Roargutten's forunderlige verden - Forberedelser til Forumtreff

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

Da var motoren hentet. 130 mil kjørt tur-retur.
For de som er interessert så ser en 3 rotor wankelblokk slik ut.

Image


Ble ikke noe crosskjøring idag. Brukte heller tiden sammen med vesla siden vi ikke så hverandre noe igår.

Image

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by ashland »

Det var ett nydelig smykke av en motor du har fått hentet :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Bikeridr »

3 rotorer? Var ikke Mazda RX motorene bare med to rotorer?
Ja og spørsmål, bare sånn av nysgjerrighet som maskinist, hva er turtallet på en sånn wankel? Bortsett fra sykkelen min (9.000 rpm), så er jeg jo mer vant til leiet 200-720 rpm 8)
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

Bikeridr wrote:3 rotorer? Var ikke Mazda RX motorene bare med to rotorer?
Ja og spørsmål, bare sånn av nysgjerrighet som maskinist, hva er turtallet på en sånn wankel? Bortsett fra sykkelen min (9.000 rpm), så er jeg jo mer vant til leiet 200-720 rpm 8)
Siden jeg kjører med turbo er det ingen vits i å dra den så veldig høyt på turtall. Motoren min sperrer jeg på 9000rpm. 2 rotor wankel motorene kan man dra opp mot 11000 rpm.

Stemmer det med to rotorer som du sier, er kun en bil som er levert med 3 rotor originalt som produksjonsbil, den heter Eunos Cosmo og er kun solgt i Japan.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

ashland wrote:Det var ett nydelig smykke av en motor du har fått hentet :thumleft
Takk for det. Artig sak når man får på litt pustehjelp på den.

Som sugemotor drar man ut rundt 500hk av en slik motor. Med turbo har man mulighet til å hente en god del mer.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Bikeridr »

Takk for svar. Interessant info (hmm, tro om jeg kan få plass til en sånn en i FJR'n) :thumleft
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: RE: Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

Bikeridr wrote:Takk for svar. Interessant info (hmm, tro om jeg kan få plass til en sånn en i FJR'n) :thumleft
Alt er mulig

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Tob »

Hva med en 6(!) rotors?
Interessant bygg :smt003

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

Grattis med feit motor forresten ;-)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by ashland »

Roargutten wrote:
ashland wrote:Det var ett nydelig smykke av en motor du har fått hentet :thumleft
Takk for det. Artig sak når man får på litt pustehjelp på den.

Som sugemotor drar man ut rundt 500hk av en slik motor. Med turbo har man mulighet til å hente en god del mer.
500 gamp er litt mer enn hva jeg er vant med fra Volvo´s B18 og B19 :redface

Hva henter du ut fra denne, når du slenger på en turbo?
fun is not a straight line
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: RE: Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

Tob wrote:Hva med en 6(!) rotors?
Interessant bygg :smt003

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

Grattis med feit motor forresten ;-)
6 rotor er tøft det. Men koster mer enn det smaker tror jeg.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: RE: Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

ashland wrote:
Roargutten wrote:
ashland wrote:Det var ett nydelig smykke av en motor du har fått hentet :thumleft
Takk for det. Artig sak når man får på litt pustehjelp på den.

Som sugemotor drar man ut rundt 500hk av en slik motor. Med turbo har man mulighet til å hente en god del mer.
500 gamp er litt mer enn hva jeg er vant med fra Volvo´s B18 og B19 :redface

Hva henter du ut fra denne, når du slenger på en turbo?
Kan regne med 600-700 hk. Kjører på lavt ladetrykk fra turbo for å forsøke å holde den i live så lenge som mulig.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

[youtube][/youtube]

Video fra Vesla og jeg ute å leker oss i ei grusgrop.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

For en måneds tid siden kom vi hjem fra en flott 3 ukers ferie i USA.
I en del av disse tre ukene bodde vi i et hus vi leide i Anaheim utenfor Los Angeles.
En av disse dagene var på forhånd bestemt at jeg og min kone skulle leie oss en mc, og siden vi var i USA falt valget på en Harley.
Vi leide oss en Harley Davidson Soft-Tail 2014 modell. Sykkelen var i og for seg tøff og se på og følelsen av å kjøre Harley i USA var artig.

Settingen rundt det hele med å være i USA og cruise rundt i ørken og fjelllandskap med en slik sykkel, og også å cruise kystveien fra Los Angeles ned til San Diego var minneverdig og kul. Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg en slik sykkel selv. Satt ikke spesielt godt på den, den var ikke noe særlig prestandamessig til tross for sine 1600ccm. Jeg må innrømme at jeg synes min 650 Suzuki Bandit er mye bedre å kjøre med både prestanda og comfortmessig.

Ferien ellers besto forresten av Noen dager i New York, Las Vegas, kjøretur fra Las Vegas til Los Angeles med bil, Ft. Lauderdale florida med alligatorsaffari i sumpen. Cruise i karibien som var innom Bahamas og Jomfruøynene på verdens største Cruiseskip. Oasis of The Seas.

Noen bilder av sykkelen.

Image

Image
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Spiritofwinter »

Har selv leid Harley et par ganger i USA, kjørte 2015 modell Softail classic nå i sommer, ser ut som årets model av den du kjørte. Fine sykler, beregnet på amerikanske highwayen. Personlig mener jeg den er tung, og motoren gir ikke så mye som man forventer, men den er laget for å komme seg opp i 65 mph og ligge der i et par timer, og akkurat det fungerer den fint til. Ellers ser den fin ut, og motoren hørest grom ut.


Jeg reiser jo jamt til USA både jobb og privat, og har sett etter muligheten for å leie sykkel der jeg havner, og normalt sett så er det Harley som er mulig å leie. Der er selvfølgelig andre alternativ, men til en helt annen pris enn du vil betale for samt at de gjerne ikke er så lett tilgjengelig og ikke har så gode forsikringer som Harley.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: RE: Re: Roargutten's forunderlige verden.

Post by Roargutten »

Spiritofwinter wrote:Har selv leid Harley et par ganger i USA, kjørte 2015 modell Softail classic nå i sommer, ser ut som årets model av den du kjørte. Fine sykler, beregnet på amerikanske highwayen. Personlig mener jeg den er tung, og motoren gir ikke så mye som man forventer, men den er laget for å komme seg opp i 65 mph og ligge der i et par timer, og akkurat det fungerer den fint til. Ellers ser den fin ut, og motoren hørest grom ut.


Jeg reiser jo jamt til USA både jobb og privat, og har sett etter muligheten for å leie sykkel der jeg havner, og normalt sett så er det Harley som er mulig å leie. Der er selvfølgelig andre alternativ, men til en helt annen pris enn du vil betale for samt at de gjerne ikke er så lett tilgjengelig og ikke har så gode forsikringer som Harley.
Funket som du sier best i 65 mph rett frem. Overrasket over at de kommer med 6 trinns kasse på en såpass momentsterk motor. Hadde nok holdt med 4.



Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Post Reply