Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (En flott dag på grusen)

Post by biker7 »

Jammen er vi litt velsignet vi som bor her "øst på skauen" også altså :D

Bråsnekret sammen ei ruta i sørlig retning i går kveld, da jeg hadde bestemt meg for å nyte min siste feriedag på to hjul,
og da hovedsklig på grus \:D/

Og jammen ble det en flott dag, og ei super rute :thumleft En del kjente veier på starten og slutten, men også mange som var nye for meg.
Mange herlige grus-strekk med alt i fra store høyfarts-veier til små "krøtterstier" og litt traktorvei. (og rundt to låste bommer)


En stopp ved sjøen Nordre Billingen (Eidskog) :

Image20190802_130332 by biker7, on Flickr


Og da jeg først kom innom litt asfalt innimellom, så var det noen flotte, svingete biter faktisk :D Så dagens rute var faktisk bortimot en "innertier" i mine øyne, og passe lengde på en dagstur på slik underlag (ca 27mil). :thumleft


En ørliten avstikker og pause ved Bjørknessjøen (Nes kommune) :

Image20190802_145717 by biker7, on Flickr

Image20190802_145920 by biker7, on Flickr


Og i dag kom endelig GS,n til sin rett igjen :twisted: , etter de utallige asfalterte rettsrekkene på ferieturen ;-)
Åsså så fælt den gikk a gitt, uten alt det jernskramlet på bakparten ! \:D/ :lol:

Nei i dag koste jeg meg skikkelig , i mitt eget selskap og "grusspruter-tempo" :D :twisted:


Langs den gamle starten (bit av gamle-veien) på Odalsvegen fra Storsjøen mot Brandval :

Image20190802_164430 by biker7, on Flickr


Ruta fra Kirkenær til Årnes : https://goo.gl/maps/G39oiAbxd9tS4mig9

Fra Årnes til Kirkenær : https://goo.gl/maps/aRHaNXgpf1v13GdWA



P.S.
Palma : Du har sikkert kjørt mange av disse veiene, men kan anbefale deg å ta en titt på denne.
Variert og fin rute, både i "undervisnings-øyemed" og for egen del ;-) :thumleft Brukte snaue 6 timer i mitt tempo og ikke så mange pausene.
Kan sikkert da evt. legge på en time eller to sånn cirka med flere i følge og flere/lengre pauser. 2 låste bommer rett etter E16. Den første litt trang med stor sykkel, men går greit med GS,n. Glad jeg ikke hadde Alu-bokser.. ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (En flott dag på grusen)

Post by Palma »

Veldig bra Biker7. :thumleft
Har nok kjørt noen av de, men ikke vært så langt nedover .
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (En flott dag på grusen)

Post by tshansen »

Ja bare gni det inn din :-# :-# :lol:

Har du plotta denne ruten i google maps selv, funnet den på nettet eller er dette sporingen fra GPS'en din? Tenkte å lure meg til mpx sporet å legge inn i kartoteket mitt i Basecamp :-) Er ikke veldig mange dagene til jeg blir å rote rundt borti omrdrådet der selv, å da er alt av ruter kjærkomment \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (En flott dag på grusen)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Ja bare gni det inn din :-# :-# :lol:

Har du plotta denne ruten i google maps selv, funnet den på nettet eller er dette sporingen fra GPS'en din? Tenkte å lure meg til mpx sporet å legge inn i kartoteket mitt i Basecamp :-) Er ikke veldig mange dagene til jeg blir å rote rundt borti omrdrådet der selv, å da er alt av ruter kjærkomment \:D/
Plotta den i google maps selv, på grunnlag av hvordan ruta jeg lagde ser ut i Basecamp. Kan jo evt. sende deg ruta som GPX-fil på mail, hvis du har en mailadresse :)

Og hvis du feks. kommer fra sør til Grustur i Øst, så kan jo delen fra Årnes til Hokåsen brukes i motsatt rettning av det jeg kjørte :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt shopping)

Post by biker7 »

Skulle oppom MC-Huset Nydal i dag og kjøpe meg et par nye "bmw allround" sko var planen.
Har samme type i dag og er egentlig fornøyd med dem, men merket på Nord-Norge-turen at venstre sko ikke var helt tett lengre.. :-k
Men etter å ha brukt dem i kanskje 100-120 tusen kilometer over mange år, så er det vel kanskje ikke akkurat noen "bombe" at gore-texen på gir-foten ikke er helt vanntett lengre :roll:

Men etter litt titting og pruting, endte jeg jammen plutselig opp med et par "BMW Gravel" istedet gitt 8)

Image

Trur disse kan være greie til både løst og litt fast underlag. :) Litt stivt og uvant i starten, men virker veldig komfortable på foten. Og en del stivere og bedre såle for stående kjøring :thumleft . Kjørte Tracern i dag, og der ble de litt for klumpete å gire med liksom, ihverfall uten å evt. justere girpedalen. Men tipper andre litt slankere sko blir brukt på denne, så får de nye Gravel-skoa være GS-skoa ;-)



Og i går fikk jeg hentet ut et Bagster tanktrekk til GS;n på Posten. Har noen Bagster-vesker fra før, og tenkte det kunne være greit med denne muligheten på bmw,n også. Men likte ikke helt denne varianten av tanktrekket egentlig,
så litt usikker på om den kommer til å bli brukt så mye.. :-k
God erfaring med tanktrekk fra tidligere (inkludret Tracern), men denne versjonen hadde dårlige festemuligheter, og tankveskene kommer ikke helt der jeg helst ville hatt dem.. Så mulig et litt kostbart bomkjøp. Men er jo brukandes på et vis da, så me får sjå etterhvert :roll: ;-)




Ellers så venter jeg jo også på ei Klim Carlsbad jakke som er på vei. :shock:

Image

Så nå trur jeg snart kjøpelysten får roe seg litt, for vil jo ikke havne på programmet Luksusfellen lissom :lol: ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover, Oppsummering)

Post by biker7 »

En liten oppsummering av ferieturen nordover i juli:

Vi var borte i 13 dager og det ble kjørt ca 435mil. Dette var da bare på asfalt, forruten en liten grus-tur på pausedagen i Ivalo i Nord-Finland.
Må nok si at jeg angret litt noen ganger de første dagene oppover Sverige og Finland at jeg ikke tok Tracern istedet. :roll:
For en GS800 med 30-40kg bagasje er jo ikke akkurat noen «racer» på lange, kjedelige asfaltstrekker. ;-) Men det ble jo liksom en vane etterhvert, og når vi endelig kom på litt svingete veier så funket GS,n veldig bra. :) Og når noen av veiene var temmelig humpete, så var det nok en fordel med GS med Øhlins- og Hyperpro-demping i forhold til en god del stivere Tracer. :thumleft Og en annen fordel var jo at det var veldig lettvint med såpass god bagasjeplass (Alu-vesker og toppboks) i forhold til slik jeg er vant med på Tracern (tankveske og toppboks).

GS,n funket knirkefritt gjennom hele turen, noe også RS,n til min reise-kamerat gjorde. :D
Eneste var at jeg måtte stramme kjedet et par ganger, da dette nok har sett sine beste dager.
Men var vel på dag 3 oppover mot Haparanda jeg var litt skeptisk om det var noe feil med sykkelen.. :-k
Hørte noen skikkelig stygge lyder fra drivlinjen, og kunne nesten virke som det kom fra framdrev/utgående aksling. :shock:
Men hadde da kjørt ca 100mil uten å ha smurt kjedet enda, så hadde derfor et håp om dette kunne være årsaken. Fikk smurt,
og lyden forsvant gudskjelov etter litt kjøring. At kjedet snart er utslitt og ganske punktstrekt, i tillegg til at det var temmelig tørt,
var nok grunnen til de skumle lydene.
Sjekket oljenivå på motor et par ganger i løpet av turen, og dette var ok.
Så GS,n bruker ikke noe olje ser det ut som. :D

Satte på nye Mitas E07 dekk både foran og bak rett før turen.
Framdekket hadde etter turen gått ca 500mil. Hadde jo selvfølgelig minket noe mønster (fra ca 10mm til 6mm på midten), og jeg kunne se litt «trapping». Men helt klart godkjent, og tipper jeg fint kan kjøre totalt ca 900-1000mil før det bør byttes.
Bakdekket (140/80-17) hadde gått ca 470mil ved hjemkomsten, og her hadde mønsterdybden minket fra 13mm til ca 7-8mm på midten. Så dette skal da ihvertfall kunne gå totalt 700-800mil før bytte vil jeg tro. Disse dekkene funker greit både på asfalt og grus i mine øyne.
Jeg er derfor fornøyd med E07 til mitt bruk, både når det gjelder slitasje og grep. :thumleft

Så noen ord om rutevalg. Vi valgte denne gangen å først kjøre transportetappene opp igjennom Sverige og Finland, før vi «somlet» oss sørover igjen. Mitt syn på dette i ettertid, er nok at det er bedre å heller ta den litt kjedelige transporten mot slutten av turen, og heller kose seg med artigere veier i starten (Gjorde dette på Nordkapp-tur i 2015). For etter noen dager på kjedelige veier oppover Sverige og Finland, blir man liksom litt «mettet» før man kommer på artigere veier sørover igjen. :roll: Så hvis jeg skal oppover igjen, tror jeg faktisk det fort kan bli norge begge veier. Og da evt, med litt innslag av Kystriksveien ene veien. Og hvis man ikke skal lengst øst i Finnmark så er det ikke noe særlig mil å spare på Sverige/Finland heller, forruten litt raskere (men kjedelige..) veier.

Totalt sett ble sommerens tur nordover en positiv opplevelse,
og fikk også med seg noen erfaringer man kan ta med seg videre på nye tohjuls-eventyr i fremtiden. :thumleft :D


Image20190721_144430 – Kopi by biker7, on Flickr
Last edited by biker7 on 11 Aug 2019 22:51, edited 1 time in total.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover, Oppsummering)

Post by ArcticTiger »

Er det på Esso i Bjerkvik du har tatt bildet?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover, Oppsummering)

Post by tshansen »

Kjekt å høre den oppsummeringen. Slik burde flere være flinkere på, meg selv inkludert! Veldig ålreit å høre om oppturer, nedturer og utstyrserfaringer gjort på turen! Helt topp
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover, Oppsummering)

Post by biker7 »

ArcticTiger wrote:Er det på Esso i Bjerkvik du har tatt bildet?
Det stemmer nok veldig bra det, Arctic Tiger :D
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover, Oppsummering)

Post by ketilf »

Hei Biker 7! Tusen takk for flotte referat fra turen deres på Nordkalotten og for en bra oppsummering her på slutten :thumleft Jeg er jo bosatt i Pasvik, like sør for Kirkenes, og har jo kjørt mye i de områdene dere besøkte. Dere har jo fått med dere mye på turen av flott natur i nord, men dere har jo også passert noen perler, og slik må det nødvendigvis bli på en langtur som dette. Når det gjelder transportetappene gjennom Sverige og Finland, så slutter jeg meg til at disse ikke er så veldig givende. Gjennom Sverige kan indre vei være et alternativ, mye rette veier der også, men mer variasjon og mer villmark. Da dere tok av E75 i Finland, ved Kaamanen, og kjørte mot Neiden, kjørte dere faktisk en av Finlands beste mc-veier :D Så nok en gang stor takk for flotte referat og velkommen tilbake til Finnmark og Nord-Norge!
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Ferie-tur nordover, Oppsummering)

Post by biker7 »

ketilf wrote:Hei Biker 7! Tusen takk for flotte referat fra turen deres på Nordkalotten og for en bra oppsummering her på slutten :thumleft Jeg er jo bosatt i Pasvik, like sør for Kirkenes, og har jo kjørt mye i de områdene dere besøkte. Dere har jo fått med dere mye på turen av flott natur i nord, men dere har jo også passert noen perler, og slik må det nødvendigvis bli på en langtur som dette. Når det gjelder transportetappene gjennom Sverige og Finland, så slutter jeg meg til at disse ikke er så veldig givende. Gjennom Sverige kan indre vei være et alternativ, mye rette veier der også, men mer variasjon og mer villmark. Da dere tok av E75 i Finland, ved Kaamanen, og kjørte mot Neiden, kjørte dere faktisk en av Finlands beste mc-veier :D Så nok en gang stor takk for flotte referat og velkommen tilbake til Finnmark og Nord-Norge!

Takker for gode ord :redface :D

Planen var egentlig å få med oss Hamningberg og kanskje Mehamn også, men grunnet et par dagers "vær-venting" i nord-Finland ble det ikke noe av denne gangen dessverre. Men så lenge været var såpass brukbart som det var, og vi fikk med oss så mye vi gjorde på denne turen,
så skal man ikke klage :D Og forrige gang oppi nord (i 2015) ble det både Lofoten, Andøya, Senja og Nordkapp bla.
Men er jo så mye fint oppi der :D (hvis været er bra.. ;-) )
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Veteran og fersking på grusen)

Post by biker7 »

Ble jammen en grus-luftetur på Dominatorn i dag :D
Og ikke i noe dårlig selskap heller, nemlig en KTM 790 R 8)


Faktisk 30 års forskjell på disse, 1989modell og 2019modell :shock: :) :

Image20190818_131203 by biker7, on Flickr


Kjente, kjære grusveier til Svulrya, før vi var innom TET en stubb rundt Kjerkesjøen.


Deretter her på svenskegrensen, bråbestemte vi oss for å reise til Lekvatnet for en matbit :

Image20190818_131244 by biker7, on Flickr


Etter en grusbelagt vei som går parallelt sør-østover langs E16, kom vi til Hembygdsgården i Lekvatnet.

Image20190818_135611 by biker7, on Flickr


Og her ble det skikkelig finnskogmat ja, nemlig flesk og motti \:D/
Årntli "tømmerhogger-mat" som sitter en stund ! ;-)

Image20190818_133542 by biker7, on Flickr


Fra Lekvatnet ble det asfalten tilbake til Norge, før vi svingte inn på grusen igjen ved den nedlagte butikken på Øyermoen.
En liten "bompassering" før vi kom til denne plassen, og vi stoppet for å ta ettermiddags-kaffen :

Image20190818_144452 by biker7, on Flickr


Rett etter vi stoppet hørte vi det kom en bil i godt driv :-k Han stoppet, og lurte litt på hva vi gjorde der og hvor vi skulle :roll:
Var ikke lov å kjøre der mente han, og dette burde vi visst ha skjønt i forhold til den låste bommen vi hadde lurt oss rundt :-#
Joa, vi måtte jo si oss litt enige, og tonen ble egentlig ganske god etter dette :) Denne veistubben (Rugbråtavegen) er også en del av TET, noe denne karen også var klar over. Og var visst derfor en del råkjøring med grusracere oppover der, så grunneierne jobbet med å komme i kontakt med "TET-ansvarlige" og få dem til å gjøre om ruta. Vi tipset om at det evt. også kunne være en ide å sette opp "forbuds-/privat-skilt" ved den bommen, da dette nok vil stoppe en del av trafikken. Han var nok delvis enig, men låst bom betyr visst egentlig stopp :roll: Vi spurte pent om vi kunne fortsette når vi først var innenfor "bomringen", men fikk beskjed om at vi måtte snu. Vi sa farvel til den forholdsvis hyggelige karen, og vendte nesa samme vei tilbake som vi kom. Ble en liten omvei (+ en liten snarvei ;-) ) før vi kom igjen rett på nordsiden av "bomringen".
(P.S. Kanskje grei info til Grustur i Øst også dette :roll: )

Etter noen flere mil langs LOVLIGE grusveier ;-) (bla. oppom Græsberget og forbi Morttjernsberget) , var dagens tur unnagjort.
Ble en knallfin runde i perfekt kjørevær :D


(hmm.. kaffepauser innenfor grusbelagte "bomringer" er egentlig litt lite taktisk kom jeg til å tenke på .. :roll: ;-) )
Last edited by biker7 on 18 Aug 2019 20:45, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Veteran og fersking på grusen)

Post by Palma »

biker7 wrote:

Rett etter vi stoppet hørte vi det kom en bil i godt driv :-k Han stoppet, og lurte litt på hva vi gjorde der og hvor vi skulle :roll:
Var ikke lov å kjøre der mente han, og dette burde vi visst ha skjønt i forhold til den låste bommen vi hadde lurt oss rundt :-#
Joa, vi måtte jo si oss litt enige, og tonen ble egentlig ganske god etter dette :) Denne veistubben (Rugbråtavegen) er også en del av TET, noe denne karen også var klar over. Og var visst derfor en del råkjøring med grusracere oppover der, så grunneierne jobbet med å komme i kontakt med "TET-ansvarlige" og få dem til å gjøre om ruta. Vi tipset om at det evt. også kunne være en ide å sette opp "forbuds-/privat-skilt" ved den bommen, da dette nok vil stoppe en del av trafikken. Han var nok delvis enig, men låst bom betyr visst egentlig stopp :roll: Vi spurte pent om vi kunne fortsette når vi først var innenfor "bomringen", men fikk beskjed om at vi måtte snu. Vi sa farvel til den forholdsvis hyggelige karen, og satte nese samme vei som vi kom. Ble en liten omvei (+ en liten snarvei ;-) ) før vi kom igjen rett på nordsiden av "bomringen".
(P.S. Kanskje grei info til Grustur i Øst også dette :roll: )

Etter noen flere mil langs LOVLIGE grusveier ;-) (bla. forbi Morttjernsberget) , var dagens tur unnagjort.
Ble en knallfin runde i perfekt kjørevær :D


(hmm.. kaffepauser innenfor grusbelagte "bomringer" er egentlig litt lite taktisk kom jeg til å tenke på .. :roll: ;-) )
Sikkert koselig for den KTM'n å få selskap med en skikkelig go'sykkel.

Ang Rugbråtaveien så har jeg vært i kontakt med TET om den. Men det er ny linesmann i Norge så og nye ruter er vel under oppseiling her tror jeg.

Ellers fine bilder fra kjente trakter :) ja bortsett fra kafferasten da, for der er det jo bom.. :smt059
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Veteran og fersking på grusen)

Post by Palma »

Var i kontakt med linesman akkurat nå, den runden om Rugbråtavegen blir borte, + endel andre småveier og stubber nordover. Bl.a den bekkepasseringa og sandbakken nordi dalen her.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Veteran og fersking på grusen)

Post by biker7 »

Palma wrote:Var i kontakt med linesman akkurat nå, den runden om Rugbråtavegen blir borte, + endel andre småveier og stubber nordover. Bl.a den bekkepasseringa og sandbakken nordi dalen her.
DA er det sikkert noen grunneiere som blir glade ihvertfall, og vi har vel nesten gjort en god gjerning ved å kjøre der i dag vi da ! :lol: :thumleft
Post Reply