Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by knutk »

Godt å høre at brikkene faller på plass :thumleft

Miste jobben for alltid? Ikke noe å kvi seg på. Det er dritbra å slippe å ha en arbeidsgiver som bryter opp fritiden.

Men det kan jo komme brått på, særlig om datoen blir fremskyndet i forhold til hva en har vært innstilt på.
Jeg har opplevd at mange føler at jorda ikke snurrer rundt med mindre de skubber, men det gjør den.
Andre føler at all ervervet kunnskap og erfaring akkumulert gjennom et langt yrkesliv nå blir sløst bort.
Da må man huske at mye av de en har lært seg og kan ikke lenger er relevant. Utviklingen går sin gang, og ting forandrer seg. Således er mye av kunnskapen man har opparbeidet seg moden for museum.
"Man er jo en resurs". Jepp: Sølv i håret, gull i tenna, bly i rompa og full av naturgass.

Alt jeg kan si er: Avsluttet arbeidsliv er svært vanedannende. Så lenge det økonomiske blir ivaretatt får man ved tidligere avgang en pakke som ikke kan verdsettes. De ekstra årene man får ved tidligere avgang kan ikke erstattes.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by tshansen »

knutk wrote:Godt å høre at brikkene faller på plass :thumleft

Miste jobben for alltid? Ikke noe å kvi seg på. Det er dritbra å slippe å ha en arbeidsgiver som bryter opp fritiden.

Men det kan jo komme brått på, særlig om datoen blir fremskyndet i forhold til hva en har vært innstilt på.
Jeg har opplevd at mange føler at jorda ikke snurrer rundt med mindre de skubber, men det gjør den.
Andre føler at all ervervet kunnskap og erfaring akkumulert gjennom et langt yrkesliv nå blir sløst bort.
Da må man huske at mye av de en har lært seg og kan ikke lenger er relevant. Utviklingen går sin gang, og ting forandrer seg. Således er mye av kunnskapen man har opparbeidet seg moden for museum.
"Man er jo en resurs". Jepp: Sølv i håret, gull i tenna, bly i rompa og full av naturgass.

Alt jeg kan si er: Avsluttet arbeidsliv er svært vanedannende. Så lenge det økonomiske blir ivaretatt får man ved tidligere avgang en pakke som ikke kan verdsettes. De ekstra årene man får ved tidligere avgang kan ikke erstattes.
Du er en klok og veltalt mann Knut! Jeg må bare si at dette er en forbanna riktig måte å se ting på!

Kjekt å høre at brikkene faller på plass JRO! Håper å ta del i sykkelsesongen din neste år også
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by Tommas »

Du virker jo som en kar som har en god balanse i livet. Tror jobbslutt er mye mer dramatisk for de som har "levd for" jobben, på bekostning av andre ting. Som knutk er inne på, om det økonomiske er på plass så må det jo rett og slett være en gave å kunne nyte noen år ekstra uten jobb :thumleft

2018 sesongen må jo bli en vinner :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by mekkern »

Så lenge det økonomiske går rundt er jo dette helt topp, forutsatt at man er «klar» for å styre klokka selv.
Litt spesielt blir det når de daglige rutiner brytes-dette er «gjengangeren» blandt tidligere kollegaer og slekt.

Lykke til med mer tid. :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by JRO »

Takk for mange kloke ord, ja det økonomiske er i orden. Er fremdeles gjeldfri selv om vi har pusset opp for 1 mill. Det er egentlig utrolig hvor mye en kan spare når en ikke har gjeld. Så har vært gjeldfri de 10 siste årene og har finansiert både bil, MC og oppussing av oppsparte midler. Hjelper også litt å ikke ha hytte, ikke ha bobil / Campingvogn, ikke ha båt, ikke ha leilighet i Spania.

Men selvfølgelig blir det litt spesielt å gå ut døra midt på vinteren etter nesten 44 år hos samme arbeidsgiver, men jeg er en person som sjelden eller jeg kan vel si aldri angrer på det jeg gjør. Har jeg bestemt meg så går en bare fremover og finner nye spennende ting å gjøre. :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by ojda »

Er overbevist om at detta blir bra, å jeg kjenner ett lite stikk av sjalusi for den tidlige avgangen (pensjoneringen) ;-)
Tror nok når dagen kommer at jeg blir 62, så smetter jeg ut døra selv, sånn føler jeg ivertfall for nå :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by JRO »

Da ble det en liten tur i det fine høstværet, ble noen mil i Telemark.

ImageIMG_1583 by Ronnie Olsen, on Flickr

ImageIMG_1584 by Ronnie Olsen, on Flickr

ImageIMG_1585 by Ronnie Olsen, on Flickr
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by hakhap »

JRO wrote:Da ble det en liten tur i det fine høstværet, ble noen mil i Telemark.

Image
Denne bilden får meg til å synes Ducatien ser ut som en hane :-k
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by Gielas »

JRO wrote:Da ble det en liten tur i det fine høstværet, ble noen mil i Telemark.
Takk for at du delte med oss JRO!
Må si jeg la merke til at det ikke var 'den gode gamle JRO' vi hadde med oss på PreHøstTuren...

Det årnær sæ!
Gielas
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by JRO »

hakhap wrote:
JRO wrote:Da ble det en liten tur i det fine høstværet, ble noen mil i Telemark.

Denne bilden får meg til å synes Ducatien ser ut som en hane :-k
Hvordan skal jeg tolke dette da hakhap, jeg velger å tolke det positivt. En hane er et stolt dyr, og er sjefen i hønsegården og sjekker all damene han vil ha. Ja så dette er et positivt ladet utsagn. Ducati er sjefen :D :thumleft
Last edited by JRO on 08 Oct 2017 21:35, edited 1 time in total.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by JRO »

Gielas wrote:
JRO wrote:Da ble det en liten tur i det fine høstværet, ble noen mil i Telemark.
Takk for at du delte med oss JRO!
Må si jeg la merke til at det ikke var 'den gode gamle JRO' vi hadde med oss på PreHøstTuren...

Det årnær sæ!
Takk for det, Gielas ja du skal se at det årnær sæ i 2018. Og gratulerer med dagen din. :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by DrGreve »

Alt går seg til, men en idè er å finne deg en hobby gjennom vinteren. Jeg har glede av å binde fluer når jeg har for god tid :)
Lykke til med den nye tilværelsen :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by JRO »

DrGreve wrote:Alt går seg til, men en idè er å finne deg en hobby gjennom vinteren. Jeg har glede av å binde fluer når jeg har for god tid :)
Lykke til med den nye tilværelsen :thumleft
Takk for det DrGreve, akkurat nå er jeg svært opptatt med nedbemanningsprosessen på jobben og har ikke begynt å tenke så mye på februar 2018 ennå.

Men noen tanker har jeg gjort meg, gjennom jobben har jeg jobbet mye med personvern, både i form av kompetanse på personvernloven og den nye forordningen GDPR (General Data Protection Regulation) fra EU som blir innført i Norge i juni 2018. Har jobbet med dette nå i 3 - 4 år for å være i samsvar med denne forordningen i vårt konsern. Det er en rekke bedrifter som må gjennom en rekke tiltak for å være i samsvar med denne forordningen. Så kanskje jeg kan ta noen konsulent oppdrag å være faselitator for innføringen av GDPR i bedrifter.

Har også begynt å sjekke om jeg kanskje skulle lære meg koding, hadde vært moro å kunne lage apper og kule spill. Så skal nok finne på noe å gjøre ikke redd for det. :D :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by JRO »

Da har jeg signert fratredelsesavtale med jobben og 28.02.2018 blir siste dagen på jobben etter 43 år med samme arbeidsgiver. 2018 blir nok et annerledes år, hvor jeg må finne på noe annet å fylle dagene med enn jobb, men som den positive mannen jeg er så skal jeg nok klare å finne på noe.
Men må innrømme at det er med skrekkblandet fryd jeg ser fram til siste dagen på jobb. :?

Ser at det diskuteres Europa tur neste år. Kanskje jeg skulle hive meg med på den turen? :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: JRO sin blogg "Ducati Enduro"

Post by tshansen »

Tenk heller på at nå har du muligheten til å gjøre akkurat som du vil resten av livet =D> =D> Alltid rart med omstillinger, spesielt etter så mange år (umulig for de fleste å sette seg inn i) Men dette blir nok starten på noe veldig bra skal du se
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply