Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
BMW,n nevnt i forrige post ble solgt den vettu.. Men, men, det er er vel flere fisker i dammen. Selv om det har vært jævla dødt med slike på Finn de sist 2 ukene. Men dukker nok opp noen etterhvert. Eller andre alternativer
Ellers har jaggu en kamerat av meg nå bestilt seg 790 Adventure R Blir artig å se denne i nærmere øyesyn. Selv om det ikke blir før litt uti juni, for var visst rift om disse om dagen.
Ellers har jaggu en kamerat av meg nå bestilt seg 790 Adventure R Blir artig å se denne i nærmere øyesyn. Selv om det ikke blir før litt uti juni, for var visst rift om disse om dagen.
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
Gleder meg veldig til å se denne selv. Tror det kan bli en bra bike for mange.biker7 wrote:BMW,n nevnt i forrige post ble solgt den vettu.. Men, men, det er er vel flere fisker i dammen. Selv om det har vært jævla dødt med slike på Finn de sist 2 ukene. Men dukker nok opp noen etterhvert. Eller andre alternativer
Ellers har jaggu en kamerat av meg nå bestilt seg 790 Adventure R Blir artig å se denne i nærmere øyesyn. Selv om det ikke blir før litt uti juni, for var visst rift om disse om dagen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
Helt klart Har litt trua på denne som grus-/allround-leketøy ja.tshansen wrote:Gleder meg veldig til å se denne selv. Tror det kan bli en bra bike for mange.
Men når det gjelder vekt så blir den vel faktisk ikke noe lettere enn en halvgammel bmw 800 (2008-2012)
Med oppgitt tørrvekt på 189kg + bensin, olje, vann etc. så ender den vel på godkjente snaue 210kg kjøreklar.
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
Hvis du tar de fleste adventure sykler fra 800 og oppover til 1250 GSA, så er det skremmende lite som skiller alle i mellom 220 - 260 kilo. Det er helt sykt hvilken vekt det er når du sammenligner de på den måten.biker7 wrote:Helt klart Har litt trua på denne som grus-/allround-leketøy ja.tshansen wrote:Gleder meg veldig til å se denne selv. Tror det kan bli en bra bike for mange.
Men når det gjelder vekt så blir den vel faktisk ikke noe lettere enn en halvgammel bmw 800 (2008-2012)
Med oppgitt tørrvekt på 189kg + bensin, olje, vann etc. så ender den vel på godkjente snaue 210kg kjøreklar.
Så jeg syns det er kjempetrist at de ikke har klart å få denne biken lettere, men vi får prøvekjøre og se. Lukter litt på den nye 690 også. De sier den har tatt et kvantumsprang i riktig retning i forhold til sine eldre brødre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- kvase
- Posts: 4033
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
Ut i fra de som er der på den type KTM å etc eksperter så endret KTM i 2012 sine modeller slik at de mista den Enduro kvaliteten de mente den skulle ha - Nå påstår KTM at de har gått tilbake til nært oppsette til 2012 men med en god del forbedringer --- Ja det er slik jeg har fått det presentert fra entusiast folka.tshansen wrote:Hvis du tar de fleste adventure sykler fra 800 og oppover til 1250 GSA, så er det skremmende lite som skiller alle i mellom 220 - 260 kilo. Det er helt sykt hvilken vekt det er når du sammenligner de på den måten.biker7 wrote:Helt klart Har litt trua på denne som grus-/allround-leketøy ja.tshansen wrote:Gleder meg veldig til å se denne selv. Tror det kan bli en bra bike for mange.
Men når det gjelder vekt så blir den vel faktisk ikke noe lettere enn en halvgammel bmw 800 (2008-2012)
Med oppgitt tørrvekt på 189kg + bensin, olje, vann etc. så ender den vel på godkjente snaue 210kg kjøreklar.
Lukter litt på den nye 690 også. De sier den har tatt et kvantumsprang i riktig retning i forhold til sine eldre brødre
Yamaha 7T har vist dukka opp på bestillings lista hos Yamaha https://www.speedmc.no/tenere-700/category1276.html
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
Kan være noe i det ja, at de har bygget den slik at den har langt bedre egenskaper enn det framgår på papiret. Men vekt er fortsatt vekt og vanskelig å komme seg unna. Men det er jo som med BMW... den er tung når du står stille med den, men med en gang hjula rulla så er det som å navigere en moped (lavt tyngdepunkt)kvase wrote:Ut i fra de som er der på den type KTM å etc eksperter så endret KTM i 2012 sine modeller slik at de mista den Enduro kvaliteten de mente den skulle ha - Nå påstår KTM at de har gått tilbake til nært oppsette til 2012 men med en god del forbedringer --- Ja det er slik jeg har fått det presentert fra entusiast folka.
Yamaha 7T har vist dukka opp på bestillings lista hos Yamaha
Yamaha har jeg sett litt på... tanken er god, men sykkelen er jo helt på tulletur? bakkeklaring? vekt? dempere? lav esksos bak, skjermen foran. prisen? De har bomma med så mye, og man får så utrolig mye mer sykkel for pengene om man ser på konkurrenten.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- kvase
- Posts: 4033
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
Er enig der lettere da å se på KTM 790 ADV R noe høyere pris men my mere spenst - Klart litt rar fasong og alt for stort nebb dertshansen wrote:kvase wrote:
Yamaha har jeg sett litt på... tanken er god, men sykkelen er jo helt på tulletur? bakkeklaring? vekt? dempere? lav esksos bak, skjermen foran. prisen? De har bomma med så mye, og man får så utrolig mye mer sykkel for pengene om man ser på konkurrenten.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
Ut fra hvordan fabrikkene setter opp syklene sine (med tanke på vekt), så ser de tydeligvis ikke et stort nok marked for en lett "høy-kubikk" adventure sykkel
De skal bygges med all elektronik som folk er vant til, motor med bra punch, solid nok ramme til å tåle 2 + oppakning og en god del duppedingser og tung motor/eksos for å klare Euro6 samt bensinkapasitet til å unngå eksterne løsninger. De skal også levere helsolid innenfor garantitid, og i "lett sykkel" konseptet sikkert sykler som blir brukt vesentlig hardere enn normale kunder. De som kjøper slike sykler forventer jo å få i pose og sekk. Skal man ha lite vekt må man redusere kraftig på noe av det over, eller også øke prisen ved å bruke eksotiske materialer?
Om salget av kits fra Rally Raid og Rade virkelig hadde tatt helt av så tipper jeg det hadde dukket opp slike modeller fra de store fabrikantene.
De skal bygges med all elektronik som folk er vant til, motor med bra punch, solid nok ramme til å tåle 2 + oppakning og en god del duppedingser og tung motor/eksos for å klare Euro6 samt bensinkapasitet til å unngå eksterne løsninger. De skal også levere helsolid innenfor garantitid, og i "lett sykkel" konseptet sikkert sykler som blir brukt vesentlig hardere enn normale kunder. De som kjøper slike sykler forventer jo å få i pose og sekk. Skal man ha lite vekt må man redusere kraftig på noe av det over, eller også øke prisen ved å bruke eksotiske materialer?
Om salget av kits fra Rally Raid og Rade virkelig hadde tatt helt av så tipper jeg det hadde dukket opp slike modeller fra de store fabrikantene.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)
Kan se litt tvetydig på den nye Tenere 700 egentlig Hvis man feks. sammenligner med "forgjengeren" XTZ 660 Tenere (med ca samme vekt, 48 hester ) så blir det jo trolig en mye bedre etterfølger. Hvis man tenker motor, chassi etc. Foruten bensinkapasitet da. Og denne 700 parallell-twinen har jo faktisk fått en del skryt. Prisen (133-136K) syns jeg faktisk ikke er så gæli. Kan jo nesten ikke sammenlignes direkte med 790R egentlig, med en prisforskjell på ca 35K, kubikkforskjellen etc.tshansen wrote:Yamaha har jeg sett litt på... tanken er god, men sykkelen er jo helt på tulletur? bakkeklaring? vekt? dempere? lav esksos bak, skjermen foran. prisen? De har bomma med så mye, og man får så utrolig mye mer sykkel for pengene om man ser på konkurrenten.
Men på den annen side er det litt skuffende at denne Yamahaen vil veie omtrent like mye som KTM 790R med 20 flere hester,
mere kubikk, mere elektrisk "dill-dall", etc.
OG at den faktisk ikke er lettere enn en BMW 800 fra 2008-2012 med mere kubikk og 11 flere hester er jo også et tankekors...
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)
Etter at jeg bynte å titte litt etter brukt F800GS (ca 2009-2013) på Finn, så er markedet tydligvis meget dødt for øyeblikket.
Har vel faktisk ikke kommet EN eneste til salgs på over ca 3 uker nå. Og for øyeblikket ligger det INGEN ute på Finn
Men får vel bare smøre seg med tålmodighet, og er vel kanskje ingen bråhast. For nå snør det som faen igjen her øst.. Forbanna søpple-vinter ! Har vært slik av/på-vær i månedsvis nå jo Og så var det denne "artige" snømåkinga da.. Kan ikke huske forrige vinter jeg har drevet med denne "trivlige" aktiviteten så ofte som nå
Nei, gi meg heller regn istedet for denna hvite dritten som daler ned !
Har vel faktisk ikke kommet EN eneste til salgs på over ca 3 uker nå. Og for øyeblikket ligger det INGEN ute på Finn
Men får vel bare smøre seg med tålmodighet, og er vel kanskje ingen bråhast. For nå snør det som faen igjen her øst.. Forbanna søpple-vinter ! Har vært slik av/på-vær i månedsvis nå jo Og så var det denne "artige" snømåkinga da.. Kan ikke huske forrige vinter jeg har drevet med denne "trivlige" aktiviteten så ofte som nå
Nei, gi meg heller regn istedet for denna hvite dritten som daler ned !
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)
Om jeg kan driste meg til innspill i valg av F800GS vil jeg nevne at f.o.m -13 modellen ble der gjort et par tre forbedringer.biker7 wrote:Etter at jeg bynte å titte litt etter brukt F800GS (ca 2009-2013) på Finn, så er markedet tydligvis meget dødt for øyeblikket.
Har vel faktisk ikke kommet EN eneste til salgs på over ca 3 uker nå. Og for øyeblikket ligger det INGEN ute på Finn
Men får vel bare smøre seg med tålmodighet, og er vel kanskje ingen bråhast. For nå snør det som faen igjen her øst.. Forbanna søpple-vinter ! Har vært slik av/på-vær i månedsvis nå jo Og så var det denne "artige" snømåkinga da.. Kan ikke huske forrige vinter jeg har drevet med denne "trivlige" aktiviteten så ofte som nå
Nei, gi meg heller regn istedet for denna hvite dritten som daler ned !
De skiftet leverandør av fremgaffel, så gaffelbena ble ørlite tykkere og forbedret demper. Mange opplevde at generatorviklingene i stator kortsluttet grunnet varmgang, og dette ble løst ved å lage kjølehull i svinghjulet slik at der ble luft sirkulasjon rundt stator. Har ikke hørt om problem etter det.
F800 holder seg tilsynelatende godt i pris. Man hadde forventet prisnedgang ved introduksjon av 850. Men siden 850 ble en mer komplisert og tyngre sykkel virker det som den lettere og enklere utgaven har stor appel. Men uansett, der vil helt sikkert komme sykler på markedet når snøen forsvinner.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)
Takker for innspillknutk wrote: Om jeg kan driste meg til innspill i valg av F800GS vil jeg nevne at f.o.m -13 modellen ble der gjort et par tre forbedringer.
De skiftet leverandør av fremgaffel, så gaffelbena ble ørlite tykkere og forbedret demper. Mange opplevde at generatorviklingene i stator kortsluttet grunnet varmgang, og dette ble løst ved å lage kjølehull i svinghjulet slik at der ble luft sirkulasjon rundt stator. Har ikke hørt om problem etter det.
F800 holder seg tilsynelatende godt i pris. Man hadde forventet prisnedgang ved introduksjon av 850. Men siden 850 ble en mer komplisert og tyngre sykkel virker det som den lettere og enklere utgaven har stor appel. Men uansett, der vil helt sikkert komme sykler på markedet når snøen forsvinner.
Joa, mulig de fra 2013mod fikk noen forbedringer. Men da ble den også tyngre.. (fra 207 til 213kg kjøreklar)
Ikke at disse 6kg sikkert er så veldig merkbare, men i mine øyne byner det da å bli i tyngste laget i forhold til mitt ønske.
Og en annen litt viktig ting for meg er prisen. Kan vel kanskje være heldig å komme over en -13mod til 100K med en del utstyr, men blir sikkert ikke flusst av disse. Men i så tilfelle, så skal jeg seriøst vurdere.
For i første omgang blir dette en ekstra sykkel i vognskjulet mitt, og har derfor satt et maksbudsjett på 100K. Helst litt mindre.
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)
Bare så det er sagt, jeg prøver ikke å påvirke ditt valg av sykkel, jeg bare informerer om ulikhetene.biker7 wrote:Takker for innspillknutk wrote: Om jeg kan driste meg til innspill i valg av F800GS vil jeg nevne at f.o.m -13 modellen ble der gjort et par tre forbedringer.
De skiftet leverandør av fremgaffel, så gaffelbena ble ørlite tykkere og forbedret demper. Mange opplevde at generatorviklingene i stator kortsluttet grunnet varmgang, og dette ble løst ved å lage kjølehull i svinghjulet slik at der ble luft sirkulasjon rundt stator. Har ikke hørt om problem etter det.
F800 holder seg tilsynelatende godt i pris. Man hadde forventet prisnedgang ved introduksjon av 850. Men siden 850 ble en mer komplisert og tyngre sykkel virker det som den lettere og enklere utgaven har stor appel. Men uansett, der vil helt sikkert komme sykler på markedet når snøen forsvinner.
Joa, mulig de fra 2013mod fikk noen forbedringer. Men da ble den også tyngre.. (fra 207 til 213kg kjøreklar)
Ikke at disse 6kg sikkert er så veldig merkbare, men i mine øyne byner det da å bli i tyngste laget i forhold til mitt ønske.
Og en annen litt viktig ting for meg er prisen. Kan vel kanskje være heldig å komme over en -13mod til 100K med en del utstyr, men blir sikkert ikke flusst av disse. Men i så tilfelle, så skal jeg seriøst vurdere.
For i første omgang blir dette en ekstra sykkel i vognskjulet mitt, og har derfor satt et maksbudsjett på 100K. Helst litt mindre.
Angående vektøkning, opprinnelig kom 800GS med ABS og bagasje bøyler som ekstra utstyr (standard i Norge). -13 modellen ble dette standard, og således inkludert i vekten. Så de ekstra 6 kiloene er ABS system + bagasje bøylene, som alle de Norske syklene har i alle fall.
-13 modellen kom også med nye brytere på handtakene. Dette var en serie brytere som i starten var belemret med feil på andre sykler (andre sykler fikk disse allerede i 2009). I -13 var problemene stort sett borte, men jeg måtte bytte brytere på min etter et par år (garanti sak). Feilen dukket dog opp i løpet av 2 - 3 år, så om alt funker nå vil man forvente at de funker videre.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)
Bare bra med info og innspillknutk wrote:
Bare så det er sagt, jeg prøver ikke å påvirke ditt valg av sykkel, jeg bare informerer om ulikhetene.
Angående vektøkning, opprinnelig kom 800GS med ABS og bagasje bøyler som ekstra utstyr (standard i Norge). -13 modellen ble dette standard, og således inkludert i vekten. Så de ekstra 6 kiloene er ABS system + bagasje bøylene, som alle de Norske syklene har i alle fall.
-13 modellen kom også med nye brytere på handtakene. Dette var en serie brytere som i starten var belemret med feil på andre sykler (andre sykler fikk disse allerede i 2009). I -13 var problemene stort sett borte, men jeg måtte bytte brytere på min etter et par år (garanti sak). Feilen dukket dog opp i løpet av 2 - 3 år, så om alt funker nå vil man forvente at de funker videre.
Men er vel ikke bagasjebøyler på alle solgt i Norge fra 2008 eller..? Det syntes jeg evt. hørtes rart ut, da jeg synes å huske å ha sett noen uten.. Eller husker jeg feil ? Og disse små bagasjebøylene og litt elektronikk til ABS kan vel ikke veie 6 kg .. ?
Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)
Nå ble jeg litt usikker på om bagasjebøylene var standard i Norge i starten. Om der finnes sykler uten kan det jo tyde på at det ikke var det ? Eller kan det være bruktimport? Vel, ingen stor sak, og definitivt ikke en "dealbreaker".biker7 wrote:Bare bra med info og innspillknutk wrote:
Bare så det er sagt, jeg prøver ikke å påvirke ditt valg av sykkel, jeg bare informerer om ulikhetene.
Angående vektøkning, opprinnelig kom 800GS med ABS og bagasje bøyler som ekstra utstyr (standard i Norge). -13 modellen ble dette standard, og således inkludert i vekten. Så de ekstra 6 kiloene er ABS system + bagasje bøylene, som alle de Norske syklene har i alle fall.
-13 modellen kom også med nye brytere på handtakene. Dette var en serie brytere som i starten var belemret med feil på andre sykler (andre sykler fikk disse allerede i 2009). I -13 var problemene stort sett borte, men jeg måtte bytte brytere på min etter et par år (garanti sak). Feilen dukket dog opp i løpet av 2 - 3 år, så om alt funker nå vil man forvente at de funker videre.
Men er vel ikke bagasjebøyler på alle solgt i Norge fra 2008 eller..? Det syntes jeg evt. hørtes rart ut, da jeg synes å huske å ha sett noen uten.. Eller husker jeg feil ? Og disse små bagasjebøylene og litt elektronikk til ABS kan vel ikke veie 6 kg .. ?
ABS er mer enn litt elektronikk. Kontrollenhet inneholder også to servomotorer + diverse ventiler, og leamikk. Om man legger på ABS enhet + festebraketter og ekstra stålrør + bagasjebøylene med festene kan det fort utgjøre 6 kilo. Uansett, det er tallet BMW oppgir, og trolig ikke langt unna realitetene.