Page 47 of 60

Re: JK's Ducatiblogg (Update 1)

Posted: 16 Jun 2018 22:01
by JK95
Andreas wrote:Kjedelige greier dette! Men ingenting som ikke kan fikses :D For demontering av den horizontale toppen, så kan du bruke en vanlig 14mm ringnøkkel. Spesialverktøyet trenger du kun når det skal monteres igjen med momentnøkkel. Spent på å høre hvordan det ser ut!
Starter der, så holdes dere oppdatert :thumleft

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 19 Jun 2018 00:21
by JK95
Prøver en liten oppdatering, orker ikke gå i superdetalj, men det er da noe :redface Dere får ha meg unnskyldt rotet :lol:

Startet med å få sykkelen inn i huseierens garasje, takk igjen til henne for muligheten :thumleft
Image

Videre ble det tømming av væsker, både olje og kjølevæske.
Image

Oljefilter gjennstår, det får vente til jeg kan hente nye pakninger hos vår kjære Andreas på Eberg \:D/
Videre må tanken av, da lærte jeg samtidig hvor Ducati har gjemt kjølevannsfyllinga :lol: =D>
Image
Image

Etter tank må også luftfilterboks lettes på, for å få løs liggende sylinder. Der måtte sidedeksel som holder filteret også av. Tennplugger ble også tatt ut og skal skiftes i samme sleng med ventilsjekk når jeg monterer nye pakninger.
Motor ble rotert med rulling i 6.gir, før jeg tok av reima på liggende sylinder :thumleft
Image

Videre ble topp og sylinder løsnet og forsiktig tatt av. Stempel ble lagt på ei oljematte for å unngå skade[-X Stempelet viste tydelig våt soting :-#
Image
Image

Sylinder og topp ble også lagt på matter, og lett inspisert. Så ingen sprekk eller hakk noe sted.
Image
Image

Jeg tipper toppakningen ga etter øverst på toppen sett i bildet under, ved eksosventilene, basert på mengden våt sot akkurat der :-k Noen som har innspill?
Image

Til slutt en titt på sylinderen. Ingen ordentlig slitasje, det har jeg observert i min lære på jernbanen, men likevel noen så vidt synlige «riper»? :-# Ikke følbare, hverken med hud eller negl, men så vidt synlige i riktig lys. Noe jeg bør bli bekymret over? :? Ellers er det ingen «slitasje» på sylinderen, orginalhoningen fra fabrikk er godt synlig \:D/
Image

Planlegger å rengjøre topp og sylinder samt veivhus i morgen ;-)

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 19 Jun 2018 07:17
by mekkern
TROR lekkasjen din er ved der stemplet er helt rent-kjølevann gir helt rent stempel/topp.
ellers så ser dette veldig bra ut-motoren viser ingen tegn på slitasje.
men hvis du gidder kan du sjekke slitasje på øvre stempelring ved å plassere den rett under øvre kant i sylinderen og måle åpningen i ringen.
Men når det ser slik ut hadde jeg ikke giddi.
Husk å fukte sylinder /stempel lett med olje før du monterer. :thumleft

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 19 Jun 2018 08:20
by inunf
Bra jobbet, stå på!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 19 Jun 2018 09:52
by ArcticTiger
Sjekk med de som vet, om du burde bytte ut stengene/boltene som holder topp/sylinder til blokka og. Ser at iallfall den ene er rusta. Dette er vel strekk-bolter.

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 19 Jun 2018 09:58
by tshansen
Kjekt å følge med... Digger slike bilde tråder så man får full forståelse for hvor man er i prosessen og hva man prater om =D> =D> =D>

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 19 Jun 2018 10:02
by JK95
mekkern wrote:TROR lekkasjen din er ved der stemplet er helt rent-kjølevann gir helt rent stempel/topp.
ellers så ser dette veldig bra ut-motoren viser ingen tegn på slitasje.
men hvis du gidder kan du sjekke slitasje på øvre stempelring ved å plassere den rett under øvre kant i sylinderen og måle åpningen i ringen.
Men når det ser slik ut hadde jeg ikke giddi.
Husk å fukte sylinder /stempel lett med olje før du monterer. :thumleft
Så klart, det gir jo mening :lol: :redface Takk for tilbakemelding, godt å høre at mer erfarne mekanikere også ser håp for doningen \:D/
inunf wrote:Bra jobbet, stå på!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takker :D
ArcticTiger wrote:Sjekk med de som vet, om du burde bytte ut stengene/boltene som holder topp/sylinder til blokka og. Ser at iallfall den ene er rusta. Dette er vel strekk-bolter.
Reagerte selv på at den ene var rustet, får høre med Andreas hva han kan si om saken :?

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 20 Jun 2018 21:27
by Andreas
Nye deler er rett rundt hjørnet, så må bli bra det der! :D

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 20 Jun 2018 21:51
by JK95
Andreas wrote:Nye deler er rett rundt hjørnet, så må bli bra det der! :D
Må igjen berømme knallservice, dette ser ikke ut til å kunne gått bedre! =D>

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Posted: 21 Jun 2018 13:41
by Leffy
Flott at det ordner seg kjapt og lettvint ;-) Knall rå sykkel du har fått deg der. Gratulerer vel på etterskudd :thumleft

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Posted: 03 Jul 2018 18:44
by JK95
Ferdig med bytte av toppakning med tilbehør på liggende sylinder, prøvestartet og lot den ryke fra seg eventuelle rester av kjølevæske i eksosen. Etter en stund var det slutt på all røyk, og jeg tenkte at da er det vel greit og tok en prøvetur til nærmeste selvvask. Der så jeg ingen tegn til problemer, vasket sykkel og kjørte hjem. Vel hjemme så ryker den forbanna dritten like jævlig som før, og akkurat nå synes jeg alt bare kan ta seg en stor bolle ](*,)

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Posted: 03 Jul 2018 21:07
by hakhap
Jævlig kjedelig dette.

misspelling with autocorrect

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Posted: 03 Jul 2018 21:23
by ArcticTiger
Dette var innmari kjiipt Jåddkå. Hva kan det være? Har du montert feil, noen pakninger skal ha pakningsstoff i tillegg, er det noe skade på anleggsflaten,dratt til med riktig moment, og det værste: Skjeiv topp?

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Posted: 03 Jul 2018 21:34
by Trondgv
Faen det er kjipt.. :/ Hadde det ikke vært for at du bodde så langt borte skulle du fått lånt mopeden min mens jeg reiser på havet! Håper det ordner seg kjapt og at det bare er en "slurvefeil" og ikkje skjev topp..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Posted: 03 Jul 2018 21:41
by JK95
ArcticTiger wrote:Dette var innmari kjiipt Jåddkå. Hva kan det være? Har du montert feil, noen pakninger skal ha pakningsstoff i tillegg, er det noe skade på anleggsflaten,dratt til med riktig moment, og det værste: Skjeiv topp?
Kan jo være monteringsfeil, men håper da ikke det :? Pakningsstoff ble brukt der det brukes skulle, så ingen skader på anleggsflatene som forøvrig ble rengjort etter beste emne. Riktig moment ble brukt, men så klart kan jo noe ha gått galt under monteringen uten at jeg har lagt merke til det. Kan også være den andre sylinderen, eller sprekk i sylinder eller topp, uten at jeg har sett noe :-# Skeiv topp kan jo skje, men den har aldri gått varm :-k
Trondgv wrote:Faen det er kjipt.. :/ Hadde det ikke vært for at du bodde så langt borte skulle du fått lånt mopeden min mens jeg reiser på havet! Håper det ordner seg kjapt og at det bare er en "slurvefeil" og ikkje skjev topp..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Får tro det ordner seg, selv om jeg plutselig ble litt redd for at sesongen ryker :-#