lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by lintho »

Hei!

Teksten under er redigert ETTER kjøp av sykkel, mens resten av postene frem til side 6 er egentlig før kjøpet. Forvirrende..

Sindre Markussen heter jeg! Nå har jeg akkurat fått gixxerman til å flytte denne tråden til bloggen og jeg har fått beskjed om å legge ut litt info om meg og sykkelen allerede :) Alderen er 20, men blir 21 den 3.mai(ikke lenge igjen gitt).

Denne tråden startet som en "JEG TRENGER TIPS TIL SYKKEL" tråd som det sikkert finnes 1000 av. Jeg hadde gjort meg opp en mening om at Honda CBR og Yamaha Thundercat var greie sykler med en rimelig forsikring. Etterhvert fant jeg ut at Suzuki SV650 også var en nokså grei sykkel.

Men etter et par uker ble det kjøp av Yamaha Thundercat (23.april 2008). Dette valget ble basert på billig forsikring, men rask sykkel til å være "touring" klasse. Samtidig har jeg en kjærest som sikkert blir å nagge en del om turer! :D ikke ille ment!

I dag tok jeg forøvrig teorieksamen (24.april 2008) og den gikk brillefint! 4 feil av 6 tilatte ;) Det var en minst like deilig følelse som når jeg tok klasse B. Sykkel er vel snart på tur opp fra tønsberg takket være hjelp fra Cheron som var så heldig å få prøve denne sykkelen for meg. På denne måten ble det et sikrere kjøp. TAKK cheron! \:D/

Denne uken kommer til å bli forferdelig lang tenker jeg!

Mc utstyr er forresten også bestilt. Kommer i posten på fredag regner jeg med. Kjøpte en fin pakke til 5000kr på hof-mc(nei, det er sikkert ikke verdens beste), men greit nok tipper jeg.

Så nå venter jeg på sykkel, utstyr OG lappen! Starter nok med kjøretimer om ikke så veldig lenge. Har fått beskjed om at jeg står først til å starte siden jeg har både sykkel, utstyr og teorieksamen i knakende stand! I følge trafikkskolen bruker de første og ha lappen i starten av juni :)

Nå er det senga!
Last edited by lintho on 29 May 2019 15:22, edited 30 times in total.
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo
It’s my birthday

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by gbruaset »

Hei. Jeg har en suzuki sv 650. tok lappen i fjor. min versjon er den nakne, uten kåper. er veldig fornøyd med den. Den har godt bunndrag.Går helt fint å ha passasjer på. den er også lettkjørt. Sykkelen du referer til, er jo sportsutgaven, der du sitter mer fremoverlent. Sv 650 går for å være en bra sykkel, lett å kjøre, mye krefter, i det hele tatt , en bra nybegynnersykkel. Men som nevnt over, på sportsutgaven sitter du mindre oppreist. som nybegynner, liker mange å sitte rett opp og ned, slik at en har god oversikt i trafikken. Lykke til.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by lintho »

takk for raskt svar :) jeg er allerede svært interessert i denne sykkelen. Er sportsutgaven raskere eller er det kun sitte stilen?

Kan være at jeg er dårlig og lete, men jeg finner svært få sykler av denne typen til salgs.

Tror ikke jeg er villig til å bruke mer enn 60.000 kr på sykkel i år
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo
It’s my birthday

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by gbruaset »

Såvidt jeg vet, er det bare designen og ergonomien på sykkelen som er anneledes på s utgaven. (men mulig jeg tar feil... søk på google, så finner du nok ut svaret. ) Du finner nok en til den prisklassen du nevner. disse syklene er ganske billige. En ny koster rundt 110 000. Så for 60000, tipper jeg du får en 2002 - 2003 modell. Leter du med jevne mellomrom på finn, dukker de opp. Men på denne tiden av året, og frem mot høysesong, forsvinner de fort :-)
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by Trond_V »

Er ikke så mange ute som ligger under maksprisen du har satt deg.:) Syns du har lagt deg på ett fornuftigt prisnivå på første sykkelen din.

Her er en SV til: http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail.pl?nr=1848272
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by FV »

Vevea her på forumet har en SV. En av de beste begynnersyklene man får tak i er min mening. Den er sportslig, kraftig mellomregister og rimelig forsikring. Så har du jo en råtøff lyd i twinnen! Om dette er din første sykkel så hadde jeg ikke nølt, du kommer ikke til å angre.
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by FZ1Fazer »

Jeg ville heller sett nærmere på både Thundercat og Cbr. Er forresten CBR'ene du har sett på F4 utgaven ?
Uansett er det mye mer futt i begge disse. De er litt dyrere å forsikre, men tror det er vært det med tanke på at de har rundt 110 hk, kontra 72 hk. Og det merkes. Men det er bare min mening :D
Tidligere kjent som FZ6Fazer...
User avatar
McBartek
Posts: 60
Joined: 18 May 2007 20:14
MC: Yamaha YZF 600 R
1999
Location: Oslo 1071

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by McBartek »

Thundercaten er min første sykkel. Den føler jeg er like god nybegynner sykkel som sv'en. Og så er det drag i den... :D
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by lintho »

Noen som vet hva en Suzuki SV 650 gjør på 0-100km\t? Og hva med en Honda CBR 600?
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by lintho »

FZ1Fazer wrote:Jeg ville heller sett nærmere på både Thundercat og Cbr. Er forresten CBR'ene du har sett på F4 utgaven ?
Uansett er det mye mer futt i begge disse. De er litt dyrere å forsikre, men tror det er vært det med tanke på at de har rundt 110 hk, kontra 72 hk. Og det merkes. Men det er bare min mening :D
Er faktisk ikke helt sikker på forskjellene på disse F'ene. Kanskje du kan forklare meg forskjellen?
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by Night Rider »

gbruaset wrote:Hei. Jeg har en suzuki sv 650. tok lappen i fjor. min versjon er den nakne, uten kåper. er veldig fornøyd med den. Den har godt bunndrag.Går helt fint å ha passasjer på. den er også lettkjørt. Sykkelen du referer til, er jo sportsutgaven, der du sitter mer fremoverlent. Sv 650 går for å være en bra sykkel, lett å kjøre, mye krefter, i det hele tatt , en bra nybegynnersykkel. Men som nevnt over, på sportsutgaven sitter du mindre oppreist. som nybegynner, liker mange å sitte rett opp og ned, slik at en har god oversikt i trafikken. Lykke til.
+1
User avatar
Kilamor
Posts: 240
Joined: 29 Jan 2008 17:22
MC: Suzuki GSXR 750 K6
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by Kilamor »

Hei, jeg prøvde en SV før jeg kjøpte min CBR, og synes den harket og hostet nå forferdelig på turtall under 3000, noe som gjør den vanskelig å krypkjøre med, men mulig det var tenningen på den jeg kjørte som var justert helt på trynet..

Uansett så gikk jeg for en CBR etter å ha funnet den til drømmepris på autodb :) Min er en `03 modell F4i. I som i
innsprøytning..
Før/samtidig, som den jeg har, kom F4i- Sport, (fra 2001 til 2003), den har TO- delt sal, og litt andre komponenter enn den vanlige F4i, og ser mer sportslig ut, dermed ligger den også høyere i pris etter min observasjon..

F4 er vel modellen under, altså forgassermotor, og ble vel produsert i `99 og `00, (kan vel finne noen overliggere som kalles `01 også).

Modellen før denne igjen kalles F3, vet ikke når den ble produsert, men skal gjette på at den sluttet i produksjon året før oppgraderingen kom ;-)

Og sånn fortsetter historien bak til `86-`87 da Hurricane- modellen kom, med sine dårlige ventiler og GSX 600F- utseende..

Den modellen jeg har har ca 110 hk og regnes som en sportstourer. Dessverre er den en veldig vanlig førstegangssykkel, og dermed er forsikringssummen høyere..
#Suzuki GSXR 750, K6
User avatar
FZ1Fazer
Posts: 407
Joined: 31 Mar 2007 00:20
MC: Yamaha FZ1-S
Location: Karmøy

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by FZ1Fazer »

lintho wrote:
FZ1Fazer wrote:Jeg ville heller sett nærmere på både Thundercat og Cbr. Er forresten CBR'ene du har sett på F4 utgaven ?
Uansett er det mye mer futt i begge disse. De er litt dyrere å forsikre, men tror det er vært det med tanke på at de har rundt 110 hk, kontra 72 hk. Og det merkes. Men det er bare min mening :D
Er faktisk ikke helt sikker på forskjellene på disse F'ene. Kanskje du kan forklare meg forskjellen?
Ser at Kilamor var litt kjappere, og ikke minst mer utfyllende enn hva jeg hadde svart 8)
Tidligere kjent som FZ6Fazer...
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by RockeRolf »

Siden du begynner med kjøretimer vil jeg anta at du ikke har forsikra MC tidligere.
Mitt råd er først å sortere ut hvilke sykler du virkelig du ønsker deg for så å ta en ringerunde til selskapene. Dermed vil utvalget begrense seg litt mer. Ihvertfall om du har "normal" tilgang til penger beregnet for forsikringsselskapene.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny bruker, Hvilken sykkel? Suzuki SV 650 S\Honda CBR 600 osv

Post by lintho »

RockeRolf wrote:Siden du begynner med kjøretimer vil jeg anta at du ikke har forsikra MC tidligere.
Mitt råd er først å sortere ut hvilke sykler du virkelig du ønsker deg for så å ta en ringerunde til selskapene. Dermed vil utvalget begrense seg litt mer. Ihvertfall om du har "normal" tilgang til penger beregnet for forsikringsselskapene.
Dette har jeg allerede gjort :)

Suzuki GSX-R 600 = 9200 ansvar \ ALT for mye kasko
Honda CBR 600 = 6200 ansvar \ for mye kasko
Yamaha Thundercat= 6200 ansvar \ for mye kasko
Suzuki SV 650 = 4200 ansvar \ ca 7000 full kasko

Drømmen min er nok en gul\svart GSX-R 600\750! men prisen er kanskje uvirkelig akkurat nå.
http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail.pl?nr=1838999 eksempel på denne. Prisen ser veldig rimelig ut med tanke på modell\km, enig?

Honda CBR 600 finner jeg få av på finn\autodb. De fleste ligger på rundt 50-60k og har en enorm kjørelengde(40-60k km), noe som jeg ser på som alt for mye. stemmer dette? Jeg vet ikke hvor mange km som er MYE på en sykkel kontra en bil. Dessuten er de fleste blå\rød\hvit, noe som jeg ikke syns er noe pent.

Yamaha Thundercat er det generelt veldig få av virker det som, kan dette stemme? finner bare et par på autodb\finn.

Så, nå er spørsmålet hvor mye jeg er villig til å betale for forsikring. Hvordan vil denne betalingen bli i praksis? Betaler man ikke 96% av prisen når det er MC sesong? Må jeg ut med hele beløpet før jeg setter i gang sykkelen? Har hørt snakk om det.

Hvor mye kan jeg regne med å tape på en slik sykkel? Det ser ut som at jeg blir student til høsten og vil da mest sannsynlig selge sykkelen igjen. Om vi tar GSX-R sykkelen som eksempel, hvor mye kan jeg regne med å selge den for EN sesong senere?
Post Reply