The Road Warrior sin blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

The Road Warrior sin blogg

Post by The Road Warrior »

Hei
Mitt første innlegg her på dette forumet.
Er medlem i flere Norske og utenlandske forumer å bruker disse først og fremst til å tilegne meg kunnskap og i den grad jeg kan dele noen erfaringer er det en bonus.

Er 50 år om ett par mnd'er, har kjørt sykkel de siste 15 årene å stortrives med det.
Har forsøkte noen forskjellige sykler men har nå en BMW F800GS Trophy å stortrives på denne.

For øyeblikket er jeg på mc tur å har vært det de siste 5 mnd'ene. Målet er å komme hjem igjen i februar.

Ha en fortsatt fin mc høst.

Hilsen fra Guatemala
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by Elolz »

Velkommen, bra du har funnet veien hit! :thumleft

I Guatemala og 5mnd på mc tur så langt og hjem i februar?? :shock: Dette må du fortelle mer om! :D

Edit: Ser du har lagt inn bloggen din i signaturen nå, spennende, denne skal jeg absolutt få kikket mer på! :)
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by The Road Warrior »

Elolz wrote:Velkommen, bra du har funnet veien hit! :thumleft

I Guatemala og 5mnd på mc tur så langt og hjem i februar?? :shock: Dette må du fortelle mer om! :D
Norge - UK. Fløy sykkelen fra London til Anchorage i Alaska.
Startet i Alaska 13. mai å planen er å ende opp i Argentina en gang.............

Har brukt 5 mnd fra Deadhorse i Alaska - Canada - Seattle - Denver - Key West - San Diego, 6 uker i Mexico, 2 uker i Belize og nå 2 uker i Guatemala.

Det meste kan leses på bloggen. Enkleste måten å navigere er muligens å bruke denne linken: http://mymotorcycleadventure.com/catego ... reisebrev/

Bloggen inneholder også litt andre temaer.

Som nevnt er jeg også medlem av noen andre forumer, å jeg vet at flere av disse medlemmene også er medlemmer her så skal ikke ramse opp alt for mye, men svarer gjerne på spørsmål hvis det er noe jeg kan bidra med. Siden jeg er på tur hender det at det går noen dager mellom hver gang jeg har wifi som fungerer optimalt.
Last edited by The Road Warrior on 30 Oct 2015 13:46, edited 1 time in total.
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by tshansen »

Velkommen hit =D>

Kjekt å få lit hilsner underveis, jeg følger med på bloggen din jevnlig, men greit å få en liten oppdatering her inne også. Du lever helt klart ut drømmen min. Står respekt av den turen der :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by ojda »

Flott å se at du fant veien Road Warrior :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by supermons »

Velkommen hit! Kjempetur du har begitt deg ut på, skal ta en titt på bloggen din :)
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by The Road Warrior »

En liten oppdatering.
Siste innlegg var fra Guatemala. Etter 16 dager i Guatemala tilbrakte jeg 9 dager i El Salvador, 2 dager i Honduras og har nå vært 3 dager i Nicaragua. Har vært nødt til å bevege meg litt raskere igjennom noen av disse spennende landene siden jeg må være i Costa Rica 4. November for å møte min kone som kommer med fly fra Norge. Planen er at ho skal være med på resten av turen gjennom Mellom og Syd Amerika.

Guatemala var ett fargerikt og flott land. El Salvador litt mer vestlig preget, å Honduras er det ikke så lett å mene noe om siden jeg bare var der knapt ett døgn. Noen av disse plassene bør man nok være litt forsiktig men tar man sine forhåndsregler går det som regel greit. Å rave rundt i gatene halvfull midt på natta er ofte ikke en god ide.

Her i Nicaragua føler jeg det er annerledes. Selv om landets innbyggere er fattige er de avhengig av turismen som er en av de viktigste inntektskildene til landet. Spesielt her på vestkysten er det mange turister og det florerer med hoteller og hostels å jeg føler meg trygg selv om man vandrer gatelangs etter mørkets frembrudd.

Det var alt for denne gang :-)
Litt mer tekst, bilder og video finnes på bloggen.
Ha en fortsatt god mc høst (hører det er flotte høstdager der hjemme).
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by Tommas »

Blitt ivrig leser på bloggen din. God tur videre, ser frem til flere oppdateringer ;-)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by ojda »

Vi er flere som koser oss der i ny og ne Tomas :thumleft
Det må vel være den ultimate Mc-turen dette her =D>

God tur videre Jarle :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by tshansen »

Må må ærlig innrømme at det er gått med noen timer med lesing i den bloggen din =D>

Fy flate så lyst jeg har å gjøre noe lignende en dag. God tur videre \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by The Road Warrior »

LordShaft wrote:Må må ærlig innrømme at det er gått med noen timer med lesing i den bloggen din =D>

Fy flate så lyst jeg har å gjøre noe lignende en dag. God tur videre \:D/

Det er en liten prosess man skal gjennom, men så er man plutselig der.

1. Hvilken mc tur vil man ta.
2. Så må man gå gjennom prosessen med at «skal jeg virkelig gjøre dette?»
2.1. Hvis nei, lev med konklusjonen.
2.2. Hvis ja, begynn å tenk ut hvilken tid på året er er mulig å gjennomføre turen.

3. Hvis økonomien er som min må man begynne planlegge hvor lang tid man trenger på å spare opp nok penger.
3.1. Hvor mange dager skal reisen ta?
3.2. Pengeforbruk pr dag.
3.3. Service på sykkelen, billetter, forsikring etc.
3.4. Pluss en buffer. Alt koster mer enn man tror og alt tar lenger tid enn man tror.
3.5. Hvor mye klarer jeg å spare pr. mnd.

Selv solgte jeg en av mine sykler for å spe på litt ekstra. Det var med tungt hjerte men man må gjøre noen prioriteringer.

4. Dermed bør man være i stand til å bestemme dato og årstall for avreise. Dette flytter man ikke på så sant det ikke er nærmere i tid :-)

Type sykkel, gammel eller ny, kardang, kjede eller belte.......... For meg betyr dette minimalt. Bruk den sykkelen du har. Det er ofte de minste og billigste forbedringene man gjør på sykkelen som gjør størst utslag. Min F800GS forskjerm er i utgangspunktet konstruert slik at all skitt kastes opp på oljekjøler og oljefilter. Jeg forlenget skjermens bakpart med 5cm og dette gjorde stort utslag. Kan lages av det man har i garasjen eller kjøpes for ett par hundre kroner.

Andre ting på sykkelen handler stort sett om sunn fornuft.

Selv kunne jeg tenke meg å gjennomføre neste langtur med en tuk tuk :-)

For min egen del har det også mens jeg har vært på veien blitt åpenbart for meg at turen faktisk er litt i lengste laget. Ikke i km men i tid. Jeg har kone, barn og barnebarn der hjemme, å det å ikke se disse på så mange mnd kan noen dager være litt tungt. Hvis jeg noen gang skal gjennomføre en reise over så lang periode igjen kommer jeg til å legge inn en hjemreise etter 5 mnd. Jeg har reist til sjøes tidligere å er vant med å være hjemme fra i 6-8 mnd. men slike ting endrer seg ofte litt når man får barn. Det var den myke siden av meg :-)

Er ikke meningen å virke som en «jeg vet alt» type, men ville bare dele hvilke prosesser jeg selv var igjennom før turen. For andre kan det muligens være annerledes.
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by freddy123 »

Syntes du kommer med fornuftig innspill her jeg :)

Jeg hsr planer om noe lignende med en lavbudsjett sykkel som jeg ikke trenger være så engstelig for , men det krever baller skikkelig baller å dure avgårde på en slik tur , det og skulle være så lenge borte ifra jobben endre ofte opp med at man må si opp og samtidig det å reise alene i så lang tid er ikke noe for alle det heller :) samtidig være så lenge borte fra familie og venner ...

Men på en annen side så får man sett utrolig mye da på en sånn tur og man har høyst sannsynlig noen gode historier på laget til man kommer hjem igjen :)

Nå som høstmørket er slått inn så skal jeg nok sette av noen timer til helga og bla igjennom denne bloggen din :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by The Road Warrior »

freddy123 wrote:Syntes du kommer med fornuftig innspill her jeg :)

Jeg hsr planer om noe lignende med en lavbudsjett sykkel som jeg ikke trenger være så engstelig for , men det krever baller skikkelig baller å dure avgårde på en slik tur , det og skulle være så lenge borte ifra jobben endre ofte opp med at man må si opp og samtidig det å reise alene i så lang tid er ikke noe for alle det heller :) samtidig være så lenge borte fra familie og venner ...

Men på en annen side så får man sett utrolig mye da på en sånn tur og man har høyst sannsynlig noen gode historier på laget til man kommer hjem igjen :)

Nå som høstmørket er slått inn så skal jeg nok sette av noen timer til helga og bla igjennom denne bloggen din :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du skal gjøre det på denne siden av dammen foreslår jeg f.eks. en Kawasaki KLR650. De er billige i USA, fungerer helt greit på de fleste underlag å en sykkel det florerer av på slike turer her borte. Dvs at deler bør være tilgjengelig.
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by The Road Warrior »

Jeg har fått noen tilbakemeldinger ang. at man synes det er litt rotete og vanskelig å finne frem på bloggen min. Tanken var at folk skulle bruke kategoriene å så navigere etter det, men jeg ser at måten jeg har gjort det på muligens ikke er verdens beste :-)

Hvis jeg skal rydde opp i det vil det ta litt tid så det gidder jeg ikke nå, men jeg gjorde en liten endring i går som muuuulllligens kan gjøre at det ser litt bedre ut. Siden noen av dere følger turen å derfor er innom siden en gang i mellom hadde det vært grådig kjekt om jeg kunne fått en liten tilbakemelding.

Fortsatt godt og varmt her i Nicaragua :-)
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The Road Warrior sin blogg

Post by tshansen »

Jeg syns personlig dette var en forbedring :thumleft Litt mer oversiktlig, men det er nok rom for at du kan gjøre det enda lettere for lesere å følge med på bloggen, eller lese tilbake i når du er kommet deg hjem fra tur.

Har full forståelse for at dette ikke er det du prioriterer høyest på turen din, å den forbedringen som kom nå gjør det mye lettere for meg å finne fram :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply