JK's Svenskeblogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by knutk »

Sykkelen er jo innkjøpt nylig. Finnes der en åpning for å dra selger inn i bildet med hensyn til påførte utgifter?

Støtter @mekkerns syn på saken. Problemet bør løses asap for å hindre potensielle senskader.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by JK95 »

Synes egentlig det er litt "ufint" å dra inn selger når jeg har kjørt 5k km siden innkjøp uten at sykkelen har brukt vann overhode :-# Tror heller ikke det er noe jeg kan komme noen vei med :-k

Har lest at en fyr har fått delene betalt av Ducati men måtte ut med egne kroner for utførelse av arbeid etter havari på en "lågmilare" :-k

Enig i at det bør skje fortest mulig, jobber med saken :-#

Edit: hvor ASAP er ASAP? Jeg skal nok slite med å få utført noe som helst før over helga, da står den en uke før noe røres :?
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by knutk »

JK95 wrote:Synes egentlig det er litt "ufint" å dra inn selger når jeg har kjørt 5k km siden innkjøp uten at sykkelen har brukt vann overhode :-# Tror heller ikke det er noe jeg kan komme noen vei med :-k

Har lest at en fyr har fått delene betalt av Ducati men måtte ut med egne kroner for utførelse av arbeid etter havari på en "lågmilare" :-k
Nå kjenner jeg ikke detaljene i dette konkrete tilfellet. Men ved introduksjon av ny lov er selger pålagt mye mer ansvar enn tidligere, og du har lovfestet 2 års angrefrist, uansett ordlyden i kontrakt.
Se denne som et eksempel: https://www.dagbladet.no/tema/solgte-bi ... r/63232982

Jeg skjønner at det kan være kleint å mase på selger i ettertid, og jeg skjønner godt at en ikke egentlig ønsker å levere sykkelen tilbake.

Men om ikke ambisjonene er full dekning kan man i det minste komme til en avtale hvor selger bidrar til reprasjonen. Man kan feks bli enig om å splitte regningen.
Dog er selgers ansvar klinkende klart. Siden er det opp til deg om du ønsker å benytte deg av dine rettigheter.
Man trenger jo ikke troppe opp på trappa til selger med hornmusikk. Oftest funker det best med en høflig tilnærming.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by JK95 »

knutk wrote:
JK95 wrote:Synes egentlig det er litt "ufint" å dra inn selger når jeg har kjørt 5k km siden innkjøp uten at sykkelen har brukt vann overhode :-# Tror heller ikke det er noe jeg kan komme noen vei med :-k

Har lest at en fyr har fått delene betalt av Ducati men måtte ut med egne kroner for utførelse av arbeid etter havari på en "lågmilare" :-k
Nå kjenner jeg ikke detaljene i dette konkrete tilfellet. Men ved introduksjon av ny lov er selger pålagt mye mer ansvar enn tidligere, og du har lovfestet 2 års angrefrist, uansett ordlyden i kontrakt.
Se denne som et eksempel: https://www.dagbladet.no/tema/solgte-bi ... r/63232982

Jeg skjønner at det kan være kleint å mase på selger i ettertid, og jeg skjønner godt at en ikke egentlig ønsker å levere sykkelen tilbake.

Men om ikke ambisjonene er full dekning kan man i det minste komme til en avtale hvor selger bidrar til reprasjonen. Man kan feks bli enig om å splitte regningen.
Dog er selgers ansvar klinkende klart. Siden er det opp til deg om du ønsker å benytte deg av dine rettigheter.
Man trenger jo ikke troppe opp på trappa til selger med hornmusikk. Oftest funker det best med en høflig tilnærming.
Sant nok det da :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by mekkern »

Spørsmålet er jo også hvordan det er med siste service?
Utført på godkjent verksted? Hva består siste ettersyn i ?
Kan noe relateres til service eller er det « shit happends»?
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by JK95 »

mekkern wrote:Spørsmålet er jo også hvordan det er med siste service?
Utført på godkjent verksted? Hva består siste ettersyn i ?
Kan noe relateres til service eller er det « shit happends»?
Samtlige service utført hos Løvaas, siste på 24k i fjorhøst ved sesongslutt. Ingenting skal ha noe å si i forbindelse med toppakningen, så dette er å regne som shit happens er jeg redd :?
Ser ut som det er flere ute i verden som har opplevd det samme på 1098-motoren på tilsvarende og til og med lavere kilometer.

Fant til og med en som fikk delene betalt av Ducati pga stor sannsynlighet for feilmontering når sykkelen var ny, men dette var pga en stempelring. Utenfor garantitid altså.
http://www.ducati.ms/forums/56-superbik ... embly.html
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by ArcticTiger »

Har du snakka med de på verkstedet hos Løvaas?
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by JK95 »

ArcticTiger wrote:Har du snakka med de på verkstedet hos Løvaas?
Nei, ikke enda :-# Men har pratet med Eberg, min lokale Ducati-forhandler. Du tenker kanskje i forbindelse med tidligere service?
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by ArcticTiger »

JK95 wrote:
ArcticTiger wrote:Har du snakka med de på verkstedet hos Løvaas?
Nei, ikke enda :-# Men har pratet med Eberg, min lokale Ducati-forhandler. Du tenker kanskje i forbindelse med tidligere service?
Ja, det er vel de som har solgt den, og de har vel pussla med den, så det går jo an å spørre hva de syns om det som har sjedd :-k
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Kvalitet)

Post by JK95 »

ArcticTiger wrote:
JK95 wrote:
ArcticTiger wrote:Har du snakka med de på verkstedet hos Løvaas?
Nei, ikke enda :-# Men har pratet med Eberg, min lokale Ducati-forhandler. Du tenker kanskje i forbindelse med tidligere service?
Ja, det er vel de som har solgt den, og de har vel pussla med den, så det går jo an å spørre hva de syns om det som har sjedd :-k
Ingen dum tanke, får gi de et ring i morgen :thumleft
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 1)

Post by JK95 »

Kjører en liten oppdatering i forbifarten :D
Deler er bestilt, tusen takk til Andreas her på forumet, som nå er mekaniker hos Ducati i Trondheim :thumleft Jeg har fått innpass i huseierens garasje, så Ducatien flyttes inn dit i ettermiddag, og jeg satser på å få demontert liggende sylinder iløpet av helga [-o< Spesialverktøy får jeg lånt slik at jobben blir gjennomførbar, så nå er det bare å håpe at jeg ikke har sprekk i topp eller sylinder :-#
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: JK's Ducatiblogg (Update 1)

Post by JRO »

Så bra JK95, håper du får Duc'en raskt på veien igjen uten alt for store problemer og kost. :thumleft
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: JK's Ducatiblogg (Update 1)

Post by inunf »

Stå på! Er det ufint å be om bilder av prosessen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 1)

Post by JK95 »

inunf wrote:Stå på! Er det ufint å be om bilder av prosessen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei da, bare du ikke forventer noe av ditt kaliber :lol:
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: JK's Ducatiblogg (Update 1)

Post by Andreas »

Kjedelige greier dette! Men ingenting som ikke kan fikses :D For demontering av den horizontale toppen, så kan du bruke en vanlig 14mm ringnøkkel. Spesialverktøyet trenger du kun når det skal monteres igjen med momentnøkkel. Spent på å høre hvordan det ser ut!
Post Reply