xyvind's blogg [BMW R1200GS Adventure]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by ArcticTiger »

Ja du må kjøre for å kjenne på det. Det er vel en grunninnstilling fra fabrikk? Jeg vill justert den dit, og så prøvd meg fram med 1 hakk om gangen. Spørs hvor følsomme demperne er, på Guzzin gjorde 1 hakk merkbart utslag.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by xyvind »

LordShaft wrote:Det er aldri feil å få stilt inn demperne etter deg som kjører sykkel. De blir vel forhåndstilt på fører (75kg) tipper jeg.

Rart ikke fler tilbyr dette rundt om

Note4
MT09 er jo som kjent veldig myk fra fabrikken. Men dempere er justerbare. Tror det er 75 eller 77kg den er satt opp for ja. Det var jo såre enkelt å justere, så det er bare å sette seg litt inn ondet og forsøke selv ;-)
ArcticTiger wrote:Ja du må kjøre for å kjenne på det. Det er vel en grunninnstilling fra fabrikk? Jeg vill justert den dit, og så prøvd meg fram med 1 hakk om gangen. Spørs hvor følsomme demperne er, på Guzzin gjorde 1 hakk merkbart utslag.
Ja det er en grunninnstilling, og på min Tracer var den stilt inn akkurat slik bortsett fra preload foran som var strammet opp 2 hakk, og dermed var akkurat der jeg hadde tenkt å sette den. Rebound foran på Traceren justeres bare med 1 settskrue på den ene siden, så det er lett å gjøre "on the go" når jeg skal ut og kjøre snart. Føltes som at rebound'en var ganske følsom her også. Ble mye mindre sprett for hvert klikk. Nei dette var morsomt :-)
Last edited by xyvind on 08 Mar 2016 20:31, edited 1 time in total.
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by freddy123 »

godt du har satt deg inn i dette da kan du hjelpe meg og stille inn bakdemperen min til våren :thumleft :lol:
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by xyvind »

freddy123 wrote:godt du har satt deg inn i dette da kan du hjelpe meg og stille inn bakdemperen min til våren :thumleft :lol:
Tar du sjansen på det? :-) Det følger ikke med noen fornøyd-garanti! Ser jo ut som det er veldig enkelt å justere bakdemperen din. Er vel bare å vri på knotten?
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by freddy123 »

ja det virker sånn :D det er nokk bare å prøve seg litt frem tenker jeg, men ser jo du har lest deg opp litt da så da har du ihvertfall litt bedre grunnlag til å vite hva du driver med :D

jeg får ta og lese litt en kveld jeg kjeder meg :D
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by xyvind »

freddy123 wrote:ja det virker sånn :D det er nokk bare å prøve seg litt frem tenker jeg, men ser jo du har lest deg opp litt da så da har du ihvertfall litt bedre grunnlag til å vite hva du driver med :D

jeg får ta og lese litt en kveld jeg kjeder meg :D
Det er jo veldig greit å vite litt om hvordan forskjellige ting på sykkelen fungerer. Jeg lærte vel mest av å se forskjellige "How to"-videoer på YouTube. Anbefales!
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by xyvind »

Ja, i morgen er det 10. mars. I fjor startet jeg sesongen 10. mars.
Har pendleturen til jobb på video, liggende på harddisk. Men PC'n greier ikke kjøre GoPro Studio, den bare kræsjer. Har forsøkt andre gratisprogrammer også, uten suksess. Så jeg får ikke klipt videofilene og laget en liten snutt en gang. Har masse video fra 2014 og 2015 liggende på disk som jeg ikke får brukt til noe, foreløpig.

Hvorfor skal det være så dyrt med nytt datautstyr :smt013 Bortkasta med GoPro når man ikke får redigert klippene. Hva er absolutt billigste laptop man kan få tak i til å redigere GoPro-klipp da? Må ha litt størrelse på harddisken, så det blir plass til råfilene, men ellers så har jeg et par eksterne harddisker som jeg lagrer alt sånt svært på. Er vel viktigst med rask prosessor og mye RAM?
Image
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by Toven »

Selv har jeg stasjonær som hardware er noen år gammelt, med specs i5-3570k prosessor og 8gb ram og gtx770.
Bruker en "gratis" versjon av sony vegas pro 13 - funker utmerket.

Bærbar har jeg ikke stor peil på.. hva med å google etter bærbar som drar redigeringsprogrammer? :)

http://www.elkjop.no/cms/Multimedia-PC/ ... a-maskiner
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by Elolz »

For store klipp er det prosessor og ram som gjelder. Helst i7 prosessor i HQ-versjon, ikke U-versjon. Minimum 8GB ram, gjerne 16GB.

Mitt valg som jeg synes gir mest for pengene på markedet akkurat nå:
https://www.netonnet.no/art/data-og-net ... 284.10997/
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by xyvind »

Toven wrote:Selv har jeg stasjonær som hardware er noen år gammelt, med specs i5-3570k prosessor og 8gb ram og gtx770.
Bruker en "gratis" versjon av sony vegas pro 13 - funker utmerket.

Bærbar har jeg ikke stor peil på.. hva med å google etter bærbar som drar redigeringsprogrammer? :)

http://www.elkjop.no/cms/Multimedia-PC/ ... a-maskiner
Jeg har plass til en stasjonær, og da har man jo bedre muligheter for å utvide og fornye komponenter etter hvert. Så det er helt klart noe jeg kunne sett på. Men da har man ikke muligheten til å eventuelt sitte i sofaen hvis man vil det og redigere litt, eller ta den med på tur osv osv..
Elolz wrote:For store klipp er det prosessor og ram som gjelder. Helst i7 prosessor i HQ-versjon, ikke U-versjon. Minimum 8GB ram, gjerne 16GB.

Mitt valg som jeg synes gir mest for pengene på markedet akkurat nå:
https://www.netonnet.no/art/data-og-net ... 284.10997/
Supre tips! Takk. Sånt no har jeg ikke så veldig mye peiling på lenger, så fint å få høre dette fra noen som har det :thumleft
Den du linker til her var det fin pris på i forhold til specs! Den var faktisk skikkelig fin. Får skrive den opp på ønskelista. Men akkurat nå er det årsavgifter og barnevogn som har høyeste prioritet :smt120
Image
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by Bjerknez »

Cutless fra mcsiden satt seg litt inn i dette med demperjustering og han er petimeter av rang. Jeg sto der med millimetermålet mens han hoppet opp og ned på sykkelen for å sjekke dempere etc. Veldig mye enklere når man er to.

Cutless bor i Ås, ikke langt fra Oslo så mulig han kan være behjelpelig med justering.

freddy: Du er jo beriket med Øhlins dempere, og uten at jeg har noe erfaring på området så anntar jeg at dette er noen knotter du vrir på bare. Selv JEG med mine ti tommeltotter hadde nok gjort dette selv, og så vidt jeg vet så er du langt mer nevenyttig når det kommer til slikt enn det jeg er. :lol:

Selv, så bare justerer jeg ved hjelp av noen knapper på styret mens jeg kjører 8)
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by xyvind »

Bjerknez wrote:Cutless fra mcsiden satt seg litt inn i dette med demperjustering og han er petimeter av rang. Jeg sto der med millimetermålet mens han hoppet opp og ned på sykkelen for å sjekke dempere etc. Veldig mye enklere når man er to.

Cutless bor i Ås, ikke langt fra Oslo så mulig han kan være behjelpelig med justering
Ja, jeg har sett folk måle og justere osv. for å få riktig "sag" når man setter seg på sykkelen.
Jeg fant et par videoer på YouTube der en kar gjorde det på en MT-09. Så jeg gikk ut ifra at jeg måtte ha ca. samme innstillinger som han. Også justerer jeg bare når jeg får kjørt litt. Nå er jo Traceren veldig mykt satt opp, og jeg veier sånn ca. 99,9kg og da må demperne strammes opp uansett, garantert.
Bjerknez wrote:Selv, så bare justerer jeg ved hjelp av noen knapper på styret mens jeg kjører 8)
Det hørtes ikke lite kjedelig ut da du.. :smt108
Image
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by Bjerknez »

xyvind wrote:
Bjerknez wrote:Cutless fra mcsiden satt seg litt inn i dette med demperjustering og han er petimeter av rang. Jeg sto der med millimetermålet mens han hoppet opp og ned på sykkelen for å sjekke dempere etc. Veldig mye enklere når man er to.

Cutless bor i Ås, ikke langt fra Oslo så mulig han kan være behjelpelig med justering
Ja, jeg har sett folk måle og justere osv. for å få riktig "sag" når man setter seg på sykkelen.
Jeg fant et par videoer på YouTube der en kar gjorde det på en MT-09. Så jeg gikk ut ifra at jeg måtte ha ca. samme innstillinger som han. Også justerer jeg bare når jeg får kjørt litt. Nå er jo Traceren veldig mykt satt opp, og jeg veier sånn ca. 99,9kg og da må demperne strammes opp uansett, garantert.
Bjerknez wrote:Selv, så bare justerer jeg ved hjelp av noen knapper på styret mens jeg kjører 8)
Det hørtes ikke lite kjedelig ut da du.. :smt108
Dog får jeg vel ikke justert rebound der vel?

Jeg har ærlig talt ikke satt meg inn i dette... skal ut å ta noen bilder nå av justeringsmulighetene så kanskje jeg kan få litt hjelp her jeg også. Eller skal jeg lage en ny tråd xyvind? :redface
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by Tommas »

Du setter kun "program" på styret. Virkelig lurt å justere manuelt først. Da virker demperene som tenkt. Var virkelig stor forskjell på før og etter hos meg.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag

Post by xyvind »

Bjerknez wrote:Jeg har ærlig talt ikke satt meg inn i dette... skal ut å ta noen bilder nå av justeringsmulighetene så kanskje jeg kan få litt hjelp her jeg også. Eller skal jeg lage en ny tråd xyvind? :redface
Har ikke du din egen tråd? Eller er du uten en tråd? :puke
Hvis du poster i din egen tråd så lover jeg å kommentere.
Image
Post Reply