Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 3)
Flott reisebeskrivelse.
Finner det spennende å lese andres beskrivelser og opplevelser av områder hvor man selv har vært .
Takk for at du deler.
Finner det spennende å lese andres beskrivelser og opplevelser av områder hvor man selv har vært .
Takk for at du deler.
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 3)
Tusen takk for alle gode ord, folkens
- kvase
- Posts: 4016
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 3)
Jeg skriver lite av misunnelse
Knall fin tur reportasje
Knall fin tur reportasje
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 4)
Vi våknet opp i «stugan» i Karesuando til fint vær, og det var nå søndag 21.juli
Natten hadde faktisk gått overrraskende bra i forhold til myggen, så «mygg-jageren» og mygg-middelet funket tydligvis ganske bra.
Fikk pakket sammen, og ga oss i vei litt nord-vestover på finsk side av grensa. Og de første 10 milene denne dagen var også av «finsk standard». (altså rettstrekker.. )
En stopp 2-3 mil før Kilpisjärvi :
20190721_110846 by biker7, on Flickr
Slik utsikt som på bildet over hadde igrunn vært ganske vanlig på denne turen, og kan vel si at jeg begynte å bli litt mettet
av slike snor-rette veier nå.. Men når vi kom til Kilpisjärvi og litt senere kjørte inn i Norge, forandret brått landskapet seg til fjell og daler Og endelig litt svinger og fin mc-vei igjen siste biten mot Skibotn.
Det var nå sol og forholdsvis varmt, så det passet utmerket med en is-pause i skyggen på en bensinstasjon langs E6 litt sør for Skibotn.
Litt etter svingte vi av E6 og tok en «snarvei» (vei 87) mot bla. Øverbygd. Joa, grei mc-vei når det gjaldt landskap og svinger, men asfalten var slettes ikke av beste kvalitet oppover her.. Temmelig «humpetitten» kan man si.
I Øverbygd:
20190721_123758 by biker7, on Flickr
Kom ut igjen på E6 litt ovenfor Bardu, og kjørte videre i retning Narvik.
Pause litt nord for Narvik:
20190721_144430 – Kopi by biker7, on Flickr
Dagens etappe gikk til Ballangen Camping, hvor vi hadde bestilt hytte for natten.
20190721_210228 by biker7, on Flickr
Fin plass med grei hytte (kanskje litt dyrt med 1400,- for et lite krypinn.. ) Hytta vår :
20190721_224320 by biker7, on Flickr
Restaurant var det også, så vi fikk oss både Pizza, øl, og «Irsk kaffe» . Vel.. pizzan var vel ikke mye å skryte av , terningkast 1 i mine øyne..
Mens «BMW-Bjørn» syns den var grei nok. Og den irske kaffen var veldig bra da.
Kveld ved Ofotfjorden/Ballangen Camping :
20190721_231857. by biker7, on Flickr
20190721_233016 by biker7, on Flickr
På mandag kjørte vi videre langs E6, og de første snaue 4 milene på E6 fra Ballangen til Skarberget
var jo faktisk en skikkelig lekkerbisken Ble litt kose-kjøring på meg her ja
På ferja Skarberget-Bognes (forøvrig turens eneste ferje) :
20190722_111843 by biker7, on Flickr
Fin vei etter Bognes også, men nå ble det en del mere trafikk. (Bobiler, campingvogner.. )
Det skyet over etterhvert og regnet kom. Saltfjellet ble denne gang, som forrige gang for 6 år siden, en ganske våt affære.
Men det ble en liten stopp ved Polarsirkelen :
20190722_160624 by biker7, on Flickr
Nedstigningen fra Saltfjellet var stort sett preget av veiarbeide i flere mil.
Litt av et stykke arbeid som foregår her.
Vi endte denne dagen opp på en plass med det flotte navnet BIMBO-kroa , rett nord for Mo I Rana.
Men navnet skjemmer ingen, og her var det både god mat og billig overnatting.
20190722_192948 by biker7, on Flickr
Vi fikk også spylt av syklene litt på bensinstasjonen like ved kroa. For syklene var jo noget preget etter 11 dager med litt variert vær og føreforhold, og masser med insekter fra nordlige strøk Og jeg fikk strammet kjedet mitt igjen.
Etter god mat og drikke, senket etterhvert roen seg over BIMBO og vi tok kvelden.
(Fortsettelse følger)
Natten hadde faktisk gått overrraskende bra i forhold til myggen, så «mygg-jageren» og mygg-middelet funket tydligvis ganske bra.
Fikk pakket sammen, og ga oss i vei litt nord-vestover på finsk side av grensa. Og de første 10 milene denne dagen var også av «finsk standard». (altså rettstrekker.. )
En stopp 2-3 mil før Kilpisjärvi :
20190721_110846 by biker7, on Flickr
Slik utsikt som på bildet over hadde igrunn vært ganske vanlig på denne turen, og kan vel si at jeg begynte å bli litt mettet
av slike snor-rette veier nå.. Men når vi kom til Kilpisjärvi og litt senere kjørte inn i Norge, forandret brått landskapet seg til fjell og daler Og endelig litt svinger og fin mc-vei igjen siste biten mot Skibotn.
Det var nå sol og forholdsvis varmt, så det passet utmerket med en is-pause i skyggen på en bensinstasjon langs E6 litt sør for Skibotn.
Litt etter svingte vi av E6 og tok en «snarvei» (vei 87) mot bla. Øverbygd. Joa, grei mc-vei når det gjaldt landskap og svinger, men asfalten var slettes ikke av beste kvalitet oppover her.. Temmelig «humpetitten» kan man si.
I Øverbygd:
20190721_123758 by biker7, on Flickr
Kom ut igjen på E6 litt ovenfor Bardu, og kjørte videre i retning Narvik.
Pause litt nord for Narvik:
20190721_144430 – Kopi by biker7, on Flickr
Dagens etappe gikk til Ballangen Camping, hvor vi hadde bestilt hytte for natten.
20190721_210228 by biker7, on Flickr
Fin plass med grei hytte (kanskje litt dyrt med 1400,- for et lite krypinn.. ) Hytta vår :
20190721_224320 by biker7, on Flickr
Restaurant var det også, så vi fikk oss både Pizza, øl, og «Irsk kaffe» . Vel.. pizzan var vel ikke mye å skryte av , terningkast 1 i mine øyne..
Mens «BMW-Bjørn» syns den var grei nok. Og den irske kaffen var veldig bra da.
Kveld ved Ofotfjorden/Ballangen Camping :
20190721_231857. by biker7, on Flickr
20190721_233016 by biker7, on Flickr
På mandag kjørte vi videre langs E6, og de første snaue 4 milene på E6 fra Ballangen til Skarberget
var jo faktisk en skikkelig lekkerbisken Ble litt kose-kjøring på meg her ja
På ferja Skarberget-Bognes (forøvrig turens eneste ferje) :
20190722_111843 by biker7, on Flickr
Fin vei etter Bognes også, men nå ble det en del mere trafikk. (Bobiler, campingvogner.. )
Det skyet over etterhvert og regnet kom. Saltfjellet ble denne gang, som forrige gang for 6 år siden, en ganske våt affære.
Men det ble en liten stopp ved Polarsirkelen :
20190722_160624 by biker7, on Flickr
Nedstigningen fra Saltfjellet var stort sett preget av veiarbeide i flere mil.
Litt av et stykke arbeid som foregår her.
Vi endte denne dagen opp på en plass med det flotte navnet BIMBO-kroa , rett nord for Mo I Rana.
Men navnet skjemmer ingen, og her var det både god mat og billig overnatting.
20190722_192948 by biker7, on Flickr
Vi fikk også spylt av syklene litt på bensinstasjonen like ved kroa. For syklene var jo noget preget etter 11 dager med litt variert vær og føreforhold, og masser med insekter fra nordlige strøk Og jeg fikk strammet kjedet mitt igjen.
Etter god mat og drikke, senket etterhvert roen seg over BIMBO og vi tok kvelden.
(Fortsettelse følger)
Last edited by biker7 on 11 Aug 2019 23:39, edited 1 time in total.
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 5)
Tirsdag 23.juli forlot vi Mo i Rana.
Vi hadde vurdert å få med oss Villmarksveien på denne turen. Hadde derfor kommunisert litt med DrGreve via PM her på forumet, for regnet med han hadde litt lokalkunnskap om denne veistubben. Og etter anbefalinger fra DrGreve, svingte vi av E6 ved Korgen.
Og Villmarksveien innfridde ! Flott strekning med herlige svinger på smal vei i vakkert landskap.
Utsikt sør-østover mot Tustervatnet og Røssvatnet :
20190723_110242 – Kopi. by biker7, on Flickr
20190723_110259 by biker7, on Flickr
20190723_110340 by biker7, on Flickr
Vil faktisk påstå at dette var den beste biten på hele turen, med kombinasjonen stor kjøreglede og flott natur.
Greit asfaltdekke var det også stort sett. Og den beste biten kjøremessig var nok fra Korgen til rett vest for Hattfjelldal.
Men fint langs veien innom Fiplingdal også.
Kaffestopp i Fiplingdal :
20190723_122422 by biker7, on Flickr
Kom ut igjen litt nord for Majavatn, og fortsatte på E6.
Litt senere passerte vi «Porten til Nord-Norge» og var ferdige med vår nordlige landsdel for denne gang. Hadde nå siktet oss inn på Snåsavatnet og Føllingstua camping. En fin plass som også ble brukt i 2015. Bynte å bli litt lite bensin når vi nærmet oss, så tok ingen sjanser og tok en avstikker til Snåsa sentrum for fylling.
Etter noen mil langs Snåsavatnet, rullet vi inn på Føllingstua.
Og i dagens sommervær, gikk det ikke lenge før vi hadde noe leskende i våre struper
Biker-idyll på Føllingstua Camping :
20190723_172308 by biker7, on Flickr
Det er mat- og «leskedrikk»-muligheter på denne campingen også, så noen timer senere kunne vi ta kvelden både mette og fornøyde etter en fin dag.
Hytta vår på Føllingstua :
20190723_221842 by biker7, on Flickr
Føllingstua :
20190723_222012 by biker7, on Flickr
Det hadde regnet litt i løpet av natta.
Men når vi kom oss på beina onsdag morgen, tørket det fort opp og sola tittet fram.
Vi hadde tittet litt på YR dagen før og funnet ut at det nå var best å komme seg hjemover, for nå skulle det bli VARMT
Jeg er ingen stor tilhenger av mye varme og sol, og plages faktisk i noe særlig mere enn 23-24grader.. Og nå skulle det bli 30 grader og mere !
Jeg misunner virkelig de som kan nyte slik varme.. I mine øyne er det beste kjøre-været på to hjul 15-20 grader og lettskyet eller overskyet.
Vi kjøpte oss frokost på campingen, pakket sammen, og forlot Føllingstua Camping for denne gang.
Og temperaturen steg nå raskt oppover mens vi forflyttet oss sørover, og lå i mellom 26 og 30 grader resten av dagen.
Kom etterhvert til Gullvåg Camping mellom Støren og Berkåk, hvor vi stoppet i skyggen og kjøpte oss is. Har overnattet her for en del år siden, og lurer faktisk på om et «konkurrerende forum» driver og planlegger treff her om en stund.
Is-pause på Gullvåg Camping :
20190724_124502 by biker7, on Flickr
Videre på E6 til Ulsberg, før vi svingte av på mindre trafikkert vei mot Tynset. Ble en stopp på Kvikne for å opprettholde væskebalansen på både to-hjulinger og to-beinte.
Fra Tynset valgte vi å kjøre Rendalen og østsiden av Storsjøen, da dette er en helt ok vei med lite trafikk. Ved Elverum ville BMW-Bjørn innom butikken, og samtidig få seg en matbit. Jeg var nå temmelig fornøyd av varmen, så valgte å ta avskjed og kjørte straka vegen hjem til Kirkenær. Og det var slettes ikke gæli å komme hjem til aircondition og grei temperatur i kåken min etter en litt for varm siste dag på tur.
Og dermed var årets langtur unnagjort, og jeg kunne konkludere med at det totalt sett hadde vært
en fin tur de siste 13 dagene over ca 435mil.
THE END
(P.S. Mulig det kommer en liten oppsummering etterhvert)
Vi hadde vurdert å få med oss Villmarksveien på denne turen. Hadde derfor kommunisert litt med DrGreve via PM her på forumet, for regnet med han hadde litt lokalkunnskap om denne veistubben. Og etter anbefalinger fra DrGreve, svingte vi av E6 ved Korgen.
Og Villmarksveien innfridde ! Flott strekning med herlige svinger på smal vei i vakkert landskap.
Utsikt sør-østover mot Tustervatnet og Røssvatnet :
20190723_110242 – Kopi. by biker7, on Flickr
20190723_110259 by biker7, on Flickr
20190723_110340 by biker7, on Flickr
Vil faktisk påstå at dette var den beste biten på hele turen, med kombinasjonen stor kjøreglede og flott natur.
Greit asfaltdekke var det også stort sett. Og den beste biten kjøremessig var nok fra Korgen til rett vest for Hattfjelldal.
Men fint langs veien innom Fiplingdal også.
Kaffestopp i Fiplingdal :
20190723_122422 by biker7, on Flickr
Kom ut igjen litt nord for Majavatn, og fortsatte på E6.
Litt senere passerte vi «Porten til Nord-Norge» og var ferdige med vår nordlige landsdel for denne gang. Hadde nå siktet oss inn på Snåsavatnet og Føllingstua camping. En fin plass som også ble brukt i 2015. Bynte å bli litt lite bensin når vi nærmet oss, så tok ingen sjanser og tok en avstikker til Snåsa sentrum for fylling.
Etter noen mil langs Snåsavatnet, rullet vi inn på Føllingstua.
Og i dagens sommervær, gikk det ikke lenge før vi hadde noe leskende i våre struper
Biker-idyll på Føllingstua Camping :
20190723_172308 by biker7, on Flickr
Det er mat- og «leskedrikk»-muligheter på denne campingen også, så noen timer senere kunne vi ta kvelden både mette og fornøyde etter en fin dag.
Hytta vår på Føllingstua :
20190723_221842 by biker7, on Flickr
Føllingstua :
20190723_222012 by biker7, on Flickr
Det hadde regnet litt i løpet av natta.
Men når vi kom oss på beina onsdag morgen, tørket det fort opp og sola tittet fram.
Vi hadde tittet litt på YR dagen før og funnet ut at det nå var best å komme seg hjemover, for nå skulle det bli VARMT
Jeg er ingen stor tilhenger av mye varme og sol, og plages faktisk i noe særlig mere enn 23-24grader.. Og nå skulle det bli 30 grader og mere !
Jeg misunner virkelig de som kan nyte slik varme.. I mine øyne er det beste kjøre-været på to hjul 15-20 grader og lettskyet eller overskyet.
Vi kjøpte oss frokost på campingen, pakket sammen, og forlot Føllingstua Camping for denne gang.
Og temperaturen steg nå raskt oppover mens vi forflyttet oss sørover, og lå i mellom 26 og 30 grader resten av dagen.
Kom etterhvert til Gullvåg Camping mellom Støren og Berkåk, hvor vi stoppet i skyggen og kjøpte oss is. Har overnattet her for en del år siden, og lurer faktisk på om et «konkurrerende forum» driver og planlegger treff her om en stund.
Is-pause på Gullvåg Camping :
20190724_124502 by biker7, on Flickr
Videre på E6 til Ulsberg, før vi svingte av på mindre trafikkert vei mot Tynset. Ble en stopp på Kvikne for å opprettholde væskebalansen på både to-hjulinger og to-beinte.
Fra Tynset valgte vi å kjøre Rendalen og østsiden av Storsjøen, da dette er en helt ok vei med lite trafikk. Ved Elverum ville BMW-Bjørn innom butikken, og samtidig få seg en matbit. Jeg var nå temmelig fornøyd av varmen, så valgte å ta avskjed og kjørte straka vegen hjem til Kirkenær. Og det var slettes ikke gæli å komme hjem til aircondition og grei temperatur i kåken min etter en litt for varm siste dag på tur.
Og dermed var årets langtur unnagjort, og jeg kunne konkludere med at det totalt sett hadde vært
en fin tur de siste 13 dagene over ca 435mil.
THE END
(P.S. Mulig det kommer en liten oppsummering etterhvert)
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 5)
Tja konkurrerende forum kan jo hver enkelt ha sin mening om. Jeg trives godt på begge forum, og begge forum har jo hatt sine aktive og passive periode. Men nok om det.biker7 wrote:
Kom etterhvert til Gullvåg Camping mellom Støren og Berkåk, hvor vi stoppet i skyggen og kjøpte oss is. Har overnattet her for en del år siden, og lurer faktisk på om et «konkurrerende forum» driver og planlegger treff her om en stund.
Ja det skal arrangeres i år også et forumtreff. Tanken bak var jo å møte in persona de som du ellers treffer bak et 'nick' og et tastatur.
Jeg var med i fjor og ser frem til årets treff helgen den 23-25 august.
Men jeg vil nå tro at en ikke trenger å være medlem av Mcsiden.no for å møte opp om det skulle passe. Mc- i kombinasjon med forumbruk er ikke SÅ vidspredt at en ikke kan treffes på et sted og utveksle godee løgnhistorier.
Men slik er nå jeg da....
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 5)
Jeg kjenner jeg koser meg godt med slike reisehistorer. Du snakker om bensin på bålet til egen kjørelyst Flott referat og flotte bilder. Dette kan du godt gjøre oftere
Den høye "herre" på Mcsiden har vist personlighetstrekk som kan draes korte paralleller til diverse diagnoser i den store legeboken. Men, det er utrolig mye hyggelige medlemer der, å jeg skulle helst sett at man hadde klart å ha et forum som samlet alle
Ingen grunn til å ikke kose seg i begge leirer For min del er det på ingen måte noe konkurranse, heller et fristed hvor alle som vil kan være med på leken, ikke en plass hvor en mann skal sitte å bestemme og diktere hva, hvordan og hvem som får lov å være med på lekenFlattop wrote:
Tja konkurrerende forum kan jo hver enkelt ha sin mening om. Jeg trives godt på begge forum, og begge forum har jo hatt sine aktive og passive periode. Men nok om det.
Den høye "herre" på Mcsiden har vist personlighetstrekk som kan draes korte paralleller til diverse diagnoser i den store legeboken. Men, det er utrolig mye hyggelige medlemer der, å jeg skulle helst sett at man hadde klart å ha et forum som samlet alle
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 5)
"konkurerrende forum" ble nevnt i litt humoristisk mening da (Sett i lys av den lille konflikten for noen år siden)Flattop wrote:Tja konkurrerende forum kan jo hver enkelt ha sin mening om. Jeg trives godt på begge forum, og begge forum har jo hatt sine aktive og passive periode. Men nok om det.biker7 wrote:
Kom etterhvert til Gullvåg Camping mellom Støren og Berkåk, hvor vi stoppet i skyggen og kjøpte oss is. Har overnattet her for en del år siden, og lurer faktisk på om et «konkurrerende forum» driver og planlegger treff her om en stund.
Ja det skal arrangeres i år også et forumtreff. Tanken bak var jo å møte in persona de som du ellers treffer bak et 'nick' og et tastatur.
Jeg var med i fjor og ser frem til årets treff helgen den 23-25 august.
Men jeg vil nå tro at en ikke trenger å være medlem av Mcsiden.no for å møte opp om det skulle passe. Mc- i kombinasjon med forumbruk er ikke SÅ vidspredt at en ikke kan treffes på et sted og utveksle godee løgnhistorier.
Men slik er nå jeg da....
Og jeg er selv medlem av det andre forumet også, og er innom der rett som det er. Skriver et innlegg i ny og ne også.
Men er mest aktiv her på MC-forumet
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 5)
Takk for reisebrevene, setter pris på slike innslag
Dere var noen dager for tidlig på tur, varmen dere møttte mot Trøndelag bredte seg utover Nordkalotten fra og med torsdag/fredag 18/19 juli.
Dere var noen dager for tidlig på tur, varmen dere møttte mot Trøndelag bredte seg utover Nordkalotten fra og med torsdag/fredag 18/19 juli.
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 5)
Takker , og takk for anbefalingen av VillmarksveienDrGreve wrote:Takk for reisebrevene, setter pris på slike innslag
Dere var noen dager for tidlig på tur, varmen dere møttte mot Trøndelag bredte seg utover Nordkalotten fra og med torsdag/fredag 18/19 juli.
Ja.. hadde nok muligens passet litt bedre med 2-3 dager senere
Men i forhold til varmen vi møtte i Trrøndelag på siste tur-dag onsdag 24/7 (25-30 garder..)., så foretrekker jeg nok hellere litt kaldere og variert vær
- intruder
- Posts: 4271
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover , Del 5)
Danke schøn for referatet,fulgte det med glede.Siden forsen på Porsangmoen i `73 har jeg ofte hatt lyst til en tur oppover....Dette var en fin erstatning...
Vonde håndledd etter tungt og ensidig arbeid i 35 år har gjort en slik tur vanskelig...
.....I følge Antikk Tigern kommer håndleddsproblema av ensidige sexvaner..........som vanlig taler han ut fra egne erfaringer..... ....onnannisst er`n...
Hadde den digre slampen vært her skulle jeg knyttet nevene....nedi bukselommene...
Vonde håndledd etter tungt og ensidig arbeid i 35 år har gjort en slik tur vanskelig...
.....I følge Antikk Tigern kommer håndleddsproblema av ensidige sexvaner..........som vanlig taler han ut fra egne erfaringer..... ....onnannisst er`n...
Hadde den digre slampen vært her skulle jeg knyttet nevene....nedi bukselommene...
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS shinet & Tracer operert)
Med siste ukes trope-varme så har vel ikke aktivitetsnivået mitt vært helt på topp akkurat ,
selv om jeg fortsatt har fri og nå er inne i min siste ferie-uka.
Men fikk da tatt en skikkelig vask av GS,n et par dager etter hjemkomst fra turen nordover, innimellom heteslagene.
Og jaggu varn møkkete ja ! Men nå er den god som gull igjen, og i tillegg noen kilo lettere Har nemlig fjernet "Toratech-rørene" bak (bagasje-stativet). Veide de for morro skyld, og bare disse alene veide faktisk 4,5 kilo
Så nå er den ca 35 kilo lettere enn når vi fartet oppi nord (bokser + bagasje ca 30 kg). Går sikkert som et uvær nå !
Og jeg synes nok den ble litt slankere og smekrere uten disse jern-rørene ja :
20190729_230047 (1) by biker7, on Flickr
20190729_230538 (1) by biker7, on Flickr
Og i går var det endelig litt mere normal temperatur ute og i garasjen, så da ble Tracern "operert".
Det vil si bytte av bunnpanne. Denne fikk en liten lekkasje grunnet steinsprut i fjor , men ikke verre enn det har gått greit å kjøre med.
Men nå var det på tide med oljeskift (og snart service), så da hoppet jeg i det
Tok meg god tid med "operasjonen", for liksom litt rart med det når en hobbymekanikker skal skru på et såpass nytt kjøretøy
Demonteringen gikk greit, men måtte først ta av hele eksosen for å komme til alle skruene.
Tracern med åpen buk :
20190730_171324 by biker7, on Flickr
Når jeg skulle sette sammen igjen, fant jeg ut at 5mm unbrako-pipa som skulle brukes på momentnøkkelen bynte å bli rund.. Tok ikke sjansen, så ble derfor en tur til Biltema Kongsvinger. Ble derfor ei økt til utpå kveldingen (natta.. )
Ny bunnpanne på plass :
20190730_174055 by biker7, on Flickr
Et par små banneord ble det vel, for eksosanlegget spilte ikke helt på lag ved monteringen
De forbanna eksospakningene var nemlig ikke så lett å få på plass uten at de falt ut igjen Og fjærene som sikrer potte og eksosrør var heller ikke så "vennlige". Men disse gikk som en drøm, bare jeg etterhvert fant igjen et verktøy til dette formålet, som jeg av en eller annen grunn hadde i liggende i et skap
Og endelig var eksosen på plass igjen også :
20190731_014255 by biker7, on Flickr
Og nå skal bunnpanna forhåpentlig tåle litt steinsprut, for nå er den påsmurt et tykt lag med svart silikon som skal tåle 300 grader :
20190731_014319 by biker7, on Flickr
Og med ny bunnpanne (+pakning) og ny olje og oljefilter, er Tracern nå klar til dyst igjen
20190731_141817 by biker7, on Flickr
Brukte vel totalt 4-5 timer i "slow motion" på denne jobben, og et verksted hadde sikkert gjort det på ihvertfall halve tiden.
Men nå tar ikke jeg så mye i timen for egen garasje-mekk da
selv om jeg fortsatt har fri og nå er inne i min siste ferie-uka.
Men fikk da tatt en skikkelig vask av GS,n et par dager etter hjemkomst fra turen nordover, innimellom heteslagene.
Og jaggu varn møkkete ja ! Men nå er den god som gull igjen, og i tillegg noen kilo lettere Har nemlig fjernet "Toratech-rørene" bak (bagasje-stativet). Veide de for morro skyld, og bare disse alene veide faktisk 4,5 kilo
Så nå er den ca 35 kilo lettere enn når vi fartet oppi nord (bokser + bagasje ca 30 kg). Går sikkert som et uvær nå !
Og jeg synes nok den ble litt slankere og smekrere uten disse jern-rørene ja :
20190729_230047 (1) by biker7, on Flickr
20190729_230538 (1) by biker7, on Flickr
Og i går var det endelig litt mere normal temperatur ute og i garasjen, så da ble Tracern "operert".
Det vil si bytte av bunnpanne. Denne fikk en liten lekkasje grunnet steinsprut i fjor , men ikke verre enn det har gått greit å kjøre med.
Men nå var det på tide med oljeskift (og snart service), så da hoppet jeg i det
Tok meg god tid med "operasjonen", for liksom litt rart med det når en hobbymekanikker skal skru på et såpass nytt kjøretøy
Demonteringen gikk greit, men måtte først ta av hele eksosen for å komme til alle skruene.
Tracern med åpen buk :
20190730_171324 by biker7, on Flickr
Når jeg skulle sette sammen igjen, fant jeg ut at 5mm unbrako-pipa som skulle brukes på momentnøkkelen bynte å bli rund.. Tok ikke sjansen, så ble derfor en tur til Biltema Kongsvinger. Ble derfor ei økt til utpå kveldingen (natta.. )
Ny bunnpanne på plass :
20190730_174055 by biker7, on Flickr
Et par små banneord ble det vel, for eksosanlegget spilte ikke helt på lag ved monteringen
De forbanna eksospakningene var nemlig ikke så lett å få på plass uten at de falt ut igjen Og fjærene som sikrer potte og eksosrør var heller ikke så "vennlige". Men disse gikk som en drøm, bare jeg etterhvert fant igjen et verktøy til dette formålet, som jeg av en eller annen grunn hadde i liggende i et skap
Og endelig var eksosen på plass igjen også :
20190731_014255 by biker7, on Flickr
Og nå skal bunnpanna forhåpentlig tåle litt steinsprut, for nå er den påsmurt et tykt lag med svart silikon som skal tåle 300 grader :
20190731_014319 by biker7, on Flickr
Og med ny bunnpanne (+pakning) og ny olje og oljefilter, er Tracern nå klar til dyst igjen
20190731_141817 by biker7, on Flickr
Brukte vel totalt 4-5 timer i "slow motion" på denne jobben, og et verksted hadde sikkert gjort det på ihvertfall halve tiden.
Men nå tar ikke jeg så mye i timen for egen garasje-mekk da
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: RE: Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS shinet & Tracer operert)
Er Zega Case såpass mye lettere enn Zega Pro, det visste jeg ikke [emoji106] Zega pro 31 og 38 liter veier 7-8kg pr stk.biker7 wrote:Med siste ukes trope-varme så har vel ikke aktivitetsnivået mitt vært helt på topp akkurat ,
selv om jeg fortsatt har fri og nå er inne i min siste ferie-uka.
Men fikk da tatt en skikkelig vask av GS,n et par dager etter hjemkomst fra turen nordover, innimellom heteslagene.
Og jaggu varn møkkete ja ! Men nå er den god som gull igjen, og i tillegg noen kilo lettere Har nemlig fjernet "Toratech-rørene" bak (bagasje-stativet). Veide de for morro skyld, og bare disse alene veide faktisk 4,5 kilo
Så nå er den ca 35 kilo lettere enn når vi fartet oppi nord (bokser + bagasje ca 30 kg). Går sikkert som et uvær nå ! [emoji38]
Og jeg synes nok den ble litt slankere og smekrere uten disse jern-rørene ja :
[img]https://live.staticflickr.com/65535/48422561892_ce6ecf6496_z.jpg[/img]20190729_230047 (1) by biker7, on Flickr
[img]https://live.staticflickr.com/65535/48422561727_002ebedc93_z.jpg[/img]20190729_230538 (1) by biker7, on Flickr
Og i går var det endelig litt mere normal temperatur ute og i garasjen, så da ble Tracern "operert".
Det vil si bytte av bunnpanne. Denne fikk en liten lekkasje grunnet steinsprut i fjor , men ikke verre enn det har gått greit å kjøre med.
Men nå var det på tide med oljeskift (og snart service), så da hoppet jeg i det
Tok meg god tid med "operasjonen", for liksom litt rart med det når en hobbymekanikker skal skru på et såpass nytt kjøretøy
Demonteringen gikk greit, men måtte først ta av hele eksosen for å komme til alle skruene.
Tracern med åpen buk :
[img]https://live.staticflickr.com/65535/48422410441_28dcb40e17_z.jpg[/img]20190730_171324 by biker7, on Flickr
Når jeg skulle sette sammen igjen, fant jeg ut at 5mm unbrako-pipa som skulle brukes på momentnøkkelen bynte å bli rund.. Tok ikke sjansen, så ble derfor en tur til Biltema Kongsvinger. Ble derfor ei økt til utpå kveldingen (natta.. )
Ny bunnpanne på plass :
[img]https://live.staticflickr.com/65535/48422410366_ed2492363d_z.jpg[/img]20190730_174055 by biker7, on Flickr
Et par små banneord ble det vel, for eksosanlegget spilte ikke helt på lag ved monteringen
De forbanna eksospakningene var nemlig ikke så lett å få på plass uten at de falt ut igjen [emoji38] Og fjærene som sikrer potte og eksosrør var heller ikke så "vennlige". Men disse gikk som en drøm, bare jeg etterhvert fant igjen et verktøy til dette formålet, som jeg av en eller annen grunn hadde i liggende i et skap
Og endelig var eksosen på plass igjen også :
[img]https://live.staticflickr.com/65535/48422561407_41eb59d50e_z.jpg[/img]20190731_014255 by biker7, on Flickr
Og nå skal bunnpanna forhåpentlig tåle litt steinsprut, for nå er den påsmurt et tykt lag med svart silikon som skal tåle 300 grader :
[img]https://live.staticflickr.com/65535/48422410191_3edbcb6b0e_z.jpg[/img]20190731_014319 by biker7, on Flickr
Og med ny bunnpanne (+pakning) og ny olje og oljefilter, er Tracern nå klar til dyst igjen
[img]https://live.staticflickr.com/65535/48422409996_dee9a7b9e0_z.jpg[/img]20190731_141817 by biker7, on Flickr
Brukte vel totalt 4-5 timer i "slow motion" på denne jobben, og et verksted hadde sikkert gjort det på ihvertfall halve tiden.
Men nå tar ikke jeg så mye i timen for egen garasje-mekk da
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: RE: Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS shinet & Tracer operert)
Epylypzon wrote: Er Zega Case såpass mye lettere enn Zega Pro, det visste jeg ikke [emoji106] Zega pro 31 og 38 liter veier 7-8kg pr stk.
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Det veit jeg egentlig ikke for har ikke veid boksene tomme.., Men ferdigpakket med ganske mye bagasje i boksene, veide hver av dem 10kg, så tipper dem da er litt lettere enn 7-8kg ja Og veskene mine er jo bare på 27 og 32 liter mener jeg..
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3185
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS shinet & Tracer operert)
Den "konfirmantGS'en" er lekker i den fargekomboen der altså.... helt klart den raskeste fargen på denne modellen
Og det ser ut til å ha vært en ålreit tur gjennom mygg og skog på dere
Selv om Finland ikke akkurat innbyr til progressiv svingkjøring
Ha en fortsatt fin sommer med kjekk gruskjøring. Ser fram til flere bilder og historier
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no