EasyRider´s blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: EasyRider´s blogg

Post by ArcticTiger »

Psssst, Rune, det er en zzr-1400 [-X
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: EasyRider´s blogg

Post by Bikeridr »

RuneMC wrote:Gratulerer.

Er Hayabusa noe du har erfaring med fra før? Var ikke helt som den intuitive etterfølgeren til en V-Strom... :-k
Hayabusa???
Ser da vitterlig ut som en Kawasaki ZZR 1400. Ikke noe "skruzuki" 8)
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: EasyRider´s blogg

Post by RuneMC »

Jepp blingset nok feil der i farten... denne typen sykler er ikke det jeg ser aller mest på for å si det sånn... :redface

Får lage huskeregel "edderkopp-øyne"-lykter = ZZR 1400 :D
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: EasyRider´s blogg

Post by EasyRider »

Liten update i dag.

Starter med å bukke og takke for alle gratulasjoner. :D


Har små mekket litt på ZZR i dag.
Jeg skal jo vise den for biltilsynet førstkommende uke, og i den sammenheng har jeg prøvd å gjøre den så original som mulig, slik at den går igjennom uten at de skal henge seg opp i alt mulig.

Dette blir den 3 sykkelen jeg tar inn til landet og begynner å få litt oversikt over hva som MÅ være i orden når den skal vises.

1. Papirer. Importseddel fra Tollen. og vognkort del 1 og 2. (import fra Sverige)
2. lyd. Original piper som gjelder. Men erstatnings piper og slip on kan godkjennes om du har med nødvendig dokumentasjon.
3. lys. Ja, de tar full sjekk av lys og refleks. Fikk bemerkning på første sykkelen jeg kom med. Den hadde ikke refleksen under skiltet.......
4. Feste til å holde seg fast for passasjer. Hvis sykkelen har dette montert i original stand. Jeg fikk etterkontroll på en import sykkel da denne reimen over sete manglet!

Pluss at de sjekker standard ting som ramme nr og bremser. Så tar de haug av bilder av sykkelen.

Men så kommer det paradokse.

En av syklene jeg kom med hadde slakt styre lager. Noe jeg burde ha sjekket på forhånd. [-X Fikk beskjed om å utbedre det når jeg hadde tid men sykkelen ble godkjent. :-k
Den første jeg importerte hadde kappet bakramme. Noe jeg ikke så før jeg demonterte plasten bak. Men priser meg lykkelig over at inspektøren ikke så det. Da hadde den nok ikke blitt godkjent.

Så jeg sitter litt igjen med en følelse av at det noe er dem VELDIG nøye med.. som muligens ikke er så farlig. Mens andre ting er så som så med.
Mulig det er et lokalt fenomen her jeg bor. Noen som har andre erfaringer med biltilsynet og MC?


Vel vel, tilbake til hva som ble gjort i dag.

Xenon pærene ble tatt ut av lampene, pakket godt inn i bobleplast og gjemt i kåpa. Koblet fra balastene og satt i original pærer.



Image
Her ser du xenon pæren og balastene. sykkelen hadde exenon på både nær og fjærnlys. Godt det er romslig under kåpa :)



Image
Her har jeg byttet halvparten som en kan se.


Så var det av med solo sete, på med passasjer håndtaket bak. Byttet til original fothvilere og fjernet bagasjeholder. Resultatet ble slik:


Image

Så får en bare håpe den går igjennom kontroll. \:D/
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: EasyRider´s blogg

Post by EasyRider »

RuneMC wrote:Gratulerer.

Er Haya.... ehm ZZR 1400 :redface noe du har erfaring med fra før? Var ikke helt som den intuitive etterfølgeren til en V-Strom... :-k

Takker :)


Vel, det svaret på det er så mangt. Men kan prøve å svare så godt jeg kan.

Vstromen er en god sykkel Ikke noe tvil om det. Men. for det første jeg er 180cm høy. Og med komforsalen så hadde jeg bare halve foten i bakken når jeg stod rolig. Noe jeg ikke følte meg 100% fortrolig med.
Dette ble veldig tydelig for meg når min samboer klatret av og på i tide og utide. Vstromen føltes også veldig topptung. Ikke noe problem i fart. Men i sakte fart og flytting av sykkel så merket man det godt. Vil tro høyden og oppbyggingen av sykkelen med V motor er hovedårsaken at den føles så topptung.

Mye av denne usikkerheten førte til at jeg ikke kjørte noe særlig grus turer med denne sykkelen. Men det var liksom et av argumentene når jeg kjøpte sykkelen at hei, nå kan jeg kjøre på grus også hippi!!. Men ser jo i ettertid at jeg uansett har kjørt 98% på asfalt.
Nå er jeg ikke helt fremmed for grus, har kjørt Crosser (CRF 450) på både grus, jorde og på crossbane, Men den veier jo skarve 105 kg kontra 230-240kg tunge Vstromen og forskjellen er jo enorm.

Svinger. Ja svinger, Vstromen så sitter man jo så høyt at det blir helt rart i forhold til en lavere R/ sport inspirert sykkel. Jeg vendte meg aldri helt til det. Noe som gjorde at jeg kjøpte meg en GSX-R 750 for solo turer med litt mer sving villig sykkel.
Til dere som kjører traktor så mener jeg ikke at traktorene deres ikke kan svinge! Har sett nok video klipp og i virkelighet at dette er noe som sitter i toppetasjen til de som kjører.


Når det gjelder ryggen min så er den helt merkelig. Når jeg sitter rett opp og ned som på V stromen over lengre etapper, så blir jeg sår korsryggen. Men lener jeg meg litt forover så går det bedre. Så for meg så er det bedre å sitte litt foroverlent på sykkelen. Men snakker ikke om RRRRRR hvor en ligger på tanken.

Så med dette i bakhode pluss at min første sykkel var en ZX9R så ønsket jeg meg en større sportsturer som jeg kan ha det litt moro med på alene tur samtidig som jeg kan ha med samboer for kose turer, ihvertfallt til hun har lappen i boks.

Og siste men ikke minst Jeg ønsker ikke å bli en av mengden. ALLE kjører jo TRAKTOR!!!! for tiden. Så da går jeg heller mine egne veier å kjører en japansk underdog med spider øyne. Mange som mener ZZR er stygg som nøkken selv. Ja, så mener du det :) Akkurat som jeg mener at triumph speed trippel ser jo faen ikke ut!! punktum :) Nå setter sikkert herr Bjerknes kaffen i halsen med det får heller gå :)

Så konklusjon:
Vstrom DL 1000 god sykkel å kjøre men passet ikke meg. ZZR er nok mer i min gate. Om det var den ultimate sykkelen for meg vil tiden vise. Jeg gleder meg ihverfall til sessongstart! \:D/
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: EasyRider´s blogg

Post by tshansen »

Det er mange som sliter med ryggen når de sitter rett opp og ned, det er lettere å avlaste, samt spenne ryggen riktig når du sitter litt foroverlent :thumleft Så dette er ikke unaturlig i det hele tatt.

Jeg kan jo bare prate for meg selv når det kommer til traktor. Jeg gikk jo fra en hissig RR sykkel til Traktor (kultursjokk) :lol: :lol:
La oss si det slik, det er en grunn til at så mange kjører traktor :thumleft
160 hk, 140nm og oppreist sykkel.... Det er oppskriften på suksess på smale svingete vestlandsveier \:D/ \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: EasyRider´s blogg

Post by Tommas »

Gratulerer med flott sykkel!
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: EasyRider´s blogg

Post by EasyRider »

Er vel på tide å oppdatere bloggen litt.
Jeg er ingen tekstforfatter og er ikke så flink med bokstaver som vise andre her inne men anyway. :)





Som noen sikkert har fått med seg, fikk jeg importert en ZZR fra Sverige i februar.
Den 9 mars var det visning på Mysen trafikkstasjon.

Image
Visning gikk som smurt. Fikk også beskjed om at grunnet ny EF typegodkjenning så slapp jeg å betale for visning?
Det var nytt for meg. før har det kostet rundt 600 kr for visningen. Men ble ikke så veldig lei meg av den grunn.
Dog så har en jo betalt nok i engangsavgift.. så skulle bare mangle :D



Min første kjøre tur i år var den 18 mars. Ble ikke lange turen, men fikk kjent litt på følelsen å kjøre sykkel igjen. Herlig \:D/
Image

Når sykkelen var hjemme i garasjen ble det montert på slip on. Sånn ble det:
Image



19 mars var det tid for først tur sammen med Teezer og en annen kamerat som ikke er medlem her.
Ble bare en liten tur til Svinesund i Sverige. Bilde er tatt på bensinstasjon i halden etter en refule.
Image



Etter det har det vært dårlig med turer. Enten har ikke vært noe særs vær eller jeg har vært opptatt med andre ting.



På starten av påsken tok jeg en tur opp på hytta i tuddal i telemark. Var også en tur oppom foten av gaustatoppen.
ImageImage
ImageImage



Men turen på fjellet ble ikke så lang i år. Jeg hadde nemlig en avtale med Kleve tuning 1 påskedag.
Planen var å kjøre sykkel til Horten. Men så på værmeldingen at det skulle bli grisevær. Prøvde desperat å få lånt en kasse bil. Jeg har jo ikke noen bil med hengerfeste. :shock:
Men å få lånt noe sånt når alle er på fjellet i påsken var jo ikke så lett. Så jeg måte bare bite tenne sammen og kjøre MC i griseværet.
Image



Grunnen til at jeg ønsket å besøke Kleve tuning er at ZZR 2007 modellen har restriksjoner i det lave turtall registeret. For å fjerne dette ønsket jeg en reflash av ECU. Det finnes andre måte å gjøre dette på. Men mest ryddige måten er nok å reflash ECU.

En møkkete ZZR på dynbenken
ImageImage



Resultater.
Har bare en ting å si. Sykkelen ble som ny. Drar som bare det fra bunn av. helt herlig. \:D/
Image
Rød strek er før flash av ecu. en kan tydlig se at jeg har fått mere Nm fra bunn av. Dette er graf fra 30% gasspådrag.
Image
Dette er ved 50% gasspådrag. 115Nm ved 3100 rpm er ikke gærnt :)
Image
70% gasspådrag.




På topp var det ikke så mye hente. Men med nesten 180 gamp på bakhjulet så skal jeg ikke klage. Sykkelen går mer en bra nok. PS: Jeg fikk jo også "top speed limiten" fjernet fra ECU´n. Vet jo aldri når en får brukt få de få ekstra km/t det utgjør. :---)
Image
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: EasyRider´s blogg

Post by quattrokim »

Fornøgd med servicen hos Klev? Skal ein tur ned til han i sommer med min sykkel er planen.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Palma
Posts: 4743
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: EasyRider´s blogg

Post by Palma »

Ikke gæli det :thumleft . Fine bilder og gode beskrivelser, ingen grunn for deg til å ikke følge opp bloggen din :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: EasyRider´s blogg

Post by tshansen »

Hit skal jeg definitivt ta turen selv kjenner jeg :D
Du trenger ikke være noe tekstforfatter når du leverer slike bilder med tekst til :thumleft Kjempe hyggelig lesning :D Regner med du kommer til å få en hysterisk artig sesong på denne raketten \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: EasyRider´s blogg

Post by EasyRider »

quattrokim wrote:Fornøgd med servicen hos Klev? Skal ein tur ned til han i sommer med min sykkel er planen.
Ja, meget fornøyd. Han ordnet opp i det som var problemet på min sykkel ihvertfall.

At han ikke fikk gjort så mye toppen, var ikke så viktig for meg. var Nm i bunn jeg var ute etter. Greit å ha litt der for å prøve å holde følge med KTM gutta på pre høst turen ;)

Kleve ble litt overrasket over at sykkelen benket 177hk på hjulet på første run. Var ikke ofte han fikk inn sykkel som var så "spot on" etter luft filter og slip on bytte.
Den hadde også fine verdier på luft/fule mengde..så var bare fin tuning han fikk gjort. og åpnet spjeld nr 2.. så jeg fikke mer grunt i bunn.

En hyggelig fyr som svarte på alle de "dumme spørsmålene" jeg hadde. Viste meg rundt og forklarte.

Alt i alt meget bra opplevelse. Se bort i fra kjøre turen til..
Hjem var litt mer moro når jeg kjente litt på forskjellen :) var meget glatt for meg... (våt) og når ABS lampa begynner å blinke fordi du ruller på litt hard..så var det bare innse at dette ikke var dagen å teste sykkelen. Men smilet kom jo.. \:D/
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: EasyRider´s blogg

Post by RuneMC »

Fine bilder fra Gaustatoppen - har pleid å ta en tur over i slutten av mai senere årene.

Tuningen så ut til å gjøre susen og det er jo det å få mer moment litt lenger ned i turtall som er mest brukbart i vanlig trafikk.

Er det regnmodus/traction på ZZR'en - eller er kreftene enkle å porsjonere ut? (Forekommer meg at 177hk på bakhjulet kan bli litt vel spennende ellers...)
Post Reply