xyvind's blogg [BMW R1200GS Adventure]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by xyvind »

Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Det hjelper veldig.
Ikke at jeg prøver å bli noen filmskaper her, men skal man først legge ut en video, så vil en jo at den skal være ålreit å se på for andre. Helt enig i at mange av klippene burde være kortere. Det skal jeg være mer obs på neste gang. Også hadde det jo vært gøy med intro/outro, men jeg tror ikke jeg helt vet åssen jeg gjør det enda :-k :lol:
Kanskje jeg får tid til å plundre med det etter påske. Tror kanskje jeg burde ha et bedre verktøy enn denne gamle sliteren av en laptop. Det har stått høyt på ønskelista i mange år nå :-k Er liksom litt dumt å brenne av så mye på datautstyr også. Det blir jo gammeldags og avleggs før du rekker å kjøre hjem fra butikken og åpne eska.. :shock:
Image
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by Bjerknez »

xyvind wrote:Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Det hjelper veldig.
Ikke at jeg prøver å bli noen filmskaper her, men skal man først legge ut en video, så vil en jo at den skal være ålreit å se på for andre. Helt enig i at mange av klippene burde være kortere. Det skal jeg være mer obs på neste gang. Også hadde det jo vært gøy med intro/outro, men jeg tror ikke jeg helt vet åssen jeg gjør det enda :-k :lol:
Kanskje jeg får tid til å plundre med det etter påske. Tror kanskje jeg burde ha et bedre verktøy enn denne gamle sliteren av en laptop. Det har stått høyt på ønskelista i mange år nå :-k Er liksom litt dumt å brenne av så mye på datautstyr også. Det blir jo gammeldags og avleggs før du rekker å kjøre hjem fra butikken og åpne eska.. :shock:
Kjøp deg en slik:
https://www.komplett.no/product/858392/ ... -pro-4-123#

Da har du nettbrett, laptop med god batteritid som du også fint kan bruke til redigering av video etc. 8)
Så kjøper du deg bare en ekstern skjerm (hvis ikke du har fra før) og docker denne. Da har du plutselig en stasjonær pc også! 3 in 1 :)
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by xyvind »

Bjerknez wrote:
xyvind wrote:Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Det hjelper veldig.
Ikke at jeg prøver å bli noen filmskaper her, men skal man først legge ut en video, så vil en jo at den skal være ålreit å se på for andre. Helt enig i at mange av klippene burde være kortere. Det skal jeg være mer obs på neste gang. Også hadde det jo vært gøy med intro/outro, men jeg tror ikke jeg helt vet åssen jeg gjør det enda :-k :lol:
Kanskje jeg får tid til å plundre med det etter påske. Tror kanskje jeg burde ha et bedre verktøy enn denne gamle sliteren av en laptop. Det har stått høyt på ønskelista i mange år nå :-k Er liksom litt dumt å brenne av så mye på datautstyr også. Det blir jo gammeldags og avleggs før du rekker å kjøre hjem fra butikken og åpne eska.. :shock:
Kjøp deg en slik:
https://www.komplett.no/product/858392/ ... -pro-4-123#

Da har du nettbrett, laptop med god batteritid som du også fint kan bruke til redigering av video etc. 8)
Så kjøper du deg bare en ekstern skjerm (hvis ikke du har fra før) og docker denne. Da har du plutselig en stasjonær pc også! 3 in 1 :)
Sikkert bra den der, men skjønner ikke helt hva jeg skal med en sånn en? Dyr var den også! Jeg kunne tenke meg en "vanlig" laptop i stedet (Mac eller tilsvarende PC), eller til og med en iMac.. Eller en Mac mini. Har en skjerm stående som kan brukes. Har noe å kverne på i påska, skjønner jeg..
Image
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by Bjerknez »

xyvind wrote:
Bjerknez wrote:
xyvind wrote:Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Det hjelper veldig.
Ikke at jeg prøver å bli noen filmskaper her, men skal man først legge ut en video, så vil en jo at den skal være ålreit å se på for andre. Helt enig i at mange av klippene burde være kortere. Det skal jeg være mer obs på neste gang. Også hadde det jo vært gøy med intro/outro, men jeg tror ikke jeg helt vet åssen jeg gjør det enda :-k :lol:
Kanskje jeg får tid til å plundre med det etter påske. Tror kanskje jeg burde ha et bedre verktøy enn denne gamle sliteren av en laptop. Det har stått høyt på ønskelista i mange år nå :-k Er liksom litt dumt å brenne av så mye på datautstyr også. Det blir jo gammeldags og avleggs før du rekker å kjøre hjem fra butikken og åpne eska.. :shock:
Kjøp deg en slik:
https://www.komplett.no/product/858392/ ... -pro-4-123#

Da har du nettbrett, laptop med god batteritid som du også fint kan bruke til redigering av video etc. 8)
Så kjøper du deg bare en ekstern skjerm (hvis ikke du har fra før) og docker denne. Da har du plutselig en stasjonær pc også! 3 in 1 :)
Sikkert bra den der, men skjønner ikke helt hva jeg skal med en sånn en? Dyr var den også! Jeg kunne tenke meg en "vanlig" laptop i stedet (Mac eller tilsvarende PC), eller til og med en iMac.. Eller en Mac mini. Har en skjerm stående som kan brukes. Har noe å kverne på i påska, skjønner jeg..
Denne er i mine øyne bedre en mac på mange områder.

1. Den har fullverdig Windows installasjon (Windows 10 Pro) og kan brukes som en helt vanlig PC.
2. Den har Touch skjerm som fungerer veldig bra!
3. Med Surface pro tastatur som man lett fjerner/setter på via magnetiske kontakter. (Smetter lett av og på) så har man en fullverdig laptop.
4. Skjermen har 2.7k oppløsning og er meget bra!
5. Den (jeg linket til) har 16GB. RAM og en i7 CPU og 256 GB. SSD disk.
6. Den er lett og ta med seg og kan brukes som nettbrett i senga eller til videoredigering på kontorpulten
7. Batteritiden er målt i praksis til over 6 timer med aktiv bruk. (surfing, teksbehandling etc. i batterisparemodus)
8. Det følger med en Surface penn som man kan bruke som "mus" samt tegne med etc. Fin å bruke til bilderedigering.

Er det jeg kom på i farten 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by tshansen »

Her har virkelig Microsoft truffet! Jeg er Mac mann så det holder, men denne blir nok vurdert tungt når mac'en min ryker!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Her har virkelig Microsoft truffet! Jeg er Mac mann så det holder, men denne blir nok vurdert tungt når mac'en min ryker!
Rett og slett en fantastisk maskin.

Det skal sies at man skal ha store hender for å kunne bruke touch tastaturet på skjermen mens man holder den med to hender. Akkurat når det kommer til skriving på skjermen så er nok en litt mindre enhet å foretrekke. Ikke umulig, men litt mer knotete enn feks. på en iPad. Dette er kun grunnet størrelsen.

men da har man jo tastaturet som kan smettes på.

Bortsett fra dette så kan jeg ikke finne en eneste ting å klage på så langt med denne. Selv så bruker jeg den kun som nettbrett/laptop da jeg har en kraftig stasjonær ved siden av, men jeg kunne nok fint brukt denne som hoved PC også.

Det beste er at den passer perfekt i tankveska mi! Helt kanon :)
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by Leffy »

Regner med at fargekvaliteten, lys, kontrast osv er bra på denne? Kunne tenkt meg en bærebar enhet sjøl jeg kunne hatt med meg og redigere bilder på farten. Nå har jeg ikke verdens mest spenstige bærebar pc, men duger til det meste for min del, bortsett fra bilderedigeringen nå det kommer til farger, kontrast ect. Alt av bilder bruker jeg min stasjonære til, og det er helt sjukt forskjell hvis jeg viser bildene likt på disse to skjermen.
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by xyvind »

Short Cuts 3 er ute! :shock: \:D/ =D> =D> =D>
Bare noen korte klipp fra en tur på bimmern i går kveld. Skulle ut for å kjøpe støvsugerposer, skumkanon og diverse.. Så det ble en liten rånetur i samme slengen. Fort og gæli og sikkert totalt uinteressant. Jeg bare øver meg til senere i sesongen når det forhåpentligvis skjer noe litt mer spennende jeg kan filme, og den værste "ammetåka" ha lagt seg :roll:

[youtube][/youtube]
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by xyvind »

Var en tur innom åpningen av Bilpleiebutikken i Oslo i dag, på leit etter snow foam forvask og Scholl Neo, etter tusentips fra Toven :thumleft Da jeg kom inn døra var det helt mett med folk der inne. Og jeg registrerte raskt at alle stod i kø også :shock: Så jeg hang litt rundt for å se om køen bevegde seg, og imens så fant jeg blant annet Scholl Neo i en hylle der. Var på tilbud og greier til 149,-
Men det så ikke ut til at køen bevegde seg noe særlig, så jeg valgte å ta turen til MC Oslo og se etter noe annet som jeg trengte i mellomtiden.
Der så jeg etter en krage eller "chin guard" som passet til hjelmen min som jeg tenkte skulle stoppe enda mer luft fra å komme inn i hjelmen ved haka og treffe meg i ansiktet. Shoei hadde ikke noe mer enn det som fulgte med originalt, men jeg fikk(fikk!) en liten tøylapp med borrelås på, som egentlig er til Schuberth-hjelmer, som passet sånn tålelig greit inn i hakepartiet på min Shoei NXR. På turen hjem synes jeg faktisk at det hjalp en god del. Jeg skal se om jeg får finjustert denne lappen litt bedre før neste tur.

Vel vel, på tur hjem så stoppet jeg innom Bilpleiebutikken igjen, og der var det like mye folk og like lang kø fortsatt, og det som verre var - hylla med Scholl Neo var nå tom! :shock: Så jeg får ta og sjekke opp dette en annen dag :roll:
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by xyvind »

Morsomt nå om våren, at det dukker opp en del friske farger og pene kjøretøy på veien.
Her: MV Agusta Brutale 800 sammen med Porsche 944.
Image

Også er det denne gjengen her da. De er så absolutt tilbake i trafikken.
Det er kjempefin sykkelvei rett til venstre for bilveien. Men neeeeeida :roll: :o :lol: :lol:
Image
Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by JK95 »

Du må da vite at de kan ikke bruke sykkelsti, der er det grus som kan ødelegge de hinsides dyre dekkene på mosjonistsykklene deres :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by mekkern »

JK95 wrote:Du må da vite at de kan ikke bruke sykkelsti, der er det grus som kan ødelegge de hinsides dyre dekkene på mosjonistsykklene deres :lol:
Tror at en del av dem seriøst har troen på at de får sykle TDF...
spenna gale enkelte av dem- de setter seg selv og andre i livsfare for et par sekunders mindre tråkking.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by JK95 »

mekkern wrote:
JK95 wrote:Du må da vite at de kan ikke bruke sykkelsti, der er det grus som kan ødelegge de hinsides dyre dekkene på mosjonistsykklene deres :lol:
Tror at en del av dem seriøst har troen på at de får sykle TDF...
spenna gale enkelte av dem- de setter seg selv og andre i livsfare for et par sekunders mindre tråkking.
Har akkurat samme inntrykk, og dessverre ikke kun av disse TDF-racerne, men også kanskje spesielt studenter. Har flere ganger sett unge folk med skoleveksa på ryggen kaste seg over gata, skulle tro de var sene ute til en livsviktig time eller noe :roll:
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by xyvind »

Til dere som ikke liker at man skriver om alt og ingenting på forumet - ikke les videre [emoji1] :erte
Samme gjelder dere som ikke liker skum eller skumkanoner etc..

Var innom Bilpleiebutikken i Oslo igjen i dag, da jeg allikevel måtte inn og levere bikkja til frisøren. Viste seg at Ring 3 var stengt, så det var jo et lite trafikkhelvete. Oooh, jeg ønsket jeg hadde mc'en da..
Image

De var fortsatt utsolgt for Scholl Neo, men han som jobba der noterte seg det og skulle få inn mer innen en uke eller to. Jeg fikk derimot anbefalt en god såpe som jeg kunne bruke i skumkanonen som forvask også.
Image

Jeg tror jeg ble anbefalt 10% såpe og resten vann i beholderen, men jeg blanda den litt tjukkere; 1 dl såpe og 5 dl vann. Blanda det godt sammen og lot det stå til. Det ble ganske tjukt skum, men det kunne kanskje vært enda tjukkere? Jeg vet ikke. Det skumma noe voldsomt, men rant av sykkelen litt raskere enn ønsket. Jeg kunne fint la den stå i fem minutter uten at det tørka, så det var vel innafor læll. Tok et bilde etter et halvt minutt eller deromkring.
Image
Image
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [Sesongstart!]

Post by Bjerknez »

Som nevnt... Kun såpe i beholderen og full guffe på kanona gir deg barberskum med den såpa.

Kan sende deg en vide i morgen hvor jeg gjør nettopp dette med min. Dog med en annen såpe. :thumleft

Når det er sagt, så har ikke barberskum noe for seg. Poenget er at såpen skal trenge inn over alt og da er det bra at den renner litt. Men uansett... bruk KUN såpe i kanona og juster heller ned på kanona evt.

Slike 0.5 liters flasker med såpe er for oslo fiffen. I kjelleren har jeg kun 3.7 liters kanner med såpe 8) :lol:
Post Reply