JK's Svenskeblogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by Trondgv »

Du får vel sjekka den andre toppen med en kompresjonstest? Det ville jeg prøvd før jeg åpna opp igjen.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by JK95 »

Trondgv wrote:Du får vel sjekka den andre toppen med en kompresjonstest? Det ville jeg prøvd før jeg åpna opp igjen.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Må først ha en komptester og en kompressor :? Og blir uansett ikke gjort noe på ei arbeidsuke nå :-#
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by freddy123 »

Sånnt er utrolig demotiverende...

Har ikke så mange tips å komme med, men er spent på hva det er som skjedde denne gangen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by Andreas »

Det var kjedelige greier.. "Håper" det er noe feil på vertikalen og at du slipper å plukke ned den horisontale igjen :-k
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by inunf »

Aiaiai. Kjedelig :/ Du må bare stå på og finne ut av det! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by JK95 »

Andreas wrote:Det var kjedelige greier.. "Håper" det er noe feil på vertikalen og at du slipper å plukke ned den horisontale igjen :-k
Håper på det samme, selv om den vertikale sikkert er enda værre å jobbe på :roll:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Update 3...)

Post by JK95 »

Hadde opprinnelig planlagt å låne en leakdown-tester neste friuke, men når jeg nå kom hjem etter to dager på jobb så jeg 3n pytt under skjøten i eksosen fra liggende sylinder, så jeg er ikke i stor tvil om hvilken sylinder som har problemet da :roll:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Slagplan under konstruksjon)

Post by JK95 »

På tide å skrible litt igjen ser jeg. Kan starte med det som er gjort, altså monteringen.
Image
Image
Strekkbolter ble byttet, da en var direkte ille å se til.

Image
Image
Videre ble sylinder og topp godt rengjort, før montering startet. Her er det dessverre slutt på bildene, grunnet en litt stressa ungfole som merket rykninger i gasshånda :redface Ny sylinderpakning ble montert med pakningsstoff der slikt behøvdes, C-klipp på stempel ble byttet fordi manualen sa så, og sylinder ble tredd på plass. Ny toppakning ble lagt mellom sylinder og topp, og alt ble skrudd til med korrekt moment. Reima ble satt tilbake, såklart dobbelsjekket i forhold til reimhjulenes plasseringer, akkurat det fikk jeg banka inn i hodet av alle videoer og DIY`ene jeg var innom :lol: Sjekket samtidig ventilklaringer på begge sylindrene, disse var innafor over hele fjøla :thumleft Nye tennplugger fikk den også.

Luftfilterboks ble tredd på plass, og virrvarret med slanger og ledninger ble montert slik det ganske logisk var plassert, trodde jeg... :-# Etter at alt var på plass og kjølevæske ble fylt på kom så klart en lekkasje, tosken hadde glemt en tynn slange midt mellom sylindrene :roll: :redface Etter mye om og men, bannskap og litt blod så var slangen på plass og strammet til, tett ble det \:D/ Luftfilter fikk komme på plass, og veggene som holder det skulle strammes til, der slapp gjengene til en skru på hver side :evil: Legg til at gjengene på en skrue var ødelagt fra før demontering så er det nesten så jeg vurderer ny luftfilterboks også, men det ser ut til å være tett :-#

Tanken fikk komme hjem, nå var jeg endelig venn med de hurtigkoblingene 8) Noterte meg under montering at skruehullet i bakkant på tanken bare så vidt traff med gjengene, så her har Streetfighterens sagnomsuste plasttank begynt å strekke seg, er vel ikke mange sesongene før det ryker på en ny tank og :roll: Akkurat det er en ting som plager meg, Ducati vet at tanken utvider seg ved bruk av bensin med ethanol men tar intet ansvar uansett hva, bare fyll uten ethanol :lol: =D>

Uansett, med alt på plass og batteri koblet på, fikk pumpa litt tid på å få fylt etter med brennbar væske, og starteren fikk prøve seg. IT`S ALIVE!!! Umiddelbart spytta den kjølevæske ut eksosen, og dere kan tro om det var nerver ute og gikk :? Her hadde jo idioten så klart ikke tatt av eksosanlegget og rengjort/tømt for eventuell kjølevæske ](*,) Ducatien fikk seg noen minutter på å bli varm, og etter hvert ble det ikke mer røyk, det ga seg fullstendig \:D/ \:D/

På med italiensk bunad og tysk bøtte, dette måtte prøves :twisted: Det ble såklart en meget rolig start, nervøs som jeg var for egen mekking :-# 15 minutter rolig gange bort til nærmeste selvvask, Toven hadde ikke klart å se på sykkelen fra avstand, langt mindre faktisk ta på eller skru på den :lol: Vel framme på Kächer ble drit og støv spylt vekk, ingen antydning til røyk fra eksosen her, og jeg så håpet om mange mil i tidenes sommervær nærme seg 8) Turen gikk via motorveien og hjem, ca 15min der og. Vel hjemme var dessverre skuffelsen et faktum, her røyker det mer enn cruiseskipene i Bergens havnebasseng :-({|=

Med det fikk psyken/selvtilliten en liten knekk og hele prosjektet ble satt litt på pause, jeg gidder ikke gå deppa på jobb [-X De neste to ukene gikk fort unna, med to turer sørover og anskaffelse av bikkje i samme slengen, hils på Zanto: Image
Han er en snart 4år gammel Eurasier, som omplasseres fordi matmor ikke følte han fikk nok oppmerksomhet nå som de hadde småbarn i hus. Så nå skal jeg og Marieha(som er den med hundeerfaring) prøve å gi han det han trenger for et bedre liv, ønsk oss lykke til :lol:

Nå sitter jeg på jobb og grubler litt videre på Streetfighteren :-k Planen nå, om jeg ikke får tilbud om mye jobb i friuka(mer å bruke på Ducatien senere) er å få av eksosen, for der se jeg at kjølevæske kommer ut skjøten til liggende sylinder. Jeg er derfor ikke i tvil om at det er den som fortsatt er problemet. Videre må toppen av igjen, med alt det medfører :roll: Denne gangen er målet å ta seg bedre tid, ta mer bilder og undersøke mer nøye :thumleft Jeg har planer om å ringe Løvaas i dag for å høre litt om sykkelens mekaniske historie, samt Cylmo(lokalt motor/maskineringsfirma) for å høre hva de tenker om planing av en topp vs begge på en twin.

I bakgrunn lusker noen tanker om mine muligheter; ved behov for kun planing er det jo greit, da bytter jeg pakning og får den planet, no big deal :thumleft Om det er sprekk i topp finnes det komplette topper å benytte seg av, så det er også grei skuring. Problemene kommer ved sprekk i sylinder slik jeg ser det. Å benytte en brukt sylinder på mitt stempel høres litt risiko ut, det er jo noen strenge klaringer å ta hensyn til her, eller bør det gå greit? Ny sylinder med stempel koster skjorta, så da dukker to andre alternativer opp i mitt hode. En svenske selger sylinder og stempel-kit komplett til 7500,- da blir det ca 50cc ekstra og høyere komp. Vil orginal råde tåle slikt, eller trengs det forsterkede saker der og, for da blir motoren fort dyrere :-k Alternativ to ved stor påkost er å bytte motor komplett med en brukt fra Ebay eller lignende. Jeg er klar over risikoen, så den trenger dere ikke nevne. Greia der er at jeg kan gå to veier. Standard 1098 passer jo rett inn og er null stress, men når jeg først tar på spanderbuksene er det et alternativ å koste på seg storebror 1198 :-# Jeg har på ingen måte behov for mer power, ikke det som er i den heller, men gud så tøft det hadde vært :twisted: Det finnes de som har gjort det, og i hovedsak trengs det nye flenser på eksosmanifold, gjerne tilpasse de større innsugstraktene, samt nytt map. Begge disse siste altermativene er såklart vinterprosjekt deluxe, men de ligger nå bak i huet og surrer :lol:

Nå har jeg skrevet like mye om mitt lille motorproblem som onkel Olav bruker på å utbrodere om en oppskrytt etappe av en oppskrytt kontinentutflukt, så her overlater jeg det til dere :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: JK's Ducatiblogg (Slagplan under konstruksjon)

Post by Palma »

Det må jeg si, du skriver godt selv i en slik situasjon. Jeg tror jeg hadde lasta hele greia på en henger og kjørt til nærmeste verksted for lenge siden. Så jeg tar av meg støvet og bøyer meg i hjelmen for ditt pågangsmot. Skikkelig tøfft! Jeg har faktisk ganske stor tro på at du får til dette ! :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Slagplan under konstruksjon)

Post by JK95 »

Palma wrote:Det må jeg si, du skriver godt selv i en slik situasjon. Jeg tror jeg hadde lasta hele greia på en henger og kjørt til nærmeste verksted for lenge siden. Så jeg tar av meg støvet og bøyer meg i hjelmen for ditt pågangsmot. Skikkelig tøfft! Jeg har faktisk ganske stor tro på at du får til dette ! :thumleft
Tusen takk :redface :D Har vært på tanken selv, men verkstedet i Trondheim er ikke helt oppe å går for motorarbeid av den grad enda, om jeg forsto Andreas rett :-k
Og kjøretur til Løvaas med henger tur retur er ikke gratis det heller, så da tenkte jeg at hvorfor ikke lære litt selv, det er jo tross alt en hobby :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: JK's Ducatiblogg (Slagplan under konstruksjon)

Post by DrGreve »

Nå har jeg lest meg opp i bloggen din og det var nå farsken ka uheldig du skulle være, men klapper for pågangsmotet ditt. =D>
Er sikker på at det ordner seg etterhvert. :thumleft
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: JK's Ducatiblogg (Slagplan under konstruksjon)

Post by Andreas »

JK95 wrote: Tusen takk :redface :D Har vært på tanken selv, men verkstedet i Trondheim er ikke helt oppe å går for motorarbeid av den grad enda, om jeg forsto Andreas rett
Du har så rett. Nye verkstedet er nå under konstruksjon! Så i løpet av høsten får vi rigget oss til slik at vi kan ta i mot større jobber som dette :D Men regner jo med og håper du har Streetfighteren klar før den tid :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Slagplan under konstruksjon)

Post by JK95 »

Andreas wrote:
JK95 wrote: Tusen takk :redface :D Har vært på tanken selv, men verkstedet i Trondheim er ikke helt oppe å går for motorarbeid av den grad enda, om jeg forsto Andreas rett
Du har så rett. Nye verkstedet er nå under konstruksjon! Så i løpet av høsten får vi rigget oss til slik at vi kan ta i mot større jobber som dette :D Men regner jo med og håper du har Streetfighteren klar før den tid :thumleft
Det blir gode forhold for deg det :thumleft Håper den er klar innen sesongslutt, men det får tiden vise :-#
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Slagplan under konstruksjon)

Post by JK95 »

Så var vi igang igjen. Sykkelen fint plassert i huseiers garasje :thumleft
Image

Image
Her ser dere hvor det drypper ut eksosen, som kun kan komme fra liggende sylinder.

Image
Av med eksos så kom det større mengder kjølevæske, ikkje braaaaaa [-(

Image
Image
Image
Her ser dere noen eksosfeil. Knekt feste fra undersiden, bør vel få det sveiset eller lagd nytt :-k Har ikke funnet noen slike braketter for salg :roll:
Bulken i eksosen er fra hjemturen etter HPR, aktiv kjøring på tælahiv gikk nesten til helvette :-# Kun fire-fem cm forran den eksosbøyen er laveste punkt på motor, så det var mest flaks at jeg ikke fikk motorhavari :-#

Image
Her ser dere hva jeg mener med at tanken «vokser», det er bare så vidt det går å få skruen gjennom :? Plastikktank er noe dritt :evil: ](*,)

Image
Image
Image
Flere eksempler, tanken vokser seg ut av sine proposjoner og inn i andre deler på sykkelen ](*,)

Image
Hvor mange Streetfightere har 12voltsuttak? :-k Må nesten ha meg en slik vannkoker som ojda har nå :lol:

Image
Image
Her ser dere hvordan det går når grovmekaniker vant med dieselmotorer begynner å skru på presisjonsverktøy :redface Innrømmer gladelig at jeg har vært for hardhendt, i et håp om at dere ikke gjør samme feil :roll: Har her altså på første bilde knekt unbrakoen i skruen, var heldig og fikk ut delen som sto igjen :lol: På andre har jeg måtte borre skruen, da messinghylsa som sitter i plast-luftfilterboksen har begynt å snurre i hullet sitt :evil:

Image
Her ser dere altså en skrue som kom ut slik den skulle, en borret skrue med messinghylse, og en skrue som tok med hylsa :-({|= :-({|= Er nå på burderingsstadiet om jeg skal skaffe nye skruer med hylser og forsøke å lime dritten eller se om jeg kan oppdrive ny luftfilterboks, for nå snurrer snart halvparten av skruene [-( Må virkelig begynne å bruke den lille momentnøkkelen :redface

Image
Image
Nok ødeleggelse, mer demontering! Av med kjølere, løsnet og løftet luftfilterboks samt av med regreim :thumleft

Image
Pluggen ser ikke ut, som forventet.

Image
Image
Topp og sylinder av, dette begynner å bli mer vane enn jeg liker :roll: Ser ingen tydelige tegn på at toppakning er skyld i lekkasjen, men jeg er heller ingen ekspert :-k

Image
Image
Begge sider av toppakningen, ser som sagt intet feil :-#

Image
Motuloljen har ikke engang blitt svart :roll: Derimot kan det se ut som vannperler så det er vel bare å bytte, den har stått med vann såppass lenge at jeg tar ingen sjanser :-#

Image
Image
Nederst i det første bildet her ser dere hvor det har vært vann mens den har stått i ro. Jeg antar grunnen til at det er en svart flekk på kun ett sted er at det er i det området en lekkasje har vært, for slik er ikke resten av sylinderen :-k

I morgen tar jeg med topp, sylinder og toppakning til Cylmo og får videre rådføring der :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: JK's Ducatiblogg (Slagplan under konstruksjon)

Post by freddy123 »

Blir spennende å se hva det er som gjør at det lekker, bare å holde motet oppe litt til så er du raskt tilbake på veien igjen [emoji41][emoji108]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Post Reply