LordShaft wrote:Nei det er jeg helt enig i. Å herregud så kjekt det er å leke seg på grus når en begynner å mestre det og ikke minst har egnet redskap til slikt.
Men det er vel mest praktisk å ha to sett med hjul og felger? Skal en leke seg på grus er det jo helt nytteløst med Trial dekk
Helt klart. Jeg satte på Heidenau Scout K60 på Betty i fjor. Litt med tanke på grusturen til Säfsen, og litt ellers.
Har to sett med felger til sykkern, planen er å komme over på TKC 80 på det ene settet og asfalt på det andre. Enda har jeg bare ett sett med div. bremseskiver og ABS ringer. Men det kommer.
Heidenau var en skuffelse. Fikk etterhver en veldig hyling fra fremhjulet. Og skal man ha grusdekk så er det like greit å gjøre det skikkelig. Heidenauene ble hverken fugl eller fisk.
Har brukt opp et par sett Heidenau nå og har vært fornøyd. Jeg og 3 andre satte alle på nye K60 før vi dro til Athen i fjor sommer. 7-7500km og de fungerte bra de. Kan skrape fothvilerne på asfalt å kjøre ganske aktivt på grus. Det kan man egentlig med alle dekk, er når det blir gjørme/sand osv en trenger litt knaster.
Men selvsagt, vet jeg at jeg skal kjøre grus så har jeg knasthjul på jeg å. Og jeg kommer nok ikke til å kjøpe igjen K60 når jeg har brukt opp siste rest av de jeg har. Men det er mest fordi de er et helvette å jobbe med med dekkspaker.
LordShaft wrote:Jeg vurderer faktisk å se om jeg finner meg felger som er helstøpt, ikke bare spilefelger som jeg har nå. Til veibruk er helstøpte felger bedre. Men hva kan en forvente å måtte kaste ut av riksdaler for et sett med nye felger i dag?
10-15 000 uten drev/bremseskiver. Jeg syns det er for dyrt / har ikke råd. Så nå bytter jeg enten dekk selv(hvis jeg har litt god tid), eller leverer det til dekkverksted å får bytta dem.
Skrur av felgene på kvelden, leverer dem før jobb(1km unna), henter dem igjen etter jobb. 240kr for 2 dekk.
Har fungerte bra det, enda jeg bytter om på asfalt/grusdekk 3-5 ganger i året.
Man kan selvsagt være heldig på Ebay, finn.no eller blocket.se eller andre steder. Jeg mener Stian såg et felgsett til KTMen sin for rundt 9000 i fjor høst. Men jeg husker ikke om det var med eller uten drevsett og bremseskiver etc etc...
Du verden som jeg sitter og følger med etter en eldre grusfreser om dagen... jeg blir nok å beholde Speedn min, men en grusmaskin på knastedekk... vil ha, vil ha vil ha. Vi har ikke SÅ lange grusveier og de samme mulighetene, men når jeg leser om eventyrene til deg Epylypzon, og ikke minst grusturene til Joo på BAN, så kribler det i eventyrfoten igjen. Brorparten av lett-MC tida gikk jo med på grusveier. En herlig tid... og siden jeg nå er i min 2.ungdom er det på tide å gjøre mer av det igjen
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg: http://www.kant1.no
Da hiver du deg kanskje med på "kurs" du også da Onkel? Om du skulle klare å finne deg en grussykkel til neste sesong
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
LordShaft wrote:Jeg vurderer faktisk å se om jeg finner meg felger som er helstøpt, ikke bare spilefelger som jeg har nå. Til veibruk er helstøpte felger bedre. Men hva kan en forvente å måtte kaste ut av riksdaler for et sett med nye felger i dag?
10-15 000 uten drev/bremseskiver. Jeg syns det er for dyrt / har ikke råd. Så nå bytter jeg enten dekk selv(hvis jeg har litt god tid), eller leverer det til dekkverksted å får bytta dem.
Skrur av felgene på kvelden, leverer dem før jobb(1km unna), henter dem igjen etter jobb. 240kr for 2 dekk.
Har fungerte bra det, enda jeg bytter om på asfalt/grusdekk 3-5 ganger i året.
Ja svindyrt. Jeg er så heldig at svoger har kliss lik sykkel som han har bygd om til sidevogn, så jeg fikk begge gamle hjula og gaffelbeina av han..
Men skiver og abs var ikke med. Skiver koster fort 2500 pr stk + ++
Den mopeden veier forsjyne meg 25 kg mer enn min og med den motorkonstruksjonen sikkert et høyere tyngdepunkt, mindre krefter... Skeptisk.
Kanskje vanskelig å få mine kollegaer i NAV der borte å innvilge deg etterutdanningsgruskurs, Ikke sikkert mål om arbeid er så helt klart der haha. Men aktivitet er det helt klart
Den mopeden veier forsjyne meg 25 kg mer enn min og med den motorkonstruksjonen sikkert et høyere tyngdepunkt, mindre krefter... Skeptisk.
Kanskje vanskelig å få mine kollegaer i NAV der borte å innvilge deg etterutdanningsgruskurs, Ikke sikkert mål om arbeid er så helt klart der haha. Men aktivitet er det helt klart
Du vet det, Olof, at ingen anstrengelse er for stor, om man kan unngå arbeid
Jeg vet ikke hva den selgeren går på, men ifølge specs'en på denne sykkelen er tørrvekta 203 kilo, og våtvekt 236.
Selv om disse syklene skal ha en tendens til å gå litt varm, tror jeg SuperTenere'n gir mye for penga.
Man kan jo lett bygge om med en 850 motor fra TDM også, og den har jo enda litt mer sprut.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg: http://www.kant1.no
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app