Page 20 of 21

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 13 Jun 2018 20:39
by Monstr
Siden jeg har funnet ut at jeg ikke er klar for å selge Talen helt enda, så har det blitt bestilt inn litt deler. Nye SBS bremseklosser er bestilt, og jeg skal ta en grundig kontroll av kjede og drev når jeg kommer hjem fra USA.

Jeg har jo skrudd alt selv siden jeg fikk den, men nå skal jeg levere den på Leeres i juli for bytte av styrelager og overhaling av dempere foran. Rett og slett fordi jeg ikke har en takbjelke å henge sykkelen i hjemme, og vi bygger om på jobben, så jeg får ikke gjort det selv i år. Har begynt å klunke litt fra det 18 år gamle styrelageret, så jeg tror nok det er en grei investering. :)

Så får jeg se om jeg ikke må sette på nye drev og et nytt kjede også i løpet av sesongen. :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 04 Jul 2018 12:28
by Monstr
Så var ikke alt så fryd og gammen her lenger.

Sykkelen har begynt å tulle noe voldsomt de siste dagene. Har visst siden i våres at styrelageret begynner å bli dårlig, og at demperne foran er på intervall for en liten overhaling. Intet problem det. Hadde også planer om å bytte kjede og drev i år, da fremdrevet begynner å bli slitt, og er datostemplet 1999. :thumleft

Så kommer problemet. Sykkelen har plutselig begynt å spytte ut blårøyk når den kaldstartes. Det kan enten være ventiltetninger, eller at den spytter olje opp i luftfilterboksen som renner ned i innsuget når den blir stående lenge. Må ta en liten sjekk der.

Ellers så gikk rotasjonsdemperen bak til helvete i går. Den lekker olje og blir steinhard så lenge det er varmt. Den har også begynt å knirke veldig. Derfor har jeg bestilt ombyggingskit til Yamaha R1 demper.

I går var plutselig batteriet ferdig. Kjørte til jobb og alt gikk fint. Satte fra meg sykkelen på jobben, og da jeg skulle dra på kvelden var plutselig batteriet helt tomt, og skjedde ingenting da jeg vred om nøkkelen. Tok ut batteriet og satte på recoverylading i to timer, men batteriet tok ikke til seg noe strøm. Stod fortsatt å blinket på tomt batteri.

Så nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Må se hva det vil koste å reparere den. Sykkelen er jo vannvittig bra ellers, så jeg håper det med olja kun er en bagatell. :)

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 04 Jul 2018 16:44
by Lasse Liten
Ofte at batterier ryker når det er veldig varmt eller veldig kaldt. Bruker den olje ?

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 04 Jul 2018 19:09
by Monstr
Ja, måtte for første gang fylle olje på den nå mellom skiftene. Aldri skjedd før. MC Oslo mener det kan være at det blir trykk i veivhuset fordi det er så sinnsykt varmt, men ikke vet jeg.

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 05 Jul 2018 08:08
by tshansen
Det kan jo være flere ting som gjør dette, uten at jeg er utdannet noe mekaniker. Men det kan fort bli litt jobb å få ordnet det. Hvor kyndig er du å skru selv?

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 05 Jul 2018 15:27
by mekkern
Noen TL’er får plutselig oljeforbruk. Og hvis de blir kjørt hardt så blir det ganske stort.
Men noen ganger er det relatert til oljetype for de er litt kresne på olja-uten at jeg vil anbefale noe spesielt.
SV motorene har noe lavere effekt selv om de er nyere grunnet noen konstruksjonsjusteringer pga erfaring med TL.

Rotasjonsdemperen er vel det som er «værst» med sykkelene.

Men de er jo forholdsvis «lettskrudde» :D

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 05 Jul 2018 22:46
by tshansen
Vidar har skrudd sykkel før (kan man vel trygt si)

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 05 Jul 2018 23:20
by Monstr
mekkern wrote:Noen TL’er får plutselig oljeforbruk. Og hvis de blir kjørt hardt så blir det ganske stort.
Men noen ganger er det relatert til oljetype for de er litt kresne på olja-uten at jeg vil anbefale noe spesielt.
SV motorene har noe lavere effekt selv om de er nyere grunnet noen konstruksjonsjusteringer pga erfaring med TL.

Rotasjonsdemperen er vel det som er «værst» med sykkelene.

Men de er jo forholdsvis «lettskrudde» :D
Hehe, jeg har skrudd mye selv, og har tilgang på fullt verksted, så det er det minste problemet. :)

Jeg fikk faktisk ombyggingssett til R1 demper i dag, så det går jeg løs på i løpet av helgen, da rotasjonsskiten er hovedproblemet her :lol:

I dag røk den ingenting ved oppstart, da jeg fikk satt i nytt batteri. Men så har den ikke stått så lenge i sola i dag. Ser flere av jobbsyklene også spytter en liten flekk på bakken når de blir stående i solveggen.

Forøvrig kjører jeg Motul 5000 10w-40 delsynt på den nå.

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 06 Jul 2018 13:57
by mekkern
Monstr wrote:
mekkern wrote:Noen TL’er får plutselig oljeforbruk. Og hvis de blir kjørt hardt så blir det ganske stort.
Men noen ganger er det relatert til oljetype for de er litt kresne på olja-uten at jeg vil anbefale noe spesielt.
SV motorene har noe lavere effekt selv om de er nyere grunnet noen konstruksjonsjusteringer pga erfaring med TL.

Rotasjonsdemperen er vel det som er «værst» med sykkelene.

Men de er jo forholdsvis «lettskrudde» :D
Hehe, jeg har skrudd mye selv, og har tilgang på fullt verksted, så det er det minste problemet. :)

Jeg fikk faktisk ombyggingssett til R1 demper i dag, så det går jeg løs på i løpet av helgen, da rotasjonsskiten er hovedproblemet her :lol:

I dag røk den ingenting ved oppstart, da jeg fikk satt i nytt batteri. Men så har den ikke stått så lenge i sola i dag. Ser flere av jobbsyklene også spytter en liten flekk på bakken når de blir stående i solveggen.

Forøvrig kjører jeg Motul 5000 10w-40 delsynt på den nå.
Jeg vet noen som hadde prob fikk det bort med denne:https://www.motul.com/fr/en/products/7100-4t-10w40--2 uten at jeg går god for dette.
men bruker kun motul 300V på litt "sære" motorer selv.

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 09 Jul 2018 12:48
by Monstr
Da ser det kanskje ut til at løsningen på blårøyken er funnet.

TLene sliter i varmt vær. Dette grunnet ganske dårlig veivhusventilasjon. Denne lufter ut i luftfilterboksen. Spesielt når det er varmt, så spytter den olje i luftfilterboksen, som da blir sugd ned i sylinderne ved oppstart. Hadde av boksen og luftfilteret nå, og jeg ser det var en ganske grei oljeslump og film ved innsuget til fremre sylinder.

Etter å ha lest noen timer om problemet nå, og spurt i en interessegruppe for TL-eiere på Facebook, så er visst dette helt vanlig, spesielt i varmt vær og ved mye motorveikjøring hvor man ligger jevnt på høyere turtall over en lenger periode. I øst hvor jeg bor, har det jo vært grisevarmt helt siden Mai, så det passer bra med beskrivelsen. Jeg kjører også en time motorvei hver vei til og fra jobb omtrent hver eneste dag, så det stemmer jo også på en prikk med hva jeg erfarer. Det er også mulig at min sykkel ikke har vært å fått nytt oljeglass med lavere nivå. Dette har vært en recall, men jeg er usikker på om min har fått gleden av den oppgraderingen.

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Posted: 13 Jul 2018 13:46
by Monstr
En morsom liten update.

Har bestilt catchtank og det som må til for å få lagt veivhusventilasjonen ordentlig.

I går var jeg også å så på ny sykkel, en BMW K1300S. Er faretruende nærme å handle for å si det sånn. 16 000km på baken, og vært årlig på service siden 2011.

Den ser slik ut:

Image

Så vi får se på mandag! :) I såfall blir TLen satt i 100% i stand og lagt ut for salg. :)

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00. - Muligens ny sykkel!

Posted: 13 Jul 2018 18:38
by tshansen
Der har du meget morsom tursykkel :thumbleft

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00. - Muligens ny sykkel!

Posted: 13 Jul 2018 21:55
by Trondgv
Jeg har også en sånn i tankene til neste sesong, men for nå ser det ut som at forsikringspriser stopper meg litt.. [emoji848]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00. - Muligens ny sykkel!

Posted: 13 Jul 2018 22:08
by knutk
Har bare ett tips til K1300S kjøpere.
Om dere ikke har råd til å kjøpe: Ikke prøvekjør den.
K-modellen er mer vanedannende enn heroin...

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00. - Muligens ny sykkel!

Posted: 14 Jul 2018 00:33
by Monstr
Vi har sånne sykler på jobben, så kan si jeg har blitt mektig imponert der. Forsikring blir litt dyrere enn nå, men TL1000 har også stiv pris, så differansen er heller liten. [emoji4][emoji4]

Som sagt, er alt bra på prøvekjøringen på mandag, så er jeg en K1300S rikere [emoji4]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk