xyvind's blogg [BMW R1200GS Adventure]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by xyvind »

Ambro wrote:
xyvind wrote:Jeg har fått meg briller [emoji851]

Har tenkt at jeg har litt tåkete syn en stund nå, og fikk endelig ut fingern og tok en synstest for to uker siden. Joda, jeg er visst nærsynt og har skjeive hornhinner [emoji849] briller ble bestilt og nå har jeg hatt dem i snart en uke.

Må si det er veldig uvant og rart. Jeg ser krystallklart, men det er vanskelig å gå ute med de. Føles som hodet ligger nedpå anklene og alt beveger seg sakte rundt meg. Jeg har vendt meg til å kjøre bil med brillene, men lurer veldig på hvordan det blir å kjøre motorsykkel med dette her.

Det sies at man venner seg til det her, men vil den derre forstørrende effekten forsvinne? Noen som har erfaringer med dette? Har ikke prøvd å ta på meg brillene inni mc-hjelmen enda, men ser for meg at det kan være litt herk? Kanskje linser er tingen?? Del gjerne deres mc/brille-erfaringer [emoji1]
[youtube][/youtube]
Er en god del poenger her en kan dra nytte av. Brukte selv briller når jeg startet å kjøre MC og valgte av den grunn en åpningshjelm (C3 Pro), av den enkle grunn at jeg slapp å ta av brillene hver gang hjelmen skulle av eller på. En må bare venne seg til det, lykke til. :thumleft
Hei Ambro, og takk for innspill! Åpningshjelm tenkte jeg ikke på. Men nå kjøpte jeg ny hjelm i fjor, en SHOEI NXR, og det er vel den som heter RF1200 i USA, som han også har som en av favorittene i videoen. Jeg må finne frem hjelmen og prøve!
Min største bekymring var egentlig det at brillene på en måte forstørrer omgivelsene, så jeg føler alt blir litt rart. Det er veldig rart å gå med brillene, spesielt hvis jeg ser ned på bakken. Bakken ser ut som den er veldig nærme, eller at jeg har blitt veldig lav. Ekstra rart når det er oppover eller nedoverbakke. Får håpe det er en vanesak og at hjernen tilpasser seg.
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Desmo »

Briller? Da jeg begynte på skolen i 1970 fant læreren ut at jeg ikke så tavla godt nok. Hun ga beskjed til foreldrene mine og de tok meg til øyelege for en grundig sjekk. Medikusen fant ut at jeg var og er nærsynt. Kjempefestlig å være den eneste i klassen som brukte briller. Men nå til det med briller i forbindelse med MCkjøring. I mopedalderen var det halvhjelm som ble brukt. Dvs. et halvt år før jeg ble 18 fikk jeg kjøpt en lite brukt helhjelm som passet bra på hodet. Men jeg likte dårlig av med briller - på med hjelm - lirke brillestenger inn i hjelmen og av med briller - av med hjelm - på med briller prosedyren. Da jeg tok tunglappen brukte jeg halvhjelmen de gangene jeg fikk låne sykkel, men den hadde jo skygge så hvis det gikk i hundre eller mer løftet den seg på hodet. Så lå både hjelm og kjøring på hylla i mange år. Da jeg kjøpte min første nye MC måtte jeg ha komplett utstyr. Og etter litt roting i hukommelsen for å finne fram de få erfaringene jeg hadde gjort da hjelmen skulle tas ut gikk jeg for en med baugport. De er ikke så støysvake og sikre som helhjelmer, men langt bedre enn halvhjelm. Og så slapp jeg fiklinga med brillene når hjelmen skulle på eller av. Jeg har bare hatt Schuberth hjelmer siden de passer perfekt på mitt hode. Den jeg har nå som ikke ser ut til å bli brukt mer er en C3 Pro. Så jeg vil anbefale en åpninghjelm som passer ditt hode, xyvind. Ta deg en tur til ei MCsjappe eller flere og prøv til du finner den riktige.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Palma »

xyvind wrote:.... Det er veldig rart å gå med brillene, spesielt hvis jeg ser ned på bakken. Bakken ser ut som den er veldig nærme, eller at jeg har blitt veldig lav. Ekstra rart når det er oppover eller nedoverbakke. Får håpe det er en vanesak og at hjernen tilpasser seg.
Been there, done that. Første dagen(e) med briller var utrolig rart, ble av og til noen høye benløft osv. Etterhvert da jeg ble så voksen at jeg måtte ha slike agressive briller ble det samme runden på nytt. Men nå glemmer jeg at jeg har på brillene av og til. Har av og til skulle vasket meg i ansiktet og..... fillern, glemte å ta av brillene.
Ang hjelm så bruker jeg og hjelm med baugport (C3) Og jeg har briller type titan-innfatning som er både tynne og bøyelige og ikke syns de så godt heller... noe jeg merket da jeg mistet de i skogen en gang... krabba rundt i 10min og prøvde å "se" de
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by ojda »

Det tar alltid litt tid å venne seg til nye briller, og har man ikke brukt brille før, tror jeg man kan gange tilvenningen med minst 3 :shock:
Med andre ord kan du legge inn ei uke eller to før du kan trekke noen konklusjon i det heletatt [-X

En for noen kjedelig bivirkning av dette kan være hodepine pga annstrengelse for øynene :( Da bruker du bare lenger tid med tilvenningen,
så ordner det meste seg.
Vær også oppmerksom på at brillestenger som klemmer tinningen også kan gi hodepine 8)
Lurt å plukke innfatninger med "spinkle stenger" :)


Den forvrengningen i synsbildet du nevner vil avta etter hvert, men kan føles irriterende i begynnelsen. Da særlig første gang man har briller.
Husk også at forvrengningen ofte forandrer seg med "hvor høyt" brillen sitter på nesen

Jeg har brukt briller siden 6. klasse, og også linser, men etter hvert som brillemoten ble tynnere, mindre og lettere har jeg ikke brydd meg om linser bortsett fra ved bruk av dykkemaske \:D/

Jeg har kjørt sykkel siden tidlig 90" alltid hatt vanlig helhjelm bortsett fra nå siste gang hvor jeg kjøpte åpningshjelm.
Det er det å finne en måte å håndtere hjelm og briller på samtidig, så fungerer det helt greit :D

Med hensyn til åpningshjelm. Jeg vil våge meg til å påstå at: Kan man ta av seg åpningshjelmen med brillene fortsatt sittende på nesen, er hjelmen altfor stor.
Jeg prøvde for moroskyld nå, men fortsetter jeg slik blir det fort både oppskrapet nese og bøyde brilleinnfatninger :redface
Men klart det er deilig å bare vippe opp fronten ved mindre stopp, bensinfylling osv :thumleft
Bare pass på at du ikke blir en av de som blir gående rundt over lengere tid med porten i været [-X Det er Nærd har-jeg-hørt :lol:

Mitt eneste irritasjonsmoment med hensyn til briller og motorsykkelkjøring er ett ekstra lag dugget kan sette seg på 8) :evil: :twisted:

Lykke til, detta retter seg til efterhvert :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by ojda »

Palma wrote:
Been there, done that. Første dagen(e) med briller var utrolig rart, ble av og til noen høye benløft osv.
Det rettet seg til da han ble eldre, å ikke orket å løfte benene så høyt lenger :erte :smt038 :smt039
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Palma »

ojda wrote:
Palma wrote:
Been there, done that. Første dagen(e) med briller var utrolig rart, ble av og til noen høye benløft osv.
Det rettet seg til da han ble eldre, å ikke orket å løfte benene så høyt lenger :erte :smt038 :smt039
Så direkte trenger du vel ikke si det Ojda.. :-#
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by ojda »

Palma wrote:
ojda wrote:
Palma wrote:
Been there, done that. Første dagen(e) med briller var utrolig rart, ble av og til noen høye benløft osv.
Det rettet seg til da han ble eldre, å ikke orket å løfte benene så høyt lenger :erte :smt038 :smt039
Så direkte trenger du vel ikke si det Ojda.. :-#
Jammen det er jo sant :-k Jeg prøver jo bare å si at dette med briller, det går seg til efterhvert :roll: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by xyvind »

Fantastisk å lese om deres erfaringer og betraktninger [emoji1303]
Jeg har aldri brukt briller eller linser før, kun solbriller [emoji41] så det er litt uvant i en alder av 34 og et halvt år.

Jeg har forsøkt å ha på meg brillene mest mulig denne uka, så det har kanskje vært litt brå overgang. Men det var det optikern råda meg til. Nå er det vel kun spasering utendørs som føles skikkelig rart. Men det er uansett helt fantastisk å se såpass godt. Det er så mye detaljer overalt som tidligere har vært helt «blurry» for meg.

Angående hjelm, så har jeg jo en helt ny hjelm fra 2017. Tror ikke den har gått mer enn 4-5.000 km. Det er en SHOEI NXR. Jeg prøvde den på meg nå, og det virker som det er laget plass til briller. Det er noen spor med plass til brillearmene. Ja dette var faktisk helt problemfritt. Kjenner ikke at brillene er der, og det på tross av at jeg har fått meg noen litt store firkanta hipsterbriller også. Neida. Men joda, absolutt helt overkommelig. Spent på dette med dugg nå da. Hjelmen dugger heldigvis ikke, da den har pinlock (dobbelt visir med et luftlag i mellom).

Jeg har forresten halv pris på neste brillepar jeg kjøper, så kanskje jeg skal finne meg noen sånne tynne lette noen? Vi får sjå.

Begynner å glede meg noe enormt til å kjøre igjen. Ser de melder en mild/varm vår også, så kanskje vi er i gang om 6-8 uker? Tror jeg skal vente til veiene er noenlunde fri for saltstøv og drit og møkk.
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by ojda »

Om jeg husker rett er du "belemret" med både kone og barn :-s
Men alikevel! Jentene blir såå myye penere når man får korrigert synet ;-) =D> =D> =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Bikeridr »

ojda wrote:Jentene blir såå myye penere når man får korrigert synet ;-) =D> =D> =D>
Mens kona og ungene blir det motsatte?? ;-)
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Bjerknez »

ojda wrote:Om jeg husker rett er du "belemret" med både kone og barn :-s
Men alikevel! Jentene blir såå myye penere når man får korrigert synet ;-) =D> =D> =D>
Spesielt hvis man bruker ØL briller :lol:

Har brent meg på dette noen ganger...
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by xyvind »

ojda wrote:Om jeg husker rett er du "belemret" med både kone og barn :-s
Men alikevel! Jentene blir såå myye penere når man får korrigert synet ;-) =D> =D> =D>
Jo, det stemmer. Jeg har full pakke. Men jeg har da lagt merke til at jeg ikke er så nærsynt lenger [emoji57]
madammen her syntes jeg ble en mye mer interessant mann med briller også, så [emoji57]
Image
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Palma »

Dugg ja..
Hadde kjøpt meg ny hjelm med pinlåkk og kjørte glad avgårde og etter en stund seig tåka innover og dugg var et faktum.
Jeg forbannet pinnlåkken og sjubert opp og ned og vippet opp visiret. Like mye tåke... Det var brillene [emoji23][emoji23]
En annen solrik dag på vei hjem med visiret oppe, splætt og jeg så gult med ene øyet. Hadde ikke vært godt å få den vepsen eller hva det var i øyet..

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Bjerknez

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by Bjerknez »

Dugg høres kanskje ut som det største problemet ja. Jeg hadde nok vurdert linser hvis jeg skulle kjørt motorsykkel. Brillene kan du ta på deg når du vil se inteligent ut :lol:
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: xyvind's blogg - et problemfritt avbrekk i gode venners lag [MC og briller?]

Post by xyvind »

Blir vel litt banning inni hjelmen den dagen det dugger på brillene og sikten er lik null ja. Spørs om jeg må ha noen pakker med linser etterhvert. Men det er vel en prosess å finne linser som passer også? Jajaja, sånn er det å bli gammal, nå starter det..
Image
Post Reply