Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Til Helvete via Friisvegen )

Post by biker7 »

I dag gikk det rett til Helvete ! :twisted:

Neida, men turen gikk faktisk innom der. ;-)

Hadde nemlig bestemt meg for en tur om Friisvegen og bortom Helvete i Espedalen i dag.
Fikk ristet liv i Tracern litt før klokka 10, og ferden gikk først strake veien til Elverum. En liten bensinstopp på Esson der, før jeg kjørte nordover på østsiden av Glomma. Passerte Rena og fortsatte på denne sia av elva videre også. Ganske fin mc-vei oppover der faktisk, og ikke så stor sjanse for å treffe på «onkel» som på andre sia av elva. Ja, nå snakker vi altså om «onkel blå», og ikke han derre onkelen på Heimdal der Vest. :lol: En annen fordel med denne veien er at det er lite trafikk her, og i dag var det ekstra god plass på veien. Og DET er jo ikke akkurat noe minus, og det gikk derfor muligens litt friskt oppover her. :twisted:
Kom til Koppang, og det var tid for en kaffe og en liten beinstrekk.

Image

Var også på tide å vaske visiret på hjelmen alt, for jaggu var det mye insekter utpå i dag altså ! Var helt rein ved avreise, og helt jævli etter bare 16mil. Måtte også gnu av den en gang til litt senere utpå dagen

Image

Fortsatte nordover og passerte en «gær-diger, blank ælj» litt sør for Atna. Ble ingen stopp her denne gangen, for tok en titt på denne kunstneriske elgen i fjor høst da jeg passerte der med en «skadeskutt» Tracer på vei hjem fra Kristiansund.
Så sto Friisvegen for tur, og dette er en strekning jeg har sansen for. :thumleft Og det var første gang med Tracern her. Fine svinger og herlig natur. Litt dårlig asfalt innimellom, men slik er det de fleste steder i vårt velstående land. Her også var det nesten ikke trafikk i dag. Men hvor var motorsyklene denne flotte dagen ?? :roll: Hadde vel nesten ikke sett noen hittil på turen, foruten et «Honda-vogntog» (Goldwing med sidevogn og henger) ved Tiurn Kro på Koppang.

Måtte jo selvfølgelig stoppe for å nyte naturen og stillheten der oppe

Image

Image


Og Tracern posserte villig

Image

Kjørte bare noen kilometer før jeg måtte stoppe en gang til for å nyte denne flotte plassen

Image

Og da jeg sto her, passerte det faktisk et par motorsykler. Endelig noen som hadde skjønt det !! \:D/


Kom ut på E6 ved Ringebu, og fulgte denne ca 1 mil nordover. Og E6 var tydeligvis populær for syklister UTEN motor (?? :shock: ) denne dagen. Disse har nok IKKE skjønt det, da de frivillig velger å trå-sykle en bra dagsetappe for MC fra Trondheim til Oslo ;-)

Ble litt rot med veivalg, gps, ny vei etc ved Hundorp, men fikk snudd i en tunell og kom meg til slutt over på Baksidevegen på andre sia av Lågen. Men dette kunne jeg egentlig ha spart meg for, for nå begynte jeg plutselig å tenke litt på bensinmuligheter oppover mot Helvete.. Bestemte meg derfor for å fylle opp tanken, og da loset Garmin meg over på andre sia av Lågen igjen etter bare ca 1mil, og endte opp på en YX-stasjon på Vinstra.

Image

Fylte litt bensin og kastet innpå et par medbrakte brødblingser, før ferden mot Helvete fortsatte.


Passerte etterhvert Skåbu og Espedalsvatnet, og nærmet meg Helvete. Men det var da det virkelig kunne gått rett til HELVETE ! I en litt uoversiktlig venstresving lå jeg godt til høyre i mitt kjørefelt, da det plutselig dukket opp en SUV i godt driv rett mot meg ! :shock: Han var langt over i mitt kjørefelt, og i et sekund eller to følte jeg at dette trolig kunne være slutten.. Men rett før det smalt, så vrengte han SUV,en over til sitt kjørefelt. Her snakker vi altså MEGET små marginer, så blodpumpa mi jobbet litt ekstra rett etterpå ja..
Jaggu kan vi være sårbare der ute i trafikken altså. Dette var en situasjon som brått skjedde i løpet av et par sekunder og jeg egentlig var helt hjelpeløs i. :-k Så greit å ha dette i bakhodet på litt uoversiktlig veier, folkens.

Bare et par kilometer senere møtte jeg to KTM,er som jeg faktisk trodde var Snikkeren og SpiritofWinter ute på tur, og vurderte faktisk å snu og kaste meg på hjul. Men var litt preget av hendelsen rett før, så bestemte jeg meg for å la vær. Og det har vel vist seg i ettertid at det trolig ikke var dem.

Men kom meg til slutt til Helvete, og belønningen ble is, kaffe og Cola. Og klarte til og med å snike meg med på et bilde 8)

Image



Det var tydligvis flaggdag her i dag. Er 17.juni nasjonaldagen i Helvete tru ? :twisted: ;-)

Image




Turen gikk etterhvert videre. Litt før Bødalen tok jeg igjen en bergningsbil som hadde en mc liggende stroppet bakpå. Når jeg kjørte forbi, så jeg at den var ganske skadet på den ene siden. Så det var tydligvis noen som hadde hatt mindre flaks enn meg oppi her i dag.. :-k


Fra Lillehammer kjørte jeg på østsiden av Mjøsa til Moelv. Med en utetemp på 24-25 grader var det nå temmelig varmt under kjørejakka, så tok en liten stopp langs Mjøsas bredder for å «strippe» av et lag på overkroppen.

Image


Er egentlig ikke noen stor tilhenger av varme, og liker meg best ved 15 til maks 22 grader. Varmere enn dette og i tillegg sol, er nesten en plage i mine øyne. Og spesielt med varme mc-klær.


Fra Moelv ble det raskeste vei til Elverum. En liten stopp der, før vestsiden av Glomma ble fulgt mot Kirkenær.

Vel hjemme igjen klokka 18.30 etter ca 53 mil, kunne jeg oppsummere med at det hadde vært en flott dag på to hjul (Hvis vi ser bortifra «close call»-siuasjonen oppi Espedalen da) :D

Dagens rute: https://www.myrouteapp.com/route/open/455390
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Til Helvete via Friisvegen )

Post by tshansen »

Flott tur og fantastiske bilder [emoji1319] par veier på den ruten din jeg har tilgode å prøve ser jeg!

Det er jævlig spooky med slike close call episoder, men jeg velger å bruke de positivt! De holder oss skjerpet og får oss ofte til å lette litt på gassen de neste turene [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Til Helvete via Friisvegen )

Post by RuneMC »

Fin tur så det ut til :thumleft

Litt langt som dagsetappe for meg, men skal nok få beveget meg opp i Jotunheim traktene-en gang i løpet av sommeren.

Skummelt med SUV i motgående ja - eller uansett størrelse egentlig. Lå bak en av sorten oppover langs Eikeren idag (lang innsjø, mange rette strekk og passe svinger for litt tempo). Den beveget seg innover og lå omtrent midt i veien så lenge det ikke var trafikk imot og beveget seg sakte tilbake til eget felt når det ble trafikk imot. Blinket et par ggr når den lå midt på, men sjåføren tok ikke notis - var nok for innarbeidet uvane #-o ... så fant det like greit å flytte den over til bakspeilet.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Til Helvete via Friisvegen )

Post by biker7 »

RuneMC wrote:Fin tur så det ut til :thumleft

Litt langt som dagsetappe for meg, men skal nok få beveget meg opp i Jotunheim traktene-en gang i løpet av sommeren.

Skummelt med SUV i motgående ja - eller uansett størrelse egentlig. Lå bak en av sorten oppover langs Eikeren idag (lang innsjø, mange rette strekk og passe svinger for litt tempo). Den beveget seg innover og lå omtrent midt i veien så lenge det ikke var trafikk imot og beveget seg sakte tilbake til eget felt når det ble trafikk imot. Blinket et par ggr når den lå midt på, men sjåføren tok ikke notis - var nok for innarbeidet uvane #-o ... så fant det like greit å flytte den over til bakspeilet.
Er jo også masse fine grusveier i nærheten av denne ruta jeg kjørte, som passer fint for en Africa Twin :thumleft
Nevner feks. Vinjevegen, Imsdalsvegen, Per Gynt-vegen og Jotunheim-vegen.
Og Grimsdals-vegen litt lengre nord :D

Mye skumle sjåfører av "bur" der ute ja.. [-(
Last edited by biker7 on 18 Jun 2017 18:48, edited 1 time in total.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Til Helvete via Friisvegen )

Post by biker7 »

LordShaft wrote:Flott tur og fantastiske bilder [emoji1319] par veier på den ruten din jeg har tilgode å prøve ser jeg!

Det er jævlig spooky med slike close call episoder, men jeg velger å bruke de positivt! De holder oss skjerpet og får oss ofte til å lette litt på gassen de neste turene [emoji1303]
Takker, LordShaft :D

Ja, vi får ta med oss slike skumle episoder som lærdom.. :roll:
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ("Naken-Tracern")

Post by biker7 »

Ikke så mye kjøring siden "Helvetes-turen", men har da blitt noen små kveldsturer etc. både med Tracern og Dominatorn. :)

Ellers så har jeg nå satt på den kuttede "Kina-skjermen" igjen, etter å ha kuttet/buet den litt mere i overkant. Etter noen turer så er konklusjonen at den flytter vinden noen cm ned i forhold til Puigen, slik at det blir litt roligere rundt hjelmen. Denne skjermen er nå ca 8-9 cm lavere enn Puigen. Så nå blir det nok å kjøre med denne en stund.

Image


Men da dukket det opp et annet problem. Når jeg bruker gps,n på kula som jeg har montert bak skjermen, så blir det litt rart da den stikker over skjermen..
Så derfor har jeg nå montert en Ram-brakett på styret som kan brukes sammen med lav skjerm. Tror plasseringen der også blir ok.

Image


Image


I morgen satser jeg på en brukbar dagstur tror jeg, i litt sørligere områder på både norsk og svensk side av grensen 8)
Og planen er også å få levert en DB-killer jeg har fått laget til en Oslo-kar med Akra på MT09.
Jeg nevnte denne "custom-killeren" min på "et annet mc-forum", og da spurte denne karen om det evt. var mulig å få laget en til han også.
Etter lang ventetid på jobben, fikk endelig verksted-kara laget den. Og så sprutet jeg litt lakk på den. Satser på MT09-eieren blir fornøyd :thumleft

Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ("Naken-Tracern")

Post by biker7 »

Da ble det en fin runde på norske og svenske veier i går :D

Første stopp var på Fetsund. Hadde avtalt å møte en MT09-eier for å overlevere en spesial-laget DB-killer til Akra-potta hans. Møtte han der litt over klokka 12, men trur jaggu klokka var borti halv2 før jeg fikk reist videre. Rart hvordan tiden går når man snakker med noen med samme interresse 8)

Kjørte videre på fine veier langs østsiden av Øyeren. Når jeg kom til Rakkestad begynte både sulten og tørsten å melde sin ankomst, så ble en pølsestopp på en bensinstasjon der. Og gradestokken viste nå 26grader, så det var godt å få avkjølt seg under airconditionen inne på bensinstasjonen :smt004

Så gikk ferden sør-østover på div småveier. Passerte etterhvert grensa til Sverige, og så var det tid for ferje-tur over sjøen Stora Le. Det går ei lita kabel-ferje over her, og den er faktisk gratis :thumleft
Snakket et par ord med to "Ducatister" som også var på tur denne fine dagen.


Ferjetur:
Image


Flott Ducati og Tracern på kabelferja:
Image

Med land under hjula igjen kjørte jeg nå videre østover, og nå på grus :shock: Men varte bare 1,5mil, så ittno problem på helt ok grusvei. Men for seriøs gruskjøring er egentlig ikke Tracern mitt førstevalg akkurat :roll: ;-)

Tracern på grustur:
Image

Idyllisk plass, så ble en kaffekopp med noget attåt her:
Image

Mens jeg sto her, så jeg at det hadde tikket inn ei melding på mobilen. Det var fra MT09-eieren som hadde fått testet DB-killeren. Han var storførnøyd, og lyden var visst nå helt perfekt :thumleft . Artig :D

Med asfalt under hjula igjen, gikk ferden nå nord-østover langs sjøen Lelång mot Lennartsfors. Dårlig asfalt den første biten, men etterhvert meget fin mc-vei :twisted:
Litt bensin og en matbit i Årjäng, så ut på E18 til Töcksfors. Derfra ble det kjente og kjære (og svingete \:D/ ) veier til Skotterud, før siste sjarmøretappen hjem til Kirkenær.

Lørdagens tur ble på 50mil. :D

Ruta: https://www.myrouteapp.com/route/open/481372
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ("Naken-Tracern")

Post by Palma »

Flott ref Biker7. Fine veier nedover der.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by biker7 »

Endelig ferie ! Gikk på 4 ukers ferie i går, men hvilken start.. [-(
TANNVERK utav en annen verden ! :evil: Kjente tendensen for noen dager siden, og torsdag kveld bar det i veien skikkelig..
Var hos tannlege i går morres, og det er visst en rotfylling som ble gjort for noen år siden som tydeligvis ikke er helt god. Og må visst til spesislist for å få fikset dette skikkelig. Og nå er det jo ferietid, så det er ikke gjort i en fei.. Har begynt på pencillin som forhåpentlig skal hjelpe i løpet av noen dager, i tillegg til div smertestillende. Og smerte-riene som kommer er helt jævlig til tider, så dette må hjelpe snart, ellers så vetta faen hva jeg gjør.. :shock: Få prøve å holde ut over helga ihvertfall, og satse på det roer seg :-k

Ellers så har jeg bestilt meg nytt sete til Tracern i dag. Den er jo ikke akkurat kjent for å ha "komfort-sete" orginalt, og dette har jeg merket på litt lengre turer. Så da bestemte jeg meg for å prøve et Seargent-sete. Satser på dette er en del bedre. Kommer vel på ca fra 3300,- til 3500,- med moms og frakt så egentlig dyrt nok, men hjelper det en del så er det vel verdt det. Håper på å få dette i løpet av 1-2uker, for da satser jeg på noen dagers mc-tur sør og vestover :D

http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/ ... -seat.html

Image


Hadde en liten "god-periode" fra tannverket et par timer nå, så da gikk jeg ut i garasjen og ga Tracern en omgang med Scholl Neo. Så nå er den så blank og fin atte :thumleft Så nå krysser jeg fingrene for bedre vær (regner nå..) og smertefrie dager snart :-k :D
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ("Naken-Tracern")

Post by Palma »

Fytti katta, tannverk unner jeg ingen... ehhh jo egentlig, men ikke deg haha. Håper det går over fort. :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by biker7 »

Dritt.. Dem har visst ikke Sargent-setet på lager i Europa, så da blir det litt ventetid. Trolig levert ca 1. august.. Dumt egentlig da jeg har tenk meg på noen dagers tur til Telemark og Vestlandet neste uke og hadde håpet å få setet til denne turen :evil: Men overlever nok det også ;-)

Ellers så er jeg på siste dagen av penicilin-kuren etter noen voldsomme tann-smerter som startet torsdag. Begynte gudskjelov å gå seg til søndag kveld, og er nå nesten helt bra. :thumleft Men har faktisk bynt å lure litt på om bihulebetennelse kan ha vært grunnen..(?) Etter at tannsmertene begynte å roe seg, så har jeg hatt symptomene til bihulebetennelse. Og tannverk i overkjeften kan visst også være et ganske vanlig symptom.. Har slitt med langvarig "host og herk" og tett i nese, så lurer litt på dette altså :roll: :-k Men får være samma faen bare det går over. :D

Hadde egentlig tenkt meg på en Dominator-tur i dag så lenge formen er bortimot bra, men har selvfølgelig vært drittvær i dag..
Ja,ja, får prøve igjen i morra :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by Toven »

Det var no dritt da.
Har hatt med to sitteunderlag til krise et par ganger før jeg fikk Sargent setet :lol:

Hvordan går ruten på turen din?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by tshansen »

Jeg har fått alle mors bihulebetennelse en av de siste dagene nå! Det dunker godt i overkjeven, men ikke direkte tannsmerter enda! Men jævlig trykkende ondt når jeg bøyer meg eller været forandrer seg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by biker7 »

Toven wrote:Det var no dritt da.
Har hatt med to sitteunderlag til krise et par ganger før jeg fikk Sargent setet :lol:

Hvordan går ruten på turen din?
Skal nok gå greit på denne turen, da det trolig ikke blir noen lengre dagsetapper enn ca 40mil. Og har da overlevd over 50 mil på orginalsetet så ;-)

Nå ser det vel mest trolig ut som om avreise ikke blir før torsdag til uka. Planen er da 2 netter en plass i området Rjukan/Bø/Seljord cirka. Blir da en dagstur i området fredag. Reiser trolig 2 mann til Telemark torsdag, men lørdag reiser jeg alene videre via Geilo trolig, og satser da på ei natt rundt Eidfjord. Så videre "Sognefjorden rundt" med ihvertfall 1 overnatting til. Tenkt meg oppom Kjeåsen (Eidfjord) og Luster sanatorium bla. :D
Last edited by biker7 on 11 Jul 2017 21:54, edited 1 time in total.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Tann-helvete og nytt sete)

Post by biker7 »

LordShaft wrote:Jeg har fått alle mors bihulebetennelse en av de siste dagene nå! Det dunker godt i overkjeven, men ikke direkte tannsmerter enda! Men jævlig trykkende ondt når jeg bøyer meg eller været forandrer seg
God bedring ! Får håpe det ikke blir langvarig :)
Ja det er årntli synd på oss faktisk ;-)
Post Reply