Starter der, så holdes dere oppdatertAndreas wrote:Kjedelige greier dette! Men ingenting som ikke kan fikses For demontering av den horizontale toppen, så kan du bruke en vanlig 14mm ringnøkkel. Spesialverktøyet trenger du kun når det skal monteres igjen med momentnøkkel. Spent på å høre hvordan det ser ut!
JK's Svenskeblogg
Re: JK's Ducatiblogg (Update 1)
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
Prøver en liten oppdatering, orker ikke gå i superdetalj, men det er da noe Dere får ha meg unnskyldt rotet
Startet med å få sykkelen inn i huseierens garasje, takk igjen til henne for muligheten
Videre ble det tømming av væsker, både olje og kjølevæske.
Oljefilter gjennstår, det får vente til jeg kan hente nye pakninger hos vår kjære Andreas på Eberg
Videre må tanken av, da lærte jeg samtidig hvor Ducati har gjemt kjølevannsfyllinga
Etter tank må også luftfilterboks lettes på, for å få løs liggende sylinder. Der måtte sidedeksel som holder filteret også av. Tennplugger ble også tatt ut og skal skiftes i samme sleng med ventilsjekk når jeg monterer nye pakninger.
Motor ble rotert med rulling i 6.gir, før jeg tok av reima på liggende sylinder
Videre ble topp og sylinder løsnet og forsiktig tatt av. Stempel ble lagt på ei oljematte for å unngå skade[-X Stempelet viste tydelig våt soting
Sylinder og topp ble også lagt på matter, og lett inspisert. Så ingen sprekk eller hakk noe sted.
Jeg tipper toppakningen ga etter øverst på toppen sett i bildet under, ved eksosventilene, basert på mengden våt sot akkurat der Noen som har innspill?
Til slutt en titt på sylinderen. Ingen ordentlig slitasje, det har jeg observert i min lære på jernbanen, men likevel noen så vidt synlige «riper»? Ikke følbare, hverken med hud eller negl, men så vidt synlige i riktig lys. Noe jeg bør bli bekymret over? Ellers er det ingen «slitasje» på sylinderen, orginalhoningen fra fabrikk er godt synlig
Planlegger å rengjøre topp og sylinder samt veivhus i morgen
Startet med å få sykkelen inn i huseierens garasje, takk igjen til henne for muligheten
Videre ble det tømming av væsker, både olje og kjølevæske.
Oljefilter gjennstår, det får vente til jeg kan hente nye pakninger hos vår kjære Andreas på Eberg
Videre må tanken av, da lærte jeg samtidig hvor Ducati har gjemt kjølevannsfyllinga
Etter tank må også luftfilterboks lettes på, for å få løs liggende sylinder. Der måtte sidedeksel som holder filteret også av. Tennplugger ble også tatt ut og skal skiftes i samme sleng med ventilsjekk når jeg monterer nye pakninger.
Motor ble rotert med rulling i 6.gir, før jeg tok av reima på liggende sylinder
Videre ble topp og sylinder løsnet og forsiktig tatt av. Stempel ble lagt på ei oljematte for å unngå skade[-X Stempelet viste tydelig våt soting
Sylinder og topp ble også lagt på matter, og lett inspisert. Så ingen sprekk eller hakk noe sted.
Jeg tipper toppakningen ga etter øverst på toppen sett i bildet under, ved eksosventilene, basert på mengden våt sot akkurat der Noen som har innspill?
Til slutt en titt på sylinderen. Ingen ordentlig slitasje, det har jeg observert i min lære på jernbanen, men likevel noen så vidt synlige «riper»? Ikke følbare, hverken med hud eller negl, men så vidt synlige i riktig lys. Noe jeg bør bli bekymret over? Ellers er det ingen «slitasje» på sylinderen, orginalhoningen fra fabrikk er godt synlig
Planlegger å rengjøre topp og sylinder samt veivhus i morgen
- mekkern
- Posts: 5115
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
TROR lekkasjen din er ved der stemplet er helt rent-kjølevann gir helt rent stempel/topp.
ellers så ser dette veldig bra ut-motoren viser ingen tegn på slitasje.
men hvis du gidder kan du sjekke slitasje på øvre stempelring ved å plassere den rett under øvre kant i sylinderen og måle åpningen i ringen.
Men når det ser slik ut hadde jeg ikke giddi.
Husk å fukte sylinder /stempel lett med olje før du monterer.
ellers så ser dette veldig bra ut-motoren viser ingen tegn på slitasje.
men hvis du gidder kan du sjekke slitasje på øvre stempelring ved å plassere den rett under øvre kant i sylinderen og måle åpningen i ringen.
Men når det ser slik ut hadde jeg ikke giddi.
Husk å fukte sylinder /stempel lett med olje før du monterer.
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
Bra jobbet, stå på!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Posts: 2519
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
Sjekk med de som vet, om du burde bytte ut stengene/boltene som holder topp/sylinder til blokka og. Ser at iallfall den ene er rusta. Dette er vel strekk-bolter.
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
Kjekt å følge med... Digger slike bilde tråder så man får full forståelse for hvor man er i prosessen og hva man prater om
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
Så klart, det gir jo mening Takk for tilbakemelding, godt å høre at mer erfarne mekanikere også ser håp for doningenmekkern wrote:TROR lekkasjen din er ved der stemplet er helt rent-kjølevann gir helt rent stempel/topp.
ellers så ser dette veldig bra ut-motoren viser ingen tegn på slitasje.
men hvis du gidder kan du sjekke slitasje på øvre stempelring ved å plassere den rett under øvre kant i sylinderen og måle åpningen i ringen.
Men når det ser slik ut hadde jeg ikke giddi.
Husk å fukte sylinder /stempel lett med olje før du monterer.
Takkerinunf wrote:Bra jobbet, stå på!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Reagerte selv på at den ene var rustet, får høre med Andreas hva han kan si om sakenArcticTiger wrote:Sjekk med de som vet, om du burde bytte ut stengene/boltene som holder topp/sylinder til blokka og. Ser at iallfall den ene er rusta. Dette er vel strekk-bolter.
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
Nye deler er rett rundt hjørnet, så må bli bra det der!
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
Må igjen berømme knallservice, dette ser ikke ut til å kunne gått bedre!Andreas wrote:Nye deler er rett rundt hjørnet, så må bli bra det der!
Re: JK's Ducatiblogg (Update 2)
Flott at det ordner seg kjapt og lettvint Knall rå sykkel du har fått deg der. Gratulerer vel på etterskudd
Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)
Ferdig med bytte av toppakning med tilbehør på liggende sylinder, prøvestartet og lot den ryke fra seg eventuelle rester av kjølevæske i eksosen. Etter en stund var det slutt på all røyk, og jeg tenkte at da er det vel greit og tok en prøvetur til nærmeste selvvask. Der så jeg ingen tegn til problemer, vasket sykkel og kjørte hjem. Vel hjemme så ryker den forbanna dritten like jævlig som før, og akkurat nå synes jeg alt bare kan ta seg en stor bolle
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)
Jævlig kjedelig dette.
misspelling with autocorrect
misspelling with autocorrect
-
- Posts: 2519
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)
Dette var innmari kjiipt Jåddkå. Hva kan det være? Har du montert feil, noen pakninger skal ha pakningsstoff i tillegg, er det noe skade på anleggsflaten,dratt til med riktig moment, og det værste: Skjeiv topp?
Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)
Faen det er kjipt.. :/ Hadde det ikke vært for at du bodde så langt borte skulle du fått lånt mopeden min mens jeg reiser på havet! Håper det ordner seg kjapt og at det bare er en "slurvefeil" og ikkje skjev topp..
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)
Kan jo være monteringsfeil, men håper da ikke det Pakningsstoff ble brukt der det brukes skulle, så ingen skader på anleggsflatene som forøvrig ble rengjort etter beste emne. Riktig moment ble brukt, men så klart kan jo noe ha gått galt under monteringen uten at jeg har lagt merke til det. Kan også være den andre sylinderen, eller sprekk i sylinder eller topp, uten at jeg har sett noe Skeiv topp kan jo skje, men den har aldri gått varmArcticTiger wrote:Dette var innmari kjiipt Jåddkå. Hva kan det være? Har du montert feil, noen pakninger skal ha pakningsstoff i tillegg, er det noe skade på anleggsflaten,dratt til med riktig moment, og det værste: Skjeiv topp?
Får tro det ordner seg, selv om jeg plutselig ble litt redd for at sesongen rykerTrondgv wrote:Faen det er kjipt.. :/ Hadde det ikke vært for at du bodde så langt borte skulle du fått lånt mopeden min mens jeg reiser på havet! Håper det ordner seg kjapt og at det bare er en "slurvefeil" og ikkje skjev topp..
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk