Monstr: Suzuki TL1000S '00. - Muligens ny sykkel!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Absolutt. Fikk svar fra Suzuki europe på hvilket ECUnr min skal ha, samt beskjed om at ECU til min sykkel er utgått nytt. Med henvisning til bruktmarkedet.

Jaja, det skal ikke være lett...
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by JK95 »

Så da ordner det seg?
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Ikke foreløpig. Var innom hos min lokale trafikkstasjon og fikk prate med en kontrollør. Hadde med alt av papirer og han sa det så bra ut. Han anbefalte meg å betale avgiften til skattetaten først, får så å vise sykkelen i samsvar med Tüv-papiret. Det eneste det var snakk om var støy. Må bare få bekreftet at det er lik støy med originalt anlegg på 125HKen som på min 98HK. :)

Spurte om det med ECU-bytte og han sa at så lenge sykkelen stemte med TÜV-papiret og at ECU var utgått som ny del, så var det ikke der de skulle være vanskelige. Han sa det hjalp endel at jeg hadde med hele mailkorrespondansen med Suzuki i Tyskland.
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by JK95 »

Håper det ordner seg :thumleft Har selv vurdert TL1000 selv ;-)
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

JK95 wrote:Håper det ordner seg :thumleft Har selv vurdert TL1000 selv ;-)
Bare å kline til med en TL! Det er fantastiske sykler med ordentlig sjel.

Kjøper du er norsk sykkel, trenger du ikke bekymre deg for noe av det jeg skriver her. Det er kun kluss fordi min er en tysk utgave med 72kw, solgt ny i Sverige, som nå er importert til Norge. Sykkelen har ingen typegodkjenning, og er derfor enkeltgodkjent i Norge. Det er kun det at første eier skulle spare noen få avgiftskroner som har gjort dette så vanskelig.

Gjør jo ikke saken lettere at importøren ikke klarer å få tak i ny ECU med papirer til meg :lol:

Men jeg har troa på at dette løser seg. Med så mye dokumentasjon jeg har nå, så kan ikke dette bli noe stort problem. Må jo bare gjøre et forsøk.
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by JK95 »

Utgår litt pga passasjerkomfort og slikt, men tøff er den :thumleft

Krysser fingra for at det ordner seg ;-)
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Innimellom alle undersøkelser og effektprat må man jo få brukt doningen litt også :)

Image
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Bittelite update i dag. Har lenge irritert meg over at steinsprut har gjort at nedre oljekjøler har flasset litt. Var påtide å gjøre noe med det nå.

Image

Image

Dro ned på det lokale lakkeringsverkstedet hvor de hadde litt varmebestandig lakk til meg :)

Image

Image

Jeg liker å kjøre med mine ebaysilencere i da det er mye barn i området der jeg bor, så greit å ikke bli hatet av alle. Disse er jo i en skinnende finish, som gjør at det ikke ser spesielt bra ut. Måtte derfor gjøre noe med det, og de fikk seg en runde med lakk de også.

Før:
Image

Etter:
Image

Ellers så har jeg funnet en identisk lik TL med min, så nå har jeg en typegodkjenning å banke i bordet med hos Statens Vegvesen. :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by JK95 »

Sweet :thumleft
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Monstr »

Synes det gjorde seg med sorte DB-killers:

Image

Måtte også lufte "begge" syklene litt i dag! :lol:

Image
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00 - Trenger litt hjelp.

Post by Toven »

Ble bra det :)
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Post by Monstr »

Da har jeg fått endel bekreftende mailer fra Suzuki i Tyskland.

Jeg har fått beskjed der om at det ligger eksakt samme map på min hjerne, og den hjernen som leveres på fulleffektsversjonene, og at ved å klippe den brune ledningen på min ECU vil alt bli helt likt på de to hjernene, både utslipp, støy og avgass. Jeg har også fått tak i typegodkjenningen de norske fulleffekt 00' TLene er godkjent etter, så jeg kan da bekrefte for vegvesenet at sykkelen min da er IDENTISK lik med typegodkjenningen. Selv om det hørtes ut som at kontrolløren godtok TÜV-papiret fra Suzuki, så har jeg kjøpt en brukt ECM med riktig fulleffektnr sånn at jeg kan sette i den om det skal være det som er tilfellet. Jeg har jo også skriftlig at min ECM er utgått ny, og at brukt da er det eneste alternativet.

Sitat fra mailen fra Suzuki Europa:
"If you change the inletboots to 3101-02F00 and ECM to 32920 - F60 your bike will be exactly the same as every other fullpower TL after 1998, both in performance, noise and emission, if you are using the original 02F0 exhaust. If you cut/disconnect the brown/black wire on your original F90 ECM, you will also get exactly the same map as the F60 ECM, and all other fullpower TLS. Thats absolutely the easiest way, since all the ECMs for TL1000 has expired from us. A used part is the only solution for you to get the F60 ECM if you got to have that one. Here in Germany the TÜV-certificate we sent you is the normal way to upgrade the 72KW bikes.

Best regards, Suzuki International Gmbh.
Hvis ikke dette holder, at Suzuki selv sier at alt vil være likt, og jeg kan legge ved typegodkjenningen min sykkel da vil oppfylle, så skjønner jeg ingenting. Jeg kan virkelig ikke se for meg at Statens Vegvesen skal kreve fabrikksny ECM her, da det praktisk talt ikke finnes lenger! Sykkelen er jo også så gammel at den har jo ingen utslippskrav heller. Disse feltene er ikke fylt ut i typegodkjenningen. :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Post by JK95 »

Tøft, da blir det enda mer power da \:D/
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Post by Monstr »

Må virkelig bare håpe at det ordner seg nå! :)

Det skal i alle fall ikke stå på dokumentasjonen. Har brukt en uke nå med mailer frem og tilbake for å få tak i all dokumentasjonen, men det har absolutt vært verdt det. :)

Erling Sande har det ikke vært noe hjelp i, da jeg ble avvist på sentralbordet der, siden jeg var sluttbruker av produktet. Ble bare henvist til diverse forhandlere som ikke har vært borti problemet før.

Suzuki Europa i Tyskland skal virkelig ha kred for service og vennlighet. Har sendt dem en hel haug med mailer, og de har besvart hver eneste en innen 12 timer, til tross for at min sykkel aldri har hatt noe med Tyskland å gjøre sånn sett. :) De har sendt alt av dokumentasjon de har på disse syklene, inkl målebrev for støy og alt det der. Virkelig knallservice!

Han lo godt han i Tyskland da jeg forklarte hvilket salig papirmøllestyr det er å få godkjent originaleffekten på sykkelen her i Norge. Som han på teknisk i Tyskland sa, dette er en 10 minutters jobb i Tyskland. :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Monstr: Suzuki TL1000S '00.

Post by JK95 »

Ja, Satans Vegvesen, eller Biltrangsynet, har en egen evne til å gjøre livet surt for oss vanlige folk, enten vi vil ha bredere felger på bilen eller orginal effekt på motorsykkelen vår :roll:
Krysser fingra for at du får medhold, og en merkbar effektøkning med på kjøpet :twisted:
Post Reply