JK's Svenskeblogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 1)

Post by JK95 »

Andreas wrote:Kjedelige greier dette! Men ingenting som ikke kan fikses :D For demontering av den horizontale toppen, så kan du bruke en vanlig 14mm ringnøkkel. Spesialverktøyet trenger du kun når det skal monteres igjen med momentnøkkel. Spent på å høre hvordan det ser ut!
Starter der, så holdes dere oppdatert :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by JK95 »

Prøver en liten oppdatering, orker ikke gå i superdetalj, men det er da noe :redface Dere får ha meg unnskyldt rotet :lol:

Startet med å få sykkelen inn i huseierens garasje, takk igjen til henne for muligheten :thumleft
Image

Videre ble det tømming av væsker, både olje og kjølevæske.
Image

Oljefilter gjennstår, det får vente til jeg kan hente nye pakninger hos vår kjære Andreas på Eberg \:D/
Videre må tanken av, da lærte jeg samtidig hvor Ducati har gjemt kjølevannsfyllinga :lol: =D>
Image
Image

Etter tank må også luftfilterboks lettes på, for å få løs liggende sylinder. Der måtte sidedeksel som holder filteret også av. Tennplugger ble også tatt ut og skal skiftes i samme sleng med ventilsjekk når jeg monterer nye pakninger.
Motor ble rotert med rulling i 6.gir, før jeg tok av reima på liggende sylinder :thumleft
Image

Videre ble topp og sylinder løsnet og forsiktig tatt av. Stempel ble lagt på ei oljematte for å unngå skade[-X Stempelet viste tydelig våt soting :-#
Image
Image

Sylinder og topp ble også lagt på matter, og lett inspisert. Så ingen sprekk eller hakk noe sted.
Image
Image

Jeg tipper toppakningen ga etter øverst på toppen sett i bildet under, ved eksosventilene, basert på mengden våt sot akkurat der :-k Noen som har innspill?
Image

Til slutt en titt på sylinderen. Ingen ordentlig slitasje, det har jeg observert i min lære på jernbanen, men likevel noen så vidt synlige «riper»? :-# Ikke følbare, hverken med hud eller negl, men så vidt synlige i riktig lys. Noe jeg bør bli bekymret over? :? Ellers er det ingen «slitasje» på sylinderen, orginalhoningen fra fabrikk er godt synlig \:D/
Image

Planlegger å rengjøre topp og sylinder samt veivhus i morgen ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by mekkern »

TROR lekkasjen din er ved der stemplet er helt rent-kjølevann gir helt rent stempel/topp.
ellers så ser dette veldig bra ut-motoren viser ingen tegn på slitasje.
men hvis du gidder kan du sjekke slitasje på øvre stempelring ved å plassere den rett under øvre kant i sylinderen og måle åpningen i ringen.
Men når det ser slik ut hadde jeg ikke giddi.
Husk å fukte sylinder /stempel lett med olje før du monterer. :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by inunf »

Bra jobbet, stå på!


Sent from my iPhone using Tapatalk
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by ArcticTiger »

Sjekk med de som vet, om du burde bytte ut stengene/boltene som holder topp/sylinder til blokka og. Ser at iallfall den ene er rusta. Dette er vel strekk-bolter.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by tshansen »

Kjekt å følge med... Digger slike bilde tråder så man får full forståelse for hvor man er i prosessen og hva man prater om =D> =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by JK95 »

mekkern wrote:TROR lekkasjen din er ved der stemplet er helt rent-kjølevann gir helt rent stempel/topp.
ellers så ser dette veldig bra ut-motoren viser ingen tegn på slitasje.
men hvis du gidder kan du sjekke slitasje på øvre stempelring ved å plassere den rett under øvre kant i sylinderen og måle åpningen i ringen.
Men når det ser slik ut hadde jeg ikke giddi.
Husk å fukte sylinder /stempel lett med olje før du monterer. :thumleft
Så klart, det gir jo mening :lol: :redface Takk for tilbakemelding, godt å høre at mer erfarne mekanikere også ser håp for doningen \:D/
inunf wrote:Bra jobbet, stå på!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takker :D
ArcticTiger wrote:Sjekk med de som vet, om du burde bytte ut stengene/boltene som holder topp/sylinder til blokka og. Ser at iallfall den ene er rusta. Dette er vel strekk-bolter.
Reagerte selv på at den ene var rustet, får høre med Andreas hva han kan si om saken :?
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by Andreas »

Nye deler er rett rundt hjørnet, så må bli bra det der! :D
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by JK95 »

Andreas wrote:Nye deler er rett rundt hjørnet, så må bli bra det der! :D
Må igjen berømme knallservice, dette ser ikke ut til å kunne gått bedre! =D>
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)

Post by Leffy »

Flott at det ordner seg kjapt og lettvint ;-) Knall rå sykkel du har fått deg der. Gratulerer vel på etterskudd :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by JK95 »

Ferdig med bytte av toppakning med tilbehør på liggende sylinder, prøvestartet og lot den ryke fra seg eventuelle rester av kjølevæske i eksosen. Etter en stund var det slutt på all røyk, og jeg tenkte at da er det vel greit og tok en prøvetur til nærmeste selvvask. Der så jeg ingen tegn til problemer, vasket sykkel og kjørte hjem. Vel hjemme så ryker den forbanna dritten like jævlig som før, og akkurat nå synes jeg alt bare kan ta seg en stor bolle ](*,)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by hakhap »

Jævlig kjedelig dette.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by ArcticTiger »

Dette var innmari kjiipt Jåddkå. Hva kan det være? Har du montert feil, noen pakninger skal ha pakningsstoff i tillegg, er det noe skade på anleggsflaten,dratt til med riktig moment, og det værste: Skjeiv topp?
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by Trondgv »

Faen det er kjipt.. :/ Hadde det ikke vært for at du bodde så langt borte skulle du fått lånt mopeden min mens jeg reiser på havet! Håper det ordner seg kjapt og at det bare er en "slurvefeil" og ikkje skjev topp..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by JK95 »

ArcticTiger wrote:Dette var innmari kjiipt Jåddkå. Hva kan det være? Har du montert feil, noen pakninger skal ha pakningsstoff i tillegg, er det noe skade på anleggsflaten,dratt til med riktig moment, og det værste: Skjeiv topp?
Kan jo være monteringsfeil, men håper da ikke det :? Pakningsstoff ble brukt der det brukes skulle, så ingen skader på anleggsflatene som forøvrig ble rengjort etter beste emne. Riktig moment ble brukt, men så klart kan jo noe ha gått galt under monteringen uten at jeg har lagt merke til det. Kan også være den andre sylinderen, eller sprekk i sylinder eller topp, uten at jeg har sett noe :-# Skeiv topp kan jo skje, men den har aldri gått varm :-k
Trondgv wrote:Faen det er kjipt.. :/ Hadde det ikke vært for at du bodde så langt borte skulle du fått lånt mopeden min mens jeg reiser på havet! Håper det ordner seg kjapt og at det bare er en "slurvefeil" og ikkje skjev topp..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Får tro det ordner seg, selv om jeg plutselig ble litt redd for at sesongen ryker :-#
Post Reply