Her er litt av greia med ECUèr..
klippet fra:
http://www.bike.no/forum/sportssykler/e ... 6-hk-44009
quote:
Da har vi fått svar fra vegvesenet og han som har hatt denne saken med Suzuki-importøren:
"Når det gjelder ombygging av kjøretøy, og i dette tilfellet mc fra mellomtung til tung er det flere ting som man må forholde seg til.
For å starte kan vi nevne at det er kjøretøyforskriftens § 7 som regulerer all ombygging av kjøretøy . Deretter er det kjøretøyforskriftens § 23 som forholder seg til motoreffekten, og der står det at alle kjøretøy skal tilfredsstille direktiv 2002/24/EF som sist endret ved direktiv 2003/77/EF ved registrering, og selvfølgelig gjelder dette også etter at en eventuell ombygging har funnet sted.
Det står også videre at de som kan dokumentere dette er kjøretøyfabrikanten eller kompetent uavhengig laboratorium(Tüv, Rdw osv).
I tillegg må jo også krav til støy (§ 24) og krav til avgass ( § 25) være oppfylt.
Som du ser er det flere krav som skal oppfylles, når det gjelder importørene så skal de kjenne til dette regelverket, og verkstedene som gjør endringene skal også sette seg inn i regelverket og følge dette. Dersom ombyggingen medfører at det må byttes kostbare styreenheter eller annet så skal dette fremkomme i dokumentasjonen, og i motsatte fall at det ikke trengs å byttes ut disse komponentene skal selvsagt dette også fremkomme av underlagsdokumentasjonen.
Det er vel også riktig å presisere at dette regelverket i hovedsak ble innført i 1995, men selvfølgelig med endringer i årene etterpå.
Forskriftene er tilgjengelig på
www.lovdata.no.
Mvh
Roy Inge Tveitan
Faggruppeleder
Om-/ oppbygging - Stor-Oslo distrikt
Bike følgte opp med dette oppfølgingsspørsmålet:
Det er imidlertid et sentralt poeng i denne saken at norske motorsyklister opplever forskjellsbehandling mellom ulike merker. Kan du bekrefte eller avkrefte at Suzuki har fått pålegg om må skifte ECM på deres modeller ved statusendring av motorsykkel? Suzuki-leserne våre ønsker å få svar om det er myndighetene eller importøren som har bestemt at ECM må skiftes.
Da fikk vi følgende svar:
"Som de selv skriver fra Suzuki så har de vært i møter med oss gjentatte ganger, og det som fremkommer i de dokumentene som har vært fremlagt for oss så er det en forutsettning at ECU byttes ut for at dokumentasjonen skal være gyldig, om det finnes andre enn suzuki som har dokumentasjoner på noe annet vet jeg ikke, men i de tillfeller vi har oppdaget at det ikke har vært fremlagt rett dokumentasjon for ombygging, har vi etterspurt dette fra produsentene noe som igjen har medført at kjøretøyene har blitt tilbakebygd igjen til original stand. Dette har vi tatt som et tegn på at det ikke kan fremskaffes rett dokumentasjon, dette kan jo selvfølgelig være feil, det kan jo hende at det også dreier seg om andre ting som f.eks pris.."