Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by biker7 »

BMW,n nevnt i forrige post ble solgt den vettu.. [-( Men, men, det er er vel flere fisker i dammen. Selv om det har vært jævla dødt med slike på Finn de sist 2 ukene. Men dukker nok opp noen etterhvert. Eller andre alternativer :)

Ellers har jaggu en kamerat av meg nå bestilt seg 790 Adventure R :thumleft Blir artig å se denne i nærmere øyesyn. :D Selv om det ikke blir før litt uti juni, for var visst rift om disse om dagen. 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by tshansen »

biker7 wrote:BMW,n nevnt i forrige post ble solgt den vettu.. [-( Men, men, det er er vel flere fisker i dammen. Selv om det har vært jævla dødt med slike på Finn de sist 2 ukene. Men dukker nok opp noen etterhvert. Eller andre alternativer :)

Ellers har jaggu en kamerat av meg nå bestilt seg 790 Adventure R :thumleft Blir artig å se denne i nærmere øyesyn. :D Selv om det ikke blir før litt uti juni, for var visst rift om disse om dagen. 8)
Gleder meg veldig til å se denne selv. Tror det kan bli en bra bike for mange. \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Gleder meg veldig til å se denne selv. Tror det kan bli en bra bike for mange. \:D/
Helt klart :D Har litt trua på denne som grus-/allround-leketøy ja.

Men når det gjelder vekt så blir den vel faktisk ikke noe lettere enn en halvgammel bmw 800 (2008-2012)
Med oppgitt tørrvekt på 189kg + bensin, olje, vann etc. så ender den vel på godkjente snaue 210kg kjøreklar. :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by tshansen »

biker7 wrote:
tshansen wrote:Gleder meg veldig til å se denne selv. Tror det kan bli en bra bike for mange. \:D/
Helt klart :D Har litt trua på denne som grus-/allround-leketøy ja.

Men når det gjelder vekt så blir den vel faktisk ikke noe lettere enn en halvgammel bmw 800 (2008-2012)
Med oppgitt tørrvekt på 189kg + bensin, olje, vann etc. så ender den vel på godkjente snaue 210kg kjøreklar. :)
Hvis du tar de fleste adventure sykler fra 800 og oppover til 1250 GSA, så er det skremmende lite som skiller alle i mellom 220 - 260 kilo. Det er helt sykt hvilken vekt det er når du sammenligner de på den måten.

Så jeg syns det er kjempetrist at de ikke har klart å få denne biken lettere, men vi får prøvekjøre og se. Lukter litt på den nye 690 også. De sier den har tatt et kvantumsprang i riktig retning i forhold til sine eldre brødre :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by kvase »

tshansen wrote:
biker7 wrote:
tshansen wrote:Gleder meg veldig til å se denne selv. Tror det kan bli en bra bike for mange. \:D/
Helt klart :D Har litt trua på denne som grus-/allround-leketøy ja.

Men når det gjelder vekt så blir den vel faktisk ikke noe lettere enn en halvgammel bmw 800 (2008-2012)
Med oppgitt tørrvekt på 189kg + bensin, olje, vann etc. så ender den vel på godkjente snaue 210kg kjøreklar. :)
Hvis du tar de fleste adventure sykler fra 800 og oppover til 1250 GSA, så er det skremmende lite som skiller alle i mellom 220 - 260 kilo. Det er helt sykt hvilken vekt det er når du sammenligner de på den måten.

Lukter litt på den nye 690 også. De sier den har tatt et kvantumsprang i riktig retning i forhold til sine eldre brødre :thumleft
Ut i fra de som er der på den type KTM å etc eksperter så endret KTM i 2012 sine modeller slik at de mista den Enduro kvaliteten de mente den skulle ha - Nå påstår KTM at de har gått tilbake til nært oppsette til 2012 men med en god del forbedringer --- Ja det er slik jeg har fått det presentert fra entusiast folka.
:shock:
Yamaha 7T har vist dukka opp på bestillings lista hos Yamaha :-k https://www.speedmc.no/tenere-700/category1276.html
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by tshansen »

kvase wrote:Ut i fra de som er der på den type KTM å etc eksperter så endret KTM i 2012 sine modeller slik at de mista den Enduro kvaliteten de mente den skulle ha - Nå påstår KTM at de har gått tilbake til nært oppsette til 2012 men med en god del forbedringer --- Ja det er slik jeg har fått det presentert fra entusiast folka.
:shock:
Yamaha 7T har vist dukka opp på bestillings lista hos Yamaha :-k
Kan være noe i det ja, at de har bygget den slik at den har langt bedre egenskaper enn det framgår på papiret. Men vekt er fortsatt vekt og vanskelig å komme seg unna. Men det er jo som med BMW... den er tung når du står stille med den, men med en gang hjula rulla så er det som å navigere en moped (lavt tyngdepunkt)

Yamaha har jeg sett litt på... tanken er god, men sykkelen er jo helt på tulletur? bakkeklaring? vekt? dempere? lav esksos bak, skjermen foran. prisen? :shock: De har bomma med så mye, og man får så utrolig mye mer sykkel for pengene om man ser på konkurrenten.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by kvase »

tshansen wrote:
kvase wrote:
Yamaha har jeg sett litt på... tanken er god, men sykkelen er jo helt på tulletur? bakkeklaring? vekt? dempere? lav esksos bak, skjermen foran. prisen? :shock: De har bomma med så mye, og man får så utrolig mye mer sykkel for pengene om man ser på konkurrenten.
Er enig der lettere da å se på KTM 790 ADV R noe høyere pris men my mere spenst - Klart litt rar fasong og alt for stort nebb der
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by Tommas »

Ut fra hvordan fabrikkene setter opp syklene sine (med tanke på vekt), så ser de tydeligvis ikke et stort nok marked for en lett "høy-kubikk" adventure sykkel :-k

De skal bygges med all elektronik som folk er vant til, motor med bra punch, solid nok ramme til å tåle 2 + oppakning og en god del duppedingser og tung motor/eksos for å klare Euro6 samt bensinkapasitet til å unngå eksterne løsninger. De skal også levere helsolid innenfor garantitid, og i "lett sykkel" konseptet sikkert sykler som blir brukt vesentlig hardere enn normale kunder. De som kjøper slike sykler forventer jo å få i pose og sekk. Skal man ha lite vekt må man redusere kraftig på noe av det over, eller også øke prisen ved å bruke eksotiske materialer?

Om salget av kits fra Rally Raid og Rade virkelig hadde tatt helt av så tipper jeg det hadde dukket opp slike modeller fra de store fabrikantene.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt tanke-leking i bakhodet)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Yamaha har jeg sett litt på... tanken er god, men sykkelen er jo helt på tulletur? bakkeklaring? vekt? dempere? lav esksos bak, skjermen foran. prisen? :shock: De har bomma med så mye, og man får så utrolig mye mer sykkel for pengene om man ser på konkurrenten.
Kan se litt tvetydig på den nye Tenere 700 egentlig :roll: Hvis man feks. sammenligner med "forgjengeren" XTZ 660 Tenere (med ca samme vekt, 48 hester ) så blir det jo trolig en mye bedre etterfølger. Hvis man tenker motor, chassi etc. Foruten bensinkapasitet da. Og denne 700 parallell-twinen har jo faktisk fått en del skryt. Prisen (133-136K) syns jeg faktisk ikke er så gæli. Kan jo nesten ikke sammenlignes direkte med 790R egentlig, med en prisforskjell på ca 35K, kubikkforskjellen etc.

Men på den annen side er det litt skuffende at denne Yamahaen vil veie omtrent like mye som KTM 790R med 20 flere hester,
mere kubikk, mere elektrisk "dill-dall", etc.

OG at den faktisk ikke er lettere enn en BMW 800 fra 2008-2012 med mere kubikk og 11 flere hester er jo også et tankekors... :roll: :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)

Post by biker7 »

Etter at jeg bynte å titte litt etter brukt F800GS (ca 2009-2013) på Finn, så er markedet tydligvis meget dødt for øyeblikket.
Har vel faktisk ikke kommet EN eneste til salgs på over ca 3 uker nå. Og for øyeblikket ligger det INGEN ute på Finn :o

Men får vel bare smøre seg med tålmodighet, og er vel kanskje ingen bråhast. For nå snør det som faen igjen her øst.. [-( Forbanna søpple-vinter ! Har vært slik av/på-vær i månedsvis nå jo :( Og så var det denne "artige" snømåkinga da.. Kan ikke huske forrige vinter jeg har drevet med denne "trivlige" aktiviteten så ofte som nå :evil:

Nei, gi meg heller regn istedet for denna hvite dritten som daler ned ! 8)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)

Post by knutk »

biker7 wrote:Etter at jeg bynte å titte litt etter brukt F800GS (ca 2009-2013) på Finn, så er markedet tydligvis meget dødt for øyeblikket.
Har vel faktisk ikke kommet EN eneste til salgs på over ca 3 uker nå. Og for øyeblikket ligger det INGEN ute på Finn :o

Men får vel bare smøre seg med tålmodighet, og er vel kanskje ingen bråhast. For nå snør det som faen igjen her øst.. [-( Forbanna søpple-vinter ! Har vært slik av/på-vær i månedsvis nå jo :( Og så var det denne "artige" snømåkinga da.. Kan ikke huske forrige vinter jeg har drevet med denne "trivlige" aktiviteten så ofte som nå :evil:

Nei, gi meg heller regn istedet for denna hvite dritten som daler ned ! 8)
Om jeg kan driste meg til innspill i valg av F800GS vil jeg nevne at f.o.m -13 modellen ble der gjort et par tre forbedringer.
De skiftet leverandør av fremgaffel, så gaffelbena ble ørlite tykkere og forbedret demper. Mange opplevde at generatorviklingene i stator kortsluttet grunnet varmgang, og dette ble løst ved å lage kjølehull i svinghjulet slik at der ble luft sirkulasjon rundt stator. Har ikke hørt om problem etter det.

F800 holder seg tilsynelatende godt i pris. Man hadde forventet prisnedgang ved introduksjon av 850. Men siden 850 ble en mer komplisert og tyngre sykkel virker det som den lettere og enklere utgaven har stor appel. Men uansett, der vil helt sikkert komme sykler på markedet når snøen forsvinner.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)

Post by biker7 »

knutk wrote: Om jeg kan driste meg til innspill i valg av F800GS vil jeg nevne at f.o.m -13 modellen ble der gjort et par tre forbedringer.
De skiftet leverandør av fremgaffel, så gaffelbena ble ørlite tykkere og forbedret demper. Mange opplevde at generatorviklingene i stator kortsluttet grunnet varmgang, og dette ble løst ved å lage kjølehull i svinghjulet slik at der ble luft sirkulasjon rundt stator. Har ikke hørt om problem etter det.

F800 holder seg tilsynelatende godt i pris. Man hadde forventet prisnedgang ved introduksjon av 850. Men siden 850 ble en mer komplisert og tyngre sykkel virker det som den lettere og enklere utgaven har stor appel. Men uansett, der vil helt sikkert komme sykler på markedet når snøen forsvinner.
Takker for innspill :D
Joa, mulig de fra 2013mod fikk noen forbedringer. Men da ble den også tyngre.. (fra 207 til 213kg kjøreklar)
Ikke at disse 6kg sikkert er så veldig merkbare, men i mine øyne byner det da å bli i tyngste laget i forhold til mitt ønske.
Og en annen litt viktig ting for meg er prisen. Kan vel kanskje være heldig å komme over en -13mod til 100K med en del utstyr, men blir sikkert ikke flusst av disse. Men i så tilfelle, så skal jeg seriøst vurdere.
For i første omgang blir dette en ekstra sykkel i vognskjulet mitt, og har derfor satt et maksbudsjett på 100K. Helst litt mindre. :)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)

Post by knutk »

biker7 wrote:
knutk wrote: Om jeg kan driste meg til innspill i valg av F800GS vil jeg nevne at f.o.m -13 modellen ble der gjort et par tre forbedringer.
De skiftet leverandør av fremgaffel, så gaffelbena ble ørlite tykkere og forbedret demper. Mange opplevde at generatorviklingene i stator kortsluttet grunnet varmgang, og dette ble løst ved å lage kjølehull i svinghjulet slik at der ble luft sirkulasjon rundt stator. Har ikke hørt om problem etter det.

F800 holder seg tilsynelatende godt i pris. Man hadde forventet prisnedgang ved introduksjon av 850. Men siden 850 ble en mer komplisert og tyngre sykkel virker det som den lettere og enklere utgaven har stor appel. Men uansett, der vil helt sikkert komme sykler på markedet når snøen forsvinner.
Takker for innspill :D
Joa, mulig de fra 2013mod fikk noen forbedringer. Men da ble den også tyngre.. (fra 207 til 213kg kjøreklar)
Ikke at disse 6kg sikkert er så veldig merkbare, men i mine øyne byner det da å bli i tyngste laget i forhold til mitt ønske.
Og en annen litt viktig ting for meg er prisen. Kan vel kanskje være heldig å komme over en -13mod til 100K med en del utstyr, men blir sikkert ikke flusst av disse. Men i så tilfelle, så skal jeg seriøst vurdere.
For i første omgang blir dette en ekstra sykkel i vognskjulet mitt, og har derfor satt et maksbudsjett på 100K. Helst litt mindre. :)
Bare så det er sagt, jeg prøver ikke å påvirke ditt valg av sykkel, jeg bare informerer om ulikhetene. :D

Angående vektøkning, opprinnelig kom 800GS med ABS og bagasje bøyler som ekstra utstyr (standard i Norge). -13 modellen ble dette standard, og således inkludert i vekten. Så de ekstra 6 kiloene er ABS system + bagasje bøylene, som alle de Norske syklene har i alle fall.

-13 modellen kom også med nye brytere på handtakene. Dette var en serie brytere som i starten var belemret med feil på andre sykler (andre sykler fikk disse allerede i 2009). I -13 var problemene stort sett borte, men jeg måtte bytte brytere på min etter et par år (garanti sak). Feilen dukket dog opp i løpet av 2 - 3 år, så om alt funker nå vil man forvente at de funker videre.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)

Post by biker7 »

knutk wrote:
Bare så det er sagt, jeg prøver ikke å påvirke ditt valg av sykkel, jeg bare informerer om ulikhetene. :D

Angående vektøkning, opprinnelig kom 800GS med ABS og bagasje bøyler som ekstra utstyr (standard i Norge). -13 modellen ble dette standard, og således inkludert i vekten. Så de ekstra 6 kiloene er ABS system + bagasje bøylene, som alle de Norske syklene har i alle fall.

-13 modellen kom også med nye brytere på handtakene. Dette var en serie brytere som i starten var belemret med feil på andre sykler (andre sykler fikk disse allerede i 2009). I -13 var problemene stort sett borte, men jeg måtte bytte brytere på min etter et par år (garanti sak). Feilen dukket dog opp i løpet av 2 - 3 år, så om alt funker nå vil man forvente at de funker videre.
Bare bra med info og innspill :thumleft

Men er vel ikke bagasjebøyler på alle solgt i Norge fra 2008 eller..? Det syntes jeg evt. hørtes rart ut, da jeg synes å huske å ha sett noen uten.. Eller husker jeg feil ? :-k Og disse små bagasjebøylene og litt elektronikk til ABS kan vel ikke veie 6 kg .. ? :roll: :)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Møkka-vinter)

Post by knutk »

biker7 wrote:
knutk wrote:
Bare så det er sagt, jeg prøver ikke å påvirke ditt valg av sykkel, jeg bare informerer om ulikhetene. :D

Angående vektøkning, opprinnelig kom 800GS med ABS og bagasje bøyler som ekstra utstyr (standard i Norge). -13 modellen ble dette standard, og således inkludert i vekten. Så de ekstra 6 kiloene er ABS system + bagasje bøylene, som alle de Norske syklene har i alle fall.

-13 modellen kom også med nye brytere på handtakene. Dette var en serie brytere som i starten var belemret med feil på andre sykler (andre sykler fikk disse allerede i 2009). I -13 var problemene stort sett borte, men jeg måtte bytte brytere på min etter et par år (garanti sak). Feilen dukket dog opp i løpet av 2 - 3 år, så om alt funker nå vil man forvente at de funker videre.
Bare bra med info og innspill :thumleft

Men er vel ikke bagasjebøyler på alle solgt i Norge fra 2008 eller..? Det syntes jeg evt. hørtes rart ut, da jeg synes å huske å ha sett noen uten.. Eller husker jeg feil ? :-k Og disse små bagasjebøylene og litt elektronikk til ABS kan vel ikke veie 6 kg .. ? :roll: :)
Nå ble jeg litt usikker på om bagasjebøylene var standard i Norge i starten. Om der finnes sykler uten kan det jo tyde på at det ikke var det ? Eller kan det være bruktimport? Vel, ingen stor sak, og definitivt ikke en "dealbreaker".

ABS er mer enn litt elektronikk. Kontrollenhet inneholder også to servomotorer + diverse ventiler, og leamikk. Om man legger på ABS enhet + festebraketter og ekstra stålrør + bagasjebøylene med festene kan det fort utgjøre 6 kilo. Uansett, det er tallet BMW oppgir, og trolig ikke langt unna realitetene.
Post Reply