer Garmin med en oppdatering :redface
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by ojda »

Blabla, bla bla bla, helt enig- bla bla, javel, blabla, det har du jammen rett i-bla bla, ja nå tror jeg jeg fårstår.
Siste setning :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by biker7 »

LordShaft: Tja, kan kanskje være en plan å sjekke ut denne "MyRoute"-saken etterhvert, hvis du mener det er lettere å få ruta overført til Gps,n bortimot slik den er laget på PC,n \:D/ :? :roll: :)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by biker7 »

Knutk : Du skriver dette: "Når du har bygget opp din perfekte rute i BasCamp avslutter du mesterstykket med å klikke på ruta på kartet slik at rutevindu kommer frem. Velg "Beregn på nytt" og se hva som skjer med ruta. Dersom den fortsatt vises slik du ønsker er det dags å overføre den.
Om den da tegner forskjellig på GPS i forhold til BaseCamp finnes forklaringen i ulike innstillinger for unngåelser. "

Er det slik å forstå at om man trykker "Beregn på nytt" etter man har laget ruta, og sørger for å ha like "unngåelser" i både Basecamp og Gps, så vil de fleste av problemene forsvinne altså..? :-k
I så tilfelle er det: :thumleft 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by tshansen »

biker7 wrote:LordShaft: Tja, kan kanskje være en plan å sjekke ut denne "MyRoute"-saken etterhvert, hvis du mener det er lettere å få ruta overført til Gps,n bortimot slik den er laget på PC,n \:D/ :? :roll: :)
Hvorfor ikke spare deg timesvis med plage å kikke på det med en gang? :-k :-s

Det eneste jeg opplever at Basecamp gjør som ikke MyRouteApp gjør, er å fungere offline.

Uansett hvilken turplanlegger du velger å bruke, så lager du deg en rute mellom 2 punkt. Start og mål (for å kalle det noe enkelt)

Mellom disse punktene, så kan du ha flere veipunkt. La oss si mellom Bergen og Oslo. Hvor start er i Bergen og mål er i Oslo. Så vil du gjerne kjøre en alternativ rute eller egendefinert rute og ikke raskeste vei mellom punktene. Her kommer veipunktene inn. Du kan stille BaseCamp inn slik at den unngår ferger, bomringer, motorveier osv. Men alt dette liker jeg å plukke vekk. For i BaseCamp styrer jeg ruten etter min lyst og vil ikke forstyrres av forhåndsbestemte valg.
Når du da eksporterer ruten/turen din til GPS'en.... Vil ruten være identisk med slik du har laget den i BaseCamp. Men om du skulle finne på å ta en omvei, eller vandre ut på en vei som du vil utforske som du ikke har planlagt for, kan du fritt velge dette, og gps'en vil lose deg videre til neste veipunkt. Her kan du også velge via menyen til GPS'en om den skal velge svingete vei, raskeste vei osv.... men da kalkulerer den bare til neste veipunkt som du har på ruten din.

Velger du å kjøre en vei som tar deg langt forbi et veipunkt, får du opp en knapp på skjermen (på gps'en) som gjør at du kan hoppe over nærmeste veipunkt. Da kalkulerer automatisk GPS'en sporet videre til neste veipunkt igjen. Dette blir utrolig selvforklarende når du begynner å bruke enheten din.

BaseCamp sitt kart er klumesete og dårlig utført. Det er tungvint og utrolig inuativt å bruke. Det er nesten som å gå tilbake til windows 95 igjen, eller gammel mobiltelefon som var før smartelefonene :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by knutk »

biker7 wrote:Knutk : Du skriver dette: "Når du har bygget opp din perfekte rute i BasCamp avslutter du mesterstykket med å klikke på ruta på kartet slik at rutevindu kommer frem. Velg "Beregn på nytt" og se hva som skjer med ruta. Dersom den fortsatt vises slik du ønsker er det dags å overføre den.
Om den da tegner forskjellig på GPS i forhold til BaseCamp finnes forklaringen i ulike innstillinger for unngåelser. "

Er det slik å forstå at om man trykker "Beregn på nytt" etter man har laget ruta, og sørger for å ha like "unngåelser" i både Basecamp og Gps, så vil de fleste av problemene forsvinne altså..? :-k
I så tilfelle er det: :thumleft 8)
Garanterer ingen ting, men for å begynne på begynnelsen:
(Litt omstendelig, men forhåpentlig vis til glede for enkelte nye brukere av Garmin og BC)

For å bygge opp en rute begynner jeg med å sjekke unngåelser (om jeg har tukla med de tidligere).

I Bibliotek vinduet til venstre (som viser alle mappene) klikker jeg på mappa hvor jeg ønsker å lagre ruta (eventuelt lager en ny mappe)
Deretter lager jeg et veipunkt for start og et for målet for dagen (knappen med flagg, 'Nytt veipunkt') .
Trykker så på knappen 'Ny rute' (Tre små firkanter), og fra lista til venstre som viser veipunkt for start og mål trekker jeg disse inn i pop-up vinduet som har dukket opp.

Trykker på 'Start' knappen i popup-vinduet, og BC tegner et ruteforslag.
Jeg går så inn på kartet og ser på hva BC forslår.

Om jeg ønsker å kjøre andre veier enn foreslått legger jeg inn flere underveis-veipunkt ved å først trykke på knappen 'Panorer' (ser ut som en hånd')
Så drar jeg kursor (ser ut som en hand) over den opptegnede ruten, høyreklikker og velger 'Sett inn i rute', trekker symbolet over til en vei jeg ønsker å kjøre og klikker på denne. Om jeg ønsker å flytte på kartvinduet bruker jeg piltastene på tastaturet og zoomer med '+' og '-' heller enn å flytte kursor opp og skifte funksjon (fordi BC er et køddent program når det kommer til brukervennlighet).
Jeg repeterer 'Sett inn i rute' til den ser ut som jeg ønsker.

Listen for veipunkt blir lenger og lenger, og har man satt inn mange veipunkt blir av og til listen stokket om.
Derfor, når jeg er ferdig, drar jeg kursor (Handa) over vilkårlig sted i ruta og dobbelklikker. Hele rutelista kommer opp i et pop-up vindu, og trykker på 'Beregn på nytt'.
Om veipunktlista nå ikke har riktig rekkefølge vil det blir avslørt ved at ruta ser rar ut.
I så fall kan man prøve 'Optimaliser' knappen (ved siden av 'Beregn på nytt').
Er ruta fortsatt rar kan den sjekkes ved å klikke på første veipunkt i rutelista i det samme popupvinduet. Nå vises punktet på kartet med en gul sirkel rundt.
Ved å trykke på punktene i lista i tur og orden ser man rekkefølgen på punktene som de vises på kartet. Man kan rokkere rekkefølgen på punktene ved å benytte pilknappene til høyre i popupvinduet..

Til slutt er rekkefølgen riktig, og 'Beregn på nytt' til slutt dobbelsikrer at veipunktene ligger i ønsket rekkefølge.

BC er et lite brukervennlig, men når man har lært seg rekkefølgen i å bygge opp en rute, blitt dus med de ulike knappene, samt lært seg å benytte piltastene på tastaturet for å flytte kartet samt Zoome inn og ut med hhv '+' og '-' sparer man seg mye klikking og rot med valg av knapper, og man drar opp en rute ganske kjapt.

For overføring av ønskede turer kobler man til GPS (tar litt tid før den registreres), klikker på mappen hvor rutene ligger, og i det vesle vinduet (under) som viser de lagrede rutene i mappen man valgte klikker man på ønskede ruter. Man kan velge flere i vilkårlig rekkefølge ved å holde inne Ctrl mens man klikker.
Ønskes alle turene klikker man på den første, holder inne Shift og klikker på siste ønskede tur.
Høyreklikker på de valgte turene og velger 'Send til'. Garmin vises som både som internminne og som minnekort. Selv foretrekker jeg å bruke minnekortet og så importere turene derifra.

Det ble et langt svar på enkelt spørsmål
Takk for at du har giddet å lese helt hit :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by tshansen »

For meg var dette veldig enkelt og godt forklart Knut [emoji1319]
Man må tenke litt baklengs av og til med BaseCamp, men det er et godt program!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by biker7 »

Takk for forklaringen, Knutk.
Tenkte jeg skulle prøve slik du har forklart, men trøblet ganske kjapt.. (sikkert dum :-s ;-) )
Du skriver: "Trykker så på knappen 'Ny rute' (Tre små firkanter), og fra lista til venstre som viser veipunkt for start og mål trekker jeg disse inn i pop-up vinduet som har dukket opp."
Hvilket pop-up vindu?? Når jeg trykker på verktøyknappen "ny rute" øverst i BC så skjer det ikke noe annet enn at knappen blir markert, og markøren i kartet forandres til en penn.. Hvordan får du opp dette pop-up vinduet..? :-k :D
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by knutk »

biker7 wrote:Takk for forklaringen, Knutk.
Tenkte jeg skulle prøve slik du har forklart, men trøblet ganske kjapt.. (sikkert dum :-s ;-) )
Du skriver: "Trykker så på knappen 'Ny rute' (Tre små firkanter), og fra lista til venstre som viser veipunkt for start og mål trekker jeg disse inn i pop-up vinduet som har dukket opp."
Hvilket pop-up vindu?? Når jeg trykker på verktøyknappen "ny rute" øverst i BC så skjer det ikke noe annet enn at knappen blir markert, og markøren i kartet forandres til en penn.. Hvordan får du opp dette pop-up vinduet..? :-k :D
Det er som sagt et pop-up vindu.
Kanskje du har blokkering for pop-up vindu i innstillingene på din PC?
Ellers finnes der i dette pop-up vindu en mulighet for 'Ikke vis dette vindu igjen.
Om dette er valgt en gang vet jeg ikke andre måter å få den frem på enn å gå inn i 'Rediger/Alternativer/Generelt, velg 'Nullstill Alternativer' og restart BC.
Forøvrig trenger du ikke dette vinduet som sådan, du kan også bare ta pennen som dukker opp og klikke på startpunkt og dra den til slutt punkt.
Dog foretrekker jeg å definere startpunkt og mål-punkt på forhånd fordi jeg da kan bruke grovere oppløsning på kartet.
Popup vinduet kan også kalles frem ved å gå inn 'Rediger/Opprett rute', da kommer samme pop-up frem, dog uten muligheten for 'Ikke vis dette vindu igjen'
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Garmin Zumo 590 lm tips??)

Post by hakhap »

LordShaft wrote:For meg var dette veldig enkelt og godt forklart Knut [emoji1319]
Man må tenke litt baklengs av og til med BaseCamp, men det er et godt program!
Da er det ikke ett bra program.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply