På tide å skrible litt igjen ser jeg. Kan starte med det som er gjort, altså monteringen.
Strekkbolter ble byttet, da en var direkte ille å se til.
Videre ble sylinder og topp godt rengjort, før montering startet. Her er det dessverre slutt på bildene, grunnet en litt stressa ungfole som merket rykninger i gasshånda
Ny sylinderpakning ble montert med pakningsstoff der slikt behøvdes, C-klipp på stempel ble byttet fordi manualen sa så, og sylinder ble tredd på plass. Ny toppakning ble lagt mellom sylinder og topp, og alt ble skrudd til med korrekt moment. Reima ble satt tilbake, såklart dobbelsjekket i forhold til reimhjulenes plasseringer, akkurat det fikk jeg banka inn i hodet av alle videoer og DIY`ene jeg var innom
Sjekket samtidig ventilklaringer på begge sylindrene, disse var innafor over hele fjøla
Nye tennplugger fikk den også.
Luftfilterboks ble tredd på plass, og virrvarret med slanger og ledninger ble montert slik det ganske logisk var plassert, trodde jeg...
Etter at alt var på plass og kjølevæske ble fylt på kom så klart en lekkasje, tosken hadde glemt en tynn slange midt mellom sylindrene
Etter mye om og men, bannskap og litt blod så var slangen på plass og strammet til, tett ble det
Luftfilter fikk komme på plass, og veggene som holder det skulle strammes til, der slapp gjengene til en skru på hver side
Legg til at gjengene på en skrue var ødelagt fra før demontering så er det nesten så jeg vurderer ny luftfilterboks også, men det ser ut til å være tett
Tanken fikk komme hjem, nå var jeg endelig venn med de hurtigkoblingene
Noterte meg under montering at skruehullet i bakkant på tanken bare så vidt traff med gjengene, så her har Streetfighterens sagnomsuste plasttank begynt å strekke seg, er vel ikke mange sesongene før det ryker på en ny tank og
Akkurat det er en ting som plager meg, Ducati vet at tanken utvider seg ved bruk av bensin med ethanol men tar intet ansvar uansett hva, bare fyll uten ethanol
Uansett, med alt på plass og batteri koblet på, fikk pumpa litt tid på å få fylt etter med brennbar væske, og starteren fikk prøve seg. IT`S ALIVE!!! Umiddelbart spytta den kjølevæske ut eksosen, og dere kan tro om det var nerver ute og gikk
Her hadde jo idioten så klart ikke tatt av eksosanlegget og rengjort/tømt for eventuell kjølevæske
Ducatien fikk seg noen minutter på å bli varm, og etter hvert ble det ikke mer røyk, det ga seg fullstendig
På med italiensk bunad og tysk bøtte, dette måtte prøves
Det ble såklart en meget rolig start, nervøs som jeg var for egen mekking
15 minutter rolig gange bort til nærmeste selvvask, Toven hadde ikke klart å se på sykkelen fra avstand, langt mindre faktisk ta på eller skru på den
Vel framme på Kächer ble drit og støv spylt vekk, ingen antydning til røyk fra eksosen her, og jeg så håpet om mange mil i tidenes sommervær nærme seg
Turen gikk via motorveien og hjem, ca 15min der og. Vel hjemme var dessverre skuffelsen et faktum, her røyker det mer enn cruiseskipene i Bergens havnebasseng
Med det fikk psyken/selvtilliten en liten knekk og hele prosjektet ble satt litt på pause, jeg gidder ikke gå deppa på jobb
De neste to ukene gikk fort unna, med to turer sørover og anskaffelse av bikkje i samme slengen, hils på Zanto:
Han er en snart 4år gammel Eurasier, som omplasseres fordi matmor ikke følte han fikk nok oppmerksomhet nå som de hadde småbarn i hus. Så nå skal jeg og Marieha(som er den med hundeerfaring) prøve å gi han det han trenger for et bedre liv, ønsk oss lykke til
Nå sitter jeg på jobb og grubler litt videre på Streetfighteren
Planen nå, om jeg ikke får tilbud om mye jobb i friuka(mer å bruke på Ducatien senere) er å få av eksosen, for der se jeg at kjølevæske kommer ut skjøten til liggende sylinder. Jeg er derfor ikke i tvil om at det er den som fortsatt er problemet. Videre må toppen av igjen, med alt det medfører
Denne gangen er målet å ta seg bedre tid, ta mer bilder og undersøke mer nøye
Jeg har planer om å ringe Løvaas i dag for å høre litt om sykkelens mekaniske historie, samt Cylmo(lokalt motor/maskineringsfirma) for å høre hva de tenker om planing av en topp vs begge på en twin.
I bakgrunn lusker noen tanker om mine muligheter; ved behov for kun planing er det jo greit, da bytter jeg pakning og får den planet, no big deal
Om det er sprekk i topp finnes det komplette topper å benytte seg av, så det er også grei skuring. Problemene kommer ved sprekk i sylinder slik jeg ser det. Å benytte en brukt sylinder på mitt stempel høres litt risiko ut, det er jo noen strenge klaringer å ta hensyn til her, eller bør det gå greit? Ny sylinder med stempel koster skjorta, så da dukker to andre alternativer opp i mitt hode. En svenske selger sylinder og stempel-kit komplett til 7500,- da blir det ca 50cc ekstra og høyere komp. Vil orginal råde tåle slikt, eller trengs det forsterkede saker der og, for da blir motoren fort dyrere
Alternativ to ved stor påkost er å bytte motor komplett med en brukt fra Ebay eller lignende. Jeg er klar over risikoen, så den trenger dere ikke nevne. Greia der er at jeg kan gå to veier. Standard 1098 passer jo rett inn og er null stress, men når jeg først tar på spanderbuksene er det et alternativ å koste på seg storebror 1198
Jeg har på ingen måte behov for mer power, ikke det som er i den heller, men gud så tøft det hadde vært
Det finnes de som har gjort det, og i hovedsak trengs det nye flenser på eksosmanifold, gjerne tilpasse de større innsugstraktene, samt nytt map. Begge disse siste altermativene er såklart vinterprosjekt deluxe, men de ligger nå bak i huet og surrer
Nå har jeg skrevet like mye om mitt lille motorproblem som onkel Olav bruker på å utbrodere om en oppskrytt etappe av en oppskrytt kontinentutflukt, så her overlater jeg det til dere