tunmag, ung og dum *Lysebotn og HPR*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: tunmag, ung og dum

Post by quattrokim »

5000 kr var boten når eg blei tatt. Dette var for 5 år sidan da. Endte med at jobben sponsa BE sertifikat og betalte bota så kan ikkje klage.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: tunmag, ung og dum

Post by tunmag »

Trondgv wrote:Grattis, hva kostet det totalt for deg? Betalte selv 5500,- til kjøreskolen og rundt 1000 hos vegvesen. Egentlig litt dyrt bare for å kjøre ned tilhenger :roll:
5990,- til kjøreskolen, og det er uten lastesikringskurs da jeg hadde det fra før av. Koster å bo nærme Stavanger :-# Ang bot så ble en kompis stoppet når han kom av ferja i Stavanger med campingvogn, 5000 .- i bot. Han med minigraveren må jo ha fått for overlast/dårlig sikring og eller andre forhold også? :-k
LordShaft wrote:Haha =D> Flotters.. Gratulere med BE lappen. (hva svarte du?)

Du må ha lykke til med eksamen i morgen. Det der går nok så bra skal du se. Hold oss oppdatert :thumleft
Svarte som sant er at jeg har kjørt traktor med henger siden jeg var 16, og om jeg skulle en plass og trengte bilhenger så var jeg ikke redd for å koble den på :-#

Eksamen idag gikk over all forventning, var heldig og fikk stort sett kun spørsmål om det jeg kunne og hadde lest på, det jeg skippet å lese og ikke kan fikk jeg kun ett spørsmål om. Er skummelt og si det, men blir vel igrunn overrasket om jeg stryker. Får svar på det om 14 dager :)

Utenom det så har jeg fått lirket på plass bakhjulet på Kawaen, satt i batteriet og sjekket at den startet i år også. 2 runder på starteren så malte den som en slags katt. Men det kom mye hvit røyk, holdt hånda framføre eksosen og ble våt... Fryktet det verste (gåen topp pakning) men det luktet ikke spesielt kjøleveske. Når sykkelen ble god å varm så roet røyken seg og så, tenker det var kondens å lenge siden den har blitt startet. Får følge litt med på det utover våren tenker jeg :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tunmag, ung og dum

Post by tshansen »

14 dager for å gi svar på om du har stått eller ikke. Faen slikt er jævlig irriterende :roll: De liker å holde folk på pinebenken. Men utrolig kjekt å høre at det gikk over all forventning. Da har du nok stått med glans! Vi tenker alle det verste om oss selv. Eller det er vel mer riktig å si at det er få andre som dømmer oss så hardt som oss selv.

Tror ikke du skal bekymre deg for røket topp pakning. Det er nok helt klart kondens som har samlet seg. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: tunmag, ung og dum

Post by supermons »

Grattis med BE-lappen! :)

Jeg tok BE rett før de endret den i 2012, den har blitt litt dyrere etter det, men ikke så mye som jeg trodde (som jo er bra for deg :) ).
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: tunmag, ung og dum

Post by tunmag »

supermons wrote:Grattis med BE-lappen! :)

Jeg tok BE rett før de endret den i 2012, den har blitt litt dyrere etter det, men ikke så mye som jeg trodde (som jo er bra for deg :) ).
Takk takk :) Det som er ekstra nå i forhold til før er "sikkerhetskurs på vei" på 3 timer. Kostet 2500,- Det som irritere meg rundt reglene for BE er det at du ikke får BE når du har T, altså traktor. Jeg har lov til å kjøre traktor som går 50 km/t og så tung totalvekt som du klarer å få til. En stor traktor og henger så bikker du 30 t lovelig lett. Men 7 tonn (3,5 bil og 3,5 henger) har jeg ikke lov til å kjøre i 80 km/t? Men om du tar BE så får du med klasse T, dog med grense på 25 tonn totaltvekt. Forstå det den som kan :shock:

Utenom det som har jeg blitt ranet av Skatt Øst idag, årsavgiftene kom i postkassa idag. 11 150,- pesetas takk :-# :evil:
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: tunmag, ung og dum *Asfalt under hjula*

Post by tunmag »

Tørre veier, ett par pluss og strålende sol. Idag ble det en skikkelig prøvetur på "ny" sykkelen. Tenkte egentlig at dette kom til å bli helt for jæ***** kaldt, men det var faktisk ikke så alt for ille? Kan kanskje ha noe med den varme følelsen jeg fikk av å endelig var på to hjul igjen :roll:

Sykkelen fungerte bra den, jeg følte ihvertfall ikke noe galt med den. Fikk dratt den litt ut på gira også, noe jeg ikke fikk gjort under testkjøring grunnet bakdekk på korden og våt vei. Den var "litt" mer langbeint enn Huskyen ja :lol: Totalt så ble det vel en 5-6 mil idag :)

2 relativt dårlige bilder, men viser da været og sykkelen ;-)

Image

Image
Er kaldt om nettene, så sjøen snerper seg :shock:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tunmag, ung og dum

Post by tshansen »

Folket begynner å plukke fram syklene sine ja [-( Her er ikke akkurat sesong for slikt her på vestlandet enda... :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: tunmag, ung og dum

Post by tunmag »

LordShaft wrote:Folket begynner å plukke fram syklene sine ja [-( Her er ikke akkurat sesong for slikt her på vestlandet enda... :plystre
Så mye kaldere 30 mil lengre nord i landet altså? :-k

Neida, det er nok ikke sesong her heller enda. 3 + grader i skyggen er ikke akuratt ideell kjøre temp :P Er også mye salt på veiene, grunnet kalde netter, men det fortrengte jeg idag og fikk noen fine mil :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tunmag, ung og dum

Post by tshansen »

Nei det er ikke sinnsykt kladt. Ligger på en 4 - 5 plussgrader midt på dagen, også ca 5 minus på natta. Men det brukes så latterlige mengder med salt her byen. Så å ta ut sykkelen før det har vært plussgrader noen dager og mye regn er bare å glemme [-(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: tunmag, ung og dum

Post by tunmag »

Brukes salt i relativt store mengder her også. Desverre det eneste som funker i det klimaet her... Sånnsett så er det nok ikke lurt å plukke ut sykkelen nå, men den er da ikke lagd i dårligere kvalitet enn bilen min (håper jeg da :lol: )
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: tunmag, ung og dum

Post by supermons »

tunmag wrote:Takk takk :) Det som er ekstra nå i forhold til før er "sikkerhetskurs på vei" på 3 timer. Kostet 2500,- Det som irritere meg rundt reglene for BE er det at du ikke får BE når du har T, altså traktor. Jeg har lov til å kjøre traktor som går 50 km/t og så tung totalvekt som du klarer å få til. En stor traktor og henger så bikker du 30 t lovelig lett. Men 7 tonn (3,5 bil og 3,5 henger) har jeg ikke lov til å kjøre i 80 km/t? Men om du tar BE så får du med klasse T, dog med grense på 25 tonn totaltvekt. Forstå det den som kan :shock:

Utenom det som har jeg blitt ranet av Skatt Øst idag, årsavgiftene kom i postkassa idag. 11 150,- pesetas takk :-# :evil:
Får du med T på BE-lappen? :shock: Jeg er såpass gammel at jeg fikk traktor-lappen sammen med vanlig B, men litt rart at du skal få lov til å kjøre traktor bare fordi du kan rygge med henger :P

Digg med veteran-MC når årsavgiften kommer 8)
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: tunmag, ung og dum

Post by tunmag »

Da er en kommet hjem etter en 14 dager i Thailand, så da har en ihvertfall sitt litt sol dette året. Alt i alt en fin tur, morsomt å se trafikken der nede. Vurderte å leie meg sykkel der nede for en dag eller to for å ta meg litt ut, men konkluderte med at det var tryggere å leie seg en Tanks men fant ingen så det ble bare med tanken.

Fikk også beskjed om at jeg hadde bestått bergsprengereksamen før jeg reiste, så da slipper jeg å tenke mer på den :thumleft

Over til noe mer mc relatert:

Fikk meg ett par turer på Kawasakien før jeg reiste, idag så har det vært surt å regn, så da ble det endelig til at jeg fikk surret meg til å ta ett kjapt oljeskift pluss sjekke opp denne frontlykta som driver og kødder. Oljeskift er jo ikke noe hokus pokus, så det gikk kjapt unna. Muligens litt for fort for da jeg slo ut spillolja så dukket det plutselig opp ei kobberskive. Faen ta, ut med bunnpluggen igjen, få på kobberskiva og i med pluggen igjen. Dagens klondrianpris til meg selv der altså. :-#

Så av med frontlykta for å se om jeg så noe kødd der. Fant igrunn ingenting som så fishy ut, men virket til å vær litt dårlig kontakt i kontakten inn på pæra. Pusset litt og sprøytet på noe godstoff å lys ble det. Når det er sagt så har det vært lys før og men det har vært ustabilt så skal bli spennende å se om det blir bedre.

Til slutt så fikk jeg spylt av sykkelen noe salt :)

Image
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: tunmag, ung og dum

Post by Elolz »

Tøff sykkel, liker at den har den riktige Kawasaki-fargen. :thumleft Liker ikke den nyere metallic grønnfargen som har kommet de siste årene. [-(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tunmag, ung og dum

Post by tshansen »

Gratulere med bergsprengningseksamen :thumleft Alltid greit å bli ferdig med slikt :roll:

Driver lyset på biken å skurar seg helt av, eller flimrer det? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: tunmag, ung og dum

Post by tunmag »

Elolz wrote:Tøff sykkel, liker at den har den riktige Kawasaki-fargen. :thumleft Liker ikke den nyere metallic grønnfargen som har kommet de siste årene. [-(
Takk takk. Fargen er vel en elsk eller hat ting. Selv mener jeg at Kawasaki skal være grønn :thumleft
LordShaft wrote:Gratulere med bergsprengningseksamen :thumleft Alltid greit å bli ferdig med slikt :roll:

Driver lyset på biken å skurar seg helt av, eller flimrer det? :-k
Ja takk begge deler. De vil si at det er nærlyset som kødder, fjernlyset virker fint. Er sånn typis dårlig kontankt problem, kan starte sykkelen og ha nærlys, tar på meg kjøreutstyr og når jeg skal kjøre så er det svart. For så å plutselig ha lys igjen. Ikke noe problem for meg å kjøre konstant på fjernlys, men er litt drit for andre trafikanter når det er mørkt ute, eller i tunneler.. Lot sykkelen stå å gå på tomgang en stund etter kattevasken, å da lyste nærlyset hele tiden.
Post Reply