Leffy's sosialkontor - Ut på tur -

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Leffy's sosialkontor - Har det artig i Alpene -

Post by ojda »

Hvis dere har Route Napoleon i tankene på veien Nordover, kan det være værd å vurdere alternativer :?
Helt grei kjøring, men ikke noe spektangulært [-(

Rundturen vi tok i går derimot var en 10'er
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's sosialkontor - Har det artig i Alpene -

Post by Leffy »

Datt av lasset her gitt :-k Fikk et par overnattingssteder der laderen til laptopen ikke passet i kontaktene, så ble litt lite strøm på den. Er dog hjemme igjen etter en særdeles vellykket tur.

Ruta vi kjørte var som Ashland har nevnt, fra Thonon-Les-Baines og ned til Nice. Oppover igjen, ojda, kjørte vi inn til Italia og så til Sveits igjen. Dog så kommer det et innholdsrikt og mer detaljert reisereferat og en hau med bilder i løpet av denna uka her forhåpentligvis. Fortsatt igjen en del ferie så håper på og få fikse det i løpet av den tiden..

Image
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Leffy's sosialkontor - Hjemme igjen etter en svært vellykket alpetur -

Post by Kant1 »

Gleder meg VELDIG til å se bilder og lese referatet... 8) =D>
Sommeren min blei ikke helt som jeg hadde tenkt, mtp jobbing, men håper og tror det kan bli en tur sørover likevel.
\:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's sosialkontor - Hjemme igjen etter en svært vellykket alpetur -

Post by Leffy »

Kant1 wrote:Gleder meg VELDIG til å se bilder og lese referatet... 8) =D>
Sommeren min blei ikke helt som jeg hadde tenkt, mtp jobbing, men håper og tror det kan bli en tur sørover likevel.
\:D/
Håpe du får deg en tur nedover i år og. Er jo rene terapien for sjela :D

Kladdet halvparten av turen nå, burde være ute om 2-3 dager :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's sosialkontor - Livet uten sykkel, igjen -

Post by Leffy »

Hva det er med meg og motorsykler, det fatter jeg egentlig ikke. Men nå har min kjære XR funnet seg ny eier, dessverre. :-k Forsvant herfra forrige helg. Hvem i svarte selger MC'n på dette tidspunktet nå som vi har tidenes sommer.. Joda, IQ er en fin gul bil. Dog så kjenner jeg meg ikke kjøresugen i det hele tatt i denne varmen så forsåvidt har det gått greit. Jeg nevnte i siste europatur-tråden at jeg har en drøm om USA neste år, så tenkte det at penger spart er penger spart, så får vi se hvor lenge det går :redface

Skal jeg være så heldig og finne en XT660R med knastedekk ikke langt herfra, så er det mulig at det blir en tohjuling igjen i år, ellers så dukker det opp noe nytt i fremtiden :) "Billig" artig doning til og utforske grusveiene i nærheten, og de er det mange av.
Image
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Leffy's sosialkontor - Livet uten sykkel, igjen -

Post by hakhap »

At det er noe feil på deg skjønte jeg når du solgte Tuonoen :evil: :lol:

ellers så er det vel ikke feil å få puttet penger i sparesekken for en slik tur som du tenker deg :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's sosialkontor - Våren i anmarsj -

Post by Leffy »

Jeg solgte jo XR'n i fjor pga av at jeg sparer opp til en lengre roadtrip i USA i 2020, som nå er ganske så bankers. Så jeg lurte meg sjøl til og tro at jeg skulle være sykkelfri i år, men etter PMS tiden i vinter, og igjennom det meste av motorsykkelrelaterte greier på youtube og andre diverse kanaler kjente jeg at blodet begynte og bruse rundt nyttårstider. Såå, da var det gjort igjen. Jeg plukket opp denne i midten av februar. ( Legg ikke merke til rotet i bakgrunn :shock: :redface )

Image

2008 Kawasaki Z1000. Import fra Italia. Jeg første eier i Norge. Dog nesten helt orginal. KM: 27.500. Eneste forrige eier hadde gjort er og sette på girindikator og tankbeskyttelser. Sykkelen er godt tatt vare på og helt strøken. Kostet meg ganske mye mindre enn XR'n så jeg bestemte meg for og ha en billigere sykkel et par år fremover ettersom det ikke blir noe europatur igjen på 3 år. Jeg hadde jo en 2007 modell for 3 år siden, før BMW'n kom i hus, så jeg viste hva jeg fikk med denne. Liten oppgradering i utseendet kontra forrige modell også.

Første jeg bestemte meg for var og fjerne "3km" med plast bak, i form av skiltbraket og så sette på en hugger. Varer fra Ebay kom frem.

Image

Gammel skiltholder.

Image

Hugger fra Puig.

Image

Fikk jo mcløfter fra biltema i bursdagsgave for snart 3 år siden. Må jo testet. Faktisk første gang den er i bruk :redface Skiltholder er allerede montert på. Fra R&G.

Image

Image

Hugger på plass.

Image

Image

Mcløfteren var veldig grei og ha med og gjøre. Veldig lettvint. Nå er kawan good to go. Ligger igjen en halvmeter med snø her enda, men er veiene er "tørre". Folk har begynt og kjøre her, men tror jeg drøyer det en uke til.
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Leffy's sosialkontor - Våren i anmarsj -

Post by freddy123 »

Så utrolig strøken ut den der[emoji106]

Streetfightere er tøfft[emoji41]

Noen flere planer for sykkelen eller er den som du vil ha den nå?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's sosialkontor - Våren i anmarsj -

Post by Leffy »

freddy123 wrote:Så utrolig strøken ut den der[emoji106]

Streetfightere er tøfft[emoji41]

Noen flere planer for sykkelen eller er den som du vil ha den nå?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Jepp, 6 av de 8 syklene jeg har hatt har vært streetfightere så det er den typen jeg liker best, men må ha ADV sykkel når jeg kjører alle disse langturene nedover på kontinentet :lol: Greit og ha en "liten og nett" sykkel når det er bare "småkjøring" her til lands. Sammenligning med dagens streetfightere er det lav effekt og uten noe dilldall, men grei pris og god å kjøre.

Har bestilt noen kinahendler med justering. Hadde det på den forrige au. God nok kvalitet. Ellers er det mulig jeg ryker på noe annet eksos etterhvert. Kunne tenkt meg Akrapovic i carbon eller Laser Xtreme potter til denna, men det koster jo noe så jævlig :?
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Leffy's sosialkontor - Våren i anmarsj -

Post by BMWilly »

Gratulerer med nyervervelsen. Så jo strøken ut den. Har bare starta sykkelen her, men blir en luftetur til uka trur jeg.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's sosialkontor -Stusselig sommer hittentil -

Post by Leffy »

Ikke vært myte futt her i det siste. Vært plaget av sykdom i begge bein siste månende så sykkelen har stort sett blitt stående, men i dag la jeg ned en liten touch til på asfaltraceren før en kort norgesturnè skyter fart om 3 uker. Etter 2 år nedover i europa blir det bare og fare innenlands i år før Trump & Co tar oss i mot på nye eventyr i 2020.

Image

Image

Image

Av med orginal eksosen i dag. På med litt italiensk kvalitet ettersom selve skjønnheten er derfra også. Begge de nye pottene veier mindre enn 1 orginalpotte :-k

Image

Image

Image

Pottene er godkjent for bruk på offentlig vei og utrolig nok fin og lav lyd både med og uten DBkiller. ( Følger med papirer på pottene, men det spørs vel hva enkelte i statens vegvesen har og si om den dagen skulle komme ). Så da er det vel bare og håpe på bedre vær og friske bein for en god og herlig norges opplevelse fremover.
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Leffy's sosialkontor - Stusselig sommer hittentil -

Post by tshansen »

Norgesturne kan være bedre enn mye annet det så lenge værgudene viser seg fra den hyggelige siden. Ikke at man trenger fint vær hele tiden, men faen det er trist med 3 uker, regn og under 10 grader :thumleft
Man kan vel kanskje driste seg til å si at Norge er verdens fineste land å feriere i :-#

Dæven de pottene ble nice. gjør seg for totalinntrykket \:D/ =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Leffy's sosialkontor - Stusselig sommer hittentil -

Post by freddy123 »

Pen sykkel det der, gjorde seg med pottene[emoji108]

Du må ta mere bilder for det er du god til[emoji106]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Leffy's sosialkontor - Ut på tur

Post by Leffy »

Lenge siden jeg har postet inne her nå. Følger med og leser en del men lite og oppdatere.

2019 var året det gikk til "helvete". Etter 2 år nedover i alpene så ble det et "friår" i 2019 fordi USA drømmen skulle realiseres i 2020. Dog så var det forsåvidt greit, ettersom nesten hele vår/sommer/høst perioden i fjor ble tilbragt enten hjemme i sofaen, eller på sykehuset. Urinsyregikt i begge bein, pluss blodpropp i det ene så ble det ikke direkte godt og sitte på en MC over lengre tid. Fikk dog lurt meg en tur til Rjukan - Odda - Hardangervidda og hjem på ei lita helg.

Såå... I september i fjor så var alt 100% klart for USA tur i år. Booket og i orden, med avreise 30 Juni. Men den turen ble jo selvsagt avlyst pga av det alle vet. Så nå er den utsatt til neste år, som også utsetter Europaturen. Nesten litt fælt og tenke på at man ikke får dratt nedover igjen før i 2022 :-k

---

Da får vi gjør det beste ut av det i Norge, så lenge det lar seg gjøre. Jeg og kompisen bestemte oss for en ukes tid siden av vi skulle ta en tur i pinse helga. Så vi hivde på litt bagasje og satte snuta fremover mot Lom på lørdagen for å kjøre Sognefjellet og Tindevegen mens det fortsatt er igjen litt snø der oppe.

Her fra Rena kjørte vi over Venabygdsfjellet - Vinstra - Heidal og Randsverk, så dro vi sørover igjen og kjørte Valdresflya ca halveis. Er ikke mange mil fra meg til Lom, der vi skulle overnatte så vi hadde ganske god tid.

Image

Image

Pause på Valdresflya
Image

Lom søndagen. Helt stille og herlig vær. Bare og nyte. Dog så ble den nytinga brått "ødelagt" for en stund når vi fikk melding om at Sognefjellet var stengt pga snøras natt til i går (Søndag). Men vi hadde knapt nok fått i oss frokosten før de hadde åpnet igjen så da ble helga ganske komplett allikevel. Hadde vært en nedtur og måtte nesten kjøre samme vei tilbake.

Image

Image

Image

Over Sognefjellet.
Image

Image

Image

Stoppet ikke på Tindevegen og tok bilder, men ligger igjen veldig mye snø der. Noe er ikke kommet seg helt ut av veien enda heller. Var så og si alene hele veien ned til Øvre Årdal så flyten gikk relativt godt nedover. Anbefales på det sterkeste i disse tider :thumleft På tur hjem igjen så er det ikke så mye og fortelle. Så fort man kommer seg til Tyin krysset så er det motorvei nesten hele veien hjem.

Dog så er det masse veiarbeid fra Øvre Årdal og ned E16. De utbedrer veien mange steder, fjerner svinger osv osv. For biltrafikken så forstår jeg greia, men for oss på 2 hjul så er det ikke noe trivelig. En del av E16 vil også bli lagt i tunnel nå. Bare håper de kan holde noe av det gamle trassèen oppe. Veldig mye grusvei etter oppstigningen fra Øvre Årdal mot Tyin, de salter også der nå så sykkelen ble klint ned i dritt. Dog ellers så var pinsen i år helt innafor.

Allerede bestemt meg for en tur til i slutten av den mnd her.. Blir en tur til Molde, Geiranger, Trollstigen og Valdresfly hele veien på den turen. Så da får jeg håpe på samme vær som i helga \:D/

---

Jeg har gått med planer om og bytte sykkel igjen siden i fjor høst :redface Og hadde bestemt meg for det at jeg skulle prøvekjøre sykler etter USA turen i år. Jeg håper jeg får det til allikevel så jeg har kommet meg ned til 4 sykler jeg ser på som potensielle kandidater. Kommer til og gå ned ei klasse, sjøl om jeg har veldig lyst til og kjøpe meg en ny S1000XR.

- KTM 790 Adventure S
- Triumph Tiger 900 GT PRO
- BMW F900XR
- Yamaha Tracer 900 GT

Har hatt lyst på og prøve Ducati Multistrada 950 siden den kom også, men prisforskjellen på den og de over her er relativit stor, så jeg har slått den fra meg. Så får vi se hva sensommeren / høsten bringer 8)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Leffy's sosialkontor - Ut på tur -

Post by Bikeridr »

Velkommen tilbake :)

Heh - ja, mange av oss har vel fått forkludret planene. Mine alpeplaner har vært lagt på is / forskjøvet /forkludret / tilføkket siden år 2000. I år var jo året jeg skulle hive meg på Corsica-turen i godt selskap. Men neida. Forkludra det også..

Uansett, godt man kan finne alternativer. Fine bilder og flott referat fra deg.
Blir nok dårlig med "langtur"/overnattingstur på meg, men i dag er nå iallefall planen å komme seg ut på lånesykkel med yngste niese 8)
Post Reply